EPP snijden met mijn CNC snijder

Discussie in 'CNC' gestart door Apfpv, 8 mrt 2016.

  1. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    144
    Hallo iedereen,

    Ik krijg het maar niet goed.
    Ik heb een CNC schuim snijder gemaakt en snijd op het moment 45gr/L EPP. Dit gaat erg goed, althans, in zoverre dat vleugels welke nauwelijke getapered zijn er perfect uitkomen. Echter, wanneer de vleugel iets getapered is dan begint het gedoe.
    Nu kan ik met DevWing the kerfwaarde op de wortel en de tip instellen. Dit gaat goed, maar het oppervlakte wordt niet mooi aan de tip, an ook de nauwkeurigheid gaat achter uit.
    Ik probeer dan ook vleugels te snijden welke nauwelijks getapered (niet voorbij de 60graden) zijn maar toch. Ook heb ik een romp opgedeeld in segmenten.Deze segmenten zijn soms behoorlijke getapered, maar ook de hoeken moeten scherp zijn voor een fatsoenlijk passing. Met EPS schuim en styrodur krijg ik het allemaal keurig, maar met EPP begint het gedoe. Hoeken die niet mooi scherp zijn, behoorlijk afwijkende maten waar je duidelijk kan zien dat de draad veel te heet is geweest.
    Als de draad te koud is dan heeft hij contact met het EPP, dat is niet de bedoeling en loopt voordat je het weet vast. Als ik hem iets warmer zet dan werkt het perfect met -maar- 1.25 mm per seconde voeding maar zodra hij langzamer gaat snijden dan wordt het allemaal te heet, wat dus vooral merkbaar is met de rompsegmenten welke some behoorlijk getapered zijn.
    Wanneer ik een plak schuim bewerkt voor de romp, zijn de instellingen totaal anders doordat de draad minder wordt afgekoeld.

    Ik heb gebruik een traploos regelbare voeding tot 30V.
    Verder heb ik proxxon weerstanddraad gebruikt
    Tungsten 0.15mm draad
    verder 0.4mm en 0.5mm draad et de volgende specs:
    Diameter: 0,4 mm
    Tensile strength: > 150 N
    Electrical resistance: ca. 8 Ohm/m
    Heating current: appr. 2,5 A

    en
    Diameter: 0,5 mm
    Tensile strength: > 210 N
    Electrical resistance: ca. 5 Ohm/m
    Heating current: appr. 3,5 A

    Mijn snijboog houd ongeveer 1 meter draad.
    De proxxon draad wordt niet heet genoeg. Als ik de contactpunten dichter naar elkaar schuif word de draad warm genoeg, maar wisselt van rood gloeien tot te koud. Het fluctueerd enorm.

    De 0.4mm draad werkt tot nu toe nog het beste. Vrij constant in zijn warmte, maar zodra de machine langzamer loopt dan wordt het veel te warm.

    De tungsten moet roodgloeiend zijn wilt het door het EPP heenkomen, ondanks dat ik de voeding niets sneller dan 1.25mm per seconde heb staan (soms langzamer, het duurt eeuwig!) maar fluctueerd enorm in zijn hitte. Word enorm snel afgekoeld door et schuim.

    Goed, wellicht komt het doordat ik het taaie 45gr/L EPP schuim gebruik. Het is bijna plastic.

    Graag hoor ik wat ik eventueel verkeerd doe, of wellicht dat jullie wellicht tips of suggesties hebben voor een andere draad.

    Bedankt!
     
  2. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    144
    Is er iemand die ervaring heeft met epp snijden?
    Ik gebruik vandaag weer 0.15mm tungsten, 20v op een meter met 0.7mm spoed. Dat gaat goed zolang de machine "beweegt". Staat hij even "stil" omdat hij een getapered stukje gaat snijden, dan smeuld het epp weg in de hoeken..t blijft lastig. Graag hoor ik jullie ervaringen m.b.t. EPP snijden.
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.250
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    geen ervaring, maar wil er wel ervaring mee opdoen:p ook adresjes waar je ze kunt krijgen(in belgie?)
     
  4. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    testelt
    Ik vind EPP snijden klote, stinkt als de pest en was een heel gedoe om de afstelling op punt te krijgen, ik heb ooit enkele modelletjes gesneden in EPP en die stukken zagen er niet slecht uit maar nu ik erover nadenk waren ze nooit taps dus daar kan ik je niet mee verder helpen.
    Tegenwoordig snijd ik enkel nog XPS en heel uitzonderlijk EPS.
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.250
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,

    mijn foamcutter is nog niet klaar, maar ik zoek iemand die mij kan helpen met het snijden van enkele zeer simpele rompjes uit 30mm epp. het zou de bedoeling zijn om hiermee combat fokker d7's te maken(zeer eenvoudig) de rest maken we uit depron. kan iemand mij helpen???
     
  6. Rick NL

    Rick NL

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.469
    Locatie:
    Gouda
    Met vleugels die van 15 naar 10 cm taps liepen is het me ooit wel redelijk gelukt.
    Tapser dan dat is misschien te doen voor profi's maar niet voor mij.
     
  7. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    testelt
    Ik ben er geen favoriet van maar het lukt me wel, het spijtige is dat het stink als de pest als je het snijdt.

    Dirk
     
  8. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    263
    Locatie:
    sambeek
    Bij het snijden van EPP is de juiste voorloopsnelheid tegenover de temperatuur van de draad belangrijk.
    De kerf is bij de tip (kleinste gedeelte) groter dan bij de wortel.
    Ik heb dat opgelost door proefondervindelijk vast te stellen hoe groot de kerf bij de tip wordt, en vervolgens de contour van de tip met die factor vergroot.
    Scherpe hoeken blijft evengoed lastig.
    Draad zo dun mogelijk, temperatuur zo laag mogelijk en vervolgens een hele lage snelheid aanhouden.
    Ik gebuik bij EPP een voeding van 65 mm/min.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.427
    Locatie:
    Utrecht
    De juiste combinatie van draadtemperatuur en snijsnelheid is ALTIJD van belang.
    Die waarden zullen voor EPP wel heeeel anders zijn dan voor EPS of XPS.
    EPP moet vooral veel heter gesneden worden.
    Ik ben al jaren lid van een YahooGroups-forum (Franstalig) over CNC schuim snijden en frezen.
    Daar zie ik ook met enige regelmaat vragen over het snijden van EPP langskomen, en ik concludeer uit de antwoorden dat het maar weinigen lukt om daar goed uit te snijden ...

    Sowieso geldt dat de fraaiste snijresultaten bij lage snelheden (ik ga soms wel naar 0,5 mm/s), een dunne draad, en niet teveel tapsheid worden gerealiseerd. Ik probeer altijd boven een tapsheid van 1:0,75 te blijven. Wordt het tapser, dan splits ik het panel in tweeën of meer. Een panel met 1:0,5 wordt, als het in tweeën wordt gedeeld, 2x 1:0,75.
     
  10. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    667
    Locatie:
    Den Haag
    Ik vermoed dat juist heter en sneller snijden beter resultaat oplevert.

    Met mijn nieuwe snijder heb ik onlangs een serie tests gedaan met XPS (geen EPP). Het viel me op dat naarmate de temperatuur omlaag gaat, er steeds meer van die vervelende haartjes op het oppervlak komen. Op een gegeven moment komen er ook sporen van de druppels gesmolten schuim op die op de draad blijft hangen. Als ik juist heter en sneller snij, krijg ik mooier oppervlak die nagenoeg geen nabewerking nodig heeft. De gesmolten druppels verdampen ipv op de draad blijven hangen. Het stinkt alleen veel meer.

    Voor de kerf maakt het weinig uit. Het blijft rond 1.5mm zolang de optimale snelheid gehanteerd wordt. Bij de tests heb ik eerst voor elke vermogen de maximale snelheid bepaald voor het contactloos snijden. Als ik nog langzamer snij, wordt de kerf groter maar de oppervlaktekwaliteit verandert niet.

    Het effect van de tapsheid heb ik nog niet onderzocht. Het zou leuk zijn om daar een methode voor te bedenken.
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.427
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn ervaring is: langzaam is beter. ZEKER bij taps en/of dun werk. Dat heeft naar mijn mening te maken met de tijd die de toegevoegde hoeveelheid warmte krijgt om geabsorbeerd te worden.

    Tapsheid is simpel. Tapsheid 1:0,75 snijden met 10 mm/s (rekenvoorbeeld!!!!) wil zeggen dat de snelheid aan de wortel 10mm/s is en aan de tip 7,5 mm/s.
    Aangezien de hoeveelheid warmte aan wortel en tip per definitie even groot is, zal de kerf aan de tip groter zijn.
    Meten, ijken, tabel opstellen en interpoleren voor het te snijden object!

    Edit:
    Aker Berg-Sonne (een Amerikaan dacht ik) heeft eigen software voor cnc foam-cutting gemaakt, én vrij beschikbaar gemaakt. Hij was vroeger erg actief in het CNCfoamcutters-forum van Yahoo-groups. Hij heeft ooit een heel nauwkeurige tabel gemaakt om de kerf (op zijn machine) te bepalen. Daaruit bleek dat de kerf niet lineair verloopt met snijsnelheid en stroom .... Het fijne weet ik niet meer (omdat ik GMFC gebruik). Maar als je hier eens zoekt moet het terug te vinden zijn. En anders lid worden en vragen ....
    https://beta.groups.yahoo.com/neo/g...S&at=email:anker@&dm=IS_ANY&fs=false&count=10
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2016
  12. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    667
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zal mijn testen nog eens herhalen en daarbij foto's maken. Best interessant om het goed te onderzoeken.
     
  13. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    667
    Locatie:
    Den Haag
    @DirkSchipper , je hebt gelijk, langzamer gaat beter. Ik heb toen waarschijnlijk met een te koude draad geëxperimenteerd.

    Ik ben nu ook bezig met het maken van eigen tabellen voor XPS. Kerfdiktes gaan inderdaad niet lineair met de snelheid. Het geeft veel troep maar wel leuk om er grip op te krijgen.

    Net een eigen draad gestart over mijn zelfbouw schuimsnijder. Als mijn tabellen klaar zijn, zal ik ze daar neerzetten.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/zelfbouw-cnc-schuimsnijder-met-3d-geprinte-onderdelen.247539/
     
  14. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    hallo allen
    ik heb misschien wat tips voor jullie. ik heb hier een paar snij machines staan en epp snijden van modellen is dan ook mijn werk.
    ik probeer even in niet chronologische volgorde wat tips te geven waar je misschien wat aan hebt.
    als eerste niet ieder epp is geschikt om te snijden. veel soorten bevatten harde delen en daar blijft de snijdraad achter haken als het ware. mocht je zoeken naar epp van snij kwaliteit neem dan even contact op ik heb blokken en platen liggen (en voor hen zonder machine ook een snij service)
    de goede epp kwaliteiten zijn enkel betaalbaar per pallet te krijgen en dus voor een hobbyist totaal niet interessant. je weet op die manier immers nooit of je materiaal geschikt is.
    als tweede de meeste mensen stellen hun machine verkeerd af en regelen op spanning. dit is verkeerd. je regelt op stroom en je stroom bron moet zeer nauwkeurig regelbaar zijn voor een stabiele temperatuur.
    een stabiele labvoeding welke de temperatuur goed onder controlle houd kan wel eens veel duurder uitpakken dan een zelfbouw snijmachine maar is mijn inziens essentieel om een constante kerf te krijgen. heb op mijn machine nu de 5e voeding zitten en een spanning stroombron welke tot op een 1000ste ampere stabiel loste voor mij eindelijk het euvel op. Dit zijn echter voedingen die beginnen in de 1200 euro en hoger klasse. de goedkope chineesjes heb ik ook mee gewerkt en zijn niet stabiel genoeg voor een stabiele draad warmte.
    dan de draad. veel snij draden zijn niet goed geschikt voor epp. ik heb nu eindelijk een leverancier gevonden die een titanium legering heeft met een koperen buitenmantel. hierdoor straalt de temperatuur beter af en kun je zeer constant snijden. (ik kan je deze draad ook doorleveren daar een hele rol 2400 euro kost)
    rood gloeiend is veel te heet! hierdoor krijg je allemaal weggesmolten plekken waar druppels heet epp op het oppervlakte vallen.
    hoe bepaal je de snij snelheid neem een stopwatch en laat een blok met een bepaalde dikte door de snijdraad heen zakken en doe dit een aantal keren met verschillende stromen. een goede warmte zorgt voor een mooi rafelvrij oppervlak zonder druppels. met de juiste warmte zul je met epp rond de 24gram/ liter op ongeveer 150mm/min uitkomen.
    doe veel snij testen en meet bij iedere snelheid de kerf op. op deze manier kun je heel makkelijk je offset bepalen als je een keer conisch wilt snijden.
    houd tenminste 5 mm schuim om de draad zodat (dus niet te dicht onder het oppervlakte doorsnijden ) daar dit smelt en een lelijk oppervlakte geeft.
    zorg voor een draadspanner zodat je een constante spanning op je snijdraad hebt zitten.
    je schuimblok leg je neer op een xps onderplaat dit geeft naast afdoende weerstand ook een prima bed op waar je als je er doorheen brand geen schade aan je draad brengt
    zorg voor ventilatoren welke de draad koelen op de overgang van schuim naar lucht daar anders je snede niet netjes is.
    leg geen gewicht op je schuim! dit zorgt er voor dat je draad soms geklemd word in de kerf en dat is nu net wat je niet wilt.
    zorg voor de juiste in en uitloop plaatsen en snij altijd eerst boven en dan pas onderlangs en zorg er voor dat bij het los snijden het deel niet op de hete draad valt.
    snij niet langer dan 30 tot 45 minuten in een blok daar de draad anders te vies word en achter kan blijven.
    na iedere snede de hete draad afvegen met een oude theedoek werkt het beste.

    zelfs met bovenstaande tips blijft epp snijden niet makkelijk en de resultaten zijn niet altijd even fraai. je hebt een zeer stabiele machine nodig en als de machine beweegt mag de draad niet trillen. ook zwaar verkeer of ander gedreun wat de draad in beweging kan brengen geeft al een duidelijk minder snij oppervlak. de snijdraad is uiteindelijk een snaar en wil heel graag resoneren en dat willen we juist niet.
    epp snijden is bijzonder ongezond en ik raad aan om in plaats van een eigen machine neer te zetten met alle moeilijkheid van dien zoals de kosten vd machine, leercurve en weggooien van veel schuim, om voor die paar dingen die een hobbyist of club versnijd de zaken uit te besteden aan de vakman. gesneden epp zit op ongeveer 25 cent per liter en als je kijkt wat een gemiddeld club projectje kost dan zie je dat je voor een paar tientjes al je onderdelen op maat thuisgestuurd hebt en dat maal 20 want gemiddeld passen er zoveel delen uit een blok per snij contour. de truc is dus eigenlijk om andere ook voor je project geïnteresseerd te krijgen en op die manier de kosten te drukken. bij grote onderdelen en of enkele stuks is epp nog steeds zeer kosten efficiënt en lijd het snelste tot een vliegend toestel boven iedere andere bouwmethode. met een goed afgestelde machine snij je op vijf honderdste tot 1/10 mm nauwkeurig en dus alles word zo pas in elkaar geschoven.
    mocht je informatie willen hebben of op zoek zijn naar snij materialen zoals schuim en snijdraad neem dan gerust even contact met me op.
     
  15. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    by the way het is geen cnc maar ik heb hier ook nog een nieuw feather light zwaartekracht snijmachine staan met twee snijbogen. Heeft iemand daar interesse in?
     
  16. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    667
    Locatie:
    Den Haag
    Mijn dank voor de uitgebreide informatie. Zeer verhelderend.

    Nog een vraagje: hoeveel Watt per meter heb je nodig voor het snijden met 150 mm/minuut?
     
  17. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Zit niet achter mijn machine nu maar houd met de door mij voorgestelde draad rond de 35 volt en 2.65 ampère aan om mee te beginnen voor 1.2 meter lengte.
     
  18. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    by the way ongeacht draad lengte blijft jou stroom om en nabij deze waarde. kan dus hooguit zijn dat je in spanning omhoog moet als je draad langer word. ik snij zelf met twee onafhankelijke portalen en een draadspanner en op deze manier kan mijn draad dus langer worden tijdens het snijden en of het naar elkaar verschuiven van de portalen. maar dat maakt niets uit omdat ik op stroom regel en niet op spanning. de warmte blijft dus gelijk op deze manier ongeacht draadlengte zolang je spanning maar niet inzakt bij lange lengtes. dit geeft je gegarandeerd een stabielere warmte en dus een mooiere snede.
     
  19. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    667
    Locatie:
    Den Haag
    Dat had ik me nog niet gerealiseerd. Handig om te weten, bedankt.
     
  20. birds-eye-view

    birds-eye-view

    Lid geworden:
    22 jan 2015
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Almere
    Fijn hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je epp snijdraad of andere zaken nodig hebben neem dan even contact met me op
     

Deel Deze Pagina