Electro motor vervangen?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Joost, 23 aug 2002.

  1. tigermoth

    tigermoth Guest

    eh. waar ik naar toe wil, ik ben even de naam kwijt, en hoe dat kreng werkte eigenlijk ook :p (zoals wel meer dingen die ik op school leer:p)

    eh.. 3...(??) dinges motor

    iets met 3 spoelen op 1 as. en.. ik zoek het wel even op ;)
    trouwens idd misschien "op het moment" niet zo relevant voor modelvliegers. maar wie weet zien we dit over enkele jaren (of eerder) wel in ons formaat verschijnen.. :)

    iig. was het zo dat het enige wat aan deze motoren sleet, de lagers waren.

    is dat met de borstelloze motoren van ron ook zo?

    mvg
    Rico.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Rico,

    Volgens mij bedoel je 3 fase motoren. In wezen zijn die vrijwel hetzelfde als de borstelloze motoren. Deze motoren hebben alleen geen magneten maar een kortsluitanker. Dit soort motoren zijn redelijk sterk maar hebben vrij laag aanloopkoppel waardoor ze minder geschikt zijn voor de modelvliegers. Het toerental is afhankelijk van de frequentie van de voedingsspanning en dus lastig te regelen. Mogelijk dat het met een aangepaste regelaar voor borstelloze motoren te doen is?

    Dan nog even over coreless of klokanker motoren. In de modelbouw worden die toch wel toegepast maar op een beetje verborgen plaats. Ze zitten namelijk in de heel snelle, en dus dure, servo's. Omdat het gewicht van het anker heel gering is kan de motor heel snel op toeren komen. Door een heel hoog toerental te gebruiken en dat met tandwielen terug te brengen krijg je toch nog een hoog koppel aan de uitgaande as van de servo.

    Ernst Grundmann
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ok, een electromotor is dus na verloop van tijd onbruikbaar door de zwakkerwordende magneten.
    nou wil ik dit dus zo lang mogelijk uitstellen :twisted:

    magneten houden niet van hoge temperaturen, en je moet ze ook niet laten vallen/ er op slaan...

    mag je wel 2 (of meer) electromotoren tegen elkaar aanleggen (lees 'aanplakken')?
    heeft dit effect op de magneten?
    (op dit moment zit er bij mij namelijk een brok elkaar aantrekkende motortjes in een pot)
     
  4. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Lijkt mij geen probleem
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee, maak je geen zorgen. Magneten verliezen hun permant magnetisme als ze boven een bepaalde temperatuur komen, de Curie-temperatuur. Verder is het ook niet verstandig op erop te tikken of te slaan. Bij normaal gebruik niets aan de hand.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dat nooit! :evil: :evil: :evil: Ze gaan hooguit in een bakkie met ander overtollig metaal, dat van tijd tot tijd geleegd wordt bij ons recyclingstation.
    Logisch toch? :wink:
     

Deel Deze Pagina