Elektrisch probleem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Dennis roos, 28 dec 2017.

  1. Dennis roos

    Dennis roos

    Lid geworden:
    28 dec 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    's-Gravenhage
    Ik heb een tamiyo gravelhound. Ik heb hem ooit van mijn opa gekregen toen hij nog leefde. Ik wilde er vorige keer mee rijden maar hij wilde niet. Als ik een klein beetje naar voren ging, sloeg die meteen weer af. Dan weer een paar seconden wachten en dan kan ik weer een stukje rijden. Ik had het opgezocht maar kon het niet precies vinden. Weet iemand hier wat het probleem is?

    Bvd,
    Dennis
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dit wijst meestal op een slechte of ontladen accu in de auto.

    Als je gaat rijden daalt de spanning van accu. Dan grijpt de onderspanningsbeveiliging van de ESC in en schakelt de motor uit. Als je even wacht dan herstelt de accuspanning zich een beetje waarna het spel van voren af aan begint.

    Zou eerst de accu goed laden. Helpt dat niet dan testen of het wel werkt met een andere accu.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe oud zijn de acccu's? Hoe lang niet gebruikt/geladen?
    Welk type accu, foto's?
    Merk/type, foto´s van lader?
     
  4. Dennis roos

    Dennis roos

    Lid geworden:
    28 dec 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    's-Gravenhage
    Ik gebruik deze accu's en de rechter lader. Ik krijg de linker niet werkend. Maar hoe oud de accu's zijn zou ik niet weten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Hebben we het nu over een ander probleem? Een niet werkende lader? Kon je wel rijden als je de accu laadde met de rechter lader?
    Kan op de foto de tekst op de rechter lader niet lezen. Is dit een acculader of is het een netvoeding (adapter). Dat zijn twee heel verschillende dingen.
    Welke aansluiting heb je gebruikt op de linker lader en ging na het aansluiten het lampje boven de gebruikte connector branden? Hoe lang heb je geladen?
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2017
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Beide zijn het ´langzaam´ laders.
    Die accu´s zijn zo oud dat het vrijwel zeker is dat ze niet meer goed werken. Als je ze na wat laden en ontladen weer aan de gang krijgt, is de inwendige weerstand waarschijnlijk zo hoog dat je er geen modelauto mee aan kunt drijven.
    Je kunt het natuurlijk altijd nog eens proberen. Op laden met een van beide laders, ontladen met een 12V lamp (een autolamp of iets dergelijk), en dat een keer of 3.
    Als de lamp wat langer bijft branden, minimaal een kwartiertje, kun je er misschien nog een stukje mee rijden. Maar ik heb helaas weinig hoop.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    De accu's zullen waarschijnlijk overleden zijn, zoals Gerben beschrijft.
    Even investeren in nieuwe, dan kun je weer rijden.
    Wel oppassen: als je nieuwe accu's koopt, is er een kans dat men je Lipo's (Lithium-Polymeer-accu's) wil verkopen, omdat Nicads (Nikkel-Cadmium-accu's) tegenwoordig bijna "ouderwets" zijn.
    Lipo-accu's kunnen niet met deze laders geladen worden! Daar heb je een speciale lader voor nodig die ook Lipo's kan laden!
    Als je ze toch met deze lader wil opladen, gaan de accu's meteen kapot, sterker nog: er kan zelfs brand ontstaan.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Pas inderdaad op met Lipo's. Je zal zeer waarschijnlijk een nieuwe accu moeten kopen. NiCad zal je niet meer kunnen kopen maar NiMh is een goede vervanger. Die kan je ook met deze laders opladen. Het zijn langzaam laders dus opladen kan lang duren, tot wel 14uur!
    Nog een waarschuwing, Eneloop accu's zijn ook NiMh accu's maar deze zijn niet geschikt als aandrijfaccu. Deze kunnen niet voldoende stroom leveren.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als het NiCd accu's zijn, zijn ze zeker te oud, want NiCd mag al jaren (minstens 10?) niet meer verkocht worden.

    'Verplicht' leesvoer
    Modelbouw FAQ's - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken - MBF

    'Verplicht'
    leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (zender, model, hobbyhok, auto, garage, huis :():
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
    (vastgepind/belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Sinds september 2008 is het gebruik en de "normale" verkoop van NiCad cellen verboden. Alleen voor speciale toepassingen (b.v. medische en militaire) mochten ze nog gemaakt en verkocht worden. Ook voor bestaand elektrisch gereedschap mocht nog NiCad verkocht worden maar alleen ter vervanging van defect geraakte cellen.
    Sinds 1 januari 2017 zijn de meeste uitzonderingen komen te vervallen en mogen NiCad cellen niet meer verkocht worden. Alleen voor medische toepassingen, veiligheid toepassingen en professioneel gebruik mogen ze nog (gebruikt) verkocht worden. Ik vraag me alleen af wat er onder "professioneel gebruik" wordt verstaan. ;)
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de noodstroom worden nog steeds volop NiCads gebruikt.
    De noodstroomsystemen langs de rijkswegen werken bijna allemaal met NiCads omdat ze ook nog werken bij temperaturen onder 0.
    En bij Essent staan ook allemaal noodstroomsystemen met NiCads.
    Je kan de kleine cellen (AA) ook nog wel kopen hoor, als je echt zou willen.

    GJ
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De auto-experts kunnen hier geheid meer over vertellen, maar ik neem aan dat de electronica in deze auto niet geschikt is om met lipo´s gebruikt te worden.
    2S Lipo´s zullen onder belasting meer spanning leveren dan een 6-cellen NiCd/NiMh, waardoor het vermogen sterk stijgt, wat de motor en mogelijk regelaar mogelijk niet aankunnen.

    Dus met alleen een LiPo pakket en bijbehorende lader zou de topicstarter er nog niet zijn.
    Mogelijk dat de auto-experts weten waar je nog NiCd / NiMh packs kunt vinden.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  14. Dennis roos

    Dennis roos

    Lid geworden:
    28 dec 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    's-Gravenhage
    Bedankt voor de hulp allemaal!
     

Deel Deze Pagina