En weg was de 1000 euro

Discussie in 'Multicopters' gestart door gurodewa, 12 mei 2014.

  1. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
  2. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Opmerkelijk:
    Nieuw fenomeen in België dan lol. :rolling:
     
  3. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Haha! Grappig verhaal.

    Al zal de eigenaar het minder grappig vinden vermoed ik.
    Maar zo gaat het (helaas): multicopter van iemand anders gezien, leuk met die beelden, kan je ook met wind mee vliegen, makkelijker dan helicopters,..

    En dan 's avonds op het internet een pakketje bestellen, volgende dag in huis en vliegen maar (zaterdag stond er héél wat wind, ik ben niet met m'n heli's de lucht in durven gaan).
    Bye bye "drone"... Haha!

    En je leest dan dadelijk dat die kerel niks maar dan ook niks wist over failsafe instellingen en dergelijke.

    Dat de politie weer eens niet op de hoogte is van de wetgeving, dat is "normaal". :rolleyes:
     
  4. Mitchelll

    Mitchelll Guest

    Lekkkaaah
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Het nadeel van een lage instap van in dit geval DJI
    .. Modelkoop, gene modelbouw ;)

    Wel het geld niet de moeite nemen om je in te lezen.. Vroeger hadden w ede kennis en het geld niet, nu andersom...

    Het vliegt wel wonderbaarlijk, maar het is geen WONDER ding.. daar vergissen mensen zich behoorlijk in...
     
  6. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Ha Emil,

    dat vind ik idd een mooie...het is inderdaad modelkoop en geen modelbouw. Alles lekker zo plug en play mogelijk zonder dat je nog moeite hoeft te doen om iets te snappen van de techniek en de capaciteiten van het spul. Dan krijg je idd dit soort artikelen: multicopter die "wegwaait" maar waar de piloot niks aan kan doen? Multicopters die in woonwijken FPV vliegen. Piloten die niet meer zonder GPS / accelerometers / barometers kunnen vliegen. Etc Etc"...:)
     
  7. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Yup helemaal mee eens. Ik vind het hele mooie machines, maar dit had ik al maanden geleden voorzien.
    Die dingen lopen als warme broodjes in de winkel met alle gevaren van dien. Mensen denken dat het allemaal zo 1,2,3 werkt. Zelf hebben ze geen idee hoe zo'n ding vliegt en werkt.
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    +1, hier het zelfde, kostte mij een bak stront op dit forum,toen ik dat een poos gelee ook al zei,,, Nou ja hier dan WEER en sprekend voorbeeld hoe het niet moet.(efteling, brand) Het komt nog wel veel meer voor....

    Want we zien enkel de zaken welke "gepakt" zijn, en net als met echte andere zaken, dat is slechts een deel van het geheel...

    Btw, idd mooie machines, ze zijn erg handig, gebruik hem zelf ook...
     
  9. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat mij een beetje stoort aan het geheel is dat bij veel van de verkopende (internet) winkels het allemaal alleen maar om het geld gaat in plaats van dat mensen goed worden voorgelicht. Tuurlijk heeft de consument zelf de verantwoordelijkheid om onderzoek te doen hoe eea werkt etc, maar het zou goed zijn als de winkels ook meer verantwoordelijkheid nemen en mensen duidelijk aangeven wat de gevaren zijn en hoe ze echt kunnen leren vliegen. Op GPS, Barometer, Acc's etc kan iedereen vliegen. Werkt heel leuk voor elke beginner...totdat 't misgaat. Beter dit zelf op tijd informeel proberen te gaan reguleren dan dat wetgeving vervelende consequenties voor iedereen afdwingt.

    Bij het kiteboarden heb ik hetzelfde meegemaakt:
    - eerste golf van "early adapters" probeert van alles uit en leert hiervan hoe om te gaan met het spul, hoe te beginnen, waar de gevaren liggen etc. Er waren toen relatief weinig (dodelijke) ongelukken ondanks dat de kites heel onveilig waren. Men was gewoon verstandig en had al ervaring in andere vlieger takken.
    - dan komt er een commercieële partij op die ziet dat er veel geld aan te verdienen is. Elke "idioot" kan opeens gemakkelijk een kitesurf kite kopen zonder enige vorm van ervaring, voorlichting of gevaarsbesef. Fabrikanten en retailers schieten als paddestoelen uit de grond en verdienen zich letterlijk suf. Voorlichting wordt er amper gegeven, heel soms is het advies om eens een lesje te nemen.
    - gevolg: ontzettend veel beginners die met veel te grote kites in veel te veel wind het gaan proberen. Diverse doden binnen een paar maanden en nog veel meer gewonden.
    - Inmiddels is België al geheel gereguleerd: wil je daar kitesurfen dan moet je allerlei bewijsjes etc halen en sterket nog: men mag daar niet meer kiteboarden met meer dan 5bft. Helpt het om doden te voorkomen? Ja, wel onder nietswetende beginners die niet bereid zijn zich in te lezen in de materie en veilig te oefenen met weinig wind. Voor de gevorderde kitesurfers is het heel vervelend, die willen juist graag met wat hardere wind het water op en hebben hier ook de vaardigheden voor. In Nederland is o.a. de Nederlandse Kitesurf Vereniging opgestart, die zich inzet om de sector informeel te reguleren en "Spots" open te houden (want ook weer veel beginners en andere idioten die het nodig vinden om in natuurgebieden te gaan kiten, of in een vogelgebied naast bestaande spots etc).

    Ik hoop echt dat het niet ook deze kant opgaat in NL wat betreft "drone" wetgeving. Maar als niemand er wat aan doet om het volk dat een keer een filmpje op internet ziet en teveel geld heeft in de hand te houden zie ik het wel somber in eigenlijk.

    Geen hersens, geen voorlichting en niet bewust zijn van gevaar + multicopter = vragen om problemen.

    Nu is vermoedelijk niemand geraakt, de volgende keer wordt er een persoon geraakt. En als dat gaat gebeuren, zal wetgeving snel gemaakt worden.
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Uitleg ? Nope, dat kost tijd , tijd is geld, doen ze dus niet... Alles is ook redelijk afgevangen met de quickstart guide, en manual, maar ja wie leest dat, ding kon toch alles volgens verkoper?

    En met wat pech heb je wel een goede verkoper,maar is er geen horen gelijk aan omdat hij daar aan de toonbank zit te bedenken wat voor moois hij heeft en wat hij allemaal ermee kan doen... Tsja dat heb je dan ook nog..


    Waar zit het probleem hem dan ?
     
  11. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    heb je inderdaad ook helemaal gelijk in Emil. Het is natuurlijk ook gewoon lastig dit soort dingen. Mensen zijn ontzettend enthousiast omdat ze het zo geweldig vinden en verkopers kunnen gewoon veel geld verdienen aan de duurdere producten. Geen idee wat de marge is op DJI spul, maar dat zal zeker 15% zijn. Dan is voor 1000 euro verkopen stukken interessanter dan een echt goed advies geven.

    Ik raad iedereen altijd aan die wil beginnen met vliegen (ik word vaak aangesproken als ik buiten bezig ben), om eerst eens gewoon te beginnen met een goedkoop micromodelletje zoals de Walkera Ladybird of een Hubsan. In mijn ogen is er geen betere oplossing dan daarmee je stick gevoel leren te ontwikkelen.

    Het valt me wel op dat je over de Phantom veel meer "horror" verhalen hoort dan over de F450 etc. Blijkbaar is het stukje dat men dus zelf echt aandacht moet besteden aan de bouw en het enigsinds snappen van hoe de electronica nou werkt en wat er precies gebeurd ontzettend belangrijk om mensen ook op de gevaren te wijzen. Misschien is de conclusie gewoon dat het grotere RTF spul linke situaties oplevert, omdat het teveel op speelgoed gaat lijken en omdat men amper nog zich inleest in de materie. Laat staan exact snapt wat alle modi inhouden en wat er nou precies gebeurd in de hardware.
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Yep, iets wat meteen uit de doos goed vliegt, en je zelf niets of nauwelijks moet doen, is erg aantrekkelijk...

    Zelf solderen, "een zooi lossen onderdelen" zonder manual, in een doos, word al wat anders. Dan zit met opeens wel de moeilijkheid en ingewikeldheid , van het ding,voor zich...

    Losse zender, losse ontvanger, pfuh!. Hoe werkt dat met elkaar ? "Man man man", zucht steun, dat is toch niet voor de LOL? Nee modelbouw is een hobby... ;)
     
  13. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Goh ja...

    Er is gewoon een nieuwe hobby ontstaan: "modelvliegen" zonder de modelbouw.
     
  14. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Model vliegen , dan denk ik aan een model van een bestaand 1:1 iets, niet een phantom!, ha haha..

    Maar dat zal wel ouderwets zijn, ;)
     
  15. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ja zeg!

    Hoe zullen we het noemen. RC-vliegen? Drone-vliegen? Multi-vliegen? Doos-openen-en-vliegen? :p
     
  16. MulticopterX

    MulticopterX

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Zeeland
    Ze hebben het in het nieuw ook altijd over "duur speelgoed". Dat geeft ook meer de indruk dat het gewoon een soort simpel helicoptertje met een camera is. Daardoor denken mensen er volgens mij ook veel te makkelijk over. Zelf ben ik nu nog bezig met het bouwen van mijn eerste quadcopter. Ik heb nog nooit eerder met een quadcopter gevlogen en ik ben ook niet van plan ook nog eerst een mini te kopen. Maar ik ga ook echt niet meteen op een dag met veel wind in een woonwijk vliegen.

    Ik vind ook inderdaad dat modelbouw/doos-openen-en-vliegen wel echt een hobby is en dat je je er wel eerst goed in moet verdiepen om alles te begrijpen. Eigenlijk zouden ze die RTF quadcopters in losse onderdelen moeten verkopen. Dan moet je toch echt eerst goed de handleiding lezen en het is nog goedkoper ook. Maar dan wordt het publiek natuurlijk ook weer kleiner dus verdienen ze minder geld dus doen ze dat niet...
     
  17. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    "De put dempen nadat het kalf is verdronken" en "Berouw komt na de zonde" hebben betrekking op mensen. Het zit in de aard van het beestje om nieuwe dingen te proberen en dan vooral niet op de risico's te letten.
    Er zijn bergen mensen die in auto's of op motorfietsen rondrijden die ze niet of niet voldoende onder controle hebben.

    Het goed lezen van de handleiding en de waarschuwingen die erin staan, is niet meer van deze tijd. Net zoals veel andere dingen zoals het afsluiten van een hypotheek.
    De techniek gaat sneller vooruit dan het verantwoordelijk gebruik ervan zich ontwikkelt.

    Als de quadcopters die nu 300 euro kosten 10x zo duur waren, had je waarschijnlijk een stuk minder last van gevaarlijke toestanden die je steeds vaker ziet.

    Er zijn allerlei oplossingen mogelijk. Betere informatievoorziening van fabrikanten en verkopers, wetgeving, en niet te onderschatten meer aandacht bij opvoeding.

    Goede uitleg op informatiebronnen als dit forum helpen ook.

    Tot zover de bijdrage van een ouderwetse bezitter van veel leuk nieuwerwets speelgoed.
     
  18. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Hier een voorbeeld van een typische fly away

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    Saaaaiii :sleeping:

    hahaha Cool gemaakt
     
  20. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Is een mooie gecontrolleerde fly away man :D
     

Deel Deze Pagina