elektronica eerste vliegtuig bouwen

Discussie in 'Beginners' gestart door ga-een-vliegtuig-bouwen, 17 apr 2018.

  1. ga-een-vliegtuig-bouwen

    ga-een-vliegtuig-bouwen

    Lid geworden:
    16 apr 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Voor welk vliegtuig heb je spullen nodig?
    Je zal motor/prop/lipo/regelaar moeten afstemmen op het type en afmeting van het beoogde vliegtuig!

    Bedenk ook in welke 'mode' (=knuppel indeling) je wilt vliegen of welke 'mode' er gebruikelijk is bij de club waar je wilt gaan vliegen.
    Op die club is er waarschijnlijk ook wel hulp om de juiste componenten te kiezen.
     
  3. ga-een-vliegtuig-bouwen

    ga-een-vliegtuig-bouwen

    Lid geworden:
    16 apr 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    Ik was van plan om van balsahout en depron zelf een vliegtuig te bouwen. Ik weet niet als dit slim is, maar het lijkt me wel leuk. Ik ben van plan om een vliegtuig van rond de 50 cm spanwijdte te bouwen. Weet jij misschien hoe het zit met de verhouding tussen lengte en spanwijdte.
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik zou nog even wat langer op dit Forum gaan lezen, er zijn meerdere personen geweest die het even zelf wel willen bedenken, zonder verdere voorkennis, ervaring of hulp
    de kans dat het gaat lukken is klein.
    En met alle acceptatie en veiligheids problemen rond modelvliegen zijn de meeste modelvliegers ook wat huiverig voor dit soort avonturen.

    Ik zou je adviseren om wat meer te lezen, misschien eens kijken naar het kopen van een bouwdoos waarbij dan advies aanwezig is voor welke motor/regelaar/servo's
    eens snuffelen bij een vliegclub etc

    Bouwen en vliegen is vreselijk leuk, maar er komt meer bij kijken dan even wat plankes aan elkaar plakken en er een motortje inhangen
     
  5. ga-een-vliegtuig-bouwen

    ga-een-vliegtuig-bouwen

    Lid geworden:
    16 apr 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    oke, bedankt voor de informatie
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zonder enige ervaring het zelf ontwerpen en bouwen van een vliegtuig is een project dat gedoemd is te mislukken. Zonde van het geld en de energie die je er in stopt. Een spanwijdte van 50 cm is ook erg klein.

    Ga eens kijken bij een modelvliegvereniging in je omgeving. Je zal dan zien dat goede trainers rond de 1.50 meter spanwijdte hebben. Dan kan je ook met wat wind nog vliegen. Een vereniging kan je ook helpen met het leren vliegen. Dat is veel lastiger dan het lijkt. Maar een vliegtuig dat steeds kapot valt, is ook niet leuk. Kies dan je vliegtuig en elektronica in overleg met de verenigingsinstructeur(s). Zij hebben zicht op wat binnen de vereniging wordt gebruikt en voor jou een goede keuze is. Zo ben je altijd van hulp verzekerd.

    Hou er ook rekening mee dat modelvliegen in grote delen van het land niet is toegestaan,Waar het volgens de luchtvaartwet niet mag is op deze https://kadata.kadaster.nl/dronekaart/ kaart te zien. Maar het kan om nog veel meer redenen verboden zijn. Zoals natuurgebied, vogelbroedgebied militair terrein e.d.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    als je zelf ontwerpt, mag je ook zelf je verhoudingen bepalen ;-)

    wat veel belangrijker is, is hoeveel vleugeloppervlak je eraan hangt.
    let wel op, een toestel van 50 cm zal maar ongeveer 400 of 500 gram mogen wegen..
    inclusief accu, motor, alles.

    zoek voor de grap eens op flite test.
    die maken toestellen van ongeveer die maat, er staan bouwtekeningen en filmpjes op de site.
    of rc powers, die hebben ook goedvliegende depron kisten.
     
  8. ga-een-vliegtuig-bouwen

    ga-een-vliegtuig-bouwen

    Lid geworden:
    16 apr 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    Ik zou graag een model willen dat lijkt op een miltair vliegtuig uit WOII, zoals een spitfire, kennen jullie misschien een site of rc winkel waar die verkocht worden.
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Een toestel wat lijkt op een ww2 toestel spreekt veel mensen aan, maar houdt we rekening mee dat dit meestal niet de makkelijkste vliegtuigen zijn om mee te vliegen.

    Spitfires En dergelijke jachtvliegtuigen moeten natuurlijk wendbaar zijn. Dit betekend dat ze niet erg stabiel zijn van zichzelf waardoor het wat moeilijkere vliegtuigen zijn om te besturen. Ik wil je absoluut niet afremmen in je enthousiasme, maar als je begint met een eenvoudige trainer dan bereik je het moment waarop je een spitfires kunt vliegen misschien sneller en met minder frustratie.

    Flite test heeft trouwens wel een goede bouwinstructie van een spitfire

    Zoek op FT Spitfire op Youtube
     
  10. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Ga eens ergens kijken waar gevlogen wordt (een vliegclub). Dan valt er heel veel te zien en kun je alles vragen. Bij veel clubs kun je ook even vliegen met een trainer vliegtuig. Bij ons, mvc Woerden, kan dat ( op afspraak, anders ligt de trainer thuis).

    Ron: kom er eens in met je club overzicht!

    groet,

    Erik
     
  11. ga-een-vliegtuig-bouwen

    ga-een-vliegtuig-bouwen

    Lid geworden:
    16 apr 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    Ik wilde nog even zeggen dat ik al eerder een rc vliegtuig heb gehad, dus vliegen is niet compleet nieuw voor mij. Maar ik zal zeker gebruik maken van jullie tips.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 18 apr 2018
  13. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    en daar zijn ze dan

    Als je al een modelvliegtuig hebt gevlogen is het iets verbazingwekkend dat je met de genoemde materialen een 50 cm spanwijdte vliegtuig zou willen bouwen. De gekozen lipo alleen weegt al iets boven de 100 gram. Dat gaat het dan echt niet worden. Trainer of Spitfire gelijk. Misschien is een Starfighter dan realistischer. Dat was een vliegende motor met (korte) zijvinnen (vleugels).

    Erik
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De trol zou een leuk kistje zijn.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  15. ga-een-vliegtuig-bouwen

    ga-een-vliegtuig-bouwen

    Lid geworden:
    16 apr 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    Ik zou ook wel een grotere kunnen bouwen, die 50 cm is niet echt een goed idee, want dan zou hij ook minder wind kunnen hebben.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Doe nou gewoon wat iedereen je adviseert. Ga naar een modelvliegvereniging. Weet niet hoe oud je bent, maar je overschat je eigen kunnen schromelijk.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nogmaals. 50 cm vleugel = kist van +/- 400 a 500 gram.
    Beetje afhankelijk van de kist, is windkracht 2 al teveel, bij een goede piloot.

    Waarom niet eerst leren vliegen met een bestaand toestel?

    Hoe oud ben je?
    geeft ons een idee over wat je (financieel) wel en niet kunt
    geeft ook een idee over hoe makkelijk je naar een locatie kunt komen.

    wat is je ervaring?
    je zegt dat je al iets hebt gehad. vertel.. weten wij wat we wel of niet hoeven te melden.
     
  18. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    @Student

    Welk model met een span. van 50 cm en een gewicht van 400 a 500 gram adviseer je dan een beginner. Elk model dat ik kan verzinnen is niet auto stabiel (dus instabiel) en snel vliegend. Daarmee niet echt geschikt voor een beginner.

    groet,
    Erik
     
  19. ga-een-vliegtuig-bouwen

    ga-een-vliegtuig-bouwen

    Lid geworden:
    16 apr 2018
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Nederland
    Het mag ook groter
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zou een beginner een toestel van 1,4 m aanraden, trainer categorie...
    Maar als iemand toch graag wat wil bouwen, moet ie dat vooral doen natuurlijk.

    Beste @ga-een-vliegtuig-bouwen , geef eerst eens antwoordt op mijn vragen..
    dan kunnen we wat gerichter antwoorden geven.
    Op het moment lijkt je verhaal heel sterk op wat identieke verhalen in het verleden, waarbij een kwaadwillend persoon expres ruzie aan het zoeken was.
    mede door dat je geen antwoorden geeft op vragen.
     

Deel Deze Pagina