Eigenbouw sleepkist

Eigenbouw sleepkist, de Greenley

Ik start dit draadje om het project te kunnen volgen over een eigenbouw sleepkist.
De Engeland vaarders hebben het beestje allemaal zien werken, en hoe.
Toen alles aan de grond bleef vanwege de wind, werkte dit gebakje lekker door. Omdat het een goedkoop eigenbouw ding is, durf je er ook meer mee als een dure schaalsleper.

Pam.jpg


Het is een oud ontwerp van John Greenfield (die er ook mee vloog daar) John is een bekende uit de modelvliegerij, hij is de oprichter van de LMA (Large Model Assosiation) in de UK. Het model heet daar dus de Greenley, mja, dat kunnen we makkelijk veranderen dus...

De opbouw id doodsimpel, een doosromp, schuimvleugels en simpel maar stevig landingsgestel. Hoog PAF gehalte dus, maar toch enkele voordelen, zoals flaps en een stabile V-stelling.
Ik schat dat je aan bouwkosten voor het hout geen 100 € kwijt bent.
John vloog er met een 62 Zenoah op, en een Zimmermann uitlaat. Ook vloog er een 80cc tweecilinder Zenoah mee, en nog een andere welke type ik vergeten ben.
De 62 sleepte zelfs een enorme 1 : 2 schaalbak mee omhoog!

De tekeningen zijn tegen kostprijs via BIGGS te bestellen (met toestemming van John).

De romp is gemaakt van 0,8mm triplex rondom simpele spanten. De rompbreedte bepaal je zelf aan de hand van de breedte van de tank, of iets anders...
Hij heeft de romp met spanlak/papier afgewerkt!
Voor verf kun je een goedkope verf gebruiken, benzine hoeft geen 2-K lak te hebben.

De vleugel is lichte piepschuim, ingedekt met abachi fineer en afgewerkt met een dunne glasmat. Er zitten géén spanten of hoofdligger in! Gewoon een stevige glasmat in het midden.

Als ik weet wie er interesse heeft, kunnen we er een leuk projekt van maken, bvb samen de vleugels snijden en indekken (ik heb een snijdraad en een perstafel) en of samen hout, peipschuim, hout en hardware bestellen.
Ik heb zelf nog een ZG62 liggen en een Krumscheid reso.

Het geheel staat in het beeld van goedkoop en vooral LICHT. Dan heb je nl het meeste vermogen over om te slepen!

IMG_4895.JPG


Let op zeer effectieve positie van de flapaansturing. Bij volle uitslag ligt de servohevel op één lijn met de hevel.

IMG_4896.JPG


De sleephaak servo
IMG_4897.JPG



De flapservo

IMG_4898.JPG



De opstelling van de 62, hier kan wel wat verbeterd worden met bvb rompaanzuiging

IMG_4899.JPG


Hier de tweecilinder

IMG_4904.JPG


het staartwiel, wordt gemaakt in de UK, moet nog mailen voor kosten etc.

IMG_4901.JPG



De tankopstelling

IMG_4902.JPG


IMG_4903.JPG


De klassieke en simpele staart, alles gemaakt van 10mm vol balsa! Ook hier valt te winnen met ingedekt piepschuim

IMG_4905.JPG



De vleugel:

IMG_4906.JPG
 
Laatst bewerkt:
Richard, zijn dit 2 ontvanger met elk 2 antennes (2,4 Ghz) of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Zo ja dan zijn ze wel heel erg op z´n ´Engels´ ingebouwd. :D:D

IMG_4903.JPG
 
Harry,
Goed gezien, was me nog niet opgevallen.

Ja, dat kan niet missen: 2.4 Ghz. Dat ze onder een hoek liggen is prima, de antennes moeten bij voorkeur 90gr op elkaar staan om de grootste "redundancy" te hebben.
Misschien dat ik ze wat softer gemonteerd had ipv direct (vastgelijmd?) op een rammelend plankje, mja, er zit in zo'n kleine bijna niks meer in wat los kan rammelen van een printje of zo.

Hij heeft kennelijk 2 "Master" ontvangers in de kist zitten zodat je de servo stekkers kunt verdelen over de ontvangers ipv met Y-kabels te werken (bvb 2 HR en 2 Ail servo's). Je moet dan wel beide ontvangers apart "binden" aan de zender, uiteraard.

Ik heb dezelfde 2 ontvangers/servo verdeling setup bij bvb de Swiss Trainer, alleen dan op de 35Mhz. Servo's verdelen over twee ontvangers heeft veel voordelen en het bespaart je idd storingsgevoelige Y-kabels. Tenzij je die van SM gebruikt, die werken goed.
Normaal bestaan een 2.4 setje uit een "Master" ontvanger en een kleinere "slave" die alleen maar te gebruiken is in combinatie met de Master en geen servo stekkerplaatsen heeft.
Die hoef je ook maar één keer te "binden".
Spektrum RC voor meer info.
 
Was inderdaad een super simpele en doeltreffende sleepkist. Ik ben absoluut geinteresseerd, kom echter tegenwoordig niet veel meer aan bouwen toe. De suggestie om het gezamenlijk aan te pakken bevalt me wel!
 
Zeert simpel ontwerp idd.. Met een grove schets, een vleugelprofiel en wat tijd is dit zo te bouwen...

Ook makkelijk aan te passen in formaat.

Ik kan wel even een cad tekening maken als erwat meer info is...
 
Laatst bewerkt:
Als jij (bvb het profiel) in CAD/CAM kunt zetten kunnen we een fraizert snijmallen laten frezen uit formica plaat, dat zou al een aardig begin zijn. De rest is niet echt nodig, je tekent de zijkanten van de romp af op een plaat 0,8mm en dan ga je aan de gang.
Stuur even een PBtje met je adres, dan laat ik een tekening naar je opsturen.
Mocht je iemand weten die de snijmallen kan frezen, dan is dat helemaal mooi.
Formica plaat weet ik al iemand voor.
 
Richard, mocht je eentje speciaal voor Spanje gaan bouwen dan zet ik hem wel voor je in het 'glas'.
Het kielvlak en stabilo wil ik ook wel voor je bouwen, een raamwerk van 6 millimeter lijsten met 1,5 millimeter indekking.

Als afwerking stel ik voor de onderkant inrollen in een felle kleur en de rest hout-kleurig laten met wat gekeurde biezen.
Hij zit dan al in de epoxy of G4 dus waarom nog een extra verflaag?

Harry
 
Harry,

Is nog allemaal erg prematuur, eerst maar eens even alles in grote lijnen voor elkaar krijgen. Ik moet dan ook nog naar een 2e ZG kijken, om nou (als pensionado :) ) gelijk weer een nieuwe 3 W 80 te kopen....
En ik zit idd ook te kijken naar raamwerk/piepschuim staartvlakken, vol 10mm balsa is toch wel zwaar.

Mijn Pickup heeft ook zo'n opgebouwd stab, is erg stevig.
 
leuk ding

wat voor span heeft hij?

ik kan ook wel het 1 en ander om zetten in cad
weet ook wel iemand die voor mij kan vrezen

ik hoor het wel

gr erik rukkers
 
staartwieltje

Erik,
De tekening is onderweg, dan weet ik de spanwijdte.

Ik heb een offerte van dat mooie staartwieltje.
Voor 5 stuks 65 engelse pond incl porto, da's iets van 18 euri pst.
Zodra ik 5 man heb, bestel ik ze. (je kunt ze bekijken op de site van iadmodelddesigns, zie onder)
2 voor mij, ééntje voor Erik, wie volgt?

Dear Richard

5 tailwheel assemblies would cost £60.00 plus carriage to the Netherlands of
£4.70

Payment can be made by credit/debit card Yours faithfully

Iain Nicol
Proprietor

Welcome to I.A.D. Model Designs - 01236 423448

VAT No 888 9714 39
 
Erik
Ik weet het niet, al die uitvergrote Charters etc die ik ooit gezien heb, worden er niet mooier op. De V-stelling is voor een kleinere kist OK, voor een grotere werkt dat wat stijlbrekend.
Gezien de bouwkosten etc zou ik dan gelijk voor een grote PAF trainer versie gaan, waar je ook een dikke tor aan kunt hangen.
Het nadeel van boxrompen is dat de uitlaten buiten hangen, je kunt deze kisten met zware motoren nooit erg stil krijgen. Bij een schaalkist kan alles naar binnen, scheelt toch een boel, zeker als je alles nog eens isoleert met noppenschuim.
 
Wat Sanka en Richard van elkaar niet weten is dat jullie allebei volgende week misschien naar Weert komen om te berenvliegen. Wellicht een gelegenheid om eea uit te wisselen...

Grt Frank
 
He, das een mooi adresje voor triplex, prima! Dat ga ik eens uitrekenen zodra ik de tekeningen heb wat je nodig hebt per kist.
Johan, ik zal ook een staartwiel voor jou erbij bestellen.
Dat betekent al 6 stuks, maar er zijn er nog die er een willen, ik wacht nu even op 10 man. Heeft ook geen haast.
Frank, nee, wist ik niet dat de andere Frank ook langs komt, leuk!
 
Back
Top