Electro stunt vliegtuigje (86cm spanwijdte) Vliegt super!!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Tadango, 24 aug 2003.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb dit vliegtuigje gebouwd. Kent iemand hem? De tekening komt van deze site : http://www.flymodels.co.uk/

    Het model heeft niet echt een naam, Speed 400 Electric acrobatic stond erbij.

    [​IMG]

    Spanwijdte : 86cm
    Gewicht : 550 - 600 gram (niet goed gewogen nog)
    Motor : Axi 2808/16
    Prop : 8x3,8 - 9x4
    Accu : 8 x KAN950

    Voordat ik hem ga proberen zou ik graag ervaringen willen horen. Volgens de ontwerper is het geen snelheidsmonster maar wat is niet snel? Slowflyer achtige langzaam of gewoon net leuk electro snel?
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2007
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Net eerste vlucht en 2e gehad :) 1/2 gas is 60 graden omhoog ofzo. volgas is bijna vertikaal. Hij vliegt goed met 1/4 gas. Rugvlucht is ook super en mesvlucht ook zodra ik de uitslag op het richtingsroer weer naar 100% zet. Rollen is erg snel en hij is heel erg wendbaar. Toch is hij erg stabiel en zonder gas met een tikkie up blijft hij perfect stabiel. In duikvlucht met volgas is de snelheid best redelijk. De 9x4 prop zit dan op idle lijkt het maar het is best snel. Taxien wil zelfs ook erg goed en opstijgen vanaf gras is een eitje met 1/2 gas. Landen is iets onrustig waarschijnlijk door turbulentie door het clubhuis.
     
  3. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Heb hem vandaag zien vliegen, leuk kistje :D
     
  4. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ben hem op het moment ook aan het bouwen.

    Is een zelf ontworpen kistje door de site eigenaar.

    Vlieg ervaringen hoor ik dan ook graag.
    Wat is trouwens je totale gewicht en heb je er ook gewoon een speed 400 in met vertraging??

    Groetjes Gregor
     
  5. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Oh sorry niet helemaal opgelet
    Gewicht en motor staat erbij ja DUH!!!!
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    @Tadango:

    Waar heb je die canopy vandaan? En hoe groot is 'ie?
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Canopy komt van een Cap 231 Parkflyer van Simprop die gesneuveld is. :( vlieg gedrag is verbazingwekkend goed en ik vlieg nu met een Graupner Cam prop 9x4
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Net weer 3 vluchten gehad en alle figuren zijn er goed mee te vliegen :) Zelfs met bijna geen lucht snelheid meer reageert hij nog zeer goed op de roeren. Landen is echt een eitje en het is gewoon 1 van mijn leukste modellen tot nu toe :)
     
  9. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Hej Tadango,

    Hoe zit het met de ontvanger accu ?
    Heb je er een losse in of motor en ontvanger op 1 accu met een verdeler o.i.d. ertussen.
    Ben nml. een electro leek vandaar.

    Alvast bedankt
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Als je electro vliegt en niet meer cellen gebruikt dan 12 (sommige regelaars 14) dan levert de regelaar de spanning voor de ontvanger :) Bij electro is vaak het gewicht een probleem en waarom 2 accu's als het met 1 ook kan :)
     
  11. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo,

    Ik ben op dit moment ook dit toestel aan het bouwen, het lijk me een leuk 3 D kistje.
    Ik doe er een MEGA 16/15/5 borsteloos in. Op het moment ben ik even een tijdje uit de running vanwege een RSI klacht dus zal het wel even duren voordat ik er weer verder mee kan gaan.
    Jammer het leek me ook zo'n leuk ding om mee te vliegen, maar ik hoor van jullie in ieder geval leuke reacties.

    Groetjes Hans
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Leuk te horen dat er meerdere gebouwd worden :) Echt de moeite waard. Hij vliegt haast als een grote als er geen wind is. Wat voor prop wou je geruiken TITA en hoeveel cellen? Een grote prop met weinig spoed is ideaal voor dit model omdat er geen sneheid in zit en ook niet uitkomt. Met vol power en een goede duikvlucht is hij nogsteeds langzaam. Daar staan wel enorm goede vliegeigenschappen bij lage snelheden tegenover. Als er iets tegenwind is kan hij verticaal landen haast :) Normaal staat hij na 2 meter al stil. Met een goede prop gaat hij ook bijna verticaal!
     
  13. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ik zie dat jullie allebei een andere motor gebruiken dan de speed 400 wat de ontwerper heeft.
    Is deze niet goed/sterk genoeg naar jullie idee of hadden jullie deze nog liggen?
    Ben nml. niet van plan er een duur kistje van te maken.
    Dat geld steek ik liever in een volgend project, dit is een soort tussendoortje. :lol:
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk dat hij met een standaard speed 400 of een betere versie daarvan (er zijn er zo veel.....) ook goed vliegt. Het vermogen wat ik erin gooi is eigenlijk veel te veel maar ik ben nu eenmaal power gewend. Ik had de brushless als een tijdje maar ik had er geen goed model voor. Nadat hij 2 modellen gesloopt had met een te zware prop heb ik een goed model uitgezocht en alles perfect uitgezocht voor de motor. Was het wel waard :) Mischien dat je met de standaard speed 400 niet alle figuren lekker kan vliegen maar een leuk stunt kistje word het zeker. Vliegtijd zal op 5 minuten uitkomen denk ik. Dat heb ik nu ook en is erg weinig :) Ik kan geen genoeg krijgen van dit dingetje....
     
  15. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    Ik ben op zich ook wel wat vermogen gewent.
    Vlieg nu een f3a kist met saito 150.
    Trekt ook lekker.
    Wat voor motor kan je mij adviseren om hierop te plaatsen als ik wat meer vermogen wil maar niet te duur is??
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Speed 480 BB Race? Ik weet niet of die veel zwaarder is. Of anders een Jamara 450 ofzo...
     
  17. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    De motor die ik hiervoor neem is omdat de mega 16/15/5 de zelfde maten hebben als een speed 400, ik wil een vertraging van 1 op 2 met een 9X5 prop.
    Dit alleen om te kijken wat hij doet en daarna met een ander uit te proberen.

    De ontwerper heeft er ook van alles mee uitgeprbeerd, maar verschillende motoren hebben nu eenmaal verschillende eigenschappen.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Laatst bewerkt: 29 dec 2007
  19. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    [​IMG]

    Hier ff een fotootje van hoever ik nu ben

    Gr Gregor
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Schiet al aardig op :) Ik ben beniewd wat je totaal gewicht word, de mijne is compleet 610 gram.
     

Deel Deze Pagina