Emco Compact 5 Draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door WimBlommaert, 22 feb 2012.

  1. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Heren,

    Wat is een redelijke prijs voor een tweedehandse Emco Compact 5 draaibank met freeskolom, verdeelschijf en nog een hoop accesoires?

    dingen waar ik in't bijzonder moet op letten met dit apparaat?

    Thx,

    Wim
     
  2. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Ik heb zelf al jaren zo'n apparaat.
    Leuk draaibankje, zeker voor de modelbouw.

    Zijn tweedehands nog best wel prijzig. Compleet met accesoires ben je zo tussen de 500 tot 700 euro kwijt.

    Waar je op moet letten: vooral de geleidingen.
    Maar is ook nog wel heel veel spul voor te koop zoek maar eens op internet.
    En in Engeland is hier ook ( Ebay) nog veel te verkrijgen.

    Maar heb die van mij denk ik al zo'n 20 jaar, tot nu toe is alleen de condensator van de motor stuk gegaan.
     
  3. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Compact 5

    Hoi,
    Zijn prima machines. Let bij de aanschaf op niet te veel "wiebelen" van langsslede en losse kop, als deze "los" staan. De langsslede en losse kop zijn uit aluminium vervaardigd, vandaar. Tevens letten op te veel speling van de langsvoeding, mag niet meer dan 25 Graden verdraaiing in het handwiel speling zijn, kost je anders een nieuwe moer bij te veel slijtage. En natuurlijk de dwarsvoeding, zelfde maximale speling. Daarnaast : "grommende" geluiden uit de hoofdspil duiden op plaatsgevonden overbelasting van de draaibank. Veel succes met de aanschaf!
     
  4. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    foutje....
     
  5. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    foutje??

    Hoi,
    Foutje? Of heb je toevoegende extra info die van belang kan zijn?
     
  6. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Deze heb ik zelf dus ook en wat hier wordt gezegd over speling is klinklare onzin! Alle geleiders zijn nastelbaar en ook de draadspillen kunnen worden nagesteld. Verder is het een goede machine, maar wel redelijk aan de prijs, vooral de hulp accesoires en als je de bank hebt, dan begint het pas, want daarna ben je nog een keer de prijs kwijt van alles wat daarbij hoort. Dus als zo'n ding met alles er op en er aan voor zo'n slordige 1000 euro wordt aangeboden, niet nadenken maar kopen! (Mits in goede staat natuurlijk).

    Groetjes Hans.
     
  7. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Emco

    Heb ze ondertussen in huis, voor 700€, met bijhorende freeskolom, een massa beitels, frezen, meetklokken, schuifmaten, micrometers, 4-voudige beitelhouder, verdeelkop, meelopende center, ......

    Enige wot ik me nog zou kunnen wensen zijn de set wissel-tandwielen, en een 4-klauw......alles al eens nagelopen en speling bijgesteld...........ziet er prima uit!!!

    Wim
     
  8. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    foto........

    hier een foto van m'n aanwinst........

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    foto

    Hallo Wim,
    Ziet er prima uit!
    Als je de stalen tandwielen te pakken kan krijgen zeker doen. De plastic versie schijnt ietsje minder te zijn, maar weer wel wat stiller.
    Daar ga je veel draai- en freesplezier:D van hebben
     
  10. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    ben in ieder geval al volop aan't experimenteren!!!!!!

    W.
     
  11. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
  12. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    ik heb er een aantal spantangen bij, maar geen complete set jammer genoeg....

    W.
     
  13. karhel

    karhel

    Lid geworden:
    21 feb 2012
    Berichten:
    3
    Locatie:
    noordwijkerhout
    Hallo,een fantastische draaibank heb zelf de emco 8..mijn vriend van de stoomgroep heeft nu op internet marktplaats een emco 5 staan.deze verkoopt hij omdat ook hij een grotere emco 8 heeft gekocht.het is de adv.uit sassenheim.vr.gr.karhel 4-3-2013
     
  14. jgvanderveen

    jgvanderveen

    Lid geworden:
    5 mrt 2013
    Berichten:
    7
    Spindel dwarsslede Emco C5 nastelbaar maken?

    Beste forumleden,

    Ik vroeg me af of er mensen oplossingen hebben bedacht om de speling van de spindel van het dwarssupport van een Emco Compact 5 van voor 1985 nastelbaar te maken.
    Vanaf 1985 heeft Emco een nastel mogelijkheid geintroduceerd. Zie bijvoorbeeld de handleiding op de site van VDH Utrecht.
    Bij bankjes van voor 1985 loopt de spindel direct in schroefdraad in de aluminium langsslede, wat de speling niet ten goede komt.
    Bij mijn bankje van 1982 kun je het handwieltje minstens 45 graden terugdraaien voor de speling is gecorrigeerd, wat ik nogal storend vind.

    Ik ben benieuwd of er oplossingen voor zijn bedacht.

    Groet,
    Jouke
     
  15. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Bij mijn bank 1990, zit de draadspil in een conische moer, zit er ruimte in dan moer iets aandraaien en de schroefdraad past weer perfect zonder speling. Oudere machines die dat niet hebben, daar zou men een conische draad in kunnen snijden en ik neem aan dat die moeren wel los verkrijgbaar zullen zijn.

    Groetjes Hans.
     
  16. jgvanderveen

    jgvanderveen

    Lid geworden:
    5 mrt 2013
    Berichten:
    7
    Hallo Hans,

    Bedankt voor de reactie.
    De constructie die jij beschrijft staat in de handleiding die VDH op de website heeft staan.
    Zo'n moer is te bestellen.
    Kan niet zien of daar conische draad op zit.
    Het gat in de dwarsslede zal in ieder geval groter moeten worden.
    Bovendien zit er nog een bus met groef achter die door een pen in de langsslede axiaal op z'n plaats wordt gehouden.
    Ook is de vorm van de langsslede bij het draadgat in de beide uitvoeringen verschillend.
    Dus om de nieuw constructie aan te brengen moet je nogal wat "verboren" en de vraag is dan ook nog hoe de axiale slag van de dwarsslede verandert.
    Mijn gedachte was of er iemand een slimme oplossing heeft bedacht zonder de oude constructie geweld aan te doen.

    Groet,
    Jouke
     
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ik heb uit een nalatenschap een vrijwel niet gebruikte Emco Compact 5 gekregen.
    Omdat ik zelf al een draaibank en aparte freesmachine heb…is deze machine voor mij geen toevoeging aan mijn werkplaats.
    Is kompleet met Nederlandse documenten, met frees/boorkolom, extra 4 klauw, meedraaiend center, en diverse onderdelen. Machine nog in originele doos….
    Ideale modelbouwmachine voor niet al te groot en zwaar werk.
    Staat echt niet in de weg en is ook nog nergens aangeboden, maar als er serieuze belangstelling voor deze kwaliteitsmachine is dan is deze machine te koop.


    Jan Blonk
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2023
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    wat vraag je ervoor
     
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ik stuur een PB.
     
  20. Ed Pol

    Ed Pol

    Lid geworden:
    6 jan 2024
    Berichten:
    3
    Locatie:
    IJsselstein
    Ik heb serieuze interesse in uw Emco 5. Hoor graag van u.
     

Deel Deze Pagina