Vandaag was dan eindelijk de grote dag. Na bijna 3 kwart jaar rekenen, tekenen,mallen (laten) frezen , bouwen en inbouwen vond dan eindelijk de eerste vlucht plaats. Voor de eerste (hand start) het model iets up getrimd om te zorgen dat het model niet meteen zou inslaan voordat ik mijn vingers bij de knuppel had maar dat bleek onnodig. Het model vloog strak en recht vooruit maar wel erg langzaam. Iets terug down trimmen bleek de oplossing en hij vloog perfect recht uit. Dus motor aan en een eind omhoog. Nog een paar klikjes down trim en het model liep perfect met een hele mooie glijhoek. De eerste bochtjes gedraaid en model bleef goed aanvoelen. Vervolgens een rem test waarbij het model ook perfect recht uit bleef vliegen zonder de neus omhoog of omlaag te laten vallen. De eerste indruk was dat het precies vloog als een DLG met een sterk verbeterde glijhoek. Nu heb ik ook een schakelaar in geregeld met 3 verschillende flap standen. Van de F3K ben ik gewend erg weinig thermiek stand te geven omdat anders het model alleen maar langzaam word maar niet sneller stijgt en daarmee dus iets moeilijker te controleren. Toen ik de grotere flap stand bij de El Niño inschakelde viel mijn mond bijna open van verbazing. Het model vloog zo extreem zuinig door de bochten zonder ook maar de minste of geringste nijging tot overtrekken. Zelfs als je de kist in de meest vreemde standen door de lucht trekt blijft de stroming aanliggen en het ergste wat er gebeuren kan is dat hij iets doorzakt voordat hij weer vliegt. Duidelijk is dat hij veel sneller stijgt in minimale lucht dan een DLG dat zou doen. Iets anders dat mij opviel is het gebrek aan haak effect. Ik heb de ailerons geen differentiatie mee gegeven maar dit bleek ook totaal niet nodig. Op een klein beetje richting gaat het model perfect door de bocht en één maal in de bocht is richting nauwelijks nodig. Uit eindelijk heb ik 1 startje gemaakt naar naar schatting 200 meter (bleek 216). De vliegtijd in dode lucht was 14 min en 33 sec. Met deze hoeveel heid flap is het een echte floater maar in speedstand loopt het model zeer goed bij relatief hoge snelheid. Ik kom er nu in eens achter dat ik niet meer dan 1 foto kan plaatsen. Geen idee waarom. In de volgende post meer. Alex
Een paar foto,s. Model weegt op dit moment 1060 gram spanwijdte 393cm Vleugel opp. 72dm2 Motor Tenschock Viper 4400kv Accu 3S 800 mah
Het model kan beslist nog lichter. Ik heb een relatief zwaar stabilo en kielvlak gebouwd met een zware romp om zo te weten wat ik redelijker wijs kan garanderen. Door deze zwaardere componenten vliegt dit model met 15 gram lood in de neus. Normaal zou ik waarschijnlijk vrij goed zonder lood uit komen. Ook heeft dit model over de volledige vleugel een 60 gr/m2 speadtow D box. dit kan ook zonder. Iets kwetsbaarder maak ook lichter. Verder zit hij erg dik in de lak. Een model in Carbon zwart met wat minder lichte kleuren zal ook weer lichter worden. Of het nodig is valt te bezien. Vanmorgen met komplete windstilte begonnen te vliegen. Naar een paar uur kwam er steeds meer wind vooral door de buien die rechts en links langs trokken. De wind varieerde daardoor van bijna windstil tot windkracht 4 maar geen enkel moment had ik het gevoel dat er ballast in moet. Deze is overigens ook nog niet klaar.
Nog even een paar technisch details. de vleugel heeft aan de wortel slechts 22.5 cm vleugelkoorde en een profieldikte van 7.00% bij 1.8% welving. Naar de tip toe word dit 5.4 % bij 1.35% welving. De vleugeltip heeft een tipverdraaiing naar de tip toe van 1° Hierdoor neemt niet alleen de stabiliteit toe maar ook de weerstand wat af bij sneller glijden. De vleugel staat op een pylon boven de romp en word met 2 schroefjes vast gezet. Het stabilo is vrij klein gekozen om het model wendbaar te maken. Het stabilo is een afgeleide van Gerald Taylor Freak profiel. Dit profiel is niet symmetrisch en heeft een knik aan de bovenzijde van het profiel op de scharnierlijn. Het idee hier achter is dat de Low drag bucket zich aan de bovenzijde van de CL 0 lijn bevinden zodat als er met een uitgeslagen hoogteroer gevlogen word (thermiek circelen) er niet of nauwelijks meer weerstand op treedt in tegen stelling tot een symmetrisch profiel waarbij de weerstand op de CL 0 lijn ligt en daardoor en sneller buiten getreden word met extra weerstand tot gevolg. Het stabilo profiel is 5% dik. Het kielvlak is in verhouding tot de meest voorkomende F3J/F5J kisten heel erg klein gekozen. Dit weer om de wendbaarheid te vergroten . Met een relatief korte romp verkleint dat het haak effect tijdens krappe thermiekbochten. Theoretisch zou de spiraalstabiliteit hier onder lijden maar bij deze vleugelbelastingen en de extreem lage massatraagheid is dit geen enkel probleem. Vrije vluchters wisten dit al langer en vliegen met nog veel kleinere kielvlakjes op hun kisten. Het kielvlak kan simpelweg achter op de romp geschoven worden en dan of vast gelijmd of met een tapeje gefixeerd worden.
Ziet er erg netjes uit Alex. Vooral een lekker korte neus (optie is vermindering massatraagheid denk ik zo....) Wat is overigens het stab. oppervlak ? Ben ff benieuwd naar het totale oppervlak x 12 En wat zijn de stab en kielvlak gewichten ? De foto's bekijkend zijn dat wel erg lange ailerons, doorlopend tot aan het vleugeluiteinde. Trekt een servo dat ?
Korte neus voor de vermindering van de massatraagheid . De neus is overigens zo berekent dat met een 80 grams motor en 80 gram accu het zwaartepunt ongeveer moet kloppen. 2S is dus niet echt een optie. Stabilo is 6.4dm2 Fai Limit is 940 gram. Ailerons zijn volle lengte van de tip (123cm). Geen probleem voor het servo. Ik denk dat de krachten op een 90° uitgeslagen flap veel groter zijn en dat was ook geen probleem. Alles met graupner 428BB MG
Gefeliciteerd Alex! In de wandelgangen werd er al over gerept en zie nu het prachtige resultaat. Welk type Tenshock heb je gebruikt? Gr Lyckele
Wow, gefeliciteerd. Ziet er erg mooi uit! Foto's suggereren dat je aansturing stabilo "traditioneel" doet, klopt dit? Ben heel benieuwd hoe het toestel het in F5J competitie gaat doen. (durf bijna niet te vragen wat toestel moet gaan kosten....)
Heel knap gemaakt Alex en wat goed dat ze (vrouwelijk) ook zo'n goede eerste indruk maakt. Met dit soort nieuwe ontwikkelingen worden er grote stappen gemaakt binnen de F5J wereld . Kun je nog iets vertellen over je verwachtingen bij meer wind? Kun je dan alsnog ballast meenemen en zo ja hoeveel denk je nodig te hebben. Hopelijk kunnen we haar tijdens de laatste F3K wedstrijd on Losser live zien vliegen. Groeten, Brian
Marc, Aansturing is met 2 koolstofbuisje ondersteund op 2 plaatsen in de romp. Ik heb lang lopen dubben om dit met draden te doen maar de romp is er zo te smal voor om hevels in kwijt te kunnen á la Ultima. Uiteindelijk is dit ongeveer 10 gram zwaarder maar wel betrouwbaar en een stuk eenvoudiger in te bouwen. Ik denk dat de eerste 10 gegadigden er 1 kunnen krijgen voor € 1400.00 Daarna zal hij iets duurder gaan worden.
Brian, Ik verwacht dat ze zeker zo goed tegen de wind in loopt als de huidige 1.5kg modellen. Zoals ze nu loopt is het vergelijkbaar aan een heel zware DLG. De ballast buis is ingebouwd en daar zal na verwachting ongeveer 300 gram in kunnen. Ballast moet alleen nog gemaakt worden. Ik denk niet dat ik 'm mee neem naar Losser. Aangezien het al vroeg donker is zal er weinig tijd voor zijn. Bovendien rijdt ik meestal mee met Peter A en dan is de auto goed vol met 6 a 7 F3K kisten.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest. Gefeliciteerd! Ziet er allemaal erg geslaagd en goed doordacht uit. En dat van Nederlandse bodem. Toppie Scherpe prijs. Ik had hem hoger verwacht als je hem met andere modellen vergelijkt.
Zeker een scherpe prijs, net als Pascal dacht ik dat hij wel wat duurder zou zijn. Ben benieuwd hoeveel we er gaan zien volgend jaar
Prijs word ook zeker duurder ± 250 euro. €1400 is alleen voor de eerste 10 waarvan er nu nog 8 over zijn.
Gefeliciteerd Alex, ziet er tip top uit. Op basis van het je concept en en je eerste vlieg ervaringen ziet het er veel belovend uit. Hoop je in 2017 regelmatig te zien tijdens de nationale en de internationale F5J wedstrijden.