De Nederlandse ploeg voor het EK in 2018 is bekend. Het allereerste EK zal eind augustus gevlogen worden in het Bulgaarse Dupnitsa. De vliegers in de ploeg zijn : Eric Velthuizen Wim Nieuwhof Peter Zweers Eventueel gaat Gertjan Siemons mee als helper/supporter. De komende weken zullen worden gebruikt om onderling af te stemmen hoe bijvoorbeeld aan te reizen en hoe te overnachten. De ploeg is van plan diverse keren bij elkaar te komen om te trainen en samen naar internationale wedstrijden te gaan. Wij gaan er voor en hebben er in ieder geval veel zin in.
Prachtig, veel succes en lekker veel oefenen de komende tijd! Hoe zijn de te verwachte weer/thermiek condities in Bulgarijen, is daar iets van bekend?
Het veld ziet er zo uit. Dit is van het EK F3J 2015. Het EK duurt van maandag tot en met vrijdag. Bijna een hele week dus. Je kunt dan alles verwachten. Maar hoofdzakelijk zal het warm zijn en ik verwacht niet te veel wind. Je moet wel voorbereid zijn op momenten met veel wind. Gelukkig kunnen wij drie modellen inschrijven. Verwacht zelf voor twee lichte en een standaard te gaan. Uit eindelijk zal ik ter plekke de keuze maken afhankelijk van weerverwachting. Bijgevoegd ook het eerste Bulletin met extra informatie.
Slecht nieuws is dat er niet op het veld mag worden gekampeerd. Er is een camping op 12 km van het veld waar evenwel slechts plaats is voor 10 a 15 caravans/campers. Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden, de toppiloten uit CZ, SK, IT, D etc. zijn allen kampeerders.
Dat is zeker slecht nieuws, had plannen gemaakt om met een camper te gaan. Gelukkig zijn er veel alternatieven. Blijkbaar ligt Dupnitsa aan het begin van regio waar veel wintersport is, er zijn veel overnachtingsmogelijkheden tegen schappelijke prijzen. Hotel, pensions en complete appartementen. .
Peter, Wacht nog even met boeken, ik geef de moed nog niet helemaal op en ga dit nog met Sotir opnemen. Een camper of caravan op het veld is gewoon erg handig, vooral als het zeer warm is (en dat kan het daar zijn).
Vandaag mijn outdoor voorbereiding voor het EK gestart met het vliegen van de Dynamic 1100. Op het veld was het bewolkt, vier graden en wind trok langzaam aan. Wel erg koud.... Toch direct een mooi vlucht gemaakt, en wel zonder helling te vliegen.
Was hier een klein wereldje. Kon tot max 150 m omhoog, daarna zag je je kist niet meer. Pas in de loop van de middag werd het beter
Vanochtend maar eens op tijd op gestaan voor een aantal ochtendvluchten. Blij met de resultaten en de bevestiging van de mogelijkheden. Stond wel alleen op het veld, helaas dus geen referentie.
Al aan het (in)pakken? Het is zo stil in dit draadje waar ik toch de ronkende verhalen van de voorpret zou verwachten. Veel suc6 en vooral plezier. Johnny
Het F5J NL team is goed aangekomen in Bulgarije alwaar de eerste EK F5J georganiseerd wordt, 2 dagen rijden in busje een met 4 personen en al het materiaal. We gaan proberen iets van de ervaringen van deze mannen, Wim Nieuwhof, Eric Velthuizen, Peter Zweers en Gertjan Siemons te delen via dit draadje. Via de website http://www.f5jbulgaria.com/2018info.html en hopelijk nog veel andere bronnen zal er info beschikbaar zijn, wordt vervolgd
De dag na aankomst is om je te settelen en de locatie te verkennen en natuurlijk niet te vergeten de (oude) bekenden te begroeten. Inmiddels zijn de eerste vluchten gemaakt nadat de shelters opgebouwd waren voor het materiaal en mensen ( lees schaduw !) Opvallend was de wisseling van windsterkte soms met vlagen soms ook sterk toenemend binnen korte tijd. Toch hebben ze goed kunnen vliegen als was het wel met de nodige ballast. Een van de nieuwe modellen is de Sense, lijkt sterk op de El Nino van Alex Hoekstra.
Die wind kan ik me nog goed herinneren toen we daar een keer een Eurotour hebben gevlogen. Gelukkig is wind an sich wel iets waar we als Nederlanders wel vaker mee te maken hebben. Ik vind het altijd wel goed als er wat wisselende omstandigheden zijn op zo’n groot toernooi. Ben benieuwd. Nu eerst de voor wedstrijd.
Zie net de uitslag van ronde 1 van de Bulgaria cup op facebook voorbij komen. Gertjan als eerste Nederlander op plaats 71. Het lijkt erg uitdagend te zijn daar in Bulgarije..
De tweede dag is gelijk de eerste dag van de voorwedstrijd de z.g. "Bulgaria Cup", een prima manier om het wedstrijdveld te verkennen maar ook oppassen geblazen met zoveel deelnemers ( 108 piloten !!) . Sterk wisselende omstandigheden van bijna windstil tot in de middag wind van ca 10 m/s gemiddeld. Dreiging van onweer heeft het team doen besluiten om vroegtijdig het veld te verlaten en de 3e ronde van de wedstrijd te laten schieten, Als noviteit werd de nieuwe romp van de Explorer getoond, servo's niet meer in de romp maar er bovenop in combinatie met het S-bus systeem. Ook is de romp weer wat langer geworden, Met al die wind en hoge temperaturen moet je wel zorgen dat je goed in conditie blijft, ook daar wordt aan gewerkt door het NL team.
Weinig nieuws uit Bulgarije, of het moet zijn dat de Maxa van Wim Nieuwhof geraakt is op de grond met enige schade aan de staart als gevolg. Gelukkig is het weer snel gerepareerd zoals op de foto's te zien is. Morgen is de modellenkeuring en officiële opening, maandag gaat het EK echt beginnen.
Via de hotline begreep ik dat als Gertjan 48e is geeindigd in de Bulgaria cup, Peter 62, Wim in de 80 en Eric 91e. Processing is normaliter lekker ontspannen, kunnen ze er maandag vol tegenaan