electro motoren

goede avond ik heb een paar vragen, vraag een waarom zit er bij somige electro motoren zoon plat ding aan gesoldeert + en -,vraag 2 waar dient dat voor, en vraag 3 hoe bereken je dat als er een aan of op moet(allemaal vragen van een leek maar ik kan niets vinden daar over) wie kan en wil mijn daar een andwoord op geven.alvast bedankt mvg albert300

Ontstoringscondensator.

Hallo Albert,

Er van uitgaand dat het een borstelmotor betreft;

1) dat is waarschijnlijk een condensator (als het zwart is met een zilveren ring, dan is het een diode).
2) Dat dient om de motor te ontstoren, gebruikelijk is 47 uF tussen de aansluitlippen (een motor heeft geen + en - , een batterij wel) 10 uF tussen elke aansluitlip en de massa van motor (de buitenkant).
3) Daar valt weinig aan te berekenen, de genoemde waarden werken bij alle borstelmotoren.

Groeten, Jan.

Jan hartelijk bedankt voor de uitleg (ik dacht dat het te maken had met de stroom zodat hij niet in een keer de volle mep krijgt) nomaals bedankt voor het snelle reageren

Hallo Albert,

Hoeveel stroom je motor voor z'n kiezen krijgt, regel je normaliter met een vaartregelaar.

Het inschakelen van een motor met een schakelaar (dus direct de volle mep) is schadelijk voor zowel accu (piekstroom) als motor (inbranden van de collector en koolborstels, op den duur).

Groeten, Jan.

Back