Einde oefening Märklin....

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Doek valt voor modeltreinfabrikant Märklin - Telegraaf.nl - De website van wakker Nederland [Nieuws]

Doek valt voor modeltreinfabrikant Märklin <!-- RSPEAK_STOP --><!-- google_ad_section_end() -->
<STYLE type=text/css>#respectanceWidget h2 {width: 110px;}#respectanceWidget {margin-bottom: 20px;width: 120px;}.respectance {border: 2px solid #AAA !important;padding: 3px !important;}</STYLE><SCRIPT type=text/javascript>// On the onload we add the widget so it is not blocking the sitefunction respectanceRender() {var respectanceURL = escape(window.location.href);var repObj = document.createElement('script');repObj.setAttribute('src', 'http://widget.respectance.com/?url='+respectanceURL+'&editor=telegraaf&language=nl&size=120_300');repObj.setAttribute('type', 'text/javascript');// Append it to the headdocument.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(repObj);}// Add it to the onload arrayif (window.addEventListener)window.addEventListener("load", respectanceRender, false);else if (window.attachEvent)window.attachEvent("onload", respectanceRender);</SCRIPT>




<!-- RSPEAK_START -->GOPPINGEN (AFN) - <!-- google_ad_section_start() -->De Duitse fabrikant van modeltreinen Märklin heeft faillissement aangevraagd. Dat berichtten Duitse media woensdag. Het honderdvijftig jaar oude bedrijf is er niet in geslaagd aflopende schulden te herfinancieren, en kan nu alleen nog hopen op een doorstart in afgeslankte vorm.

Net als zijn concurrenten heeft Märklin al jaren last van de opmars van de computer, die de modeltrein naar de achtergrond dringt als speelgoed voor kinderen met interesse voor techniek. De financiële crisis en de economische neergang die daarop volgde, gaven het bedrijf uit Göppingen het laatste zetje. Märklin balanceerde drie jaar geleden ook al op de rand van de afgrond. Toen bracht een overname door durfkapitalisten redding. Maar ondanks een harde sanering, waarbij de productie grotendeels naar lagelonenlanden werd verplaatst, slaagde het bedrijf er niet in weer uit de rode cijfers te komen.
Bij Märklin werken bijna zevenhonderd mensen. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 128 miljoen euro.

Jammer, ik ben hier flink mee opgegroeid en om mij heen ken ik nog mensen die er zolders vol mee hebben staan....
 
AUTSJ.

toch een van de grotere jongens binnen de treinenwereld die de doeken laat vallen. hopelijk zal er een koper komen.
 
Ik heb zelf ook nog een krat met Marklin spullen staan, ik voel ineens de neiging om die spullen tevoorschijn te halen... erg zonde


Skyhigh
 
Zonde.. wij hadden vroeger ook een H0 baan thuis.. maar wie weet maken ze een doorstart. Kan mij niet voorstellen dat dat niet kan, het is toch een vrij sterk merk zou ik denken..
 
Hoi,

is inderdaad erg jammer, een van de mooiste en oudste fabrikanten op het gebied van modelspoor.

Als je het positief wil bekijken, er bestaat een levendige handel in tweedhandse / nieuwe modeltreinen. Er zijn zelfs twee officiele veilinghuizen in Nederland gespecialiseerd in modeltreinen. Zeker de wat schaarse modellen brengen echt een vermogen op. Dat wordt nu alleen maar meer ... ;)

Grtz,
Menno
 
heb persoonlijk zelf meer met fleischmann, maar toch enorm zonde dit...

Net als zijn concurrenten heeft Märklin al jaren last van de opmars van de computer, die de modeltrein naar de achtergrond dringt als speelgoed voor kinderen met interesse voor techniek.
De laatste tijd hebben anders ook veel gamestudios de deuren moeten sluiten...

allemaal vanwege de kloteamerikanen die weer zo dom moesten zijn om belachelijk om te gaan met leningverstrekkingen....
 
Iets te snel, Danny, het heeft meer te maken met die domme, hebberige Nederlanders, die zie stom waren hun geld aan Amerikanen te geven om een hypotheekzwendel mee te runnen ;)
 
Niet alleen de Amerikanen. De mensen waren ook dom om hun geld voor een paar tienden van een procent meer bij een IJslandse bank onder te brengen. Vele Nederlandse gemeentes hadden daar samen enkele miljarden geparkeerd..... en jij ieder jaar weer meer gemeentelijke belastingen betalen....
 
Dit heeft niks met de economische crisis te maken, maar alles met die kl*^# computer, waar jij nu ook weer achter zit ;)! Vorig jaar is Fleischmann ook al in de problemen geraakt en daarna overgenomen door dezelfde firma, die al eerder Roco opkocht.
 
Märklin is een paar jaar geleden al overgenomen door een (Engelse) investerings-maatschappij omdat de banken er toen al geen heil meer in zagen ... Märklin is ook eigenaar van tuinspoor fabrikant LGB en het klassieke merk Trix ...

voor "treintjes" is de belangstelling al tientallen jaren (lang voor dat de computer echt populair werd) aan het teruglopen ...
 
nou, niet als je de spelcomputer meerekent, Dirk..

vraag mij af.. de NS bv. staat slecht bekend. Zou dat er ook mee te maken hebben?
 
De grootste reden van teruggang is gebrek aan ruimte in de gemiddelde nieuwbouw woning en "treintjes" zijn verder niet echt goedkoop (modelvliegen is gemiddeld een stuk voordeliger) ... en er gaat een hoop tijd in zitten, om de één of andere duistere reden heb je tegenwoordig minder "vrije tijd" dan vroeger ...
 
deze zit in mijn kollektie


5526-1.jpg






en deze ook

37841.jpg
 
Tjah, einde oefening......

Toepasselijke woordgrappen;

Märklin....ontspoort
Märklin....ziet het einde van de tunnel
Märklin....is van de baan


:D
 
Jammer, maar of de computer er alle schuld van heeft valt te betweifelen. Niet alleen Marklin, maar hele spoorwegmodelbouw vind ik toch behoorlijk aan de prijs.

Ik bedoel, kijk naar de rc wereld, een King V2 kost kompleet 140 euro en dan heb je een best wel leuke helicopter om mee te beginnen en zelfs om na wat upgrades een schaalromp aan te hangen. Voor dat bedrag heb je amper een schaal N stoomlok van enig kaliber zoals een BR-01 of een BR-03. Wil je daar dan een beetje realistische trein achter hangen van 6 of 7 passagierswagons dan kost je dat ook weer een godskapitaal.

Voor mijn herintreding in de rc wereld en dus mijn opkomst hier op het forum heb ik enkele jaren zitten denken om weer terug in de spoorwegmodelbouw te gaan omdat ik dat als kind ook deed. Maar dat is gewoon niet meer te betalen.


Märklin.... uitgerangeerd.
Märklin.... op dood spoor
Märklin.... staat voor rood licht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nou, niet als je de spelcomputer meerekent, Dirk..

vraag mij af.. de NS bv. staat slecht bekend. Zou dat er ook mee te maken hebben?

Min of meer wel Hezik. Niet zozeer omdat het sinds ze ineens los van de staat moesten het niet goed doen, maar meer het materieel. Vroeger was het interessant, vele soorten goederen wagons, verschillende passagierswagons, diverse treinstellen en een keur aan locomotieven.

Toen ik 10 jaar was reed de NS met de serie 1100, 1200, 1300, 1500, 1600, 2200/2300, 2400/2500, 500 en 200/300 als locomotieven. Dan had je als treinstellen mat 49, mat 54, mat 64, IC-3, DE-1, DE-2, DE-3, de motorpostwagen en gespecialiseerde goederenwagons zoals postwagons, Interfrigo wagons en de FAM wagons. Er waren zoveel dingen om naar te kijken. Een enorme verscheidenheid.

Nu doen ze alles met 1 type passagierswagon, een handje vol typen universele goederenwagons, 1 type elektrische en 1 type dieseloc en met enig geluk 2 of 3 typen treinstellen. Allemaal universeel. Vele stations en rangeerterreinen zijn mede door de vrachtwagen afgebroken.

Toen ik 12 was en richting de LTS vertrok kwam ik soms na school niet meteen thuis omdat het vertrouwde hoogtoerige geluid van de 2410 waar ik mee ben opgroeid mij naar het station van Leeuwarden lokte. Ik was dan nog net op tijd Om te zie zien dat een gehuurde Duitse BR-216 de groederentrein naar Groningen trok. Dan als een idioot richting het spoorviaduct helemaal aan de andere kant van het emplacement omdat de containertrein voor een drie kwatier laten klaar stond met een 1200 ervoor.

Nu rijden al die treinen niet meer maar staat de stad gewoon filevol vrachtwagens die het werk doen. Het containergedeelte van het emplacement is in 2 verbouwingen al met dik 70% gereduceerd. Het achtereind (west) van het emplacement bestaat al 10 jaar niet meer. Het industrieterrein zuidwest en noordwest is als meer dan 15 jaar spoorloos. Harlingen heeft nauwelijks meer iets dat je nog met enig fatsoen een station mag noemen. Het is een soort tramhalte. De aardappelen vanuit de Friese klei gaat ook al 25 jaar per vrachtwagen en de sporen zijn weg.

Toen had de machienist nog tijd om met een enthousiaste jongen te praten over zijn werk. Vaak werd ik meegenomen op een locomotief voor rangeerwerk. De vaste mensen op station Leeuwarden kenden mij. De Duitse BR-216 dieselloc heb ik een paar maal na een spoedcursus mogen starten toen ik 14 was. Ik heb er zelfs eigenhandig mee gereden. Ik ben van west naar oost van het land meegeweest op een serie 1200. In Utrecht mocht ik mee op een 1100 om een internationale passagierstrein klaar te maken en naar het perron te brengen.

Nu mag dat allemaal niet meer, arbo hier en arbo daar. Buitendat, als je tegenwoordig als mannelijke machinist een jongen van 14 mee je locomotief in neemt dan duurt dat nog geen 2 keer of je wordt tot pedofiel gebombardeerd en bij de 3-de keer zit je waarschijnlijk al lastige vragen op het politieburo te beantwoorden en staat je baan op de tocht.

Er is dus niet veel meer te beleven op het spoor en zeker niet voor kinderen, dus wordt de interesse niet gewekt ondanks al het oude spul in model, zeker op schaal HO wel wordt gemaakt. Ik vraag me zelf serieus af hoeveel ouders er tegenwoordig nog mee zou instemming dat zoonlief van 12 jaar de hele godganse dag alleen met fototoestel op het station bivakkeerd.

Daarbij komt dus inderdaad het internet, wil je wat weten, hup ff googlen. Mijn generatie moet de kont op de fiets zetten en naar het station om het te vragen aan een NS medewerker. Zijn verhaal wekte interesse. Die prikkeling is ook helemaal weg.
 
Ik ben opgegroeid op 400m van het rangeerterrein Watergraafsmeer.
(Sterker, ik heb leren LB vliegen op 25 m naast de spoordijk....)

Ik kan nog steeds de series 600, 2200 en 2400 op het gehoor van elkaar onderscheiden....
 
ik ga bijna niet kijken naar treintjes op beurzen. Dat begint het toch maar te kriebelen en zoals hoger vermeld... hebben we geen plaats meer in een nieuw huis voor een grote plaat te zetten.

Vroeger hadden we een grote zolder en grote kamers, da's gedaan nu.

Patrick
 
Jammer dat ze failliet zijn. Om de PC daar nu de schuld van te geven vind ik niet gepast. Ik heb ook een modelbaan thuis staan en die wordt digitaal aangestuurd MET behulp van de PC. Dus het kan prima samen.

Dat de modellen duur zijn komt ook een beetje door ons. We willen zo gedetailleerd mogelijke modellen hebben en daar zit een prijs aan.

Hopelijk heeft dit niet al te veel invloed op de rest van de modelspoormarkt, want anders kan het wel eens aflopende zaak zijn met deze prachtige hobby.

M.v.g. Mark
 
Back
Top