Elektro motor uitzetten contra futaba 10cg.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door gijsber58, 15 jan 2018.

  1. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Ik heb een futaba 10cg zender. Ik wil nu mijn elektromotor via een schakelaar aan en uit kunnen zetten zodat ik, zodra de lipo heb aangesloten.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2018
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  3. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Sorry type fout moet natuurlijk Futaba zijn. Ik kan mij iets herinneren dat dit ook via de zender zelf mogelijk is. Ik echter de mix niet meer vinden.
     
  4. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Het moet natuurlijk Futaba zijn. Ik kan mij iets herinneren dat dit ook via de zender zelf mogelijk is.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ken de 10 CG ver der niet, maar vraag me af of daar een mixer voor nodig is. Een schakelaar toewijzen aan een kanaal (of iets vergelijkbaars) zou voldoende moeten zijn.

    Je vraag is niet helemaal duidelijk. Bedoel je soms een veiligheidsschakelaar voor de motor die voorkomt dat een motor per vergissing wordt ingeschakeld. De schakelaar moet dan om worden gezet voordat de motor reageert op de gasstick.

    Dat gaat bij Futaba meestal via een offsetmixer. Of dat bij de 10 CG ook zo is weet ik niet, maar de handleiding zou daar duidelijkheid over moeten geven.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2018
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat de vraag is, maar ik neem aan een soort "veiligheids schakelaar" op de zender zodat niet per ongeluk gas gegeven kan worden met de stick.
    Ik heb een FF9 en T8FG, ik gebruik throttle cut of throttle curve (op vliegtuigen op het gas) je moet dan wel VPP (variable pitch prop) inschakelen.
    Op die manier moet ik altijd eerst een schakelaar omzetten voordat de gas kuppel actief word.

    Edit, net even gekeken op de FF9 lukt het voor een vliegtuig volgens mij alleen volgens onderstaand filmpje via een mixer.
    Op mijn T8FG gebruik ik throthle curve (throttle is vlakke lijn op 0) via VPP.
    Ik heb ook nog een Spektrum DX8, daar moet het weer via throttle cut.
    Dus hoe het op een 10CG gaat..., ik denk dat die het meest op de FF9 lijkt
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2018
  7. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    De uitleg van mijn vraag is juist. Het is bedoeld als veiligheidsschakelaar. Ik ga uitzoeken of deze mogelijkheid ook op mijn zender zit.
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Misschien heb je hier wat aan:
     
  9. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Bedankt ik ga ook dit uitzoeken.
     
  10. gijsber58

    gijsber58

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    180
    Allemaal bedankt voor jullie reakties. Ik heb het werkend gekregen. Bij mijn zender zat de mix op 4 gas-gas en gedaan zoals op de video. Super
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    of de throttle cut functie zoals bij brandstof.
    dan doet hij niets, tenzij je de cut eraf haalt.

    of je werkt met vliegmodussen, zoals bij heli's.
     

Deel Deze Pagina