Electro voor de beginner

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Azrael, 22 sep 2002.

  1. Up&Away

    Up&Away Guest

    Geen expert

    Nou ben ik zelf geen expert, maar ik zit min of meer in hetzelfde bootje.
    Ik wil graag beginnen, maar heb een begrotings tekort.

    Mijn plan is als volgt: :idea:

    Omdat ik -in het begin zeker- geen grote stunts wil doen, maar lekker vliegen (her-leren na een 30 jaar hiatus), en uiteindelijk Zagi's of soortgelijks te vliegen, heb ik genoeg aan een 3 kanalen SS zender. Die zijn niet zo duur. Dan zal ik beginnen met een foamy zweever. In Amerika worden ze "Wallmart Gliders" genoemd. Dat zijn kinderspeelgoed foam vliegtuigen die je in het park kan gooien, en er zijn meerdere berichten hierover op http://www.rcgroups.com Doe een search voor "wallmart"

    Na een tijdje verder sparen (en vliegen leren) is het vrij eenvoudig hier een electro motor op te monteren. Een nadeel is wel dat deze gliders erg licht zijn, en daardoor niet met veel wind kunnen vliegen. Maar ze zijn goedkoop, en makkelijk te repareren.

    Maar ik zij al; ik ben geen expert... :oops:
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Re: Geen expert

    Foutje!
    Voor een zagi en div van die schuimdelta's heb je een Delta-V mixer nodig, en die zitten niet op zo'n 3 kanaals bakkie.
    Vaak zijn deze ook nog 27Mhz en 40, geen 35.

    Wat mankeerd er aan een gloednieuwe MPX Cockpit of zo?
    Die zijn niet zo duur.
     
  3. Up&Away

    Up&Away Guest

    Nee, geen foutje!

    Bijvoorbeeld:
    Hitec Neon SS
    Hitec Focus 3 SS
    Futaba 3FR
    zijn allen 3 kanalen single stick, met elevon mixer in de zender die aan en uitgeschakelt kan worden.
    Zie ook www.futaba-rc.com en www.hitecrcd.com

    Ik zei al dat ik geen expert was, wat is een MPX Cockpit? :?:
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Futaba 3FR geen mixing whatsever, Hitec wel.
    En deze zendertjes zijn 72 band, hier niet te verkrijgen.


    Andere foutjes: :D

    Weinig instructeurs kunnen je met 1 knuppel single stick helpen.
    En jij wilt jezelf niet beperken tot 1 knuppel single stick, moet je even later weer helemaal opnieuw lessen voor dual stick met bijvoorbeeld een 4 kanaals rolroertrainertje. En eenmaal geleerde reflexen zijn er dan zelfs letterlijk niet meer uit te slaan.
    Deze zendertjes lijken goedkoop, maar zijn later dan toch duurkoop. Toch al gauw al 1/2 tot 2/3 van de prijs van een gewone dualstick set. Zonde.

    Cockpit serie, die leuke nieuwe kleine lichtgrijze handzame zendertjes van multiplex [in tegenstelling tot de stoeptegel formaat en kleur van vroeger]

    Of bijv de futaba fx14.
    www.robbe.de


    Even geen multiplex link bij de hand. :help: Ron!
     
  5. Up&Away

    Up&Away Guest

    Helemaal aan het begin heb ik al geschreven dat ik niet geinteresseerd ben in meer dan 3 kanalen. Mocht ik toch over een paar jaar door willen stomen, kan ik altijd mijn zoon zijn Hitec Heinz variaty (57 knopjes, piefjes en tierelanteintjes)7 kanalen lenen.

    De drie kanalen zijn wel bijna Eur 100.- goedkoper...
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hoy Ron! :lol:

    Heb je ook een link naar de duitse mpx site, met de europeze 35 Mhz versie?
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  9. Azrael

    Azrael Guest

    Nog een klein vraagje.
    Is er een formule of tabel om de kracht van electro met brandstof te vergelijken?
    Bv. speed 500 is 0,4 pk enzovoort.... (klopt geen barst van maar dan hebben jullie een idee wat ik bedoel)
    En is er tussen de speed 500,600,700 nog onderling verschil in power en
    rpm? Ik bedoel dus verschillende merken. Speed 700 van het ene merk meer power dan het andere bv.
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Op het gevaar af dat je de boel te veel versimpelt:

    Vermogen wordt voornamelijk bepaald door aantal cellen, want dat is de energie. Motor zet het alleen maar om.

    Uit bekijken van groot aantal vliegtuigen die zowel met verbrandingsmotor als electrisch kunnen blijkt hetvolgende aardig op te gaan.
    aantal cellen (sc formaat) = cilinder inhoud in engelse aanduiding / 2 en dan mag het nog 20% minder zijn met de huidige motoren.

    voorbeeld:
    6.5 cc is een .40 => 40 / 2 = 20 cellen. 20% minder mag ook, dus 16 cellen.

    4cc is .25 motor => 25 / 2 = 12 cellen, 10 mag ook nog.

    2.5 cc is .15 => 15 /2 = 7 cellen

    Zelfs voor een heel klein motortje:
    0.8cc is .05 => 5 / 2 = 2.5 cellen van sc maat, ofwel 7 of 8 cellen van de 1derde wegende 500AR cellen.


    Motoren is lastiger. Ik heb een 160gram borsteloze motor die met 6 (kleinere) cellen een 1.5cc verbrandingsmotor kan vervangen, maar met vertraging en 16 cellen een 7.5cc.

    Als je dan toch iets wil zeggen voor goedkope motoren:
    Gewicht van de motor tussen 30% en 80% van het gewicht van de accu.

    Het gaat allemaal om de verhouding. Als je het goed doet is 50% van het gewicht accu + motor. Neem een aandrijving en je weet wat je vliegtuig mag wegen. (andersom werkt niet als je met een te zware kist begint)

    Voorbeeld tabelletje:
    Code:
    0.8cc      sp400 6V, 7cellen 500AR
    1.5cc      sp400 6V vertraagd 1:2.5 8 x 4 prop 8 x 700AR of 1300sc
                 permax 450 met 7 x 4 (zelfde cellen)
    2.5 cc     speed 600 8.4v 7 cellen
    4cc         speed 700 9.6v BB, 10 cellen, 9 x 5
    6.5 cc     sp900, 10 x 6, 20 cellen (alleen berekend, maar lijkt mogelijk)
    Sp500 maat motoren zijn beperkt bruikbaar. Beter permax 450 (lichter, of speed 600 (sterker)

    Lang verhaal, maar als je de beperkingen niet weet mag je geen vuistregels gebruiken.
     
  11. Azrael

    Azrael Guest

    Hmm. Kwa kracht is electro niet zo slap als ik had gedacht. Goeie electro motor kan zich dus prima met een brandstof meten. Das mooi.
    En bedankt voor de duidelijke uitleg.
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Kijk, belangrijkste heb je dus al begrepen. :lol:
     
  13. Azrael

    Azrael Guest

    :lol: De rest ook hoor. Heb het alleen ff heeeeel kort samengevat :p
     
  14. Leontje

    Leontje Guest

    wij willen bouwen!!!

    hallo allemaal ik zit het eens zo te lezen maar er wordt nog steeds niet gebouwd geloof ik... of ik lees een beetje krom...
    :lol:

    Ik heb evt een tekening voor een beginnersmodel speed600...te bouwen voor +- 30 euro aan materiaal en vliegt als een lier..(of was het een vliegtuig?)
    zelfs met 7 cellen vleigtie nog goei.. 8O .

    en met de vleugel van dit apparaat is kan ik er ook nog wel een vliegmachien van maken voor 5euro..
    dus voor het mooi heb ik evt een tekening die ik je kan mailen...en voor het goedkope heb ik nog wel wat tips...
    evt ter illustratie. met de 5 eurokist (model gamma) vlieg ik met vertraging en 7 cellen(2400) 16min!!!!en nog loopen ook.... :lol:

    En ik bouw alles nog gewoon met de "normale" grootte apparatuur..
    met een speed 600 maakt die paar gram ook niet meer uit...

    oom leon heeft gesproken... :D
     
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Heb jij toevallig een foto van je 5euro kist? Tips welkom, dus gewoon posten hier graag.

    Ik vlieg tegenwoordig veel met redelijke modelen en goed gemotoriseerd, maar heb bijzondere interesse in wat ik "flansbouw" noem (even iets snel in elkaar flansen :lol: ). Volgens mij ben jij daar dan ook wel bedreven in.
     
  16. Leontje

    Leontje Guest

    ff kijken of ik een fotooottje kan vinden..maar inderdaad ik ben nu bezig met de 3euro kist...2 uur bouwen..veel helastiekies..en vliegen maar...

    Mijn volgende project wordt van karton...oftewel een doos??nee vliegtuig..
    ik noem hem ..."doos met folie" :lol:

    met mijn 5 euro kist heb ik inmiddels al +- 40 succes vluchten gemaakt .en onverwoestbaar....(wat er niet op zit, kan ook niet stuk ).
     
  17. Leontje

    Leontje Guest

    goedkoop kan ook...

    nee geen fotootje heb ik doen...hmm..en cdtje kwijt van mijn camera..alles gaat goed hier.. :evil:

    Maar ff een korte beschrijving,
    benodigdheden:
    1 aluminium buis bij de gamma 10mm(wel hol) 3euro.(het duurste)
    1 stukkie triplex van 5 millimeter dik +-30 bij 15 cm.
    x aantal satestokjes..ff zoeken in de la..
    1 balsaplank 3mm
    oude vleugel of snel een vleugel van 20cm bij 110cm bouwen..vlakke onderkant.

    ik gebruikte de vleugel van de kist zie vorig beriggie..(ja hij was gecretst)

    maak met een balsabalkje een brede bovenkant op het plankje (voor de vleugel)
    2 satestokjes voor en achter voor de helastieken.
    zaag een gleuf voor de alubuis aan de achterkant van het plankie.
    maak een stabilo en wat roertjes uit balsa.
    secondenlijm erop.

    uitham maken voorop waar de motor in past. Voorop f verdikken met balsa voor de moter..2 tyrips(hoe schrijf je dat eigenlijk?) :?: erop..
    2 servo's vastplakken aan de zijkant....en de rest van de appr.
    accu gaat onderop ook met elastiek vast dmv satestokjes..
    ff balanceren en vliegen maar... :wink:

    maar ik zal ff een tekeningetje maken als jullie dat interreseerd.
     
  18. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Klinkt interesant. Gebruik jij ook depron? Ook een goedkoop isolatie materiaal om mee te bouwen.
     
  19. Leontje

    Leontje Guest

    Nee nog niet..ik ben in overleg en in leer met franck (jullie wel bekent geloof ik).

    Wil eerst nog ff een plaat kopen en kijken wat ik er mee kan..
    hij heeft nu een vliegende vleugel gemaakt en schijnt zeeer goed te vliegen.
    en voor een kleine prijsje.. :lol:

    als ik wat af hebt zal ik een beriggie achterlaten..

    maar ben altijd bezig met experimenteren..altijd leuk...en mag best wel wat kosten....want het verzinnen van een super goedkope kist kost ook wel wat.... :wink:

    heeft 1 van jullie al eens een wonder op electro laten lopen??
    ben benieuwd hoe dat bij anderen vliegt.
     
  20. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere

Deel Deze Pagina