epoxy of G4

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Patver, 15 jun 2008.

  1. Patver

    Patver

    Lid geworden:
    2 mei 2008
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Goes
    Voor het waterdicht maken en verstevigen van een met abachi/balsa beplankte romp zijn er verschillende methodes, zoals epoxy of G4.
    Mijn vragen:
    Hoe moet je een romp voorbereiden?
    Eerst houtplamuur of pas erna?
    Voor de behandeling grof schuren of juist fijn?
    Is G4 met glasvezel te gebruiken of kan je bijvoorbeeld ook een panty gebruiken als alternatief voor glasvezel/weefsel?
    Is epoxy en G4 na het drogen goed te schuren?
    Wat zijn de verschillen tussen deze 2 producten in zowel voorbereiding als gebruik, en wat zijn de voor en de nadelen.

    alvast bedankt voor de antwoorden en eventuele tips,

    met vriendelijke groet,
    Pat
     
  2. mijn-kotter

    mijn-kotter

    Lid geworden:
    13 mei 2008
    Berichten:
    167
    Locatie:
    friesland
    hallo pat

    epoxy is te vergelijken met polyester je kunt er een glasvezelromp van maken ,het verschil is dat epoxy water dicht is en polyester niet.en epoxy een betere hechting heeft en geen eigen krimp en rek .g4 is volgens mij meer te vergelijken met spanlak maar ik heb nog nooit met g4 gewerkt

    en ik zal ten alletijden met glasvlies werken om een houten romp aftewerken. en het hout zo goed mogelijk afwerken,glasvlies er overheen met epoxy of g4 en na derhand schuren plamuren met epoxy plamuur en weer schuren
    mv.gr ron
     
  3. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, Belgiƫ
    Het grote verschil tussen de 2 is, dat epoxy een lamineerhars is en G4 zowel als primer of als sealer (vernis) kan gebruikt worden, maar niet als lamineerhars.

    Als je ergens een glasvezel (of ander "textiel") wil gaan aanbrengen, nooit met G4 doen!

    G4 kan als primer gebruikt worden voor koudhardende kunststoffen, met uitzondering van epoxy! (dus bvb wel voor polyester)
    Of het kan gebruikt worden als hoogwaardige, slijtvaste vernis-afwerkingslaag. (bvb aan de binnenzijde van de boot)

    Een voorbeeld van hoe je te werk kan gaan is: (zo doe ik het ook zelf bij mijn huidig bouwproject)

    1) Houten romp ruw schuren, en de grootste oneffenheden wegwerken.
    2) Het geheel verzien van een laag G4 (hechtprimer in dit geval)
    3) Laag glasvezel aanbrengen met polyester
    4) Na het drogen van de polyester, het geheel met polyester fijn-plamuur plamuren en schuren; plamuren en schuren; plamuren en schuren... tot heel de romp lekker strak is
    5) Verf-primer erop
    6) Afwerken met lakverf.

    Dat polyester zelf niet 100% waterbestendig is hoeft geen probleem te zijn... tenslotte zorgt de verf voor de uiteindelijke afsluiting tegen het water.


    Wil je toch met epoxy aan de slag, dan ziet het verhaaltje er ongeveer als volgt uit:

    1) Houten romp ruw schuren, en de grootste oneffenheden wegwerken.
    2) Het geheel verzien van een laag epoxy-primer (hechtprimer speciaal voor epoxy, of goed verdunde epoxyhars)
    3) Laag glasvezel aanbrengen met epoxyhars
    4) Na het drogen van de epoxy, het geheel met epoxy fijn-plamuur plamuren en schuren; plamuren en schuren; plamuren en schuren... tot heel de romp lekker strak is
    5) Verf-primer erop
    6) Afwerken met lakverf.


    Wat zijn de grote verschillen nu tussen polyester en epoxy? Beiden zijn lamineerharsen, hebben beiden ongeveer dezelfde verwerkingstijd (30 minuten) maar verschillen verder grondig van elkaar. Epoxy is 100% bestand tegen water, en kan dus ook "bloot" aan het water. Polyester zal eerst met G4/lakverf geschilderd moeten worden voor het echt 100% tegen water kan (hoewel ik denk dat dit vooral belangrijk is bij grote boten, die gedurende lange tijd in het water liggen... niet onze modelboten die slecht enkele uren ter water zijn)
    Verder heeft epoxy minder krimp dan polyester. Polyester heeft ongeveer tot maximaal 3% krimp bij het uitharden. Dit is vooral een probleem bij het maken van mallen, of werkstukken met een grote opgebouwde laagdikte (veel lagen glasvezel). Voor een enkele laag om een boot af te werken, heb ik nog nooit gemerkt dat dit een probleem zou kunnen zijn.
    Polyester heeft als voordeel, dat het na 3-4 uren droog/hard is, wat bij epoxy 24u duurt. Met polyester kan je dus sneller werken.

    Verder, en dan vind ik persoonlijk nog belangrijker, is de plamuur: polyester-fijn plamuur (dat witte spul) droogt razendsnel (aanmaken in kleine porties!!) maar is al na 10 minuten schuurbaar, en is echt heel goed schuurbaar, en werkt perfect glad af.
    Epoxyplamuur werkt echter veel minder fijn, is stroperiger, moeilijker aan te brengen, en moet bovendien na minimaal 3 uur, en maximaal 6 uur drogen geschuurd worden. Minder dan 3 uur is het nog niet uitgehard, na 6 uur is het zo hard, dat schuren een vreselijke klus wordt!

    Bovendien, is er een algemene regel, nl "Epoxy kan wel over polyester, maar polyester kan nooit over epoxy!"

    Dat wil zeggen, eens je met epoxy begonnen bent, je met epoxy (of epoxyplamuur) verder moet!

    Oh ja, nog een opmerking over G4: dit is niet UV bestendig, een vergeeld na verloop van tijd. Dus ik zou het niet gebruiken als laatste laag op je model, want dit ga je na verloop van tijd zien! Ikzelf gebruik het hoofdzakelijk als hechting primer om met polyster een laagje glasvezel aan te brengen, of binnenin de boot om het hout te beschermen moest er water in de romp komen.

    Hopelijk heb je er wat aan ;)
     
  4. Patver

    Patver

    Lid geworden:
    2 mei 2008
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Goes
    :D tof, heel erg bedankt voor de reacties,
    hier kan ik wat mee.
    @Dazzler,
    bedankt voor de heldere en uitgebreide uitleg
    groet Pat
     
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    bedankt voor deze zeer goede uitleg.

    ipv van G4 kan men ook G8 nemen. De G8 is UV-bestendig ,dus hij vergeeld niet meer.Alleen is hij veel duurder.
     
  6. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag allemaal ,

    G4 is een produkt op basis van polyurethane , die op hout gebruikt wordt als hechting voor het aanbrengen van polyesterhars met glasvezel .

    een epoxy met glasvezel verwerking op G4 kan ook , zonder geen enkel probleem

    ik heb een vriend die zijn houtenrompen lamineert met een glasmat en G4 , en het werkt ook

    een houtenromp met glasvezel bedekken is niet altijd nodig , ik doe het niet bijvoorbeeld , als de romp sterk gebouwd is en met G4 geimpregneerd , kan het tegen een stootje .

    ik bouw zelfs mijn rompenbeplating en bovenbouwen uit papier en karton , met G4 waterdicht gemaakt , en het vaart ...

    oppassen met G4 , eerste de houtenromp impregneren , in twee of drie lagen , totdat het hout niet meer "drinkt" , en dan pas met polyesterplamuur werken , andersom gaat niet

    G4 gebruiken op een polyester romp heeft geen nut , er bestaan verven daarvoor

    de groetjes ,

    Laurent
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2008
  7. mark19

    mark19

    Lid geworden:
    4 jan 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    nijland
    Hallo

    Ik ben bezig met een boot , wil polyesteren
    Moet ik dan eerst met g4 impregneren?

    Maar glasvezel en polyester is dus niet 100% dicht?
    In wat voor zin? Zal water het aan tasten? Of krijg ik een bootje wat lek is?
    Wou in princiepe houte romp , polyester en dan verf..

    Of kan ik het beter anders doen?
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je hout met een glasmat wil beschermen op het kale hout epoxy gebruiken.
    Dazzler heeft hiervoor al een volledige uitleg gegeven, epoxy is spesiaal om op kaal hout of metalen NOOIT onder epoxy plamuur of primer aanbrengen dat verminderd de kwaliteit of lost zelf de onderlaag op.
    Lees maar eens goed de handleiding of vraag het aan je leveransier. :)
     
  9. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar ik ben meer fan van epoxy plamuur. Met een veel langere verwerkingstijd heb je ruim de tijd om een romp strak te trekken. De epoxy volledig laten doorharden en dan schuren heb ik nooit problemen mee gehad. korrel 150 op een schuurklosje en je hebt zo de romp strak. Epoxyplamuur hecht beter, kan beter tegen water, en is taaier. Polyesterplamuur is harder en brosser, iets wat ik minder fijn schuren vind.
    (ik heb vanuit mijn werk wel veel ervaring met epoxyplamuur moet ik zeggen, een boot plamuren met een verwerkingstijd van 10 minuten gaat niet lukken ;) )

    Een epoxy hecht prima zonder primer, injecteer, of andere middeltjes. Echt diep in het hout trekken doen die sowieso niet, dus het is eigenlijk alleen meer werk en materiaal met geen merkbaar verschil.
    Ik bouw mijn rompen van balsahout, buiten een laagje weefsel, binnen enkel epoxy.(als ik geen raceboten bouw :) ) het voldoet nog altijd prima :)

    3 keer! haha, eerst in de lengterichting, dan in de breedte richting, dan afplamuren(na primer)(eventueel met polyplamuur, blijft prima zitten in de kleine putjes)
     

Deel Deze Pagina