ENERGY! Het groene.......

Discussie in 'MBF Labs' gestart door helimax, 11 nov 2011.

  1. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Beste mensen,
    Een ieder onder ons weet dat het besturen van "modelvaar-, vlieg-, rijd-, heli- en andere TUIGEN" tijdens zijn/of haar tocht/trip bijzonder inefficient is qua energiehuishouding. Mijn vraag is: wat hebben jullie gedaan om die verhoudingen wat gunstigere dimensies te geven. Te denken is aan:
    --minimale weerstand in lucht, water enz.
    --optimale laadcycli van accu's i.g.v. electro bij gebruik van E-motoren als aandrijving
    --optimale laadcycli van accu's i.g.v. electro-momentum bij gebruik van accu-ondersteuning van brandsof systemen
    -- ontwikkelen van "lean burn" motoren
    -- minimal "drag", in vormgeving of ontwerp
    --voor de submersibles: "minimale huid-weerstand" en welke korrelgrootte van het oppervlak daar optimale resultaten geven.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet vanwege per sé energie besparing, maar wel om langere vliegtijden te bereiken en om een en ander mechanisch minder zwaar te belasten, vlieg ik in elk geval met de heli's met een zo laag mogelijk toerental en indien de keuze voorhanden is, met de grootst mogelijke rotordiameter.

    Heb zojuist een setje spinblades halfsymetrisch gekocht, en die dingen zijn vergeleken met de meeste andere bladen inderdaad super energiezuinig. Dat was eerder toeval dan de bedoeling, maar wel erg mooi meegenomen (haal nu met een 450 schaal heli van 1200 gram 7 minuten op een 2200 mAh LiPo, de meesten halen dat nét met een 450 "pod&boom").

    Groet, Bert
     
  3. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    goed bezig!!!

    Hallo Brutus,
    Zo zie je maar, "side effects" kunnen je tot voordeel dienen.
    Veel succes met de voortgang!
     
  4. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    daarnaast

    Naast de terechte toevoeging van Brutus, de vraag:
    Wie o wie heeft ooit officiele zeilwedstrijden met behulp van eigeel naar zijn hand willen zetten? Er zullen toch wel enkele onder ons zijn die dat hebben geprobeerd???
     
  5. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Nou beoefen ik (o.a.) de zeilsport in real life (geen wedstrijdzeiler), maar wat/ hoe heeft eigeel met zeilen te maken?
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Niet met de auto naar het vliegterrein of vaarwater gaan;)
     
  7. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Ik heb een ventilator op mijn regelaar en op mijn lader. Mijn laad-accu laad door de weeks op met een zonnecel. Die heb ik pas 2x in 2 jaar hoeven opladen :)
    In de aandrijflijnen altijd kwalitatief hoogwaardige tandwielen en koppelingen, en zo min mogelijk omhoog en omlaag vertanden in 1 aandrijflijn.
    De onderkant van bootjes netjes in de lak.
    Baterijen netjes op spanning houden om zo min mogelijk nieuwe te moeten aanschaffen...bespaard ook :)

    Jakko
     
  8. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    effectief bezig!

    Hoi,
    @ Jakkobink, Max Z, Thieu: goed bezig.

    @Thieu in het bijzonder: in het verleden werden, alles onder de waterlijn en vooral effectief bij planerende zeilboten, in de nacht voor de wedstrijd de bodems met eigeel ingesmeerd. Dit lost langzaam op in het water en vormt een film tussen de rompoppervlak en het langsstromende water wat de weerstand vermindert. De truc was dan om het eigeel met de juiste hoeveelheid DREFT-afwasmiddel te mengen zodat het overduidelijke "bellenspoor" tot een minimum beperkt bleef en je niet betrapt werd.
    SIKKENS is nadien met een "antifouling" met open structur op koolstofbasis op de markt gekomen, hetgeen een gelijksoortige werking had aan gezien de koperhoudende anti foulings verboden werden.
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2011
  9. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Nooit geweten :) Ik ben meer dan 25 jaar op de Waterkampioen geabonneerd geweest en voor zover ik me kan herinneren heeft dit er ook nooit ingestaan.
    Zo zie je maar dat je nooit te oud bent om te leren. Thanx :)
     
  10. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    kip of ei?

    Ja, de trucen zijn de wereld nog niet uit! Als je de boel in jouw voordeel kan beslechten met bijv. het "eigeel smeren" dan kan je dat gewoon doen...:D
     

Deel Deze Pagina