Richard Branderhorst
PH-SAM
Eigenbouw sleepkist, de Greenley
Ik start dit draadje om het project te kunnen volgen over een eigenbouw sleepkist.
De Engeland vaarders hebben het beestje allemaal zien werken, en hoe.
Toen alles aan de grond bleef vanwege de wind, werkte dit gebakje lekker door. Omdat het een goedkoop eigenbouw ding is, durf je er ook meer mee als een dure schaalsleper.
Het is een oud ontwerp van John Greenfield (die er ook mee vloog daar) John is een bekende uit de modelvliegerij, hij is de oprichter van de LMA (Large Model Assosiation) in de UK. Het model heet daar dus de Greenley, mja, dat kunnen we makkelijk veranderen dus...
De opbouw id doodsimpel, een doosromp, schuimvleugels en simpel maar stevig landingsgestel. Hoog PAF gehalte dus, maar toch enkele voordelen, zoals flaps en een stabile V-stelling.
Ik schat dat je aan bouwkosten voor het hout geen 100 € kwijt bent.
John vloog er met een 62 Zenoah op, en een Zimmermann uitlaat. Ook vloog er een 80cc tweecilinder Zenoah mee, en nog een andere welke type ik vergeten ben.
De 62 sleepte zelfs een enorme 1 : 2 schaalbak mee omhoog!
De tekeningen zijn tegen kostprijs via BIGGS te bestellen (met toestemming van John).
De romp is gemaakt van 0,8mm triplex rondom simpele spanten. De rompbreedte bepaal je zelf aan de hand van de breedte van de tank, of iets anders...
Hij heeft de romp met spanlak/papier afgewerkt!
Voor verf kun je een goedkope verf gebruiken, benzine hoeft geen 2-K lak te hebben.
De vleugel is lichte piepschuim, ingedekt met abachi fineer en afgewerkt met een dunne glasmat. Er zitten géén spanten of hoofdligger in! Gewoon een stevige glasmat in het midden.
Als ik weet wie er interesse heeft, kunnen we er een leuk projekt van maken, bvb samen de vleugels snijden en indekken (ik heb een snijdraad en een perstafel) en of samen hout, peipschuim, hout en hardware bestellen.
Ik heb zelf nog een ZG62 liggen en een Krumscheid reso.
Het geheel staat in het beeld van goedkoop en vooral LICHT. Dan heb je nl het meeste vermogen over om te slepen!
Let op zeer effectieve positie van de flapaansturing. Bij volle uitslag ligt de servohevel op één lijn met de hevel.
De sleephaak servo
De flapservo
De opstelling van de 62, hier kan wel wat verbeterd worden met bvb rompaanzuiging
Hier de tweecilinder
het staartwiel, wordt gemaakt in de UK, moet nog mailen voor kosten etc.
De tankopstelling
De klassieke en simpele staart, alles gemaakt van 10mm vol balsa! Ook hier valt te winnen met ingedekt piepschuim
De vleugel:
Ik start dit draadje om het project te kunnen volgen over een eigenbouw sleepkist.
De Engeland vaarders hebben het beestje allemaal zien werken, en hoe.
Toen alles aan de grond bleef vanwege de wind, werkte dit gebakje lekker door. Omdat het een goedkoop eigenbouw ding is, durf je er ook meer mee als een dure schaalsleper.

Het is een oud ontwerp van John Greenfield (die er ook mee vloog daar) John is een bekende uit de modelvliegerij, hij is de oprichter van de LMA (Large Model Assosiation) in de UK. Het model heet daar dus de Greenley, mja, dat kunnen we makkelijk veranderen dus...
De opbouw id doodsimpel, een doosromp, schuimvleugels en simpel maar stevig landingsgestel. Hoog PAF gehalte dus, maar toch enkele voordelen, zoals flaps en een stabile V-stelling.
Ik schat dat je aan bouwkosten voor het hout geen 100 € kwijt bent.
John vloog er met een 62 Zenoah op, en een Zimmermann uitlaat. Ook vloog er een 80cc tweecilinder Zenoah mee, en nog een andere welke type ik vergeten ben.
De 62 sleepte zelfs een enorme 1 : 2 schaalbak mee omhoog!
De tekeningen zijn tegen kostprijs via BIGGS te bestellen (met toestemming van John).
De romp is gemaakt van 0,8mm triplex rondom simpele spanten. De rompbreedte bepaal je zelf aan de hand van de breedte van de tank, of iets anders...
Hij heeft de romp met spanlak/papier afgewerkt!
Voor verf kun je een goedkope verf gebruiken, benzine hoeft geen 2-K lak te hebben.
De vleugel is lichte piepschuim, ingedekt met abachi fineer en afgewerkt met een dunne glasmat. Er zitten géén spanten of hoofdligger in! Gewoon een stevige glasmat in het midden.
Als ik weet wie er interesse heeft, kunnen we er een leuk projekt van maken, bvb samen de vleugels snijden en indekken (ik heb een snijdraad en een perstafel) en of samen hout, peipschuim, hout en hardware bestellen.
Ik heb zelf nog een ZG62 liggen en een Krumscheid reso.
Het geheel staat in het beeld van goedkoop en vooral LICHT. Dan heb je nl het meeste vermogen over om te slepen!
Let op zeer effectieve positie van de flapaansturing. Bij volle uitslag ligt de servohevel op één lijn met de hevel.
De sleephaak servo
De flapservo
De opstelling van de 62, hier kan wel wat verbeterd worden met bvb rompaanzuiging
Hier de tweecilinder
het staartwiel, wordt gemaakt in de UK, moet nog mailen voor kosten etc.
De tankopstelling
De klassieke en simpele staart, alles gemaakt van 10mm vol balsa! Ook hier valt te winnen met ingedekt piepschuim
De vleugel:
Laatst bewerkt: