Electronische ontsteking nu bereikbaar voor iedere gloeiplugheli

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door brutus, 16 dec 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Die heb ik er normaal niet op zitten..
    Maar heb wel zoiets liggen, en heb ook nog een ongebruikte uitlaatplug liggen...

    3mm zei je?

    Vinger op de uitlaat werkt wel, maar ik moet nog een beetje timen en wennen hoelang en hoever open etc.
    Op halfgas primen, vinger op de uitlaat, dan nog duurt het ff voor er beweging in het verhaal zit.

    Eenmaal lopend, wil hij zonder throttle cut of kill switch ook niet meer uit, dus dat is iig het probleem niet ;-)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En zojuist de van ouderdom gestorven Rossi 10 cc vervangen voor een verse 11.5 cc die ik nog op de plank had liggen, en waarvan de verkoper beweerde dat die nog maar een paar uur gelopen had (om eerlijk te zijn, geen flauw idee hoe ik aan deze motor kwam, zat ergens bij geloof ik).

    Sensor er achter geplakt op ruwweg 32 graden (voor eerst te proberen), naalden op een willekeurige stand gehangen en bammes! lopen vanaf dat de starter op de konus greep....

    De motor eerst maar even een paar tankjes "spoelen" (ook hier zag ik wat sporen die aan wonderolie deden denken) en daarna is dat ondertussen nummer 8 die na plaatsing van de krukpen-sensor in een klap liep, geloof ik.... Ik begin de tel kwijt te raken....

    Groet, Bert
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geloof dat mijn "plug-kraan" iets groter is van diameter (maar ik heb ook een andere motor en uitlaat), maar je moet dat even proberen: als hij al snel begint te verzuipen maar na weghalen alsnog wegens "te arm" afslaat, de boring een klein beetje groter maken, net zo lang tot hij met die plug koud goed aan wil slaan, en hij door blijft lopen als je de plug weghaalt op indicatie van "verzuipen".

    Groet, Bert
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat verzuipen ben ik dan weer niet bang voor, het gaat puur en alleen om het aanslaan..
    Eenmaal aan, blijft ie lopen, ook op stationair
    Moet gewoon een "hulpje" hebben om de brandstof wat vlotter in die motor te krijgen, als hij ff uit heeft gestaan.

    Sterker, een haartje verzopen start ie beter dan wanneer hij te "droog" is ;-)
    Volgende keer weer eens proberen met die plug.
    Heb vandaag ook wat tips gehad betreffende de sensor van de stabilisatie. Klein plakje lood aan de sensor zelf geplakt, en zowaar hij ging zich wat beter gedragen..
    Grappig, trillingen en hoe dat werkt af en toe
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, ik moet heel eerlijk zeggen, ik ben de enige bij ons die die plug nodig had, de andere twee instructeurs starten gewoon probleemloos zonder.

    De "nieuwe" rossi die ik nu gemonteerd heb, die start en loopt ook gewoon met eigenlijk de naalden afgesteld als "met de ogen dicht van een afstandje in de carburateur gegooid...."

    Maar hoe dan ook, die 10 cc, die wilde echt tot een halve minuut lang een wat vetter mengsel hebben.

    Primen, zoals gezegd, vol gas, uitlaat dicht en heel kort de starter er op.... Niks niet "zelf aan laten zuigen".... gewoon er met geweld in persen tot de motor nat is, en dan gas dicht, ontsteking aan en starten!

    EDIT: dat plakje lood, klinkt logisch... die imitatie GY401 zat ook een dikke M8 moer in als gewicht, zodat het ding nog een beetje presteerde....

    Groet, Bert
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik gok dat het bij mij komt omdat de mengselschroef compleet dicht zit...
    Toen hij dus nog verder open stond, had ik weinig last met starten, maar wel met vliegen...

    Denk dat de brandstof een haartje te dik is voor mn carb op dit moment
    Vandaar dat ik aan een reduceerpieletje zit te denken aan de tank kant van de motor..
    Kan de carb wat verder open, verdeel je de kleine minigaatje een beetje zonder de flow weer te groot te maken

    Ik gok dat 1 gat van de carb nu zo klein is, dat er grof geweld aan te pas moet komen ;-)
    Maar ik hou van zacht en teder, zoek graag in dat soort oplossingen :D
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    O ja, vergeet niet dat de mijne ook eigenlijk meteen startte na de ombouw...
    Zonder aan de naalden te hebben gezeten.
    Stationair ok, alleen met vliegen ging het niet goed. Daarom zijn toen de naalden ook dicht gegaan...
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb je gelijk in.

    Wat ik weet van brandstof en olie, is dat olie met methanol mengt, maar een voorliefde voor metaal heeft: er kruipt bij stilstand (ook bij bijvoorbeeld brandstof in een metalen blik) een filmpje olie over het metaal, wat nagenoeg niet door methanol verdund is.
    In die héél nauwe sproeieropening is de opening klein genoeg en het filmpje dik genoeg om "de overkant" te raken, en effectief krijg je een propje olie daar....

    Dat heeft volgens mij ook met het fenomeen te maken, en een andere factor is "de vorm van het gat". Een rond gat heeft een heel andere gevoeligheid voor verstoppingen dan een smal langwerpig gat, bij dezelfde totale doorlaat-oppervlak.

    De OS carburatuers zouden daar vanwege hun ontwerp, best eens gevoeliger voor kunnen zijn dan andere carburateurs. Om eerlijk te zijn: dit is weer zo'n typisch grijs gebied, waar ik ook maar wat gok.

    Je hebt best kans dat carburateurs met zo'n "demand regulator" vanwege het feit dat de naalden dan wat verder open moeten, er veel minder gevoelig voor is. Alternatief kun je een Cline regulator (als je er nog een op de kop kunt tikken) plaatsen....
    Je moet wel weer opnieuw afstellen, maar het probleem zou er best wel eens van over kunnen gaan.... Maar de vinger op de uitlaat helpt niet meer met zo'n regulator...

    Groet, Bert
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan best dat die "prop" het probleem is.
    Anders had het ook wel problemen gecreeerd als de motor eenmaal loopt.

    Ik zal mn backup carb eens uit elkaar slopen. Wie weet wat dit voor inzichten brengt...
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb heel lang geleden een carb gehad die heel veel leek op die van jou, en daarbij werkte het verstelmechanisme van die mixture control toestand met twee buisjes die strak in elkaar pasten, en elk een heel apart gevormde opening hadden die t.o.v. elkaar verschoven als de boel versteld werd. De opening waardoor de brandstof moest passeren, was heel langwerpig en heel smal....

    Ik weet niet hoe dt bij jou zit, maar ik zou me voor kunnen stellen dat dat de boel anders maakt vergeleken met conventionele carburateurs waar een tapse naald in een opening steekt en je dus een ringvormige opening hebt....

    Groet, Bert
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is dus een van de "vreemde dingen" die je gaat zien als je een gloeiplug motor ombouwt naar vonkontsteking:

    [​IMG]

    Deze druppel, is niet alleen min of meer glashelder, hij hangt er ook al minstens 12 uur zonder te vallen.

    Bij gloeiplugontsteking is de olie meestal meer troebel vanwege de restanten brandstof (en vooral Nitro) en is de olie daardoor ook veel dunner.

    Bij vonkontsteking zie je dat de olie nadat het door de motor geweest is en daar zijn werk gedaan heeft, ondanks dát het zijn werk gedaan heeft met minder toevoer vergeleken met gloeiplug (de motor verbruikt minder en krijgt dus ook minder olie per minuut), en ondanks dat de motor toch wel heter loopt en de olie dus bij hogere temperaturen zijn werk moet doen, dikker blijft, en veel schoner.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    en er verandert toch nog wel wat meer wanneer je overgaat op vonkjes...

    Dit:

    [​IMG]

    is de standaard koelkop die op de Rossi 11.5 cc helimotor zit. Onder normale omstandigheden (meeste heli's hebben een centrifugaalfan die knalhard over de kop blaast) is dat voldoende, maar een SkyFox heeft een axiaalfan, die lucht over de motor zuigt en dan is deze kop wat klein.
    Mt gloeiplug ontsteking gaat het nog wel (je koelt de motor dan met brandstof, dus wie het geld heeft om brandstof te verkwisten....)
    Maar met vonkontsteking leek het er toch op dat dit een beetje op het randje was. Hoewel de motor geen krimp gaf en gewoon door bleef lopen, kwam er maar weinig olie uit de uitlaat (wat duid op gedeeltelijk verdampen/verbranden van de olie) en wat er uit kwam was behoorlijk donker van kleur... dat hoort niet.

    Dus heb ik deze kop:

    [​IMG]

    weer terug geplaatst, de koelkop van de oude motor.

    En voila, vrijwel vanaf de eerste minuut stationair begon er weer vloeibare olie uit de uitlaat te komen, en van een heel wat acceptabelere kleur.

    Nog even een foto voor het vergelijk in koeloppervlak:

    [​IMG]
    (dit is overigens niet de kop diein de heli zit, maar een ander exemplaar wat ik nog had liggen, gewoon voor het vergelijk)

    Tijdens deze tests viel mij nog iets anders op: voorheen was bij stationair lopende motor de olie altijd melkachtig en drabbig, maar nu kwam er vrijwel géén olie uit de uitlaat....
    Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik toch weten wat er dan wél uit die uitlaat kwam, want ik zag wel kleine druppeltjes, maar die lieten geen vlek achter op de bestrating....

    Dus heb ik een opvangbakje onder de uitlaat gehangen, en wat blijkt: Er komt domweg vloeibaar water uit de uitlaat bij stationair draaiende motor. De lange resonantiebuis geeft blijkbaar voldoende koeling om dat vocht te laten condenseren onderweg naar de uitgang....
    Een minuutje stationair draaien leverde al gauw bijna 1 cc (halve vingerhoed vol) aan klaar, redelijk helder water op...
    Nu begint me ook te dagen, waarom hogere Nitro percentages vaak tot roest in de lagers leiden: als je de motor door middel van overmaat brandstof zo ver koelt dat de backplate ongeveer 40~50 graden blijft, dan condenseert dat water reeds terwijl het nog IN de motor is. En dan richt het daar zijn verwoestende werk...

    Moraal van dit verhaal: als je vonkontsteking gebruikt, zorg dat je koeling voldoende is, want de brandstof koelt je motor NIET, maar voldoende temperatuur garandeert dat het vocht niet in je motor achterblijft.
    De manier waarop je olie de uitlaat uit komt, lijkt een goede indicatie voor de werktemperatuur te zijn. Drabbig duidt op te koud, donker verkleurd duidt op te heet.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    jup.. daarom laat ik ook de motor leegdraaien, en gooi er een prak after run in.
    Die after run gaat hopelijk in de lagers zitten, en houden ze vrij van het mierenzuur wat de brandstof gaat creeeren.

    en zolang de motor draait, heeft dat water natuurlijk nog geen effect omdat er nog genoeg ander spul langs loopt
    maar eenmaal de motor stilgezet..

    wel apart dat het zo veel is.. zou je niet verwachten..
    zal bij mij eens opletten wat er nou uitkomt..
    hetzelfde puntje van het landingsgestel onder de uitlaat is nog steeds nat na het vliegen, maar nog niet gekeken wat het nu precies is.


    O, bij de weg,ik had nog een plug voor in de uitlaat liggen.
    ik pak een boortje. viel me op dat er een soort slang aansluiting op zat, gericht naar de binnenkant van de uitlaat.. apart, zal wel.
    zat ook al een ruimte in. zal wel.
    ik steek de boor in het gat, blijkt dat het ding al geheel doorboord was.
    makkelijk. nooit geweten, ik gebruik die dingen normaal niet, ooit eens al test besteld en niet accoord bevonden.

    zaterdag eens kijken of ik weer s kan proberen
     
  14. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Gisteren voor het eerst gevlogen met de elektronische ontsteking, dat hij hierdoor zuiniger word is dus waar. :)
    Eerst met gloeiplug kon ik 10 min. op een tank vliegen en nu met vonken 20 min. :D
    Is nog niet helemaal goed afgesteld, dus hoop op ongeveer 15 tot 18 min. uit te komen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik was er bij, en keek er naar.... Motortje loopt héél mooi Sake!

    En vandaag een niet zo heel erg frisse Kyosho 50, met bijna geen compressie, maar met de vonken er in loopt het ding toch keurig netjes op 2% Nitro....

    Echter, deze motor moeten we nog even naar kijken want de zuiger was erg verkleurd (mogelijk wonderolie) en de motor had eerst bijna geen compressie, maar nadat hij een half uurtje stationair had staan pruttelen met zo nu en dan een heel kort hoovertje, begon hij toch tekenen van toegenomen compressie te vertonen.
    Dus errug goed kans dat het ding nooit goed ingelopen is geweest....

    Maar.... helaas vandaag ook een ander fenomeen ontdekt, waar ik bepaald niet blij van werd, en wat mischien verantwoordelijk is geweest voor het in elkaar lopen van zowel mijn vorige motor als van het kleine Star Rangertje: De Bougie blijkt dusdanig heet te kunnen worden, dat de motor zonder vonk doorloopt, en dus een volledig ongecontroleerde ontsteking heeft...
    Ik vermoed dat de oorzaak hierin ligt: de metalen bougiedop omsluit de bougie geheel, en ligt bij een vliegtuigmotor vol in de propwind. Maar in de heli verdwijnt deze dop binnen een paar mm naar buiten de koeltunnel, en is dus nauwelijks gekoeld....

    De eerstvolgende stap die ik ga doen, is een grote aluminium schijf op de dop monteren, nog binnen de koeltunnel, om de hitte van de bougie kwijt te raken....

    Voor iedereen die ook met vergelijkbare projecten bezig is: probeer de bougiedop binnen de koeltunnel te krijgen, en dan bedoel ik, verleg desnoods de koeltunnel zodanig, dat de bougiekap volledig in de koellucht stroom ligt.

    Ik rapporteer verder zodra ik een koellichaam gemaakt heb (hopelijk morgen...)

    Groet, Bert
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De bougiedop van de RcExl set is een afgeschermd geheel om HF-vervuiling zoveel mogelijk tegen te gaan. Dus de massa loopt niet via het blok, maar via de dop en de gevlochten buitenmantel. Werkt goed, want een normale stroboscoop triggert er niet eens op....

    Maar het houdt ook in dat je er niet zomaar een andere dop op kunt zetten (die zijn overigens ook niet in de handel....) en ook verschillende warmtegraden bougie, die zijn er domweg niet....

    Wat vervroeging betreft: even nadenken voor je het opschrijft.... als te vroege ontsteking een motor bloedheet stookt, heeft vroeger zetten van het tijdstip weinig zin. buiten dat, als de bougie zo heet wordt dat de hitte al ontsteking geeft vóór de vonk komt, tsja, dan heeft later zetten OOK geen zin.... :D

    Groet, Bert
     
  17. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dus je hebt effectief een dieseltje?..:lol:
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was het maar wáár.... die draaien nog met een vorm van gecontroleerde ontsteking d.m.v. inspuiting....

    Of je moet de "modeldiesels" bedoelen met hun compressie tegenzuiger. Ja, daar lijkt het wel wat op ja....

    Groet, Bert
     
  19. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Ik bedoelde ook inderdaad verlaten ipv vervroegen .
    Sollieeee .
    Dat heeft bij grote motoren wel degelijk invloed op de warmte , die bougie word heter bij te vroege ontsteking , dus de rest eromheen ook .
    Heb je al gedacht aan compressie verlagen dmv een koppakkingkje van koper ertussen te leggen ??
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Er zijn toch wel koudere bougies te krijgen?..

    Kan je het octaangehalte van je brandstof niet omhoog krijgen? dat zou ook voor minder ''detonatie'' moeten zorgen
     

Deel Deze Pagina