elastiek start ervaring gezocht

Discussie in 'F3J' gestart door Erik van Nes, 24 mei 2017.

  1. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Eergisteren mijn Pures (RES zwever) ingevlogen. Met een spanwijdte van bijna 2 meter en een vlieggewicht van 440 gram een echte lichtgewicht. Drijft heerlijk in de lucht en elk zuchtje thermiek levert lift. Elk zuchtje wind overigens afdrijven.


    vraag 1:

    De centrale klep levert flink liftverlies en een progressief toenemende duikneiging. Dat is maar deels op te vangen met hoogte compensatie. Mogelijk is mijn hoogte uitslag te klein (de roeren iets te strak aan het stabilo gefolied misschien) en/of de klep levert turbulentie op waardoor mijn staart roeren minder effectief worden.
    Wie heeft hier ervaring mee?


    Ik ben aan het proberen met verschillende lijnen en elastieken om te starten. Van HobbyKing heb de/het rode (6 mm) en blauwe (8 mm) elastiek/rubber. Samen met een eind vliegerlijn (40 meter dyneema) kom ik op 30 meter hoogte.
    Voor een bevriende zweefvlieger had ik een oude hoogtestartlijn van Graupner uitgelegd:
    30 meter 8 mm rubber en een 100 meter nylon. Dat voelde veel ‘stugger’ aan en leek te ‘hard’ te trekken. Toch deed mijn Pures het goed aan deze lijn. Zomaar naar 60 meter.

    vraag 2:
    Wie kan mij wat ervaringstips geven, wie start er met een hoogtelijn? Ik kom graag een keer naar een ander veld om ervaringen op te doen
    .


    groet,

    Erik
     
  2. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Een spoiler moet altijd met hoogte gecompenseerd worden, als deze zoals bij de Pures centraal in de vleugel zit kan ik me heel goed voorstellen dat de lucht erachter dusdanig verstoord word dat de hoogteroer werking daaronder te leiden heeft. Misschien eens wat minder uitslag geven op deze remklep.

    Ik heb (nog) geen ervaring met RES, maar ik lees er wel veel over. Ervaringen met start rubber van seta technik ( http://seta-tech.de/index.php) en EMC Vega ( https://www.emc-vega.de/ ) worden als zeer goed beoordeeld. Ik kan alleen uit ervaring spreken over een F3B start rubber van EMC Vega, misschien iets duurder maar je hebt er echt jaaaaren plezier van.
     
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik volg, samen met mijn zoon van 11 even graupner uhu mini gebouwd, en nu willen wij ook lijn starten gaan proberen
     
  4. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    op deze site wel info
    http://seta-tech.de/data/datenblatt_0000013_1.pdf
    http://seta-tech.de/themes/kategorie/index.php?kategorieid=5
    Ik heb als zwever de Callistic van Hoelein en deze gaat omhoog met de Funcub sleeplijn dun nylondraad ongeveer 30 meter lang
    Of hoogstart met 30 meter rubber en honderd meter nijlon. lijn
    Ik hou het toestel tamelijk recht ( dus niet te vlak) en dat gaat prima.
    Denk gewoon uitproberen wat het beste is .
    Ook aanhaken op verschillende punten ten opzichte van het zwaarte punt . En met kleine stapjes veranderen .
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Laatst bewerkt: 24 mei 2017
  6. JLSoes

    JLSoes

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Noord Holland
    Ik heb goede ervaring met emc vega, let bij de keuze van de lengte op hoe lang het veld is. Een te lang elastiek en lijn heb je weinig aan als je aan de grens van je veld komt. Zie de grafieken op de website van emc vega. ( de duitse versie, dieis uitgebreider dan de engelse). Ik heb zelf de versie 22 m all round elastiek en 100 meter lijn, daar kan ik zowel de wat lichtere vintage kisten als zwaardere 2 kg f3j bakken mee de lucht in krijgen.
    Als je het houdt bij lichtere vliegtuigen, dan kan je voor res of hlg elastiek gaan.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    268
    Locatie:
    oost Gelderland
    Dag Erik, Ik vlieg ook met een PuRES en een Hlg-elastiek van Emc Vega. Ik ben tevreden over de starthoogte. Een beetje tegenwind doet overigens wonderen. De remklep werkt goed maar je moet compenseren met hoogte. Ik zal eens kijken hoeveel uitslag ik zelf heb op de hoogte.

    gr Johan
     
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Als alles meezit doen we zondag n wedstrijdje RES in Zeeland, wellicht goed om te komen kijken of mee te doen :).
     
  9. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Bedankt voor de uitnodiging maar komend weekend ben ik nog in Friesland.
    Ik hoop op zondag 20 augustus in Reuver
     
    jve vindt dit leuk.
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ok, tot in Reuver, daar maar ns de stiek testen ;-)
     
  11. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee

Deel Deze Pagina