Electro motor vervangen?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Joost, 23 aug 2002.

  1. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Die "as" heet collector.
    Probleem is dat de borstels niet zijn ingesleten. Vergeet even niet dat deze motoren zijn ontworpen voor alles behalve modelbouw. De koolborstels zijn hol geslepen en vervolgens haaks (foto zou handig zijn 8O ) tegen de collector aan gezet, zodat je dus maar met 2 hele keline raakpunten te maken hebt. Idee hierachter is dat het heel lang duurt voordat de koolborstels werkelijk aanliggen en dat geeft dan lange levensduur. Als de koolborstel slijt, gebruikt hij ook steeds een nieuw stukje collector.
    Zal ook wel iets met minder kritische fabrikage te maken hebben.

    Kortom: De koolborstels hebben dus maak een heel klein contact oppervlak. Met die bovenmaatse stromen in de modelbouw wordt dat stukje koolborstel echter makkelijk te heet en vonkt een mooie beschadiging in de collector. Dit werkt dan weer als een vijl op de koolborstel enz...
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Neem twee identieke buisjes, het eerste stelt de collector voor. Het tweede buisje zaag je in de lengterichting in twee gelijke delen. Plaats het tweede buisje met de zaagsnedes haaks tegen het eerste.
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Harold

    Als de borstel slechts alleen in het midden contact maken, en in de loop van het gebruik deze over een groter opervlakte contact gaan maken dan moet ook de timing van de motor veranderen.

    Borstels zijn welliswaar klein maar de omtrek van de colector stelt ook niet veel voor....

    Geachte heer Electroloog mag ik deze conclusie als juist beschouwen...?
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Nope, beter lezen. :!: :D


    De meeste bostels zijn vanaf fabriek te hol afgeslepen, zodat alleen de 2 buitenkanten de collector raken. Kijk maar eens bij een sp400 in de koelgaten. Dus de timing van een njieuwe of een ingeslepen borstel veranderd niet.

    Er zijn dus maar enkele kleine contactpunten met de collector, wat de stroom overdracht bepaald niet bevorderd. Deze buitenkanten moeten afslijten zodat de hele borstel de collector zal raken. Maar dan is de collector al zover afgevonkt dat deze helemaal ruw en raar is geworden..


    Wat vaak helpt, hoe vreemd het ook klinkt, is een paar seconden tot inuten inlopen op een paarvolt met de borstels onder water. (Gedistilleerd water)
    Er gaan op de ezone[www.ezonemag.com, forum] hele discussies over dit verschijnsel, vanaf gloeiend plasma tot ionen, maar feit is dat je zo snel en zonder vonken de borstels op een dan nog steeds onbeschadigde collector inslijpt.

    Wel daarna de motor weer goed droogblazen en de lagers opnieuw smeren.

    Daarna nog even een half uurtje op een paar volt even door laten torren, dan ontstaat er een verglazing van de borstel oppervlak, waardoor deze minder snel slijt.


    Eind vh liedje is een motor met minder winwenidge weerstand, die daardoor, samen met wat timing, gratis geheel voor niets langer en beter zal presteren.



    Ps: dit inlopen heeft geen zin bij die hele kleine motortjes die ipv fatsoenlijke koolborstels zijn voorzien van die #@$#%^^ !! borstelveertjes...
     
  5. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    ja. Reden om de timing van een motor dan ook pas in te stellen na afloop van het indraaien van de borstels.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Nee, timing instellen en storingscondensatortjes solderen enz vooor het inlopen.
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Wat is iedereen er al vroeg bij !!!
     
  8. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    @ Niek. Waarom???

    Volgens mij moet je timing correct zijn in de toestand waarin je de motor gaat gebruiken! Storen in dat glas water van jou valt ook wel mee dus condensatoren kunnen ook best wel even wachten.

    @ Dirk:

    Ja he!
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Hierbij een fototootje van een colector van een echte MABUCHI
    "duidelijk" is hier te zie dat de bortels recht afgeslepn zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Inplaats van in alle rust een accuutje leeg te trekken, zit ik in alle vroegte motoren te slopen, fotoos te maken een beetje te Photoshoppen Uploaden ...pff
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Dit is wat Niek een #@$#%^^ !! motor noemt, ik noem het "poormens brushless"

    [​IMG]
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Beter kijken!

    Duidelijk is op de 1e foto op de randen vd borstel de randjes te zien.
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Dit waren de borstels van een SP260 en SP280 de motor waar dit draadje mee begon, ik zal vanavond kijken of ik de foto's beter kan maken, moest nu even snel-snel uit het handje 2cm voor de lens 1/30 sec zonder statief...kan beter MAAR DAN zie je dat de borstels de colector echt alleen in het midden raken... normaal laat ik deze motortjes ca 4 uur op een 2V(lood) accuutje indraaien zonder prop, alleen een drupje olie, DAN zijn de borstels waar ze wezen moeten.
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Arjen,
    Er zijn twee stromingen:
    1. Als je eerst zou timen, heb je bij het inlopen kans op vonken. Op zich wat voor te zeggen :)
    2. Het tegenargument is dat je bij het timen de borstels nooit helemaal perfect rechtzet, en daarom beter eerst kan timen en dan inlopen. :?

    Maakt dit iets duidelijk of juist niet? 8O
     
  14. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Nee, helemaal niet.

    indraaien = laag voltage, weinig stroom, zwak/niet belast. = timing onbelangrijk.
    optimale timing = afhankelijk van toeren en belasting. logisch zou dus zijn om t timen zodra die belasting er ook daadwerkelijk is = na indraaien.
     
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Met dit antwoord kan je nog steeds 2 kanten op. :?

    Lastig te verwoorden :( Let hier op het verschil tussen "onbelast draaien" en al dan niet getimed "inlopen" :teacher:

    De reden van eerst timen is niet omdat we dat voor het onbelast draaien nodig vinden dat de motor getimed is. Je zegt zelf dat bij onbelast draaien timing onbelangrijk is. Daar ben ik het dus mee-eens, want je hebt dan geen kans op vonken bij onbelast draaien.

    Waar het wel om gaat is dat je na het inlopen liever niet nog achteraf mechanisch aan de borstels wil rommelen (risico van net niet helemaal perfect, dus beetje scheef, op de collector)

    Als er dan toch geen nadelen zitten aan ge-timed onbelast (in)lopen, Dan kan je toch beter eerst timen?
    Borstels zitten dan perfect en er komt er na het timen niemand meer aan. :lol:
     
  16. tigermoth

    tigermoth Guest

    koper borstels?

    zijn dit van die motortjes waar de spoel om de magneetjes heen draaid?

    hmm. een vliegtuig generator/startmotor (kan je ook klein bouwen)
    heeft de magneten aan de as, en de spoel in de buiten huls..
    dus het enige wat hier kan slijten is de lager..

    mvg..
    Rico.
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik heb nog nooit een electro motor gezien waar de spoel om de magneetjes heen draaid...
    wel de spoel in de magneetjes, of de magneetjes om de spoel... (ik zeg niet dat ze niet bestaan :))

    een 'gewone' electromotor heeft wel degelijk borstels, en deze slijten...

    met een vliegtuig generator/startmotor bedoel je zeker iets uit jouw 1:1 wereld? :wink: (no offence)
     
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Opmerking van "koper borstels" snap ik niet Heeft iemand dit genoemd dan?

    Joost, Er bestaan "borstelloze" motoren. Dat zijn wisselstoom motoren waarbij een speciale regelaar een 3 fasen wisselspanning maakt.
    Bij borsteloze motoren draaien de magneten en staan de spoelen stil. Meestl zitten de magneten aan de binnenkant van de spoelen, maar buiten kan ook (LRK, cdrom motoren, Zie posts van Ron van Sommeren)

    Motoren waarbij spoelen om de magneten draaien bestaan!. Het betreft dan een meestal een "ijzerloze klokanker" motor.
    http://www.faulhaber.de/produkte/tech_1.htm selecteer "system Faulhaber"
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    o, dat ze bestonden wist ik vrijwel zeker, maar in de modelbouw worden dit soort motoren toch niet gebruikt?

    en dat brushless motoren bestaan, dat wist ik al heeeeeel lang :)

    en wat rico met die koperen borstels bedoelt, is mij ook een raadsel :roll:
     
  20. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Inderdaad niet veel, maar toch:
    http://www.wes-technik.de/English/motors.htm
    voorbeeld toepassing:
    http://www.flyifo.com/htmlpages/miniiforeviewp1.html

    Deze coreless of ijzerloos of klokanker motoren hebben door afwezigzijn van ijzer geen last van... ijzerverliezen. Bij juist gebruik dus een heel hoog rendement. Werd in begin periode gebruikt voor duurrecord en solarvlucht.
    Groot nadeel is beperkte belastbaarheid. Daarom tegenwoordig met borsteloos meer mogelijkheden. Meer vermogen per gram motor mogelijk
     

Deel Deze Pagina