Electrische bootmotoren geschikt voor auto's???

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door DollarHobby, 13 mrt 2017.

  1. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    Beste,

    Ik heb al geruim een jaar een aquastar 2200kv motor liggen die bij wijze van loopt te roesten. Nu bedacht ik of deze misschien wel in een auto kan. Gezien koeling kan je altijd een fan erop zetten, verder zie ik vanbinnen geen verschil met een normale elektromotor uit een auto.

    Zou leuk zijn als het kon anders pech. Ik hoor graag jullie bevindingen!!

    Mvg
    Nijsink
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    vanbinnen is er ook geen verschil, de werking is identiek.

    Alleen hoe het ding zijn warmte kwijt kan, dat is een ander verhaal.
    Zonder koelwater kan jouw motor zijn warmte niet kwijt, waardoor de temperatuur intern vrij vlot hoog op kan lopen.
    bij hoge temperaturen verliezen de magneten hun kracht, en daarmee verliest de motor vermogen.

    Als je niet al te gehecht bent aan die motor, kun je natuurlijk gewoon kijken wat het doet...
    Fan zie ik persoonlijk niet zo veel heil in. Rijwind hebben veel auto's zowieso minimaal, een fan voegt ook weer niet zoveel toe.
    Alleen als er een koelblok op de motor zou zitten.. maar dat zit het niet.

    Daarnaast zal jouw motor een mantel hebben om de waterkoeling te laten werken.
    Constructieafhankelijk.. maar kan zijn dat de warmte bij die motor, zonder water, een stuk moeilijker weg kan.

    Je kunt er ook een soort radiator bij maken, zodat de waterkoeling toch functioneerd ;-)
    in principe is een stuk slang, opgewikkeld ergens omheen, gevuld met water voldoende..
    ga je voor mooi, maak je een alu bakje met 2 aansluitingen voor aan/afvoer
     
  3. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    Het is mij geen gehechte waarde. Alleen esc wel dus als die er moeilijk mee kan krijgen doek het liever niet.

    Je kan er wel koelvlakken op krijgen, er zijn cooling fans met een plateau waar ribbels op zitten dus dat is het probleem niet. Of dat genoeg is is dus de vraag
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    de regelaar moet wel koeling hebben...
    Als die dus ook watergekoeld is, kun je het beter niet doen.
    maar, motor en regelaar kunnen ook los van elkaar.. andere regelaar versieren?

    Verder..
    op het gemakkie proberen kan ook.
    een regelaar wordt warm van een te laag percentage gas gemiddeld. teveel stroom. of een grof gebrek aan koeling.
    motor wordt doorgaans warm van belasting.

    Voelt het heet, zal het niet gaan werken.
    Voelt het warm, zal het best meevallen.
    eerst zien wat het doet, voor je een grote ombouw inplant
     
  5. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    Try it dan maar! Eens kijken waar ik m eerst probeer denk in mijn mugen want mijn losi lst weegt volges mij 4 kilo rtr XD
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat kan een 1watt motor zijn (trilfunctie telefoon), en ook een 1.000.000W motor (denk TGV). M.a.w. de Kv parameter alleen zegt niet zoveel, wat is maximale vermogen en stroom van de motor?

    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) betreft kunnen ...
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
      stroom = koppel × Kv
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
    In het kort:
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
    Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
     
  7. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    Ik zal eens info zoeken meen dat dit een 80 amp cont was[​IMG]

    Dit heb ik inmiddels gevonden

    Ik zie geen vreemde dingen vergeleken met een normale auto motor. Alleen deze is tot 5s lipo, geeft niet ik rij op 4 cell. Had dit misschien niet aangegeven maar de specificaties had ik al eerder opgezocht. Dit lijkt mij een redelijke motor voor een short course chassis, die vaak rijden op 4 cellen.

    Bij een vergelijkbare auto motor zie ik deze specs:[​IMG]

    Iemand nog een opmerking/twijfelpunt?
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2017

Deel Deze Pagina