En nog een Dornier WAL

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Santman, 6 sep 2016.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  2. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Dat ga ik als newbie eens rustig doornemen. Bedankt Ron :koud:
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2016
  3. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Vandaag weer wat tijd gevonden om verder te gaan. Stringers volgens de regels over een lengte van 11x4mm = 4,4 cm afgeschuind.

    [​IMG]

    En aan elkaar gelijmd.

    [​IMG]

    Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat en kan bijna niet wachten tot morgen.
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Weinig tijd gehad dit weekend. Het was nog mooi vliegweer, dus daar ging mijn voorkeur eerder naar uit. Zaterdag zelf gevlogen en zondag mijn 2.03m Seagull Spitfire door een clubgenoot laten invliegen. Een aantal maanden geleden in een opwelling gekocht, maar tot gisteren nog niets mee kunnen doen. Wat zag de re-maiden er fantastisch uit. (Randall nogmaals bedankt!). Voor sommigen zal het een bekende kist zijn. Heb hem overgenomen van Poweralfa. Zijn bouwdraadje en filmpje van is hier te vinden.

    Ondanks het gebrek aan tijd toch nog één of twee dingetjes kunnen doen.

    [​IMG]
    Stringers aan de voorzijde onderkant bevestigd. Evenzo aan de bovenzijde.

    [​IMG]

    Op de tekeningen zag ik dat bij deze stringers het gedeelte met de las ergens tussen het eerste en het tweede spant zou komen. Voor elke zijde had ik twee heeeeeleeeeee lange delen aan elkaar geplakt. Omdat ik dus toch voldoende lengte had en ik zo min mogelijk stress op de lasverbinding wilde, heb ik de las op het rechte deel van de romp geplaatst. Dus midden onder de motorgondel.

    De achterzijde van de Wal is nog heel erg flexibel. Zowel in de breedte als in de hoogte. Misschien komt dit wel doordat ik de 'keel' heb gebroken en het achterste deel op het spant (i.p.v. erin) heb gelijmd.
    Ik moet nog even kijken hoe ik die achterkant helemaal recht krijg. Ik heb geen afmetingen van de stringers kunnen vonden in de beschrijving, dus zo gemakkelijk is het niet te doen.

    Ramses opperde dat ik het met de fuselagebekleding als mal kon proberen. Omdat ik deze nog niet heb kunnen snijden, heb ik snel even de grof uitgeknipte template op de zijkant gelegd.

    [​IMG]

    Zou moeten kunnen denk ik, maar tips van hoe ik er op een andere manier voor kan zorgen dat de achterkant strak en recht wordt zijn welkom. (Misschien door elke cm van de stringers te markeren en dan spantje voor spantje vast te maken en telkens weer van de voor- of achterzijde te controleren of het recht is?).
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Uiteindelijk stukje bij beetje met veel controle of de boel recht werd, de stringers aan de achterzijde bevestigd. Ik vind dat het redelijk goed is gelukt.

    [​IMG]

    Daarna met de beplanking begonnen. Precies de template gevolgd.

    [​IMG]

    En nu blijkt de bekleding aan de voorzijde te klein/laag te zijn. Kom zeker 3 mm tekort aan de bovenzijde.

    [​IMG]

    De romp is niet krom en zowel de linker als de rechterzijde is over gehele lengte gelijk qua hoogte. Eens kijken hoe ik dat ga oplossen. Wellicht moet ik de stringers nog wat schuren om de bovenzijde van de romp beter te kunnen volgen. Of dit echter het verschil van 3mm gaat oplossen weet ik niet.
     
    ramses vindt dit leuk.
  6. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hey, ik volg je vorderingen met interesse.Ook ik ga een dezer dagen verder met die van mij,heb door de mooie nazomer niks meer gedaan. Wat betreft de te kleine bekleding dat is mij ook overkomen,wellicht is de template niet goed,ik heb dan maar nieuwe gemaakt met overmaat en dan later geschuurd,suc6 verder.Bel10
     
  7. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
     
  8. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Oeps reaktie zonder inhoud:eek: Allereerst een gezond en bouwvol en vliegend 2017.
    Vraagje zit er in jouw set een template voor de achterste motorkap,bij mij niet en zou die graag hebben,grtz Bel 10 :bye::bye:
     
  9. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Hoi bel10. Nee, ik zie niet iets van een template. Is die nodig? Zo ver ben ik nog niet. Anders misschien een kijken bij de foto's van Ramses om te zien hoe hij het heeft aangepakt?
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Mark en Egbert,

    Bij de kit zit inderdaad geen template voor de achterste cowling.
    Ik heb die zelf gescratched, zie onderstaande foto`s:

    [​IMG]

    Ik heb de cowling aan de hand van wat foto`s en wat fantasie gemaakt...
    Het stelt ook niet veel voor hoor, twee wangen en een onderplaatje.
    Deze worden bij elkaar gehouden door driehoekslatjes waardoor je er later mooi de vorm in kan schuren:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bovenkant heb ik als laatste dicht gemaakt en die ook wat ronder geschuurd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Succes!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hey Ramses,bedankt voor de uitleg,ik dacht eerst te zien dat de zijkanten veel meer naar binnen liepen en dat lukte niet zo goed.Ik ga ermee an de slag,gtz Bel10.
     
  12. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Wegens ziekte en wat andere afleiding is het bouwen er de laatste tijd niet van gekomen. Afgelopen week toch de draad weer weten op te pakken.

    Ik ben begonnen om de zijkanten van de romp opnieuw uit te snijden. Nu op overmaat zodat ik zeker weet dat de nieuwe delen zullen passen :) Netjes alles geplakt en gefixeerd.

    [​IMG]


    Tijdens het droogproces een start gemaakt met de vleugels. Eerst alles in elkaar gestoken om te kijken of het past. Daarna verlijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En klaar om ingedekt te worden. Wat ik me hierbij afvraag, is of de vleugel en de flap samen indekt moeten worden, of dat dit apart kan. In de handleiding en bij andere verslagen zie ik dat dit wel gedaan wordt. Biedt dit een voordeel?


    Weer verder gegaan met de romp. Met een klein schaafje het meeste overtollige materiaal verwijderd. Daarna nog een beetje bijschuren zodat de beplanking van de onderzijde mooi zal aansluiten.

    [​IMG]


    Eerst nog even de stummels en aanzet van de vleugels aan de motorgondel afronden. En als je de 'even' wilt doen, dan gaat het niet goed ben ik achtergekomen. Door een combinatie van snelheid, onhandigheid en lompheid heb ik één van de dragende delen afgebroken.

    [​IMG]

    Afgebroken deel met epoxy vastgezet en de reste van de ribben en zaken met houtlijm bevestigd. Alles ziet er goed uit. Morgen alleen nog even wat versteviging aanbrengen met kleine driehoekjes van vliegtuigtriplex (zelf zou ik denken dat er verticale krachten gaan spelen op het afgebroken deel, die niet helemaal met die driehoekjes opgevangen kunnen worden. Maar een ervaren bouwer heeft me er op gewezen dat dit wel het geval is. Bedankt voor de tip Ramses).

    [​IMG]


    Een start gemaakt met het snijden van de beplanking van de onderzijde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor een beginner zoals mij ziet dat er nogal angstaanjagend uit. Veelvlakkig en veel krommingen. Maar het zal wel goed komen. Morgen verder.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2017
    ramses, MicropropSport, femmo en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Gisteren en vandaag de onderzijde van beide vleugels ingedekt. Nu maar hopen dat ze niet krom trekken. Er zitten in ieder geval best veel spelden in om dat tegen te gaan.

    [​IMG]


    En, zoveel mijn speldjes het toelieten, ook de onderzijde van een van de stummels bekleed.

    [​IMG]

    Is dit een beetje overkill aan spelden? Doen jullie ervaren bouwers dit op een andere manier? Met tape fixeren en losse gewichten erop bijvoorbeeld?

    Morgen verder met de andere stummel en de servoluikjes in vleugels. En 's avonds met een hulp van Ramses maar eens goed kijken naar het indekken van romp.
     
    ramses en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Het is belangrijk dat de beplanking goed op de ribben gelijmd word.
    Natuurlijk voor de sterkte maar ook voor het juiste profiel.
    Dus zeker niet teveel spelden.
    Je kan ook zakjes gevuld met zand gebruiken.
    Deze nemen vanzelf de vorm van het te verlijmen oppervlakte aan en bereiken een goed verdeelde druk.

    Ton
     
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Telefoonboeken is ook een goede tip. Dat heeft flink gewicht en vormt zich naar de vleugel.
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Uit welk museum pik je die??
     
  17. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    @Ton; Bedankt voor de tip. Als newby zou ik denken dat en grotere hoeveelheid speldjes er voor zorgen dat het profiel van de vleugel beter gevolgd wordt. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat de vorm er juist door wordt 'uitgedrukt'. Ik zal eens een testje gaan doen om te achterhalen of de zakjes voor mij gaan werken.

    @Henri; bedankt voor de tip. Toch denk ik dat die telefoonboeken wat lastig worden voor mij. Gebruik al jaren alleen dat kleine ding waar we ook mee bellen :). Worden die boeken überhaupt nog uitgegeven? Heb ze al enige tijd niet meer in de brievenbus gezien ... (Bedenk me wel dat ik nog wel wat oude studieboeken met slappe kaft heb).
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2017
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    In plaats van telefoonboeken ...
    • Een stapeltje tijdschriften.
    • Bij de kringloop kijken naar grote zware boeken en de harde kaft eraf snijden.
    Nog een opmerking over de spelden ... ik zie dat je ze rechtop door de beplanking prikt. Je kan beter het balsa met je vingers aandrukken en de spelden er schuin doorheen prikken en de volgende speld tegengesteld schuin. Zo houden de spelden het balsa echt tegen en kan het niet omhoog komen.
     
  19. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    :friends: Dank je.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Om er voor te zorgen dat de boven- en onderzijde van de beplanking van de romp goed aansluit op de reeds geplakte zijkanten, ben ik gisteren flink in de slag gegaan met schuurpapier en een blokje. Daar ben je wel even mee bezig. Maar om de een of andere reden wel rustgevend.

    Wat een stof geeft dat zeg! Na niet al te lange tijd heb ik zelfs een stofkapje opgezet :hammer: om een beetje normaal te kunnen blijven ademen. (Nix gewend hé).

    Na een aantal goede tips van Ramses te hebben gekregen ben ik aan de slag gegaan om deze gevolg te geven. Extra driehoekje hier, extra rupsje lijm/epoxy daar (bijvoorbeeld op de pootjes van de nacelle).

    Tevens de bekleding van de onderzijde van de tweede stummel 'voorgevormd'. De eerste had ik nat gemaakt in water met een druppeltje afwasmiddel. Bij deze tweede heb ik water met ammoniak genomen. Eens kijken of er een verschil in resultaat is. Qua buigbaarheid en verwerking heb ik in ieder geval nog geen verschil bemerkt.

    [​IMG]
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina