EnigmaTrike

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 22 mei 2017.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dit moet het bouwverslag worden van een nieuwe versie van deze:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/prototrike.221957/
    Deze ProtoTrike was puur als demo gemaakt voor mijn job. Rijdt en is leuk om te driften. Maar niet super performant (was ook de bedoeling niet), eerder fragiel en ziet er meer off road uit dan hij eigenlijk is :)
    Meer dan een demo was het niet bedoeld, maar kreeg toch wel zin om er een "echte" rijdbare versie van te maken.
    Bij de demo was alles scratch ontworpen en gemaakt, dat was juist de bedoeling van de demo.
    Voor een meer bruikbare versie heb ik even gezocht naar een donor 1/10 buggy voor de voortrein met als bedoeling om de achtertrein terug zelf te maken maar dan met meer alu enz.
    Maar, ik heb vele spare ligen voor mijn oude Protech enigma buggy (zie mijn ombouwverslagen hier). Een 1/8 nitro buggy waar ik heel hard fan van ben. Nitro versie heb ik natuurlijk, een omgebouwde brushless en nu dus in de maak: een driewieler (reverse trike) hierop gebaseerd. Aka: EnigmaTrike.
    Ben er al maanden mee bezig, maar slechts heel af en toe echte vorderingen wegens tijdsgebrek.
    Ondertussen wel tijd om de nodige onderdelen bij elkaar te zoeken. Vooral in mijn onderdelenbakken.
    Brushless setje gehaald uit een 2dehands buggy die ik voor weinig kocht voor onderdelen, zenderset vorlopig een oude AM 40Mhz, wielen, enz.

    Alvast als start: herontwerp van de achtertrein en ruwe opbouw van het gehele chassis:
    [​IMG]

    En een versie met idee voor rolkooi, maar ondertussen weet ik dat deze er wat anders moet gaan uitzien (voor later):
    [​IMG]

    De voortrein is gewoon standaard buggy, dus deze heb ik niet gemodelleerd. Enkel ruwweg de wielen om een idee te hebben van het chassis.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Voor de onderdelen van de achtertrein baseer ik me op kunststof plaat van ABS 5mm maar heb er later zwarte HDPE van 6mm van gemaakt.
    Maar omdat er nogal veel zoekwerk was eerst, heb ik deze eerst in 2 versies in multiplex gemaakt zodat ik snel kon bijboren, iets afzagen, lijmen.. bij wijze van passen en proberen.
    [​IMG]

    Deze motor heb ik nadien uitgewisseld voor een andere omdat hij nogal groot was. Ik wilde een min of meer look van de achterbrug van een moto, en het kwam beter uit met een minder lange motor, die op een andere buggy stond. Later meer.

    De achterband is dezelfde als bij de ProtoTrike. In verhouding klopte dat nog vond ik. Het is zowat de maat van een 1/10 truggy denk ik. Ik kon een set grote banden kopen naturlijk, maar het is leuker om te werken met wat ik heb, lowbudget houden en er zelf iets mee doen. Ik zag nadien dat deze banden van een nikko jeep zijn. Heel nice zacht rubber. Ik kwam zo'n nikko jeep tegen nog, heb nu dus nog 4 reservebanden. Geen velgen uiteraard, de originele zijn niets waard.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    De chassisplaat waarop ik me baseer is die van een Protech enigma XTR, de monstertruck versie van de buggy. Had er zo 2 of 3 liggen, zaten in een gekocht set van allerlei onderdelen van de enigma, nog nieuw. Deze van de MT is volledig vlag, bij de buggy zijn de zijkanten wat omgebogen voor stijfheid en montage van de sideguards. Sidegaurds gebruik ik normaal niet hier en de opbouw van alles is helemaal anders dan bij de buggy, waardoor de vlakke plaat beter uit kwam.

    Even al wat ik heb ruwweg passen. De batt tray is een lipo tray van een hpi denk ik. 2dehands gekocht voor weinig op een geplooide chassisplaat :)
    [​IMG]

    Achter stuk afgezaagd, daar komt het achterwiel in de plaats. De voorwielen zijn niet aangedreven.
    [​IMG]
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Mijn profielfoto is een MRC Buffalo van de jaren 80 ergens. Ik heb ook een PB onroad auto van ergens die periode. Beide ketting aangedreven. Toen ik deze wrakjes kocht, lang geleden, zaten er reserve kettingen en tandwielen bij. Deze komen nu eens van pas. Kettingaangedreven leek me gewoon heel cool. Hoefde er niets van bij te kopen. Al zie ik dat exact deze dingen nog bv bij conrad te verkrijgen zijn, voor de geïnteresseerden.
    [​IMG]
    Ik heb verschillende diameters van tandwielen, dus ik ben er gerust in dat ik wel een combinatie vind die aanpasbaar is.
    De asdiameters verschillen wel, maar daarvoor heeft god draaibanken en draadtaps uitgevonden. Alles is aan te passen.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Zo zou het er dan ongeveer uit kunnen zien, met de ketting:
    [​IMG]
    Later heb ik deze opbouw wel gewijzigd: de ketting binnen de armen van de achterbrug gezet. Er was net plaats genoeg, daarvoor oa wel een kleinere motor nodig. Maar bij de ProtoTrike merkte ik dat de riemtandwielen heel kwetsbaar zijn zo aan de buitenkant. De trike rolt makkelijk waardoor heel die aandrijving open staat voor vuil, crashes, steentjes... Vooral met deze trike wil ik meer doen dan op tapijt of zo. Daarom, binnen de armen is beter beschermd.
    Gebruikte assen zijn 8mm. Misschien overkill maar de assen van een buggy zijn ook 8mm. Laat toe nog in te boren, de standaard hexen te gebruiken, ook de lagers van een 1/8 buggy (waarvan ik er ruim heb)...
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Even aandacht eerst naar het achterwiel. Daar heb ik nog een velg voor nodig. Bij de ProtoTrike was dat een 3D print stuk, in ABS. Hoewel redelijk sterk en functioneel, zal dat hier toch niet voldoen vrees ik. Te stijf, weinig taai.
    Ik ben aan het werk gegaan met 2 gewone 1/8 buggy velgen. Ik wil aan beide kanten een hex, liefst 17mm, standaard. En de band is breder dan een buggy band. Diameters aan beide kanten aan de binnenkant niet helemaal gelijk. Een gelaserde ABS ring maakte de ene kant wat groter.
    Mits wat zaag, vijl, lijmwerk heb ik een heel stevige velg. De spaken heb ik nog eens aan elkaar geschroefd, dus niets van krachten op de lijmverbindingen. Nadien in zwart gespoten.
    In de band heb ik 2 mousses van 1/8 banden gestopt, gezorgd dat ze mooi verdeeld zijn.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    De armen van de voorwielen: De Protech enigma heeft een mooi systeem voor de fusees, maar wilde hier eens iets anders proberen.
    Ik weet niet hoe deze heten, maar ik dacht balljoint en nog iets. Deze had ik nog liggen. De draagarmen zelf zijn te kort, maar de assen zijn verlengd door draadassen eraan te hardsolderen.
    Dit vooral om iets anders eens te proberen. Eens hij rijdende is, zie ik wel hoe dat gedraagt.
    [​IMG]

    Dit is het voor nu. Later weer wat volgende stappen.
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Gaaf project!
    Als ik het goed heb zijn dat pillow/pivot balls.

    Kan het hardsolderen ook met een normale brander, of moet je daar een autogeen apparaat voor hebben, met twee flessen?
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    goeie vraag, ik dacht met 2 flessen maar kan dat zelf niet. Het was een vriendendienstje. Maar in elk geval redelijk clean, heel sterk (gewoon 2 draadassen kops tegen elkaar uiteindelijk) en anders niet zo makkelijk doenbaar via lassen met een automaat bv. Te grof. Nu, zoals gezegd, dit was om eens uit te proberen. Als het niet goed blijkt te zijn om één of andere reden val ik terug op het originele.
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Met de voorlopig nog houten achterbrug, schik ik even wat er op moet komen.
    [​IMG]
    Ik heb een geschikte radiobox, in dit geval in een verdiep, bovenop de batterij. Zal er niet te dicht mogen tegen staan anders lukt het niet makkelijk om een batterij te wisselen. Zeker geen eventuele 4S.

    Een andere mogelijke schikking is zo:
    [​IMG]
    Al vrees ik dat de servo gewoon te dicht naar voor staat. Veel ruimte is er dan niet meer om in te stellen of wat aan te passen..
    Nog om verder over na te denken.
    Liefst zet ik niets hoger als het niet moet. Minder handig om aan wat eronder zit te kunnen, er is een plaat of buizen nodig om iets hoger te monteren en het zwaartepunt verhoogt ook een beetje. En een trike is al minder stabiel...
     
    Caretaker vindt dit leuk.
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Even tussendoor: de achteras.
    [​IMG]
    Links is een spoorverbreder, ik had er toevallig ene liggen. Rechts daarvan een gewone wielmeenemer, hex 17mm. En dan het kettingtandwiel. 2 alu buisjes links en rechts om dan op te vullen.
    De draad van op de wielmeenemers gebruik ik dus niet meer dan, de velg heeft aan elke buitenkant en hex van 17mm.
    De gewone wielmeenemer zit op zijn plek met een gewone dwars as, die er niet uit schuift eens de velg errond zit. De spoorverbreder schuif ik er dan van de andere kant ook in en steek er met een M3 boutje door, met moer erop. De as is dus een 8mm stalen as waar gaatje dwars geboord zijn op de plaatsen van de borgassen.
    Zit er makkelijk uit, maar toch één en ander geprobeerd vooraleer hierbij uit te komen.


    Ook nog: De orinigele glijlagers in de stuurinrichting vervangen door rollagertjes. Detail, maar toch.
    [​IMG]
     
    Caretaker vindt dit leuk.
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Tijd voor overstap van het houten pasmodel naar kunststof. Uiteindelijk dus gekozen voor 6mm HDPE. Enorm taai, mooie textuur, lasert netjes.
    Voor de vaste staanders had ik ook nog de bevestigingen voor op het chassis nodig. Dat zijn 2 alu blokjes geworden. Deze staan met elk 3 schroeven vast op het chassis. De kunststof staanders daarentegen staan aan de alu blokken geschroefd van de zijkanten, ook elk met 3 schroeven.
    [​IMG]
    De alu blokjes kon ik niet laseren. Het zijn 5mm dike blokjes. Gezaagd, geslepen, geboord, getapt, gepolijst.
    De staanders zijn ongewijzigd in ontwerp, de wielhouders heb ik een versie of 2-3 nodig gehad om alles naar wens te hebben (voorlopig toch). Ik toon hier verre van alle kleine issues en ontwerpversies eerst in hout en dan in kunststof die de revue gepasseerd zijn.

    Dan de as met het spur tandwiel. Ik heb een tandwiel genomen dat normaal op de middendiff staat van de buggy. Deze heeft een kleiner binnengat dan de 8mm as die ik gebruik. Ik dacht: uitboren op de boorkolom met meer dan 8mm zodat het vrij is. Maar... zo'n tandwiel is gehard. En dat is echt hard... Met een heel harde boor heb ik continu: boren - boor slijpen, boren - boor slijpen, enz moeten doen. Tot het uiteindelijk toch weg was. Ik heb een alu stukje gedraad op de draaibank als flens waardoor ik dan een boutje kon boren doorheen de as als borging ook. I like.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2017
    Caretaker vindt dit leuk.
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Hier al eens gemonteerd wat voorhanden is.
    [​IMG]
    Ik heb een paar stappen overgeslagen, want de motorsteun staat ook op zijn plek, motor gemonteerd, tandwielen en achterste shocks (voorlopig) ook.
    De motorsteun zijn 2 L profielstukjes die rug tegen rug staan, geschroefd tegen de motor. Zo heb ik voldoende vlak onderaan en kan ik de originele nitro motor montagegaten gebruiken voor montage van deze nieuwe. Gaten boren op de juiste plek en draad tappen was voldoende.

    [​IMG]

    Je ziet (verzonken) boutje in de alu gedraaide flens van het spur tandwiel. Andere kant gewoon draad in getapt, geen moer nodig. Heel clean zo, al is de flens zelf noodgedwongen wat log.
    Als je goed kijkt, zie je ook tussen de 2 wieldraagarmen een extra plaatje onder die alu staafjes. De alu staafjes bleken niet genoeg de flex in de draagarmen tegen te gaan. Het achterwiel kon nog getordeerd worden, dus dat de linker en rechter draagarm een klein beetje tov elkaar konden bewegen. Natuurlijk willen we een stijf achterstel, vandaar.
    De stuurinrichting staat ondertussen ook gemonteerd.
    Hier zie je ook dat de ketting ondertussen naar binnen is verplaatst.

    De lagers in de draagarmen en vaste platen worden op hun plaats gehouden door de assen zelf en plaatjes gemonteerd op de kunststof stukken. Er is overal gekeken dat geen enkele speling mogelijk is.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2017
    Caretaker vindt dit leuk.
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    [​IMG]

    De setup heb ik nog eens gewijzigd: hevel op de servo naar buiten gericht (bij mijn buggies heb ik ze altijd naar binnen kunnen zetten, is cleaner). De servo in de lengte en vooral: de ontvangerbox op zijn zijkant gelegd. deze opent dan opzij: deksel valt open. Als ik later de rolkooi maak, ging dat moeilijk worden als de ontvangerbox naar boven open gaat. Hopelijk dus alleen maar voordelen..

    Na goed opmeten van de bodemplaat, een vormdeel gelaserd om de batterij tray, ontvangerbox en esc op de monteren. Deze monteer ik dan op zijn beurt op de alu chassisplaat door al aanwezige gaten waarmee de overbodige gaten bedekt worden en nieuwe gaten boren, vermeden wordt. ABS plaatje van 3mm. De servoplaat komt wel rechtstreeks op het alu chassis. Dat moet ik nog maken.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2017
    RCjeffrey, Caretaker en eric_laermans vinden dit leuk.
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Momenteel geen tijd om hiermee verder te gaan. Wel wat kleinigheidjes gedaan, maar moet dringend kijken voor de servoplaat en de afstandshouders hiervoor. Dan kan ik eens rijden. Nog niet te zot, want de rolkooi moet ook dienen om het chassis stijver te maken. Lijkt me wel nodig gezien nu alles op enkel de chassisplaat steunt.
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Even iets over de achterband. Ik had die liggen nog, maar geen idee vanwaar hij kwam. Goeie grip, goed rubber, goed profiel..
    Blijkt van een nikko auto te komen :) Zoals deze: http://www.ultimaterc.com/forums/at...f5f86f5828ad8&attachmentid=34335&d=1336689249
    De meeste speelgoed auto's hebben harde rubberachtige crappy banden, deze dus niet.
    Ik kwam het te weten door zo'n nikko tegen te komen. Meteen 4 reservebanden in stock voor als deze slijt :)
     
  17. silverpijl

    silverpijl

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Mooi verslag....blijf ik volgen. Gaaf hoor.
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Dank, vind zelf ook wel leuk om te doen :)
    Alleen, die tijd vinden soms..
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Update: hij rijdt! Wat pics.

    Hier zijn de assen achteraan nog te lang. Later heb ik ze afgeslepen. Met die pivot balls vooraan liggen de wielen redelijk schuin bij draaien. Wel cool. De trike moet redelijk laag op zijn buik liggen, anders liepen die pivot balls aan. Achterkant heb ik ook redelijk laag gezet. Redelijk stabiel hierdoor, gewicht ligt erg laag, goed verdeeld denk ik. En het achterwiel staat iets verder naar achter dan de achterassen normaal van de buggy.
    [​IMG]

    De servoplaat, is mooi uitgekomen vind ik. Alles stevig, functioneel en netjes gelukt. Staat vast met 3 spacers in originele gaten van het chassis.
    [​IMG]

    Nog een overzichtje. Gezien ik momenteel een oude 40Mhz zender gebruik, staat er voorlopig een lange antenne op, in een alu houdertje dat ik vroeger gemaakt heb. Tijdelijk, zodat een testritje kon.
    Het veergedrag is interessant, echt inveren zie je hem weinig doen, wat in de bochten wel. 3 wielen staan immers altijd stabiel.
    [​IMG]

    Bij eerste testritje had ik plots wel geen beweging meer: de borgende asbout van het kettingtandwiel aan het wiel was gewoon gebroken. M3 inox boutje, al zat deze niet helemaal door de as.
    [​IMG]
    Deze heb ik verder uitgeboord tot er een M4 in kon. Deze keer dwars erdoor en staal, geen inox. Ik heb een lange stelschroef gebruikt, want een uitstekend kopje zou in de weg zitten van de ketting, beetje moeilijk uit te leggen. Dat tandwiel is gehard staal, dus niet in te boren... De middenste stuk is wel gewon staal, gezien door mij erin geperst om de binnendiameter op maat te kunnen maken met de draaibank. Het gat was origineel te groot. Ik heb dus weggeslepen aan de andere kant tot ik op het gewoon staal stuitte. Lijkt me nu opgelost. Maar voor zo'n herstelling moet heel de achterbrug helaas uit elkaar, wiel eraf...
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    eHij rijdt dus, maar er moet nog één en ander gebeuren.

    Het kunststof onderdeel dat de assen van de wheel wings vast houdt bovenaan (zwart op dat alu plaatje) heb ik op mijn enigma buggy's in aluminium, was een hop up. Niet te vinden of belachelijk duur. In kunststof is me dat te zwak, ga ik in alu maken, maar niet dringend, ik kan rijden zo voorlopig.
    [​IMG]

    Ik heb een gyro om het rijgedrag te verbeteren. Het is namelijk een RWD nu maar dan nog met maar 1 wiel. Wanneer de ondergrond iets glad is, breekt de achterkant dus enorm snel uit. Geen ervaring met een auto gyro, was niet zo duur, dus te installeren dan. Moet centraal tussen de wielassen, hoogte staat niet vermeld. Dus ongeveer boven de batterij. Daar moet ik nog een platformpje maken of zo hiervoor.

    Alles staat nu gewoon op de chassisplaat. Ik ga ervan uit dat dit niet stijf genoeg is bij een botsing of wanneer er gesprongen of eens gecrashed wordt. Ik ga kijken hoe dat te verstijven, naar analogie met de stangen die een 1/8 buggy stijver maken, van de voor en achtertrein naar de diff of chasisplaat.

    De rolkooi is nodig om de kunststof shockstays aan de achterkant wat te beschermen. Hij moet rijden, maar bij een rol zouden deze onderdelen er wel heel snel slecht uitzien vrees ik. Voor de rolkooi ga ik voorlopig niet in 3D tekenen maar met koper electriciteitsdraad één en ander proberen vooraleer in alu te maken. Op de rolkooi kan ik mogelijk een platformpje maken voor de gyro. Afhankelijk hoe de rolkooi gemonteerd en gevormd wordt, zal deze ook wel wat doen aan de stijfheid van het chassis lijkt mij.
    De rolkooi wordt een beetje een upgrade denk ik, maar naar analogie van mijn ProtoTrike: http://www.modelbouwforum.nl/threads/prototrike.221957/
    [​IMG]

    Rijden in (momenteel nogal droog) gras, geeft een roostertail aan gras bij wegrijden :). Er zit niets van slipkoppeling of zo op. De ketting, overkill assen en tandwielen lijken me hier hun werk te doen. Op 2s wordt de motor wel wat warm, maar niet overdreven nog lijkt me.
    Doordat het wiel centraal staat, en er ook wel eens achteruit gereden wordt, ligt heel het chassis enorm snel vol met vuil. Misschien dat een spatbordje later wel eens nuttig zal zijn.

    Tenslotte denk ik, eventueel een (halve) buggy body (deze: http://www.modelbouwforum.nl/threads/custom-buggy-body.222968/#post-3586049). Moet natuurlijk over de rolkooi passen, maar het dekt toch de binnenkant allemaal wat beter af. Niet dringend, we'll see.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2017
    bobt, eric_laermans en Rovao vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina