Emma Maersk 1:65

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MarcoB, 7 dec 2012.

  1. RamonF48

    RamonF48

    Lid geworden:
    12 jun 2018
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Zuid holland
    IMG_3901.JPG

    Even een foto van de Emma tijdens het aanmeren zojuist
     
    Herm vindt dit leuk.
  2. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hoi Ramon, dank je wel voor de foto, dat komt goed van pas want ik had nog wat onduidelijkheden over de achterkant.


    Ik was niet helemaal tevreden met de ondersteuningen voor de containers. Van opzij ziet het er acceptabel uit maar eigenlijk wil ik meer diepte en detail zonder dat het allemaal erg kwetsbaar wordt.

    Uiteindelijk heb ik een losse ondersteuning gemaakt die veel dichter bij de werkelijkheid zit maar toch nog robuust is.
    Ik ben daarvoor begonnen met een 3D model. het idee was er dan 1 te printen en die met een siliconenmal te kopiƫren want ik heb er 44 nodig.

    [​IMG]

    Het 3D model maken ging nog wel maar de prijs bij shapeways werd een beetje te gek dus toen heb ik "ouderwets" maar een proto gemaakt van kunststof:

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik van siliconenrubber een mal gemaakt. door de complexe vorm en het feit dat ik wat railingstangen wil meegieten is het een nogal ingewikkelde mal geworden met 5 delen.

    [​IMG]

    Daarna heb ik een eerste poging gedaan om een onderdeel van epoxy te gieten. Helaas verlies ik wel wat epoxy door alle naadjes maar uiteindelijk is het toch gelukt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste even los op het gangboord gezet. Ik vind dit er een stuk beter uitzien. Nu nog netjes schuren en in de juiste kleur.

    [​IMG]

    Het wordt denk ik nog wel een hele toer om de mal 44 keer te gebruiken. Voorlopig ben ik wel even bezig met deze serieproductie. Wordt weer vervolgd....
     
  3. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Mooi gedaan.
    Dat ziet er strak uit zeg.
    Ik heb zelf geen ervaring met gietmallen ,maar moet dat ook eens gaan proberen.
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    prachtig werk, het is inderdaad wel een complexe vorm.
    persoonlijk had ik ze in 2 afzonderlijke mallen gemaakt, maar 1 geheel is natuurlijk wel steviger.
    succes met het gieten
     
  5. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar,


    De serieproductie van de ondersteuningen is in volle gang, ik zit op 20 stuks. Ik ben het inmiddels wel een beetje zat, maar goed, volhouden maar. De mal begint wel te slijten, het wordt steeds moeilijker om de mal te lossen, de onderdelen worden langzaam ruwer en de epoxy begint aan de siliconen te hechten. Ik maak de siliconen nu een beetje vet met vaseline, dat helpt maar ideaal is het niet. Ook beginnen de siliconen onderdelen iets minder mooi op elkaar te passen.


    [​IMG]


    Zijn er ideeen hoe je de siliconen beter kunt laten loskomen van de epoxy?

    Na een rondje in de afwasmachine en schuren krijgen ze een spuitbeurt.


    [​IMG]


    Voordat de ondersteuningen in het gangboord gezet kunnen worden heb ik eerst het gangboord geplamuurd, geschuurd en gespoten, de Emma dus weer het dok in voor een spuitbeurt :)



    [​IMG]


    [​IMG]


    De steunen zijn met 2 schroeven stevig vastgezet aan boord. Dat is een wat ruwe aanpak maar achteraf niet te zien. De steunen zijn op deze manier eventueel nog eenvoudig te vervangen mocht er een keer eentje sneuvelen. Daar reken ik wel op want het is allemaal vrij kwetsbaar ten opzichte van de zeer grote en zware romp. Dit model blijft toch een beetje zoeken naar het compromis van schaalbouw en robuust genoeg gezien het gewicht en de omvang. Om die reden heb ik de verschansing ook iets dikker gemaakt (1,5 mm) dat is op schaal te dik maar anders vrees ik dat het er na 1 keer transport en varen al niet meer uitziet.


    [​IMG]


    Tot slot het plaatje met de opbouw en enkele containers op hun plek.


    [​IMG]


    [​IMG]


    Wordt weer vervolgd...
     
    Unusual RC, sjouke, Herm en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Ziet er behoorlijk realistisch uit. Zeker als ze straks in het water ligt! Ga zo door...
     
  7. triple xxx

    triple xxx

    Lid geworden:
    18 jul 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    belgie
    Mooi gedaan man
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Siliconenspray? Bijenwas? PVA?
     
  9. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Eindelijk een stap verder. Het gietwerk zit er op, ik heb alle steunen voor in het gangboord en ook alle steunen voor de achterkant. Gisteren heb ik die er op gezet. Ik merkte dat er verschillende foto's zijn van de achterkant met grote verschillen, blijkbaar is de achterkant een keer aangepast. Ik heb het gemaakt zoals ik het op de oudste foto's heb gezien. Nu verder met het lager gelegen dek aan de achterkant. Ik wil daar bolders maken waarmee ik een sleeptros los kan gooien.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2019
    Adam, Unusual RC, Cotjuh en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Na het achterschip nu begonnen aan de opbouw. Gelukkig kan ik sinds kort onderdelen op maat maken via 3D modellen. Helaas is de kleur van de hars niet zo stoer maar daar komt gelukkig nog een kleurtje overheen.
    Eerst begonnen met het deel waar ik het lastigste bij kan komen, de beide trappenhuizen. Hieronder het trappenhuis aan bakboord.
    [​IMG]
     
    haje74, Marc w en ISOLA2 vinden dit leuk.
  11. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Hoi,
    Ik ben misschien wel wat laat maar er bestaat speciale lossingsspray/was voor gietingen.
    Je kan ook polyvinyl alcohol gebruiken.(losmiddel PVA)
    De mal volgieten en dan weer via een trechter in fles doen.
    Droogtijd van spul is ongeveer een uur.
    Te bestellen bij epoxy verwerkende bedrijven (ik bestel bij polyesthershoppen.nl)
    Die kunnen je ook advies geven over wat te gebruiken in welke gevallen.
     
  12. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Hallo allemaal,

    na enige tijd toch weer bezig met de Emma, tijd voor een update.
    Ik ben bezig met het looprooster rond de brug en dergelijke. Toen ik aan de Emma begon had ik geen idee hoe ik dat ooit moest gaan doen. Gelukkig hebben we inmiddels onze 3D printers, toch ergens goed dat de bouw lang duurt, anders had ik die niet gehad.
    IMG_20210909_215342.jpg IMG_20210828_162241.jpg

    Ook vond ik het wel leuk om een rookgenerator te bouwen. Eentje kopen kan ook maar de Emma vraagt om nogal een serieuze hoeveelheid dus zelf maar gemaakt van een oud broodrooster en een glazen bakje. Als ik die een paar minuten laat draaien staat de tuin blauw, genoeg rook dus. ben benieuwd hoe dat er op het water uitziet. Na een testrun van meer dan 20 minuten vond ik het genoeg. nu nog inbouwen

    IMG_20210909_193121.jpg
     
    haje74, AvdH, AHoogendijk en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Prachtig!
    Print je met PLA?

    Wat gebruik je als vloeistof voor de rookgenerator?
     
  14. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Ik print onderdelen die nauwkeurig moeten en veel detail hebben met hars. Constructieve delen print ik met ABS of PLA.
    Voor de rookgenerator gebruik ik babyolie.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Voor een modelbouwer op deze schaal is een SLA harsprinter fantastisch gereedschap!
    Prachtig allemaal.

    Babyolie, is dat het?
    Goed om te weten nu alles elektrisch wordt. Een schoorsteen moet roken ;)
     
  16. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Inmiddels een stukje verder met de opbouw. Het is een beetje balanceren tussen detailniveau en robuustheid van alle onderdelen. Mijn ervaring tot nog toe is dat bij elke keer varen er wel iets kapot wordt gestoten. Het model is gewoon te groot voor de kwetsbaarheid en voorzichtigheid die nodig is. Een paar plaatjes van de huidige status. IMG_20211016_175657.jpg IMG_20211016_205233.jpg IMG_20211016_175707.jpg IMG_20211017_140826.jpg
     
    Jaap Smith, Marc w, Bart Cornet en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de masten, een combinatie van de 3D printer, handwerk en soldeerwerk. IMG_20211023_201314.jpg

    Vandaag de masten ook gespoten, nu de kleinere details plaatsen zoals de lampjes en ook de aandrijving van beide radars IMG_20211024_182440.jpg

    Ik ben trouwens wel benieuwd van welk materiaal iedereen zijn railing soldeert. Stafmateriaal messing is niet zo makkelijk meer verkrijgbaar en vrij kostbaar. Zelf gebruik ik verkoperd lasdraad (lekker stevig) of messing binddraad. Beide maak ik recht en stevig door het in de accuboor te zetten, andere uiteinde in de bankschroef en dan draaien. Zo kom ik aan relatief goedkope rechte draad en aangezien er nogal wat meters op de Emma gaan niet onbelangrijk :)
    IMG_20211024_182502.jpg
    IMG_20211024_182611.jpg IMG_20211024_182649.jpg

    Tot de volgende keer.
     
    Zeiler, Jaap Smith, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    De opbouw is weer een stapje verder en kan gespoten worden. Best wel een beetje spannende stap vind ik altijd. Zoals bij alles aan de Emma is ook de opbouw een groot onderdeel geworden. Het weer buiten werkt niet mee dus eerst maar een primitieve spuitcabine in de werkplaats gemaakt IMG_20211102_145959.jpg

    IMG_20211102_150009.jpg

    De eerste laag zit er op:

    IMG_20211102_194358.jpg

    IMG_20211102_194429.jpg

    Na de opbouw alle losse onderdelen als steunen voor de reddingsvlotten, kranen en davits spuiten, daarna kan alles gemonteerd worden op de opbouw.

    Tot een volgende keer.
     
    Gerrit-Jan, AvdH, Herby63 en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Wat een prachtig schip en fantastisch mooi gebouwd .
    Iedere modelbouwer met een sleper wil zulke mooie schepen aan zijn sleephaak zien .
    Groetjes
    Ronny
    www.mothvzw.be
     
  20. MarcoB

    MarcoB

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    329
    Locatie:
    Voorst
    Dat kunnen we regelen Ronny,
    hebben we trouwens al een paar keer gedaan, 4 slepers er omheen, een sleuren maar.
    Zeker assistentie in de haven is eigenlijk altijd welkom/nodig. Bedenk wel dat je er een stevig gewicht achter hebt hangen (800 kg oid) en dat dat doorzet :) of erger, je sleper om kan trekken.

    Groeten, Marco
     

Deel Deze Pagina