Electro motor vervangen?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Joost, 23 aug 2002.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    een tijdje geleden wou ik weer gaan vliegen met mijn holiday-devine, bij het inschakelen van de ontvanger/regelaar, maakte de motor niet het gebruikelijke piepje, en wou ook niet draaien...

    de oorzaak was een contact dat aan de achterkant van de motor was afgebroken :x
    ik kon dus gelijk weer terug naar huis... :cry:

    dus ik thuis het motortje geopend, en een draadje aan het borstel contact gesoldeerd. Het draadje met wat lijm extra vast zetten, en klaar.

    nou komt mijn vraag: wanneer is een electro motor (speed 280) aan vervanging toe?

    als de borstels die tegen de as-contacten aandrukken afgesleten zijn lijkt mij... (deze zijn nu op de helft :? )

    zijn er nog andere situaties waarbij je de motor moet vervangen?

    of kan ik gewoon de borstels vervangen als deze op zijn? en zo het motortje een aantal jaren gebruiken? (vrees van niet :? )
    of zijn die dingen niet los te koop? zo ja, waar? prijs?

    :pim:
     
  2. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Ik weet niet precies hoe het motortje inelkaar zit, maar de collector..waar de koolborstels tegen aan zitten, slijt ook. Deze word minder doordat de koolborstels er op inbranden. Zo krijg je zwarte plekken op je collector. In de model auto wereld heb je modified motoren die je helemaal uitelkaar kunt halen. Hierbij kun je de collector in een speciaal draaibankje afdraaien zodat hij mooi rond blijft, en de zwarte laag van het inbranden er af is. Met nieuwe koolborstels is de motor dan weer zo goed als nieuw.

    Als het een motor betreft die niet eenvoudig te vervangen borstels e.d. heeft, dan houd het toch wel op tegen de tijd dat hij drastisch in performance terug loopt.
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ze zijn wel makelijk te vervangen volgens mij.... alleen het afdraaien van de collector kan ik niet zo maar ff doen, heb geen draaibankje etc...

    en dan nog heb ik nieuwe borstels nodig, en ik weet niet of die verkrijgbaar zijn

    :pim:
     
  4. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Hebben we het hier over een 280??
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  6. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Dan is afdraaien en koolborstels vervangen niet mogelijk/lonend. 6 Euro en je hebt een nieuwe....

    Andere argumenten: Magneten lopen terug na verloop van tijd. met beter magneet meteriaal duurt dat erg lang maar met de goedkope ferriet magneten van een 280 is het met een jaartje rgelmatig vliegen echt wel bekeken.
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ok, dat is dan duidelijk.... maar gaan jouw oude motoren dan de kliko in?[​IMG]

    :pim:
     
  8. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Ow..hehe 6€ De motoren waar ik et over had zijn ook ietsies duurder :p 40 tot 80€ :) (corally)
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    €5.82 bij 2br :wink:

    wat zou een sp 300 7.2 kosten?

    ik heb toevallig een speed 260 liggen, kan ik hier echt helemaal niets mee doen? waar worden deze motortjes voor gebruikt? boten zkr?

    :pim:
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Voor electrische tandeborstels, scheerapparaten, electrsche ramen, printers, nagelpolijst apperaatjes etc..

    Overal dus, behalve modelbouw 8O :?:

    Modelbouw firma's kopen een paar stuks van een bruikbare serie die toch al voor iets anders word gemaakt. Stickertje erop, pijs x 100 :twisted: of zo en dan is het modelbouw spul.

    Graupner maakt er nog al een sport van om zinloos veel motortjes op de markt te brengen. Sommige zijn mischien voor bootjes geschikt of voor speciale features (hijskraantje, ankerlier...), maar zeker niet allemaal voor vliegen.

    Advies :teacher: :
    Beperk je tot die motoren die graupner zelf in vliegtuigen gebruikt, of waarvan bekend is dat andere ze hebben gebruikt.

    Leer ook marketting duits:
    drehfreundlig = deze motor fikt af bij een normale prop.
    economisch = zit geen fut in enz...
     
  11. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    en als ik nu bv. 5 nieuwe motoren zou halen, en ik over 2 jaar ben ik bv. toe aan de 5e, zijn hier de magneten dan ook niet meer goed van?
    of 'slijten' deze alleen van het draaien?

    oftewel: 'kan een nieuwe electromotor eindeloos bewaard worden?'

    (nu het forum 'Electro' is aangemaakt, kan dit draadje daar mschn wel heen...)
     
  12. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Ja en nee.

    Motoren die gebruikt worden worden warm en hoe langer/vaker/warmer
    dit gebeurt hoe eerder is het afgelopen. Ongebruikte motoren moeten na een jaar of twee nog prima zijn lijkt mij zo.
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik heb een speed 400 7,2V die zeker 6 jaar oud is (ROBBE) die door omstandigheden niet veel gedraaid heeft (zit in een kist die niet echt lekker vliegt en daardoor niet op het veld verschijnt) ik heb niet het idee dat deze motor merkbaar minder presteert dan een nieuwe SP400, het zelfde geld voor een stok-oude SP280 (nog van pre-günther tijdperk, was nog uitgerust met een COX 5x3" en kist vloog niet omdat er toen nog geen goede lichte accu's bestonden!!!) ook deze presteert nog het zelfde als zijn hedendaagse broeder.

    Mijn conclusie koop gerust een kratje motorrekes als de prijs juist is, het verval van de magneetjes is zo weinig dat als je ze niet gebruikt waarschijnlijk je achterkleinkinderen er nog plezier van kunnen hebben.

    Stook je motorrekes echter regelmatig lekker op (SP400 op 10celletjes of SP280 op 8 celletjes) tot hun thermische grenzen, dan gaat het magnetisme wel zienderogen achteruit en gelukkig de borstels ook zodat je na 5 tot 10 vluchtjes toch moest vervangen.
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Na 5 tot 10 vluchtjes al??
    Sta jij met de soldeerbout klaar op het veld of zo?

    Hier verwacht ik straks een opmerking van Harold "goedkoop duurkoop" onder.. :p
     
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Nee hoor Niek :lol:

    Zijn de vliegtuigen aan de zware kant? Dan heb je continu volgas nodig om er nog iets van te maken en dan slijt je motor snel.

    Probeer eerst eens het volgende om levensduur van motoren te verlengen:
    - Kist lichter maken.
    - indraaien op een paar cellen, zodat de borstels goed inslijten.
    - timen van de motor.
    - Rustig met gas.

    Pas als dit niets uithaalt ga je denken aan een beter kwaliteit (duurder) motortje.
    Een dure motor gebruik je niet als oplossing voor fouten die in een andere hoek zitten. Als je alles goed voor elkaar hebt en je wil dan nog meer vermogen/looptijd/levensduur, dan is een goede motor zinvol, maar koop dan ook direct een hele goede.
     
  16. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @ Harold Thanks, maar dat wist ik natuurlijk wel,..

    Ik vlieg wel vaker met restjes en dan kan het zijn dat de componenten niet optimaal afgestemd zijn... en dan is niet altijd bevordelijk voor de levensduur... gevolg weer niewe restjes....etc....etc...


    @ Niek Wat ik hiermee alleen wou aangeven dat als je je motortje martelt, het magnetisme verdwijnt, maar ook de borstels en waarschijnlijk winnen de borstels het.
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Harold

    Nog even een PSje

    Sinds waneer koop je dure (dus echt goede?) motoren????
     
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ik heb mij heel lang bezig gehouden met klein sp400 spul terwijl ik voor grote dingen al redelijk leuke motoren had liggen, maar die relatief weinig gebruikte.
    Eerste Keller in 1990 gekocht. een 40/10. Leuk voor 14 cellen. Veel in zwevers gehad.
    in 1992 op WK in papendal een Mega R4 gekocht.
    1993 een 2e hands hectoplet pylon race motor.
    Later nog andere 2e hands kellers/mega.
    1 van de oudste kellers in nederland (een 50/14 met 8 windingen) heeft vrij lang dienst gedaan op een ARF trainer 40.
    Sinds 2 jaar op borstelloos overgestapt. Meer vermogen en meer vliegtijd. Heb er nu 4. mega is goed. Aveox valt in kwaliteit erg tegen.
    ARF 40 trek ik nu vertikaal (tot 30m) van het dek bij de start :twisted: , voor een 8 minuten vlucht (12 zonder kunstjes)

    Heb geen sp400 maat borstelloos. Accuutjes in die echt kleine loopt nog wat achter. Waarschijnlijk toch voor indoor aan de borstelloos (zelfbouw).

    Ik zie bij mij op de club dat mensen elk jaar en "sp600 BB SP" van 30 euro opstoken. Bij je 3e motor moet je je dan afvragen of je niet beter gelijk een goede motor had kunnen kopen (vroeger bijv. sports420/8, nu mega30/3). Niek kent mijn verhaal, dus "goedkoop is duurkoop"
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    :lol: Je kon het dus toch niet laten.. :D

    Zo kennen we je weer.
    :p :wink: :twisted: :D
     
  20. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    als je de motor niet indraaid, slijten de borstels toch vanzelf goed in?
    waarom zou de motor langer meegaan als de borstels van te voren goed zijn ingesleten? minder vonk -» minder weerstand -» draaid harder ofzo?

    ooit zijn ze toch ook ingesleten, maakt het dan nog iets uit? of is de as (hoe heet dit ding ook al weer) waar de borstels tegenaan drukken dan al vies door vonken?

    vroeg ik mij gewoon ff af ;)
     

Deel Deze Pagina