EPP roeren sterk maken

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Apfpv, 29 mei 2016.

  1. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Beste,

    Hoe mooi de vliegende vleugels van EPP ook vliegen, de roeren van EPP blijven zwak en torderen makkelijk.
    Het is bijna een must om de servo in het center van het roer te plaatsen maar nog steeds blijft dan het begin en het eind van het roer achter.
    Hoe versterker jullie de rolroeren? Lamineren met glas kan, alleen zou ik het graag wat simpeler houden.
    Een carbon strip is een idee maar deze tordeert ook gemakkelijk.
    Glasvezeltape wordt veel gedaan alleen houd het niet lekker op gesneden EPP en het ziet er niet uit.

    Wellicht insmeren met bizon kit en dan cleartape eroverheen.

    Hoe doen jullie dit?
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een carbonstrip op de achterlijst van het roer (over de volledige lengte van het roer) ...
     
  3. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Verticaal tussen het schanier, of er gewoon plat op? Als ik een strip tussen mijn vingers houd, is deze heel makkelijk te torderen.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2016
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
  5. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hoi hans,

    Hartelijk dank, alleen is mijn achterlijst nog geen millimeter dik.
    Ik zou hem er dan verticaal op een andere plek in moeten snijden.
    Wellicht dat je dat ook bedoeld.
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Insnijden (en dan bij voorkeur volledig doorsnijden) wordt courant bij indoor modellen gedaan... meestal EPP plaatmateriaal tussen 3 en 6 mm dik.
    Logisch dat EPP plaatmateriaal van 1 mm dikte zeer sterk doorbuigt. EPP moet je niet gebruiken met die materiaaldiktes... 3 mm dikte is al krap slap.
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Voor echt stijve roeren kan je eens kijken bij de methode van indoor modellen....

    [​IMG]
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Persoonlijk ben ik afgestapt van EPP wegens te zwaar en heb gekozen voor EPS60. De elevons verdunnen op het einde, maar door vrij grote elevons te kiezen (20% koorde) en een behoorlijke breedte voor scharniertape over de gehele breedte van de elevon te nemen is het geheel ruim voldoende stijf.

    Ander punt: wingload. Bij een lage wingload is 'iets' al snel sterk zat. Bouw je te zwaar, dan kom je terecht in een vicieuze cirkel van versterken, verzwaren, etc. De wingload van de hellingzwever op de foto bedraagt 6,4gr/dm². Vliegt ook bij 2-3Bft nog prima.

    PS laat 's zien wat je gesneden hebt....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2016

Deel Deze Pagina