Beste, Hoe mooi de vliegende vleugels van EPP ook vliegen, de roeren van EPP blijven zwak en torderen makkelijk. Het is bijna een must om de servo in het center van het roer te plaatsen maar nog steeds blijft dan het begin en het eind van het roer achter. Hoe versterker jullie de rolroeren? Lamineren met glas kan, alleen zou ik het graag wat simpeler houden. Een carbon strip is een idee maar deze tordeert ook gemakkelijk. Glasvezeltape wordt veel gedaan alleen houd het niet lekker op gesneden EPP en het ziet er niet uit. Wellicht insmeren met bizon kit en dan cleartape eroverheen. Hoe doen jullie dit?
Verticaal tussen het schanier, of er gewoon plat op? Als ik een strip tussen mijn vingers houd, is deze heel makkelijk te torderen.
Neen, echt achteraan tegen de achterlijst van het roer: Scan_20160529 door HansL geplaatst op 29 mei 2016 om 17:26
Hoi hans, Hartelijk dank, alleen is mijn achterlijst nog geen millimeter dik. Ik zou hem er dan verticaal op een andere plek in moeten snijden. Wellicht dat je dat ook bedoeld.
Insnijden (en dan bij voorkeur volledig doorsnijden) wordt courant bij indoor modellen gedaan... meestal EPP plaatmateriaal tussen 3 en 6 mm dik. Logisch dat EPP plaatmateriaal van 1 mm dikte zeer sterk doorbuigt. EPP moet je niet gebruiken met die materiaaldiktes... 3 mm dikte is al krap slap.
Persoonlijk ben ik afgestapt van EPP wegens te zwaar en heb gekozen voor EPS60. De elevons verdunnen op het einde, maar door vrij grote elevons te kiezen (20% koorde) en een behoorlijke breedte voor scharniertape over de gehele breedte van de elevon te nemen is het geheel ruim voldoende stijf. Ander punt: wingload. Bij een lage wingload is 'iets' al snel sterk zat. Bouw je te zwaar, dan kom je terecht in een vicieuze cirkel van versterken, verzwaren, etc. De wingload van de hellingzwever op de foto bedraagt 6,4gr/dm². Vliegt ook bij 2-3Bft nog prima. PS laat 's zien wat je gesneden hebt....