Elektro pylon dit jaar?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Paulraaf, 5 jan 2003.

  1. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mij is onlangs gevraagd of ik een reglement wilde opstellen voor de speed 400 pylonrace klasse die vorig jaar onofficieel is gevlogen.

    Ik vraag me af of er dit jaar mensen zijn die serieus interesse hebben om mee te doen?

    Dan nog iets:
    Het was vorig jaar wel duidelijk dat het parcours (150mx36m) eigenlijk veel te groot was voor deze modellen. 2 dingen die kunnen gebeuren:
    -Parcours kleiner
    -Modellen sneller

    Het parcours zou bijvoorbeeld 100mx36m groot gemaakt kunnen worden. Nadeel is dat er dan een extra pylon moet komen. Deze moet tijdens het brandstofgebeuren naar beneden gehaald worden. Het "omvlaggen" zou dan waarschijnlijk met de ouderwetse vlaggen i.p.v. de lampen gedaan moeten worden. Tenzij je de installatie 12 keer per dag wil verslepen. Deze oplossing kost sowieso tijd wat niet erg ruim voorhanden is op een wedstrijddag.

    De modellen sneller maken is iets waar ik persoonlijk meer voor voel. De modellen zien er dan ook nog eens minder lullig uit t.o.v. het brandstofgebeuren. Het parcours blijft 150mx36m wat best handig is. Waar ik een beetje aan zit te denken is een klasse waarbij 1 type motor-prop combo is toegestaan. De MEGA 16/15/3 i.c.m. een CAM 5x5 prop en max 7 cellen(CP1300?) lijkt mij een leuke combo. Deze motor is INCLUSIEF regelaar voor ongeveer 160 Euro te krijgen. Ik denk aan een verplichte maat prop om stromen een beetje beschaafd te houden.

    Om het dan een beetje vliegbaar te houden is een minimaal vleugeloppervlak misschien een goed idee.

    Wat vinden jullie ervan?

    Groeten,

    Paul
     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    speed 480 pylonrace

    Om het electro vliegen een beetje goedkoop te houden is een speed 480 met 7 of 8 cellen misschien een beter idee. :lol:
    Als je andere modellen wil wordt het volgend jaar zeker weten niets omdat het wel even duurd voordat andere hun modellen af hebben.
    En ik ben er ook voor om het parcourt kleiner te maken bijvoorbeeld 110 x 36
    www.pylonrace.cjb.net

    groeten Martijn
     
  3. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Anyone else?

    Ja, zit wat in. Iemand al ervaring met deze motor (speed 480 BB race)? Ik vraag me af wat de levensduur is. Ook ben ik een beetje bang voor de vonkenregen bij de koolborstels i.v.m. storing.
    Binnenkort maar eens zo'n BB motor proberen.

    Groeten,

    Paul
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik heb die speed 480 race in al zijn varianten wel eens geprobeerd. Kyosho AP 29, AYK 480, Sagami 480, etc. Als je daadwerkelijk sneller wilt vliegen dan een speed 400, en dus veel meer dan 10 Amp. gaat belasten, (7 cellen met een 4,7x4,7 doet al 18 Amp.) dan is de te verwachten levensduur niet meer dan 20 vluchten. Ook is het storings niveau van het vonk verspanings apparaat op de motor (de borstel-collector unit dus!) zodanig, dat om nare "glitches" te voorkomen ik niet zonder PCM ontvanger kon vliegen.
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Ik ben geen wedstrijdvlieger, maar zou het wel jammer vinden als 400 pylon nog voor het begonnen is een "materiaalslacht" wedstrijd wordt.

    7 cellen, een "gewone" (=van mabuchi 380 afgeleide) speed 400 en eventueel een maximum vleugelbelasting als enige regels.

    Daarna kan je kijken of je 10 rondes vliegt, of max rondes in bepaalde tijd en op wat voor parcours.

    Mischien kijken wat engelsen en duitsers doen.
    http://www.pylonracinguk.freeserve.co.uk/speed400.htm
    http://www.fortunecity.de/olympia/keagan/792/f5d_6.htm
     
  6. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ok, zo'n speed 480 BB race is dus waarschijnlijk niet zo'n handige optie i.v.m. storing en levensduur. Borstelloos is bijna onvermijdelijk. Maar ja, of de mensen daar trek in hebben??

    @harold,

    Speed 400 6V hebben we vorig jaar gevlogen maar dat is voor het huidige parcours eigenlijk te langzaam (+/- 8 sec. van base- naar toppylon). Het ziet er ook een beetje "suf" uit in vergelijking met Q-500 en club 20. Vandaar dus het idee voor een wat snellere klasse/motorisering. Parcours steeds ombouwen is nou eenmaal niet zo handig.

    Groeten,

    Paul
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Paul, ik durf het bijna niet te zeggen ;) maar je kon er natuurlijk op wachten: zelfbouw e-motoren? Het hoeft niet perse volgens het lrk-principe gewikkeld te zijn:
    http://www.torquemax.de/MotorMini.htm

    Bouwpaketten geleverd door:
    www.high-torque.de

    LRK zelfbouw motoren leveren een hoog koppel bij een lager toerental maar dat wil niet zeggen dat ze geen hoge toeren kunnen draaien. Met 10 i.p.v. de standaard 14 magneetpolen ligt het maximum toerental al 40% hoger.
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hahaha ron, zitten die urls standaard onder jouw linkermuisknop ofzo ? :wink:
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik tik ze bijna reflexmatig in ;)
     
  10. Djensun

    Djensun Guest

    Electropylon...

    Als we nou met light-flyers gaan pylonracen, en dan alleen om de basepylons zeg maar... ;)

    ...misschien is er dan wat meer belangstelling voor het elektropylonracen :)
     
  11. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Re: Electropylon...

    Ja, maar dan wel met een MEGA 16/15/3...;)

    Groeten,

    Paul
     
  12. Djensun

    Djensun Guest

    Re: Electropylon...

    en in ieder geval 30 cellen......... :twisted:

    GreetZ
     
  13. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    cellen

    Meer cellen mag natuurlijk ook he..... :lol:
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Laat dit aub een instap klasse blijven. Maak dan de baan maar een stuk korter. en gebruik gewoon standaard materiaal zoals die speed 400 6 volt en een max aantal cellen. Geef het model een minimum vleugeloppervlak en een max startgewicht.

    Vorig jaar heb ik de wedstrijd in Nederweert bezocht en ik persoonlijk vond jullie klasse mooier om te kijken dan die andere 2 klassen die er gevlogen werden. De reden hiervoor was dat jullie veel strakker vlogen en ik bij de andere klassen het gevoel had dat ik zelfs achter het veiligheidsscherm niet veilig stond.
     
  15. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    korter circuit

    Het is erg veel werk om de top pylon elke 2 ronden te gaan verzetten.
    Omdat de vlaggers en hun lichten ook moeten verplaatsen.
    En de electro pylon kisjes vliegt echt niet strakker dan de club 20 en q500.
    Dit zal wel verbeteren als de kisjes sneller gaan vliegen door middel van betere motoren.
    www.pylonrace.cjb.net

    Groeten Martijn
     
  16. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Goh, het valt niet mee om het iedereen naar hun zin te maken ;)

    Het moet inderdaad geen proklasse worden. Aan de andere kant ook weer niet te langzaam vanwege het parcours en de "sufheidsfactor" voor het publiek. Zo laat je ook een beetje zien wat er met elektro mogelijk is.

    Met de MEGA 16/15/3 motor die ik in gedachten heb zullen ongeveer tijden vergelijkbaar met Q-500 neergezet gaan worden. Misschien ietsje minder. Dat zijn dus snelheden van ongeveer 160-170. Een borstelloze motor heeft bovendien het voordeel dat er minder "geknoeid" kan worden met de motor om het vermogen op te krikken. Uiteraard hoef je je ook geen zorgen te maken over de levensduur.

    In combinatie met een CAM 5x5 prop zullen stromen van ongeveer 20 A vloeien. Met 7 CP1300 cellen zal dat dus geen cellenmishandeling a la F5D worden. Een verplichte maat prop vanwege de stromen en om de verschillen klein te houden.

    Ik had een minimaal vleugeloppervlak van 8 dm^2 in gedachten. Ik schat dat de vleugelbelasting dan rond de 60 gram/dm^2 komt te liggen. Met de speed 400 kistjes is gebleken dat deze waarde geen problemen oplevert.

    Groeten,

    Paul
     
  17. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    borsteloos

    Deze borsteloze motoren zijn misschien wel leuk maar nog erg prijzig in vergeleiking met de normale 6v speed 400tjes :cry: .
    Dit is denk ik ook als je naar de prijs van de accutjes kijkt.
    En deze accutjes passen niet in de oude speed 400 kisjes.
    We zouden wel voor kunnen kiezen om 8 x 500 of 8 x 600 mili Ampere accutje te gebruiken.
    Dit levert ook weer iets meer snelheid op 8) .
    www.pylonrace.cjb.net

    groeten Martijn
     
  18. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ok, vandaag de pylon jaarvergadering gehad.
    Het officiele reglement moet nog gemaakt worden maar het komt op het volgende neer:
    -speed 400 6/7,2 V
    -max 7 cellen
    -parcours: 36m x 90m!

    Het enige wat er dus anders is t.o.v. vorig jaar is dus het parcours.

    Allemaal speed 400 pylonracers bouwen dus! :lol: :!:

    Groeten,

    Paul
     
  19. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    pylon

    Allemaal speed 400 pylonracers bouwen dus!
    En niet te vergeten om naar alle wedstrijden te komen :D :D .
    www.pylonrace.cjb.net

    groeten Martijn
     
  20. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Mocht men nog naar een kistje op zoek zijn. Hier een paar voorbeelden van goede kistjes:

    T-strike (http://www.sdmodells.com)
    Boomerang(www.fvk.de, vol GFK)
    De Stinger,Sokol,Skat,VIP racer en de switchblade zijn goede kistjes maar vrij moeilijk te krijgen.
    En last but maybe not least: PR400 (eigen ontwerp, zie mijn site)

    Groeten,

    Paul
     

Deel Deze Pagina