Elektronische CG Meter

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door benovitch, 31 mei 2017.

  1. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Ik ben reeds geruime tijd bezig met een eigenbouw CG meter aan de hand van weegschalen. Deze is nu bijna af en loop tegen een vraagje aan.
    In de normale opstelling staan de weegschalen steeds +/- loodrecht onder de bevestiging van de poten. En worden de afstanden die nodig zijn om de juiste berekening te doen gemeten in het midden van de weegschaal. Echter sommige toestellen hebben trailling struts zoals een F-18 Hornet. En hierbij staat de weegschaal verder naar achter dan het eigenlijke bevestigingspunt van de strut.

    Nu de vraag, neem ik nu de actuele positie van de weegschaal of het punt waar de struts aan de romp zitten?

    20170531_190110_resized.jpg
    20170531_190203_resized.jpg
    20170531_190138_resized.jpg
    20170531_190731_resized.jpg
    20170531_190753_resized.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2017
    Darknoor vindt dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Waar de weegschalen staan telt.
     
    benovitch vindt dit leuk.
  3. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    Mooi Gemaakt! alleen snap ik niet als je de layout hebt gemaakt , hoezo weet je dan niet waar je moet meten?
     
  4. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    maar om er op in te gaan, het maakt geen bal uit ook al staan de poten geknikt de schalen achter staan dan verder van je aangegeven CG op de romp , dus als je die data weer ingeeft opnieuw klopt je meting wel weer.
    zo doen wij het tenminste op de CG Wizard.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    'make sure plane is level' hoe bepaal je dat het vliegtuig level staat?
    Om meteen maar in te haken, 'level' zal moeten verwijzen naar de neutrale vliegstand tijdens een horizontale vlucht en hoeft niet perse gelijk te zijn aan wielen horizontaal op de grond. Hoe bepaal je dat dan?!?
    Okee, is misschien wat ver gezocht en zal niet heel veel uitmaken maar feit is wel dat dat de enige juiste meet methode zou zijn.

    Verder mooi project.
     
  6. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    @Berto

    Met dat Level bedoel ik dat de vleugel hoek +/- 0° moet zijn dus zoals in een horizontale vlucht. Dit kan bepaald worden met een vleugel instelhoek meter.
    De XXX die op de foto staat heft een langere neuspoot dan de mains. Hierbij moet ik de achterste schalen nog ophogen om een juistere meting te doen.
    Zal eens een proefje doen en zien wat het verschil is uiteindelijk.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Check, verschil zal waarschijnlijk niet heel veel zijn in dit formaat.
     
  8. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    @Berto

    Heb daarstraks de test gedaan met de weegschalen opgehoogd tot de vleugel ongeveer pas staat.
    Hij gaf aan dat er 70gr extra op het corectiepunt moest bijkomen dan wanneer de weegschalen op de tafel staan.
    Toch wel wat verschil zou ik zeggen.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Da`s nog best wel veel ja, meer dan ik zou verwachten.
     
  10. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    De main gear staat maar 15mm achter het cg. Wanneer het toestel gewoon op tafel staat is deze zeer licht op de neus. Wanneer hij opgehoogd wordt zie je dat er meer gewicht op de neus komt.

    Sent from my SM-J500FN using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Volgens mij staat in het manual van het vliegtuig altijd de weegstand, maar ik weet niet of je die zomaar kan krijgen ;)

    Bij een weging werd inderdaad gezorgd dat het vliegtuig in die stand stond, paar blokken op de weegschaal, jij kan ze er onder leggen.

    En inderdaad is het drukpunt van het wiel de afstand tot het CG van de weging.

    Het oogt inderdaad raar omdat de poot niet recht boven het wiel vast zit, maar dat verschil verwerkt do poot zeg maar.
    Wil je het controleren, dan zet je de schalen een keer onder de romp zelf , op de plaats van het wiel, en op de plaats waar de poot aan de romp zit, dan zie je het wel

    Groeten

    Arie
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Actuele positie, de vorm van de landingspoten doet er niet toe.

    Voor het level stellen van de vleugel kun je nog een instelhoek meter aan je systeem koppelen, eventueel kun je dan met software je berekening corrigeren of op het display zichtbaar maken hoeveel je nog moet corrigeren tot alles mooi vlak staat.
    Mooie weegschaaltjes, zelf gemaakt?
     
  13. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Ja deze zijn zelf gemaakt.
     
  14. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Mooi gedaan het ziet er allemaal erg professioneel uit.
     
  15. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Je zou ook met een meetlat aan de leading en trailing edge kunnen gaan meten om zo het toestel level te zetten.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Klopt helemaal . Dat het met een meetlat prima gaat . doe zelf niks anders
    Stel je legt er nu een andere accu in . Lichter of zwaarder . En je vliegt een f3a toestel . Dan is het zwaartepunt zeer belangrijk dat dit exact komt . Dan juist is dit hulpmiddel ideaal .
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik hier eens wat dieper over nadenk, dan rekent deze meting in principe uit, hoe ver het zwaartepunt in het horizontale vlak ligt vanaf de wiel-assen, en krijg je bij een niet level staand model dus een afwijking ten gevolge van de hoogte van het zwaartepunt boven dat horizontale vlak.

    Volgens mij moet je met een dubbele set metingen en "wat goniometrie" :rolleyes: vrij simpel de hoogte van dat zwaartepunt boven het horizontale vlak kunnen bepalen, en daarmee de afwijking tengevolge van het niet level staan van het model, kunnen corrigeren.

    Je zou dan bijvoorbeeld een meting moeten doen met (ik noem maar wat) eerst alle drie de wielen op hun afzonderlijke weegschaal, en daarna een meting op alleen de achterwielen (het veranderde gewicht op het neuswiel valt supersimpel te berekenen uit het totaalgewicht van de eerste meting min de twee gewichten van de tweede meting).
    De hoogte van de weegschaaltjes is (neem ik aan) bekend, dus met de lengte van de wielbasis, ook de verandering in hoek, en DUS valt de hoogte van het zwaartepunt te berekenen. En daarmee (samen met die hoekverandering) volgens mij ook weer de juiste ligging.

    Qua programmering een stukje ingewikkelder, maar eenmaal geprogrammeerd volgens mij veel gebruiksvriendelijker (want je hoeft niet meer met onderleg platen het model horizontaal op te stellen).

    Mischien zie ik wat over het hoofd, dus schiet er maar een gat in....
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Enigste waarde die ook bekend moet zijn is het cg daadwerkelijk tov de wielen .
     
  19. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Ik zou zeggen laat je maar gaan Brutus.
    Hier is de formule zoals ze nu geprogrammeerd staat:
    WeightCP = ((( (Weight_LA + Weight_RA)*CoGToMn) - (Weight_NOSE *CoGToNsGr)) / CoGToCP)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet je me minimaal even de verklaring van termen (wat is wat) in die formule geven....
     

Deel Deze Pagina