En nog een Dornier WAL

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Santman, 6 sep 2016.

  1. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Tijdens en na het drogen van de beplanking van de stummel heb ik me verder gestort op het indekken van de onderzijde.

    Alles grof op maat gesneden en waar nodig (nat) gebogen en gefixeerd.

    [​IMG]

    Vooral bij de twee delen aan de voorzijde vond ik dit nodig.
    Zijn er anderen die dit model gebouwd hebben die dit niet hebben gedaan? Oftewel, ben ik te voorzichtig?

    De naadjes tussen de verschillende delen aan de achterzijde gaan nog verdwijnen. Ik moet de delen nog het laatste stukje op maat schuren zodat ze perfect passen.
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Vandaag vooral bezig geweest met het schuren van de romp.
    [​IMG]

    Ik dacht dat ik nog plamuur had, maar die bleek op te zijn. Morgen eerst naar de winkel en daarna alle gaatjes en dergelijke opvullen. Om daarna nog meer te gaan schuren denk ik.
     
    ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  3. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Op de foto hierboven was te zien dat ik de laatste twee vlakken van de onderzijde al had gevormd. Ze waren daar nog aan het drogen. Nadat ze gedroogd waren zaten ze toch niet helemaal naar mijn zin. De kromming aan het uiteinde zat er niet goed in. Daarom heb ik het nog maar een keer gedaan. Grof op maar gesneden, in een bak warm water met wat ammoniak gelegd en daarna geprobeerd goed alle vormen te volgen.

    [​IMG]

    Omdat dit mijn eerste bouw is doe ik maar wat. Dat is waarschijnlijk ook te zien denk ik. (al moet ik zeggen dat het bouwpakket zoals Bart het getekend heeft erg goed te bouwen is).
    Toch vraag ik me af of er betere of meer handige manieren zijn om een dergelijk kromming te krijgen. Heeft iemand tips voor mij?
     
    ramses en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Je bent goed bezig! Om de ronding makkelijker te verkrijgen kun je evt de nerft 90graden omdraaien. Nadeel is wel dat je dan het stuk beplanking uit meerdere stukken moet maken.

    Mvg,

    Bart

    foto voor de motivatie ;)

    [​IMG]
     
  5. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Het gaat natuurlijk nooit snel genoeg naar mijn zin, maar ik moet in gedachten houden dat de weg naar het uiteindelijke doel ook een doel op zich is. Veel ontdekken, leren en (herhaaldelijk moeten) toepassen.

    Met dat in het achterhoofd heb ik de afgelopen dagen toch best stappen kunnen maken.

    De hele onderzijde is ingedekt. Niet alleen de romp en stummels, maar ook de nacelle/vleugeldelen. Dit laatste was nog best lastig. Ik heb het in 4 delen gedaan, waarbij er eentje natuurlijk iets uitsteekt boven de rest. Dat wordt schuren geblazen.

    Servoluikjes in de vleugels gemaakt.

    [​IMG]


    Neusje ingedekt en zo staat het geheel er nu bij, waarbij ik de vleugels gedraaid heb omdat anders de servoluikjes er zouden uitvallen ;).

    [​IMG]
     
    ramses vindt dit leuk.
  6. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Nu ben ik zo ver dat ik de leading edge van de vleugels kan gaan fabriceren. In de handleiding staat dat hiervoor een balkje van 6mm gebruikt dient te worden.

    Als ik zo naar de LE van mijn vleugel kijk, dan valt mij op dat de hoogte meer in de richting van 9 tot 10 mm is. 6mm voor het rechtopstaande plankje (zal vast een naam hebben, maar die ken ik niet) en 2 x 1,5 mm voor de beplanking van de vleugel.

    Ik ben eerder geneigd om een balkje te nemen van 10 mm en deze dan terug te schuren, dan die van 6 mm en dan met 'gaten' te komen zitten.

    [​IMG]
    Of is het de bedoeling dat ik de beplanking en het rechtopstaande balkje heel erg schuin ga afschuren?
     
  7. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Even snel aan de neus van de Wal begonnen. Net als Ramses heeft gedaan, drie blokjes balsa van 10mm op elkaar gelijmd en grof in vorm gesneden.

    [​IMG]

    Nu is het vaak zo dat je vanwege een juist CG de batterij net niet ver genoeg naar voren krijgt, waardoor je gewicht aan de voorkant moet toevoegen. Van Ramses heb ik ook begrepen dat hij iets van 800 gram lood heeft moeten toevoegen.

    Aan de foto zou je al kunnen zien dat ik van plan ben om de nosecone uit te hollen om op die manier de batterij zo ver mogelijk naar voren te kunnen plaatsen. Is dit handig, of zijn er onoverkomelijke redenen waarom ik dit niet zou moeten doen?
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2017
  8. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ook ik heb hierover getwijfeld en uiteindelijk een 10 mm vierkant balkje eraan gelijmd ,dit dan in de juiste:( vorm geschuurd wat goed te doen was.,grtBel10
     
  9. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ramses zal wel reageren,ik kan me niet voorstellen dat hij 800 gram lood heeft toegevoegd,dit zou 30% van het totale gewicht zijn:mad:,grtz Bel10:bye:
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Whohaaa!! o_O
    80 gram Mark, geen 800! :D

    Inderdaad niet nodig als je `m gewoon zoals Bart bouwt.
    Maar omdat ik voor een andere en zwaardere afwerking heb gekozen (gehele kist voorzien van glasweefsel ipv tissue) en de toegevoegde details etc. had ik wel 80 gram in de neus nodig inderdaad.

    Kijk uit dat de nosecone niet te dunwandig wordt.

    De neuslijst van de vleugel moet inderdaad zo hoog zijn als de 'false leadingedge' inclusief 2x de 1.5mm bekleding.
    Volgens mij zaten er in mijn kit ook niet de juiste latjes hiervoor en heb ik die zelf gemaakt, net als @bel10

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2017
  11. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    800 .... oeps, een nulletje teveel. Och, zoveel zal het toch niet uitmaken :hammer::hammer::hammer:

    Ik denk dat ik 1 plankje ga uithollen en de rest lekker laat zitten. Geeft toe weer een centimeter meer ruimte.
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Nosecone grof uitgehold met de Dremel.
    [​IMG]

    En een beetje in vorm geschuurd.
    [​IMG]

    Vergelijk ik mijn nosecone met het plaatje op het beeldscherm, dan is te zien dat ik nog wel wat meer moet schuren om de juiste afmeting en vorm te krijgen.
     
  13. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hey Santman,ik heb de neuspunt grof in vorm geschuurd en dan erop gelijmd en dan in definitieve vorm geschuurd dat ging wel goed vond ik,suc6 Bel10 :bye:
     
  14. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Vandaag alleen wat aan de nosecone gewerkt. Deze is al redelijk in vorm. Alleen links nog wat bijschaven denk ik. Leermoment: een te grote 'overmaat' is niet nodig. Dat zorgt er alleen voor dat je heeeeeeel lang aan het schuren bent.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Is zit al even te kijken naar de geadviseerde set-up. Dit zijn de Park 450 motoren van 890kv. Zij wegen 67 gram en geven een thrust van 850 gram. (ik weet niet of dit op 2s is met 9x6 prop, of op 3s met een 11x3,8 prop).

    Omdat ik ook wat detail wil toevoegen en bang ben om te zwaar te worden, zit ik te kijken naar een alternatief; Turnigy D2836/8 van 100kv. Deze wegen 70 gram en geven een thrust van 1130 gram. (op 3s met 11x7 prop, of 4s met 7x3 prop?).

    @Bart en Ramses: wat denken jullie? En welke prop's zou ik moeten nemen? Die driebladige die jij hebt gebruikt Bart lijken me mooi. Ik kan deze echter nog niet direct vinden.
     
  16. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    @ Mark Onderstaand enkele foto' van een Wal gebouwd voor een klant door dhr Pot. Deze heeft een vlieggewicht van 2120gram ev vliegt met twee Park450 motoren. Zoals je ziet op de foto zijn er propjes van ramoser gemonteerd. Deze hebben als voordeel dat je de bladhoek kunt instellen. Beide waren eerste instantie op 7'' ingesteld maar dit gat te weinig vermogen. De achterste prop is later op iets meer spoed gezet wat het probleem heeft verholpen.

    Mvg,

    Bart

    thumbnail_DSC05419-1.jpg

    thumbnail_DSC05422-1.jpg

    thumbnail_DSC05423.jpg
     
    mig 3, ron van sommeren en E.hof vinden dit leuk.
  17. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    @ Bart: dank je. Heb al even snel gekeken en zag dat die propjes per stuk € 29,-- :( mogen kosten. Das niet niks. Maar ja, als het werkt hé.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het voordeel is weer dat je niet de hele prop hoeft te vervangen wanneer één blad kapot gaat.
    Hoewel de kans op een kapot blad bij een toestel zoals de Wal klein is.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2017
  19. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Daar heb je ook weer gelijk in Ron. Als een prop op de Wal kapot gaat, dan ben ik bang dat er nog veel meer stuk zal zijn.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Als er één blad van de prop af vliegt is de hele motorophanging binnen een seconde naar z'n grootje. De trillingen die dan ontstaan zijn zo sterk dat vrijwel niets meer heel blijft.
    Het gas snel dicht trekken zou je denken. Helaas maar daar ben je absoluut niet snel genoeg voor. De zaak is al uit elkaar getrild voordat je de gasknuppel maar hebt bewogen.
    Dit heb ik enkele keren zien gebeuren. De eerste keer tijdens een modelvliegshow in Engeland. Een prachtig schaal model van de DH88 zou opstijgen maar ging op de baan over de kop. De prop's raakte daarbij de grond. Alles gecontroleerd en op wat kleine schaafplekjes van de verf na leek alles in orde. De tippen van de prop's waren groen van het gras maar verder niets te zien. Een uurtje later ging het model toch de lucht in.
    De DH88 is een race vliegtuig dus een high speed low pass hoort bij de show. Het model kwam met hoge snelheid over het veld en toen de neus weer werd opgetrokken kwamen er zoveel krachten op de prop's dat van één prop een blad afbrak. Een rauw ratelend geluid was het gevolg en er kwam een vrij groot onderdeel van de kist naar beneden vallen. De kist vloog nog een stukje door maar toen de snelheid flink was afgenomen werd het vrijwel onbestuurbaar en sloeg tegen de grond, zwaar beschadigd! Het onderdeel wat naar beneden was gekomen bleek één van de motoren te zijn. De motor steun was afgebroken. Aan de hand van filmbeelden die van het geheel waren gemaakt is later duidelijk geworden dat in de lucht één blad van de prop was afgebroken. De resulterende onbalans zorgde voor zoveel trillingen dat binnen een seconde de motorsteun afbrak, delen van de motorkap afbraken en de motor naar beneden kwam. Doordat er vermogen was weggevallen en aan één kant ook nog een boel gewicht weg was werd het toestel zo goed als onbestuurbaar.
    Ook tijdens een indoor middag heb ik een (elektro) motor van de romp af zien breken toen er een blad af brak. De motor bleef nog hangen aan de draden maar de motorophanging was verwoest.
    Nee een prop waar een blad van afbreekt, dat wil je niet meemaken. :(
     

Deel Deze Pagina