EMHW - Funtana PRO - bouwverslag

JA!

Ik heb na een tijdje op internet zitten rondstruinen en aangemoedigd door het enthousiasme van Didier, een Funtana PRO gekocht. Bij de firma EMHW. Eergister betaald, gister verzonden en vandaag binnen!! Wat super!

Ik ben van plan om er een bouwverslag van te maken. temeer omdat het leuk is en anderzijds om gewoon de dingen te delen met anderen!

Hier een paar foto's van hoe ik de boel ontvangen heb
grote doos!
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%201.jpg

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%202.jpg

keurig netjes beschermd verpakt, was één balsabeplankings-plank een stukje gescheurd. verder niets!
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%203.jpg

En hier alles uitgestald en neer gelegd
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%204.jpg

normal_Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%205.jpg

Het hout is van goede kwaliteit. Geen kromme latten, alles netjes recht. Verder zijn de GFK delen heel netjes, keurig van glasdoek met een mooie gelcoat erover. De doos is erg compleet. Tank, scharnieren (bruikbaar), wielen, staartwiel + gestel, en het hoofdlandingsgestel. Ziet er erg zwaar uit, maar is bijzonder licht en keurig stijf!

Wat erg leuk is, zijn de koolstof liggers! ik ben benieuwd!

gaan we maar eens met de stabilo beginnen...om even in te komen weer :)
later meer van dit alles!

Zo, meteen maar begonnen en hier wat plaatjes van de eerste stappen in de wereld die Funtana heet. De stabilo is aan de beurt:

De handleiding is in keurig duits ( 8O ) en heeft (helaas) zwart-witte foto's. Gelukkig wel veel foto's.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%207.jpg

Ook de tekening is summier uitgevoerd. Maar dat mag de pret niet deren. Het ziet er wel erg goed uit, dat wat er is, is dan ook echte duitse kwaliteit zullen we maar zeggen :lol: hier een foto van de stabilo op de tekening
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%206.jpg
Alle hout delen zijn niet genum... Gaan we de boel maar eens in elkaar plakken!

Geweldig mooie kist! :worship: Ik ga dit zeker volgen omdat ik ook erg geïnteresseerd ben geraakt in modellen van dit formaat. Zeker de Funtana's gooien hoge ogen hierbij. Bouwdoos is inderdaad van mooie kwaliteit zo te zien! Laat de foto's maar komen hoor... ;)

Heb je al een idee wat je gaat gebruiken als setup?

tsja daar ben ik nog niet helemaal uit. althans, of het gloei of benzine moet zijn. Nadeel van gloei is dat ze meer zuipen, en de brandstof niet gratis is. Nadeel van benzine is dat ze meer stank achter laten...en dat wil ik niet door mn hele huis heen hebben...

Op het moment zit ik een beetje te kijken naar gloei, en dan wel de MVVS 1.60 met resonantie pijp en evt een pomp. Die is wat prijs betreft de goedkoopste en zoals specs zeggen, veel vermogen bij laag toerental afgeeft. Maar ik heb geen ervaring met mvvs...dus ik weet het nog niet. Iemand toevallig wel? Wat zou er zo geadviseerd worden? ook qua brandstofsoort?

zo weer een stukje gedaan.

stabilo uitlijnen
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2010.jpg

ik werk vanaf een glasplaat met gewichten zoals je kunt zien. Werkt perfect. Goed recht en kunt gemakkelijk snijden.

De passingen, vooral van de leading en trailingedge laten soms wel wat te wensen over, ze zijn net te groot...
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2011.jpg

Dat wordt dus opvullen met snippers hout geblazen..

Inmiddels mn bloedeigen sporen ook al nagelaten...beetje van mezelf, beetje van EMHW zullen we maar zeggen...

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2012.jpg

En zo ziet het er dan uit...
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2013.jpg

En redelijk rechte leadingedge. Beter dan verwacht, met al die ruimtes en zonder fatsoenlijke uitlijning in de vorm van pootjes ofzo... Redelijk tevreden mee...
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2014.jpg

we doen het rustig aan... :) laters

ja zeker, de mooiste heb je meteen uitgezocht... ook wel aan de prijzige kant...volgens mij de duurste gloei in deze klasse :) Budget laat het niet toe... en is ook een beetje overtrokken?!

ik weet wat ik uit zoek haha
ik weet niet wat duur is in die klasse
ik begin nu die kant wat op te gaan
ik zat ook al aan een 2m kist te denken of een ultimate met 50cc 1m69 spw

eventueel een ys 140, is een zeer sterke viertakt in zijn formaat, ik ga eind van dit jaar voor een 2*2 funtana arf of dezelfde bouwdoos, maar ik ga voor de ys!
veel succes met bouwen
groet michael

didier op dit forum heeft ook een funtana, met een 160FX erop. In duitsland zijn deze motoren aan zéér aantrekkelijke prijzen te vinden, ik meen mij te herinneren onder de 300€. Vraag eens aan didier, hij wist het me te vertellen.

je maakt er wel meteen werk van :wink:

leuk project, ik ga het op de voet volgen, ik vind het een superkist.
als ik nog ooit aan de balsa ga word het ook zo'n funtana pro

Allereerst bedankt voor alle enthousiaste reacties! leuk!

Over de motor ben ik er nog niet uit. Het enige is dat ik zo goedkoop mogelijk op de eerste rij wil zitten, zoals iedereen :) nog eens kijken hoe of wat. En die OS is natuurlijk het mooist, maar een MVVS 1.60 met resopijp heb je voor een krappe 275...das behoorlijk veel vermogen voor een redelijke prijs (nog maar even niet naar guldens omrekenen, daar wordt je sowieso depri van... :))

Ondertussen ben ik even door gegaan met de stabilo en 1 helft is inmiddels af. Heel werkje zo alles bij elkaar, maar het resultaat is voldoenend!

hier het complete plaatje:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2015.jpg

Duidelijk zijn ook de hevels voor de spandraden te zien. dat was nog wel lastig daar ze niet geidentificeerd in de bouwplaat zitten, dus dat was ff puzzelen. Welke voor waar en op welke wijze. Dat betekend natuurlijk foutjes, en ik had de ondersteuning (driehoeks versteviging) al zitten terwijl eerst de hevels (of hoe die dingen ook mogen heten) erin gemoeten hadden... Jammer, maar met het betere hak en breekwerk is het toch gelukt...

Een aanbeveling voor EMHW: maak een engelstalige handleiding met kleuren foto's. Dat zou fouten voorkomen!

Hier een zijaanzicht:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2016.jpg

De servo's (het zijn er twee) voor de hoogteroeren komen in de stabilo te zitten, daar waar het grote gat zit :). De stabilo is deelbaar en komt met koolstofbuizen aan de romp te zitten waarbij de spandraaden de boel bij elkaar houden. Goed te zien is dat er rekening gehouden wordt met serieuze uitslagen! dat wordt leuk! :lol:

Goed dan nu tijd voor een tukje! morgen weer verder (ik heb vakantie, olé!)

Meestal heb je weinig aan een engelstalige handleiding die door een Duitser geschreven is. Namelijk geen hout aan vast te knoopen.
Volgens mij bestaat er ook een vertaal-lijst specifiek voor de modelbouw, zou alleen niet meer weten waar ik dat ding ooit tegen gekomen ben.

Rick

Ik zou voor een kist als deze trouwens liever geen resopijp gebruiken. Dan kun je beter een goed getunede meerkamerdemper gebruiken (Merker?)
Dan krijg je een veel mooiere lineaire gascurve. Ik merk tenminste dat de resopijp me bij mijn kist (geen funtana) aardig tegenwerkt bij licht 3d werk.

Leuk project trouwens! Ik moet het voorlopig nog met een funtana 90 doen die een dezer weken binnen zou moeten komen. :P

Hoppa de hoppa, een mailtje naar EMHW en jawel, mijn verzoek nummer wordt zomaar gedraaid: een engelstalige handleiding, met jawel kleurenfoto's! Digitaal welliswaar, maar toch. Inderdaad gebrekkig engels, maar zo met 2 talen en kleurenfoto's moet er wel uit te komen zijn. Want zoals ik al zei, de tekening is erg karig...

Ik heb zelf geen ervaring met resopijpen... zijn er nog meer mensen die dat zelfde ervaren? ik begrijp dat een resopijp eigenlijk bedoeld is om zoveel mogelijk vermogen bij het 'ideale' toerental te krijgen? Daarnaast, door de hogere druk, is de verbranding veel efficienter, er wordt minder onverbrande brandstof met de uitlaatgassen mee weg getransporteerd...toch? Wat is er aan te bevelen?

he hallo

ik vlieg zelf ook met een funtana S
ik heb er ook een os 160 opgeschroeft
en dat gaat heel mooi.
met 10% nitro blijft hij net iets boven half gas hangen.
is echt een supper ding om mee te vliegen hij doet gewoon alles wat je wilt.
De mijn weegt 4.7 kg

groetn Tomar

zo, hier weer een updatje. Vandaag verder gegaan met de stabilo, en deze is nu helemaal af. Eerst nog een aanvullende constructie foto. Weinig bouwen vanaf tekenening, de ribben moeten haaks op de achter/voorlijsten komen.
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2017.jpg

helemaal af:
Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2018.jpg

Altijd zo dat bij de tweede je meer handigheid in de constructie krijgt en die dus iets netter wordt. Vooral bij het inlijmen van de spandraad hevels... dat is wat beter geworden.

En hier nog een foto'tje van het hoogteroer waar ook de roerhorn goed te zien is. Is echt puik dat dat er allemaal bij zit!

Funtana%20pro%20-%20bouwverslag%2019.jpg

zoals je ook kunt zien wordt er dik hout gebruikt. Zeg maar, van dik hout zaagt men planken. De ribben zijn maar liefst 6 mm dik!! das niet niks voor wat ik gewend ben...

Ik twijfel nog een beetje, zal ik hem helemaal beplanken of niet. Het is een vrij fragiel geheel zo en je hoeft maar even te stoten en je kunt weer gaan lijmen. natuurlijk is dat te wijten aan een motoriek storing ergens in den grijze massa, maar toch... Beplanken maakt het natuurlijk wel wat zwaarder, maar ik denk de levensduur ook langer. Of zeg ik nu iets doms?

volgens mij wordt hij dan best zwaar. hoe licht het ook lijkt; ik durf geen cijfers te noemen wat je massa in toename wordt, maar t zal best veel zijn, iig zoveel dat je het zou merken tijdens het vliegen. overigens heb ik op de club bij ons niemand gezien die dat heeft gedaan.

NIET beplanken, wat niet op de tekening staat moet je er niet bij op zetten, het wordt enkel zwaarder, en de vorm veranderd een beetje.
Mijn diablotin XL is een stuk groter, en bij dit toestel is er niets aan de roeren of de vlakken beplankt.

Back