Electro voor de beginner

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Azrael, 22 sep 2002.

  1. Azrael

    Azrael Guest

    Hallo,

    Ik zit er aan te denken om te beginnen met een electro vliegtuig. Misschien een electro motor zwever. Hoeveel gaat mij dit ongeveer kosten? Ik hoef nog niet gelijk een bestuurbaar vliegtuig te hebben. Zender en servo's komen wel als ik geld heb. (zender is mij een beetje duur)
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    je wil een zwever met alleen een electormotor + accu?
     
  3. Azrael

    Azrael Guest

    Ik heb liever een normaal electro vliegtuig maar als ik te weinig geld heb dan lijkt een zwever bouwen me ook harfstikke leuk. Kan die later nog bestuurbaar worden ook. En met dat motortje kan die best een tijdje in de lucht dacht ik zo.
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Jij wilt Electro, terwijl je geen eens geld hebt voor een zender enz.?
    Vergeet het dan maar snel !

    Electro is in den beginne duurder dan brandstof omdat je ook moet inversteren in meerdere accupack's en een goede lader.
    Let goed op het vetgedrukte in de zin hierboven.!!!

    Daarbij heb je voor electro ook nog nodig:
    Kleinere dus duurdere servo's, kleinere dus duurdere ontvangertje,
    laten wij een goede electronische regelaar [dus geen schakelaar!] ook qua kosten zeer zeker niet over het hoofd zien.
    (computer) [dus duurdere] zender met mix mogelijkheiden zoals delta en V staart , dual rate en expoitional is een must. [een moeten dus]
    Beter dan eerst zo'n tweede hands 3 kanaalbakkie waar je bij je 2e kistje al eerug veel spijt van krijgt dat je dit onding gekocht hebt [de vorige eigenaar wou m ook erg graag kwijt, weet je nog?]

    Doordat je het goedkoop eerst zel wilt doen zul je je eerste accu-pack bij het per se zelf solderen gelijk verknallen, en koop je een te simpele goedkope lader waar je enigste accupack met niet meer dan 7 celletjes met armzalig amperagetje zult kunnen laden, zodat je meer op de lader aan het wachten bent dan aan het vliegen..

    Je bent beginner, en je zult eerst goed moeten inversteren in je spullen, al te beginnen met een fatsoenlijke zender set zoals een Mpx pico line of een futaba Fx14.

    Lukt niet? Dan niet eens aan beginnen, ga maar rollerskaten of zo.
    Of komend jaar eerst eens stevig doorlopen met je krantenwijk!
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Niek, Jij weet een beginner wel te motiveren zeg. :(

    Feit blijft natuurlijk dat je inderdaad even bewust moet zijn waar je aan begint.
    Het is zeker niet onmogelijk om voor een redelijke prijs te beginnen. Pico cub wordt bijv. ook als totaal set verkocht met pico 4-kanaals zender en lader.

    Hier: http://www.amersfoortairport.com/ zijn kant en klare sets te koop voor 200 euro met zender en lader. Technisch ziet het er best aardig uit, al zal je vanwege 27mHz toch een probleem hebben bij de meeste vliegclubs.

    Naast vooroordeel dat je met een electro motormodel eigenlijk niet zou kunnen beginnen, loop je bij een hoop clubs ook tegen de "oude mannen" mening aan dat je eigenlijk alleen kan beginnen met een charter (en wel alleen kleur rood, met een OS25 motor, RS100 servo's, zware kavan wielen... enz :wink: ), alsof er de laatste 20 jaar niets nieuws is uitgevonden.

    Let wel... in tegenstelling tot "van de zolder verkoop" zijn op een club vaak wel goede tweede hands kistjes (zelfs rode charters :lol: ) te koop van ex-beginners die hun kist netjes en heel hebben weten te houden. Een tweede hands zender van iemand die doorgroeit naar een fraai computerzendertje is vaak ook geen slechte koop.
    Laat je neus eens zien op een club, en er is voor een serieuze beginner zelfs met een laag budget vaak wat mogelijk.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Sorry, maar ik heb de laatste tijd even teveel beginners gezien bij wie het even snel goedkoop erg slecht moet, en daar bij hun 2e kist erg spijt van hebben.

    En jij hebt het toch ook steeds over goedkoop = duurkoop?
    Ook juist bij electro moet je je spullen goed voor elkaar hebben.
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Klopt. Die ben ik. 8)
    Om mee te beginnen en met 1 kist hoef je niet gelijk massaal uit te pakken.
    Ik heb er geen probleem mee als mensen met een goedkoop 7 cellen ladertje beginnen, maar het moet niet de beperking worden als je doorgroeit naar hogere vermogens met meer cellen.

    Jij was op een gegeven moment de 7 cellen ontgroeit. Met je infinity 2 kon je daarna naar hartelust accu's selecteren, 8 cellen in je indoor gebruiken etc...

    Met goedkoop = duurkoop bedoel ik een lader zonder delta-peak, accu's uit een chinese boormachine van de gamma (ik zeg bewust niet Bosch :wink: ), microschakelaar op een servo i.p.v. een regelaar etc...
     
  8. Azrael

    Azrael Guest

    Vergeet niet dat ik me slechts aan het orienteren ben. Ik wil graag weten wat ik moet kopen en wat het mij ongeveer gaat kosten. Met een beetje geluk krijg ik een baantje dus misschien komt dat wel goed. Het liefst zou ik enkel het vliegtuig willen bouwen zonder dingen erin maar zo dat ik het later kan gebruiken voor electro (gewoon een kaal vliegtuig dus)
    Aangezien ik daar wel een tijdje mee bezig ga zijn lijkt me dat een prima idee.

    (Overgens nog sorry Jorrit van op MSN maar ik was nogal geiritteerd doordat jij electro nogal de grond in boorde)
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Wat mag 't kosten?

    Om het van de andere kant te benaderen: hoeveel wil / kun je eraan uitgeven? Dát geeft al een aardige indicatie van wat je mogelijkheden zijn.
     
  10. Azrael

    Azrael Guest

    Een baan zit eraan te komen dus dat wordt zo'n 100 euro per maand met zakgeld bijgerekend. Ik ga pas over een maand beginnen als ik genoeg geld heb. Niet gelijk. En met hulp van mijn ouders gaat 100 euro wel lukken. Daar zou ik toch het vliegtuig van kunnen bouwen exclusief dingen erin en houd ik nog iets over. Maar ik wil eerst het vliegtuig maken. Zender , servo's , accu (geen accus in het begin. Dan maar ff weinig vliegen) komen later dan.
     
  11. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Al eens aan gebruikt spul gedacht?

    Er is zelfs "gebruikt" te koop dat niet eens gebruikt is.

    Kijk eens op.

    www.ebay.nl
    www.marktplaats.nl

    Om te beginnen moet je toch al gauw zo rond
    de 400,450 euro rekenen.

    alles nieuw
    Elektrisch vliegen

    vliegtuig 80,--
    2 servo's 50,--
    regelaar 70,--
    ontvanger 60,--
    accu 85,--

    in euro

    en dan nog een zender en een goede lader voor zender
    en accu.

    Enkele jaren terug heb ik een Telemaster senior
    met een irvine 6,5.
    compleet met startkist en toebehoren.Plus een
    f14 zender
    gekocht voor 500 gulden.

    Johan
     
  12. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    marktplaats vandaag

    modelvliegtuig beginners
    Prijs: 100 euro
    Beschrijving: modelvliegtuig voor beginners met 3.5 cc brandstof motor compleet inclusief 7 kanaals multiplex zender, laders, accu,startaccu enz
    vaste prijs 100 euro
    bel 0411677419 / 0650817533
    Foto: Geen foto beschikbaar
     
  13. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    marktplaats

    het bovenstaande model staat vandaag op marktplaats en is NIET van mij.

    grtz,Jan
     
  14. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Jongens, Even terug naar de oorspronkelijke tread. Volgens mij wil Azrael BOUWEN en (liefst) ELECTRISCH vliegen en daar zijn mogelijkheden genoeg voor.

    speed 600 trainermodel; spanwijdte rond de 1200 cm, gewicht 1110-1200 gram op een celletje of 8 moet volstaan.
    Speed 400 met 9 of 13 grams servo's (MSX-2 of 3 of een equivalent) kan ook; liefst ruim bemeten (35 ampere) regelaar gebruiken want dan kun je er later ook speed 600 kisten mee vliegen. die paar garm verschil in gewicht maakt niet uit. Lichte ontvangers kosten tegenwoordig net zoveel of minder dan "bakstenen"; voor een euro of 40 kom je een heel eind (webra, Multiplex pico-serie, Hitec). Wel zorgen voor een versie die een normale reikwijdte heeft; geen speciaal "indoor" type. (Wegens minimaal gewichtsvoordeel is in mijn ogen voor de laatsten geen emplooi meer (micromag buiten beschouwing gelaten als zijnde een compleet ander systeem)).
     
  15. Azrael

    Azrael Guest

    Juist . Ik wil zeer zeker ZELF bouwen. Een bouwpakket lijkt me helemaal niks. Ik zou het juist hartstikke leuk vinden om 3 maanden over een vliegtuig te doen. Als ik het precies te werk ga en met wat hulp moet het best lukken lijkt me.

    Cessna
    span: 1600 mm
    gewicht: 1,7 kg

    Dat klinkt goed. Hij klink wel een beetje zwaar.
    Is dat wat voor een beginner? Misschien zou die kleiner kunnen?
    Cessna vind ik namelijk een heel leuk vliegtuigje. Motortje zou dan een 600 ofzo moeten zijn dacht ik zo.
     
  16. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Met een speed 600 niet omhoog te krijgen; veel te groot en zwaar. Om te leren vliegen is een Cessna wellicht ook niet zo geschikt; meer als tweede model.

    Als van tekening af bouwen geen bezwaar is (en dat is zo te zien wat je wilt) dan zou ik eens in de bouwtekeningengids van bijvoorbeeld de FMT neuzen. Enkele honderden beproefde ontwerpen om uit te kiezen.....


    Weet iemend trouwens of die gids ook on-line staat??
     
  17. Azrael

    Azrael Guest

    Ik bedoelde die 600 ook als die kleiner was gemaakt. Zeg maar 1200 cm spanwijdte ofzo. Natuurlijk het vliegtuig zelf ook kleiner. Ik zal die gids eens checken al heb ik geen idee waar ik die moet vinden. tips welkom
     
  18. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Vrijwel iedere modelbouwzaak heeft 'm. Als iemand een URL weet is dat nog makkelijker...
     
  19. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Dan moet het kunnen maar dat vereist meer ervaring omdat dan ook de constructie moet worden aangepast naar electro en een lichter gewicht. vanzelfsprekend met behoud van sterkte....
    leuk voor later maar waarschijnlijk nogal demotiverend als je eerste model verandert in een "vouwdoos" bij de eerste vlucht..
     
  20. Azrael

    Azrael Guest

    Dat ga ik dus maar niet doen. Heb geen zin in een vouwdoos. Ik zal wel een bestaande tekening zoeken. Zelf heb ik de kennis niet om een bestaande te verkleinen met behoud van sterkte. Als iemand de URL weet is dat erg welkom.
     

Deel Deze Pagina