Enigma bouw/foto verslag

enigmas.jpg

Het gaat dus om die aan de linker kant :yes:

Setup,

Motor: Kontronik Kira 600-38 / 6.7:1
Prop: RFM 16x17 wide (geeft zo'n 2.5Kw vermogen)
Spinner: RFM 38/6mm mit Versatz, 5°
Lipo: 2X Turnigy 3000mAh 4S 40C
Regelaar: Himodel GX-200A + YGE optokoppler modul
LMT 6mm connectoren
Servo's roll + hoogteroer: DES 428-BB MG
Servo's flaps: DES 448-BB MG
BEC: CC 10A
Ontvanger: Futaba R617FS
Data: Unilog met 400A shunt 2x temp en een rpm sensor

Door een link van Jos deze settings gevonden,

C of G- 72mm back from the leading edge at the root.

Elevator- in speed mode 5mm up 4.5mm down.

Elevator- in thermal and normal mode 6mm each way.

Aileron- 10mm up 5mm down in all modes.

Snap flap- flap 4mm down, aileron 3mm down.

In thermal mode drop the flaps 4mm and the ailerons 3mm.

In de ronde holletjes van de roll roeren een 3.5mm gat geboord tot op de huid aan de bovenzijde en het geheel wat opgeruwd met de dremel vervolgens de ingekorte metalen ruderhorns verlijmd en uitgericht met 15min epoxy.

P3053667.jpg

De flaps ruderhorns zitten nu ook gefixeerd met 15min epoxy, later zal dit nog aan de binnenzijde van de flaps verstevigd worden met een stukje carbon roofing en 24U epoxy.

P3053672.jpg

P3053673.jpg

P3053671.jpg

P3053674.jpg

P3053677.jpg

Binnenkant flap, zonder en met de carbon versterking,

P3053678.jpg

P3053681.jpg

Tussendoor nog even het apart bestelde 3mm gfk motorschot onder handen genomen.

Eerst het gat in het midden wat groter gedraaid om de uitvul ring op het lager ruimte te
geven.

P3073682.jpg

4x een 8mm gat tbv de koeling geboord, de steek 19mm zijn we nu ook meteen kwijt.

P3073686.jpg

4x een anti verdraaiing holletje gefreesd met de dremel en het geheel geschuurd, motorschot
is nu klaar om in te lijmen.

P3073688.jpg

De rudder-horns van de roll roeren toch maar veranderd omdat dit mij niet lekker zat.

Malletje tbv de maatvoering, oog zit nu exact boven het draaipunt.
P3183690.jpg

Het resultaat.
P3183692.jpg

Bekabeling voor de servo's uitgelegd.
P3193693.jpg

Aansluitingen op de MPX stekker gesoldeerd en geïsoleerd, plussen en minnen bij elkaar en 4x signaal, stekkers in elkaar om te voorkomen dat tijdens het solderen de pennen uit positie gaan.
P3193694.jpg

Het resultaat.
P3193695.jpg

Trekontlasting.
P3203696.jpg

Alle servo's zijn nu ook aangesloten.
P3203697.jpg

Ingelijmde flap servo.
P3203699.jpg

Bovenzijde vleugel.
P3313703.jpg

Onderzijde vleugel met de standaard kapjes.
P3313704.jpg

2mm rudderhorn gemaakt en een sparing gefreesd in het hoogteroer.
P3313700.jpg

Rudderhorn verlijmd, gat op 14mm vanaf scharnier lijn, de 1x3mm carbon strip ter versteviging
van het hoogteroer zie je hier ook zitten.
P3313702.jpg

Stabilo gemonteerd.
P3313705.jpg

Gelijmde hoogteroer servo.
P4013706.jpg

RFM 38X6 +5 offset spinner zo aangepast dat de prop's mooi aansluiten op de romp en ver genoeg kunnen uitklappen.
P4023707.jpg

P4023708.jpg

Motorschot gelijmd met Aerosil ingedikte 24u epoxy.
P4283819.jpg

P4283822.jpg

Laatst bewerkt:
Moet het scharnierpunt van de stuurstang in de controlhorn niet boven het scharnierpunt van het rolroer liggen?

Gr. Jan

Leuk..................

dezelfde setup als ik.
Alleen ik heb een 16 x 16 small en geen Versatz.
Succes met de bouw en leuk een bouwdraadje!...;))

Mechanisch werkt dit prima en een evt. ongewenste differentiatie werk ik er met de computer zender wel weer uit.

Gr,

Mario

Mario, hoe ziet jou stabilo er uit? Ik bedoel, hoe zit de sub ligger van je hoogteroer er uit? Of zijn ze die bij jou ook "vergeten".

Wat betreft model geheugens van mijn zender, ik weet niet hoe ik die zo met de e-mail kan versturen. Zal van de week even kijken, terwijl ik de Enigma van Gio inprogrameer.

Die ligger zit er bij mij ook niet in Jos, vindt dit ook wel een erg slordig foutje en vreemd dat het zich blijft herhalen :confused: Maar het carbon buisje licht al klaar.

Vwb het model geheugen,

Het desbetreffende model laden - model select - klikken op het geladen model - copy - op internal klikken - deze verdraaien naar mem.card - copy - mem.card in de PC - .IMG bestand van de mem.card kopiëren naar de te verzenden mail.

Heb jij je flap servo's bij function op flap staan of butterfly?

Op flap kom ik eigenlijk uitslag te kort en op butterfly is dat juist voldoende maar dan mis ik weer bepaalde optie's :confused:

Gr,

Mario

Het desbetreffende model laden - model select - klikken op het geladen model - copy - op internal klikken - deze verdraaien naar mem.card - copy - mem.card in de PC - .IMG bestand van de mem.card kopiëren naar de te verzenden mail.

Zo simpel was het dus niet!!

Heb een programma van de Futaba website moeten downloaden en met die "Futaba File System Utility" kon ik dan uiteindelijk wel de data copieren.

Er is trouwens ook een update voor de 12FG.

Moet het scharnierpunt van de stuurstang in de controlhorn niet boven het scharnierpunt van het rolroer liggen?

Gr. Jan

Als de ailerons aan de bovenhuid gescharnierd zijn dan zelfs liefst ietsje voor het scharnier aansturen zodat bij butterfly er een mechanisch voordeel is.

Bij de flaps heeft hij het wel weer goed gedaan.

Alle kisten hebben (dus) deze kier in het hoogte roer.
Ik weet niet of je dat slordig moet noemen.
Dat het er niet uit ontwikkeld wordt is omdat de fabrikant er geen erg in hebben... belang bij hebben of slechts klakkeloos Kopiëren... doen zoals het altijd is gedaan.... en nog 101 andere redenenen... ? Gissen...

Maar... of hij daar mee gaat flutteren? Gillen als een klarinet-rietje?
Zijn er gevallen bekend van flutterende staarten bij de Alex of Enigma, als gillende keukenmeiden door de lucht?
zja... het gevoel... dan denk je... ziet er flimsy uit...

Ben dus zeker nieuwsgierig naar het resultaat bij de Alex/Enigma die Jos prepareert.

Laatst bewerkt:
Hoogteroer

@all:

Mijn V-Max Evo III (=Enigma via Lindinger) heeft hetzelfde "fenomeen" op het hoogteroer. Ik heb er een stripje kops balsa ingezet daarna is de torsiebestendigheid stukken beter.

Om het fluiten te vermijden tevens dichtlipje geplaatst (lang leve cellotape en microballoons).

Romp is klaar, nu nog roerhoorntjes in de vleugel plaatsen (leve Plastikman(Domi) van Ampere Junkies!), stuurstangen buigen, servos inlijmen en aan kabelboom solderen, afdekkapjes pas maken en bevestigen, zender proggen, CG en EWD checken en dan vliegen.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Wat betreft de servo kapjes en mensen die F5B willen gaan vliegen. Als je platte servo's gebruikt die niet buiten de huid uitsteken zoals 4x DS09 dan zou ik andere servo kapjes gebruiken. Servo kapjes die niet zo lelijk uit steken over de hele breedte van de servo maar enkel het roer stangetje verbergen en verder glad zijn. Denk dat dit wel eens 2 rakken kan schelen!!!

Voor de flap servo kun je zelfs gewoon een dun plaatje glad laminaat gebruiken als je de servo hoorn maar kort genoeg maakt. Reken uit je aerodynamische winst!!!

"Ruderholm"

@kees(pl119)

Foto word lastig daar mijn camera dat macroniveau niet trekt en ik tevens de aangebrachte dichtlip eruit zou moeten priegelen.

Ik heb wel een foto van de bouw van mijn Vision waarin je idee kunt zien.

full

Het is gewoon 3mm balsa met de draad vh hout vertikaal geplaatst (net als webbing(schotjes) tussen de ribben bij traditionele houtbouw), pas geschuurd daar dubbel taps en met iets ingedikte Uhu Endfest verlijmd zodat er een "Ruderholm" onstaat.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Laatst bewerkt door een moderator:
Back