El Niño

Discussie in 'F5J' gestart door Alex Hoekstra, 3 nov 2016.

  1. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    O
    Ja die 10 a 15% vermindering in drag lijkt me eerlijk en realistisch. De glijhoek zal steiler zijn, maar je hebt normaal wat meer hoogte gewonnen.
    Spijtig dat je geen plotjes hebt.
    Toch bedankt !
     
  2. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    302
    Locatie:
    breukelen
    Patrick,

    Op rcgroups is wel een draadje over xflr. Veel leeswerk en zoals Alex al schrijft gaat er ongelooflijk veel tijd in zitten om de gegevens te leren interpreteren.
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2049853
    Daar vind je ook wel plotjes, maar dan van dlg's.
     
  3. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Teller staat op 13.
    Korting actie is over.
     
    bobt vindt dit leuk.
  4. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Gefeliciteerd met de 'vliegende start' van El Niño Alex!
     
  5. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Hengelo
    Je zult de 13e toch maar krijgen .....
     
  6. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Karel, de 13de is de beste!!!

    Nu is mij doel ook altijd om de 13de plek te bemachtigen helaas is me dat nog steeds niet gelukt....
     
    F3J-Karel vindt dit leuk.
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ben nou wel benieuwd wie die 13 mensen zijn
     
  8. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Allemaal lezers van dit forum :banana:.
     
    Lyckele en bgo vinden dit leuk.
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat profielen van ontwerpen niet meer gepubliceerd worden is helemaal 21.st eeuw maar desondanks toch nog een vraagje over
    El Niño, over het stab profiel dan (ja, ik hou het bescheiden :rolleyes:)

    Je zegt dat het een afgeleide is van het Gerald Taylor freak profiel. In hoeverre ?
    Bij het Freak-Horizontal V2 hinged stabilizer airfoil (praten we daarover?) zie ik echt geen knik aan de bovenzijde maar eerder een stab-profiel met lichte welving. Het lijkt me namelijk erg moeilijk dit profiel optimaal te benutten want met één trim klikje ben je je optimale setting alweer kwijt....
    Dit Taylor is uitermate dun verder (4,6%), jij praat van 5% dik wat ook weer behoorlijk dun. Zeker wanneer ik kijk naar mijn Xplorer waar het stab maar liefst liefst 7,7% dik is.
    Dat dunne stab profiel is dus zeker een fors weerstandsbesparende faktor in jouw ontwerp.
     
  10. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Freak v2.png
    Fotootje van de freak v2 horizontal
    Aan de bovenzijde op ongeveer 50% zit de knik.
    Eigenlijk heb ik alleen het profiel iets verdikt en de knik verder naar achteren gelegd zodat het precies op het beoogde scharnier punt ligt.
    Quote van Gerald Taylor
    --Smaller horizontal stabilizers obviously would have a little less drag due to the reduced area, but what is less obvious is the overall plane performance is boosted beyond just that small loss of drag. However, if one loses handling characteristics then the tradeoff is likely not worth it. This foil is in part to allow people to make the experiment with a more optimal foil that is hinged. HT-22 is not suitable and neither is Freak-Horizontal. Symmertic foils just do not behave as well in turns. I did not know of a suitable foil so I designed one.--
     
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Emmen
    Lyckele en bgo vinden dit leuk.
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een gewelfd profiel op het stabilo (en niet omgekeerd geplaatst) kan wat beter lift leveren. Het zal kleine(re) uitslagen nodig hebben bij down sturen. Omgekeerd werkt het minder efficiënt, en heb je dus iets grotere uitslagen voor up nodig. Mits het ZW-punt niet te voorlijk ligt, zal dat een wat genuanceerder up-sturen veroorzaken. Down sturen (en vooral sneller vliegen) zal dus met veel gevoel ingeregeld moeten worden. Maar de kist is toch niet gemaakt voor grote snelheden ...

    Die extra lift van het stabilo zou in theorie een iets achterlijker ZW-punt mogelijk maken. Hierdoor wordt het gehele snelheidsspectrum iets efficiënter.

    Al met al belooft het veel, maar goed affregelen zal wat preciezer komen.
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat is ook waar ik op doel. Vlieg jij bijvoorbeeld met je zwp een tikkie verder naar voren of achteren zul je met shims onder je stab moeten gaan werken omdat een vervorming van dit profiel (vervorming is een paar tikkies up-of down trim) de eigenlijk doelstelling/eigenschappen te niet doet .
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Misschien zelf wel heel veel moeite doen om kleine uitslagen (uiteraard wel voldoende) te verkrijgen bij maximale servo-uitslagen. Uitslagen dus echt mechanisch op de goede waarden brengen en niet in je zender de servo-weg afknijpen.
    Maar eigenlijk moet dat überhaupt nooit .... :rolleyes:
     
  15. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    @ Dirk ,Altijd met een zo klein mogelijke serve hevel vliegen. Dat verkleint ook eventuele speling in de tandwielen.
    @ Arno,. Het profiel is totaal niet kritisch af te stellen. Een paar klikjes up maakte het model vooral langzaam maar nog steeds heel goed vliegbaar. Een paar klikjes down en het model versnelt aanzienlijk. wat opviel is dat het model nauwelijks te overtrekken viel tijdens normaal vliegen en erg ver uit te hongeren is tijdens de landing.
     
    vissermax vindt dit leuk.
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat vliegen met kleine uitslagen voordelen biedt, is iets wat ik al vele jaren propageer. Dat je daarbij natuurlijk een kleine servohevel inzet is "logo"

    Betekent dit vooral niet dat je een erg "net" vleugelprofiel hebt ? Zulk gedrag zou ik eerder toeschrijven aan de vleugel, dan aan het stab, alhoewel de combo natuurlijk ook goed moet zijn.

    En wat de weerstandsvermindering van het stab betreft ; hoeveel schrijf je daarvan toe aan de verminderde dikte (die 7.7% van de Xplorer zal redelijk standaard zijn vermoed ik zo) en hoeveel aan de profielkeuze ?
    En nu we toch bij de staartgroep zijn; hoe dik is het kielvlak ?
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2016
  17. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Arno,

    Ik ken de profielen niet van de Explorer dus kan ik ook niet zeggen wat het verschil in weerstand is. Wel weet ik dat bij lage Re getallen een dun profiel veel langer laminair blijft en daardoor neemt ook je hoogteroer werking weer toe. Bij hele lage vleugelbelastingen en een lage massatraagheid hoeft het stabilo maar heel weinig te werken en kan daardoor dunner zijn. Wil je met je kist op hoge snelheid door hele kort bochten zoals de afduik in F3J /B dan is een dikker profiel zeker belangrijk.

    Het kielvlak profiel is 6% dik.
     
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Detail foto's

    SAM_1764.JPG
    Een kleine aanvorming van de pylon aan de onderkant van de vleugel. De vleugel word torsiestijf met de romp verbonden door een 5mm carbon pen aan de voorkant en een 3 mm pen aan de achterkant. De stekker word meegeleverd.
    SAM_1767.JPG
    De pylon op de romp.
    SAM_1771.JPG
    De Pylon van boven. Doordat de stekkers in beide kanten zijn vast gelijmd is het makkelijk om de vleugel er op te drukken en 2 schroefjes aan te draaien.
    SAM_1772.JPG
    Stabilo en kielvlak.
    SAM_1774.JPG
    De stabilo pylon. Goed ook te zien is de tape die het kielvlak vast houd.
    SAM_1779.JPG

    Voor het vervoer simpelweg tapeje loshalen, roer ontkoppelen en het kielvlak kan er worden af geschoven. Kan er voor het gemak natuurlijk ook opgelijmd worden.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  19. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
  20. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Kwijl............mooi!

    Dat smaakt naar meer foto's en ik zit inmiddels bijna op mijn handen om niet op de bestelknop te drukken :cool:
    ST weefsel belooft een solide(re) kist dan de "papier"vliegers van nu.

    @Alex Hoekstra
    Kielvlak zie ik op een - op het oog- ronde buis. Is de hoek reproduceerbaar, maw moet ik iedere keer het kielvlak richten of kan na een nachtje lekker traditioneel doorhalen 's morgens er blind op steken.

    Durf het bijna niet te vragen, maar hoelang is de levertijd (inmiddels)?

    Johnny
     

Deel Deze Pagina