Elf DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door BBruins, 24 apr 2017.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb wat advies nodig voor mijn Elf DLG. Ik heb dit ARF model vorig jaar ergens gekocht maar nooit aan toe gekomen om af te maken. Dit word nu wel eens tijd. De servo's heb ik al liggen Dymond D47 en heb een ontvanger (deze is wellicht net iets te groot). Ideaal zou zijn de R6004FF van Futaba. Op de onderstaande foto's kun je zien welke ontvanger ik nu heb. Als ik hier de case afhaal past deze net in de romp.

    Zouden jullie een kleinere ontvanger erin zetten? en zo ja iemand enig idee waar ik deze kan aanschaffen. Ze zijn best prijzig her en der. Rond de 80 euro. Iemand een goedkoper alternatief.

    Verder moet ik nog accu's aanschaffen. Wat is de beste oplossing? En tevens welke stekkers kan ik het beste aanschaffen hiervoor?

    20170424_162046.jpg

    De vleugel even op de romp.

    20170424_162223.jpg

    De set-up zoals ik m bedoel. De 2e servo moet ik nog even opzoeken ;). Hier kun je ook zien dat de ontvanger wel wat groot is.
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Zag dat ik weer half had gelezen qua ontvanger. De eerder genoemde kleine ontvanger is voor indoor. Het gaat dus om de R7003SB die ik zou kunnen gebruiken.
     
  3. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    7003sb (fasstest) of 6303sb (fasst) zíjn beide full range diversity met 3 kanaals en sbus. Voeding kan op de sbus uitgang. Prima ontvangers en kleiner heeft futaba ze niet. Wel even uit de behuizing halen. Of deze ontvanger in een elf past weet ik niet.

    Jaap
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ik denk wel dat dit moet passen. Hij is net zo groot als de gene die ik nu heb alleen de hoogte scheelt nogal. De extra stekkers voor de 2 extra kanalen maken de ontvanger te hoog.

    Nog advies voor de accu's?

    Bernard
     
  5. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Met de 7303sb zou ik voor een 1s lipo gaan en het low voltage alarm op 3,7V zetten.
     
  6. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
  7. bartjuh K

    bartjuh K

    Lid geworden:
    19 jan 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Roermond
    Die frsky heb ik ook ooit in een elf gebouwd. Ga prima onder de vleugel en de antennes door 2 kleine gaatje uit de pot laten komen. Hobbyking heeft ook van die kleine platte 1s lipo' s die passen prima voorin de neus en geven genoeg stroom.
    Let even op met balanceren van het model dat je dit zo dicht mogelijk bij de romp doet want de vleugel loopt vrij spits terug.
     
  8. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Ik heb hem in een full size DLG, op 1 lipo. Werkt perfect.
    Ik heb het kartonnetje er af gehaald en er een krimpkousje omheen gedaan. Wordt ie nog iets kleiner.
    De voedingskabel heb ik rechtstreeks op de pinnetjes gesoldeerd, maar bij de Elf met 2 kanalen zal dat niet nodig zijn.
     
    crins vindt dit leuk.
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Dank voor de info allemaal.

    Ben er nu wel zo'n beetje uit. Nog 1 vraag. Hoelang kan ik ongeveer met een 160 ~ 200 mAh accu doen? Heb geen telemetrie of voltage alarm.

    Bernard
     
  10. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Schat dat een elf 100-150mAmp per uur verbruikt bij 5V.

    Ik dacht dat je de 7003sb ontvanger ging inzetten. Daar zit telemetrie op.
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ik had gezien dat er telemetrie op zit. Probleem is alleen dat mijn zender zo verouderd is dat hij dit niet kan uitlezen. Dus vandaar de vraag. Als ik een idee heb dan zet ik gewoon de stopwatch aan op de zender en dan moet t goed komen.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ondertussen wacht ik op de bestelde spullen dus werd toch s tijd dit model in elkaar te zetten.

    20170426_134405.jpg

    Roerhevel in het kielvlak.

    20170426_134414.jpg

    Idem voor t stabilo.

    Daarna tijd om het kielvlak in de romp te zetten en alles controleren met de vleugel of alles lekker haaks zit.

    20170426_142023.jpg
    Lijkt al ergens op.

    20170426_151205.jpg
    Het is toch best krap in dat kleine rompje maar goed alles erin gewurmt.

    20170426_163927.jpg

    Het resultaat tot zover. Helaas koste het me een ontvanger om de servo's in neutrale stand te krijgen. Ben weinig R/C spullen gewend en sloot dus blijkbaar de lipo verkeerd aan op de ontvanger met wat rookwolkjes tot gevolg. De 6 kanaals ontvanger die ik eerst wou gebruiken bleek sowieso al overleden. Denk iets teveel verhuist e.d de afgelopen jaren. De ontvanger was ook al een jaar of 10 oud. Dus eerst maar s goed kijken hoe ik de stekkers moet aansluiten als ik de nieuwe ontvanger heb.

    Verder moet ik nog de werkpen in de vleugel zetten en dan is ie klaar.

    Bernard
     
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Blijft een mooi ding die ELF!
    Ik stof mijn mini weer eens af ;)
     
    BBruins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina