en toen was ronde 1 van het NK F3J al weer voorbij...

Discussie in 'F3J' gestart door bobt, 8 mei 2017.

  1. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    (Gewoon een persoonlijke lezing van het weekend, meer niet!)

    In het weekend van 6 en 7 mei de start van het NK F3J 2017 in de vorm van een 2daagse wedstrijd. Met 22 man ingeschreven een mooi veld met 6 startposities en 4 groepen per ronde.

    Een frisse start op zaterdag maar uiteindelijk een schitterende vliegdag met voldoende thermiek en een pittig zonnetje in de middag. Mijn eerste start van het jaar aan de lier was wat onwennig en het blijft een imponerend geweld voor mij persoonlijk. "Ik stond er bij en ik keek er naar" is wel de beste omschrijving denk ik:D

    Dag 1 is heel lekker verlopen voor me met zicht op de fly-off!. De zondag was niet mijn dag/weer. Redelijk veel wind, koud, bewolkt en niet voldoende lift om met de Supra mee te komen. Deze vliegt het lekkerst met een beetje thermiek, het ronddobberen en uitzingen van de vliegtijd lukt (mij) niet zo lekker met deze zwever.

    Na ronde 9 de Supra ingepakt, weer teruggeroepen voor de fly-off ( huh? ik ? ) en na het corrigeren van een foutje in de score weer terug in de auto gelegd.

    Uiteindelijk 7e met 925,4 punten gehele wedstrijd. 0,8 punt te weinig om in de fly-off te vliegen.

    Voor mij een prachtig resultaat na het moeizaam verlopen vorige seizoen. Gezien mijn prestaties van zondag zou ik toch in de fly-off toch hekkensluiter zijn geworden :)

    In ieder geval een geslaagd weekend met het nieuwe Team wat liep alsof we dat al vaker gedaan hebben. Thanks! :beer:

    En nog een link naar de impressie die door Henk is gemaakt

     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2017
  2. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Mooi F3J promo filmpje, Henk - bedankt!!!

    Mij staat vooral het spannende fly-off duel Pascal van Ool / Rob Sanders bij.

    Weersomstandigheden: noem het maar een Snertcup: 10gr, 4 Bft, grijs wolkendek

    In fly-off 1 blijven Pascal en Rob nog als laatste over in de lucht, beiden in hetzelfde vlieggebied maar Rob weet er 18 sec. meer uit te melken. In fly-off 2 ging het in eerste instantie lang gelijk op maar dan maakt Rob een andere strategische (?) keuze en Pascal haalt deze ronde (en de fly-off) met 28 sec meer vliegtijd. Gefeliciteerd Pascal, Rob en Sam!
     
    bobt vindt dit leuk.
  3. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Weersomstandigheden waren zeer uitdagend. Zaterdag was het weer minder geschikt voor een Xpl1 4000, die achteraf iets te zwaar geballast (500 gr) was :hammer:(vliegklaar gewicht met ballast 2750 gr). Had zaterdag duidelijk moeite om na de winter de draad weer op te pakken. Zondag ging het wat dat betreft beter. Bij min of meer vergelijkbare windsnelheden als zaterdag met 250 gr ballast minder gevlogen. De Xpl1 4000 kwam met het weer van zondag beter tot zijn recht. De Xpl1 4000 is een slow starter die beduidend minder hoog start als een Xpl2/3, een Pike of een Supra, en ook wat minder goed steekt als deze kisten, maar vooral onder marginale omstandigheden wordt dit gecompenseerd door de goede minimale daalsnelheid.

    Al met al een leuk weekend gehad met de complimenten aan de organiserende vereniging (Delta) en met name de familie de Bliek.
    En nu op naar de volgende wedstrijd!:yes:
     
    bobt vindt dit leuk.
  4. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Het waren zeker uitdagende weersomstandigheden.
    Ik het het hele weekend met mijn Pike Perfection extreme gevlogen. inclusief ballast was mijn vlieggewicht 2450gram.

    Hieronder een logging van mijn eerste start in ronde 1 op zaterdag. (235meter)
    Mijn meeste starts waren tussen de 215-220 meter. een uitschieter omlaag (205 meter) en 2 hoger beide op 235 meter
    upload_2017-5-9_23-4-44.png


    Hoogtelogging van beide Fly-off vluchten
    upload_2017-5-9_23-8-57.png

    De 1e Fly-off vlucht was heerlijk om te vliegen. De laatste minuten waren een mooie strijd.
    In de 2e Fly-off vlucht ben ik op een gegeven moment bewust naar een ander gebied gevlogen. Ik zat lager dan Pascal & Sam en we waren continu hoogte aan het verliezen. Ik moest iets ondernemen in een poging het hoogteverschil kleiner te krijgen. Helaas was dit onvoldoende gelukt..
    Ik ben erg tevreden met mijn 2e plaats bij deze seizoensopening.
    Op naar de volgende wedstrijd!

    Rob
     
    Alpha21, bobt en Paul E vinden dit leuk.
  5. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    ooi dat je starthoogtes deelt, Rob!

    Ik kom voor de Xpl1 4000 op starthoogtes van tussen de 176 en 197 m.
    Daar staan starthoogtes van de X3 3800 double carbon van Ars tegenover van 199-218 m, en van de Pike ET van Johan van 180-207 m. Startduur voor de X1 4000 tussen de 7 en de 8 seconden, voor de X3 3800 5-8 sec en voor de Pike ET 6 seconden.

    Gebruikte lijnen 1.32 mega.

    De manier waarop wij starten is minder effectief als de manier waarop jij en je team starten. Dit kost ons sowieso wat hoogte. Dit is een punt waar bij ons duidelijk nog wat te winnen is,

    Verder hebben we als team relatief veel punten laten liggen op de doellandingen. Hier valt ook nog duidelijk winst te behalen. Met name dag 1 leek de Xpl "doelvrees" te hebben. Maar kan ook aan het baasje hebben gelegen :oops:. Sinds vorig jaar Losser eigenlijk niet meer met een Xpl1 gevlogen...

    Paul
     
    bobt vindt dit leuk.
  6. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Hengelo
    Als ik dit allemaal zo lees word het weer eens tijd om een liercontrole uit te voeren :D:D:D:D:D
     
  7. bartjuh K

    bartjuh K

    Lid geworden:
    19 jan 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Roermond
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
  8. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Hi Rob - eindelijk eens iemand die nuttige info deelt (starthoogtes). Met mijn goede oude Pike Perfect haalde ik Zaterdag gemiddeld 200m starthoogte - vol geballast (540gr), dus de kist weegt totaal zowat 2750 gr.
    Zaterdag heb ik voor mijn doen prima gevlogen (8de), Zondag kwam ik echter 3 keer tegen Pascal uit en duikelde ik in het klassement naar een 16de plek. Zwakke plek / verbeterpunt heeft Paul inmiddels al gemeld: doellanding. Maar ik heb desondanks wel genoten.

    Wat me vooral bijstaat is dat we mits helpende handjes van allen een strak schema kunnen aanhouden. Ik was Zondag echt verbaasd dat we 4 rondes + 2 flyoffs hebben gevlogen en na opruimen nog steeds op schema bleven. Bedankt aan allen.
     
    bobt en bartjuh K vinden dit leuk.
  9. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Mijn hoogtegokker geeft aan tussen de 100 en 200 meter of iets meer ? Geen idee en voor mij geen doel op zich.

    De hoogte hadden we natuurlijk alleen zondag nodig, zaterdag maakte het eigenlijk niet echt uit hoe hoog er gestart werd. Er was voldoende thermiek. Zondag daarentegen ... :eek:

    Sorry.. sprak natuurlijk met mijn F5J pet nog op :hammer:
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
  10. rupke

    rupke

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Swalmen
    Bob je hebt helemaal gelijk, naarmate er meer thermiek is wordt de starthoogte minder bepalend in de scores. De zondag was beduidend lastiger dan de zaterdag.
    Kijk maar naar de scores. als je bekijkt in hoeveel groepen er door 1 persoon meer dan 9 minuten is gevlogen. Dan is dit op zaterdag in 16 van de 20 groepen. Op zondag bij 8 van de 16 groepen...

    De extreme uitvoering van de pike perfection is een hele stijve vleugel. Dat maakt hoog starten met veel wind gemakkelijker. De vleugel kan gewoon net wat meer hebben.
    Bij minder wind zijn de starthoogtes beduidend lager. Ik wil dit jaar weer meer met de logger gaan vliegen en de meetdata graag delen met anderen.

    Ergens in juli/augustus willen we een F3J instuif op ons veld in Reuver organiseren. Dit om van elkaar te kunnen leren, zodra we een datum geprikt hebben laten we dit weten.

    Voor de leuk nog even mijn startdata van zaterdag ronde 3: starthoogte is 217 meter
    upload_2017-5-10_20-34-51.png
     
    reing, Superior, bartjuh K en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina