Eigenbouw-sleepboot

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door solex, 31 dec 2017.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dat kan prima, ook zonder alle huidplaten in de mal te verwerken, met alle risico's van dien.
    Een van de bouwers op dit forum (Paul Burghoorn) bouwt modellen van oorlogsschepen uit begin 20e eeuw.
    Die waren uiteraard geklonken en de huidplaten waren zeer nadrukkelijk aanwezig.
    Hij heeft, nadat hij de rompen bouwde, met polyester en glasmat verstevigde, de volgende methode gebruikt om de huidplaten te imiteren:
    Om en om de romp beplakt met schilderstape en vervolgens de romp geschilderd. Door het hoogteverschil van een (1) verflaag, zijn de huidgangen en -platen nu subtiel te zien.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Roel, ik reageerde op dezelfde manier.
    Het gaat hier alleen om een gelast schip.
    Dan zie je geen huidplaatdikte verschil, alleen de naden waar een lasrups in ligt.
    Bij lomp glad laswerk is die rups misschien 4 mm.
    Bij een schip zeker minder!
    Schaal 1 op 50 moet dat wel 8/100 mm zijn: Dat zie je niet.
     
  3. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Daar geef ik jullie gelijk in. Maar ik bedoel eigenlijk dat je toch altijd kunt zien uit welke delen een romp is opgebouwd. Je zou bij wijze van spreken ook een polyester romp kunnen beplakken met vlakke platen. Ik vind de meeste rompen te “glad” rond zeg maar..
    Ik hoop dat jullie me snappen :)
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Een schip een "leven" geven is lastig.
    Elke sleepboot die goed gebruikt is en de bakkenvaart heeft tussen de spanten van net onder het berghout tot onder de waterlijn zoveel deuken, dat het lijkt alsof ze overlangs doorgesneden olievaten als huid hebben gebruikt met de holle kant naar buiten.

    Om het resultaat te zien, kan je het alleen maar proberen.
    Lukt het niet: schuren, plamuren en opnieuw lakken en geen mens ziet het meer .
     
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Solex (is dat geen bromfiets???) volgens mij kan je dit makkelijk doen met met tape, deze zal dan de lasnaden voorstellen, als je even kijkt naar mijn bouwverslag zie je dat ik dat ook heb gedaan.

    Als je 1/50 bouwt en ervan uit gaat dat een gemiddelde las 2,5cm is (25/50= 0,5mm) dan zit je goed niet?

    (ik denk dat lassen van 4mm voor plaat van 15-25mm veel en veel te klein zijn als ik het gemiddeld techniek boek eens opensla...) (daarnaast ben ik net in Venetië eens langs de haven gewandeld en de gemiddelde cargo boten hebben lassen zo dik als de helft van mijn hand! misschien een subjectieve vergelijking maar toch)

    Volgens mij zijn er dan 2 oplossingen de eerste makkelijker dan de 2de:

    Tape: deze bvb, zelf ook gebruikt en eerlijk werkt fantastisch!!!

    https://global.rakuten.com/en/store/sakatsu/item/140300020011/

    Is 0,4 dus 2cm las? Misschien kan je daar iets mee... (heb ik ook gebruikt en is fantastisch)

    Wat ik ook al heb gedaan is visdraad in lijm gedrenkt (garen kan ook) en dit gebruikt dit werkt wel lastiger maar is wel zo dun je wil...

    Bij beide methodes moet je natuurlijk het geheel mooi dicht spuiten naderhand, ik zou niet beginnen met kwasten of rollen omdat je dan je oppervlak niet meer strak krijgt, wat ik ook heb geleerd (door stom te zijn) is dat je met vernis (mat/ satin) veel diepte kan creëren, als je meer of minder over dezelfde plaats gaat krijg een een mooi diepte effect, als je in mijn bouwverslag wat rond neust zie je hier en daar dit wel in de foto's, al is dit moeilijk vast te leggen zo, als mijn boot in de woonkamer staat met daglicht is dat best goed gelukt...

    Hopelijk ben je er wat mee...
     
  6. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    He Brommert back in modelbouwland !!

    Je pakt weer eens flink uit met dit model ziet er super uit , wat komt erin 2x lehner 2250 op 10s :banana:. Ik hou je topic in de gaten lijkt mij mooi project om te volgen.

    groetjes
    Michiel,
     
  7. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Hey Michiel ! long time no see !
    Wat er in komt weet ik nog niet, zal wel iets buitenloperigs worden denk ik.
     
  8. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Zal ook wel zo blijven denk ik gezien je nu ietjes verder weg woont , heb zelf een bijna alles verkocht nog paar kleine bootjes en een slepertje omgebouwd http://www.modelbouwforum.nl/threads/dickie-seaport-ombouw.243916/ .
    Twee mooie buitenlopers zal wel het beste zijn hoeft niet eens dure te zijn Hobbyking heeft wel een leuk assortimentje daarin.
     
  9. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Heb toevallig net gisteren nog posts van jou doorgelezen op DEP, omdat ik weer trek kreeg in een Lizard ....
     
  10. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Mijn laatste Lizard die ik gebouwd heb was perfect kwa setup en is al door menig zo opgebouwd , de hardware van Werner leent zich daar super voor.
    Linkje naar wat fotos van de bouw https://focused.home.xs4all.nl/lizard/
     
  11. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Straks de kont in de gelcoat en weefsel. Heb paspennen gemaakt van nylon meubelglijnagels.
    IMG_0141.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2018
  12. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Mal is van de plug af. Ging niet zonder slag of stoot. Plug overleden. De neus was toch te complex om zo te kunnen lossen,
    heb de neus van de plug in stukje weggebroken. Ik vraag me nu dus gelijk af of ik een romp wel zou kunnen lossen uit deze mal ?
    Krimpt een gelamineerde romp in een mal nog iets?
    Als ik ooit nog eens een mal zou maken van een romp, dan deel ik hem wel in de lengterichting op !
     
  13. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Romp is uit de mal. Stond er van te kijken hoe zo'n romp nog "zuigend" vastzit in de mal!
    Omdat ik bij de romp geen gelcoat heb gebruikt was ie doorzichtig.
    Zo kon ik mooi zien waar de romp losliet in de mal.
    Door voorzichtig in de romp te tikken zag ik hem steeds verder losspringen.
    Na het lossen een "kiel" er onder gefabriekt, en even snel een laagje verf erop om de lijnen
    beter zichtbaar te krijgen. IMG_0379.jpg
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Solex,
    We gaan een beetje gelijk op als ik dit zie. Mijn romp is al gereed maar moet nog op transport. Wordt eind volgende week. Als ik jou romp zie is mijn eerste reacte, probeer de bovenste knik wat scherper te krijgen. Deze is nu wat te flauw en aan de achterkant ook niet helemaal recht. Kan ook zijn dat de foto mij een beetje bedriegt natuurlijk. Is overigens goed op te lossen met epoxyplamuur, maar daar hoef ik je niks over te vertellen.
     
  15. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Sjoerd,
    Je hebt helemaal gelijk hoor, romp is nog erg grof.
    Heb ik expres zo gedaan, ik vind het makkelijker de romp te verbeteren dan een plug te perfectioneren.
    Mijn plug en mal maken was voor mij de eerste keer. Dus had tegen mezelf gezegd : niet te moeilijk doen, niet teveel tijd insteken.
    Mocht de hele boel fout gaan is dat geen ramp.
    Bultjes,putjes,lelijke plekjes wegwerken met plamuur en schuren is een makkie.
    Ben allang blij dat ik een symmetrische en rechte romp uit een mal heb kunnen maken.
     
  16. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoi solex. Leuk hoor je resultaat en net wat je zegt: eind product verfraaien is makkelijker dan plug verfraaien!
    Even een tape’je netjes lang de knik plakken in de gewenste lijn en daar waar de ondergrond niet helemaal in lijn loopt corrigeren met de tape.
    Nogmaals schildertape eroverheen en aan de ‘ open’ kant met bv ymofix plamuur van Van De IJssel het hoekje aan plamuren. Gelijk de tape wegtrekken en er ontstaat een opstaand randje tpv de kliklijn. Lichtjes de pukkeltjes aftoppen en tegengesteld plamuren.
    Zo creër je de gewenste knik het eenvoudigst.
    Indien nodig , nogmaals tape zetten en opnieuw aanplamuren.
    Succes !
     
  17. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    In mijn topic ‘iom from scratch zie je mijn basis zoals het was is epoxy hars en matjes en het plamuren.
    Eindresultaat is top !
     
  18. Arragon

    Arragon

    Lid geworden:
    7 dec 2010
    Berichten:
    84
    Locatie:
    In het zuiden van Frankrijk
    En, nog vorderingen gemaakt?
     
  19. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Niet echt, druk met van alles behalve de romp.
    Zo af en toe plamuur ik wat en schuur ik wat.
    Vind dat geen leuk werk, saai en vies. Woon in een erg klein huisje en moet alles
    op de eettafel doen. Dus elke dag alles schoonmaken en aan de kant zetten...
     
  20. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    2A2F7915-A56C-490E-89E5-F55E960018EB.jpeg Geen update, maar :
    Mijn dochtertje kwam bij me, had zitten Google-en en was bezig geweest met haar 3D-pen.
    “Pap, hebben alle sleepboten een blauwe “K” op de zijkant?”
     
    Erwin van Leeuwen, Ronald Vis, pnj en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina