Epsilon .40 van CA Models

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Christiaan Vis, 3 jan 2007.

  1. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    2,5 kg zou kunnen, maar hoe lichter hoe beter is wel mijn motto meestal...

    Savelkouls, heeft die ook airbrush spullen en waar zit die? Niet dat het nog voor dit projectje nodig is, pakketje is net binnen gekomen, maar misschien wel voor andere...
     
  2. P@T

    P@T

    Lid geworden:
    14 jul 2004
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Barendrecht
    Leuk bouwverslag.
    Foliewerk ziet er ook goed uit.
    Als je de folie snijd, wat leg jij er dan onder?
    Ik gebruik hiervoor een oud stuk werkblad, nadeel is dat je mesje zo snel bot wordt. :?
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Oud papier werkt erg goed, wordt je mesje ook niet bot van :)

    Grt.
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Savelkous heeft zo'n beetje alles wel.. ze maken ook lak voor je op kleur. Bv. de Oracover blauw daar zwerft wel een RAL code van rond, maar die klopt niet.. Savelkouls wist er een wel passende kleur voor te mengen.

    Ze zitten op kanaaleiland, vlakbij de Ikea. Hij weet ook dat wij brandstofbestendige lak nodig hebben, en wat dat dan is :)
     
  5. P@T

    P@T

    Lid geworden:
    14 jul 2004
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Barendrecht
    Sow, snelle reactie. 8O
    Ga ik eens proberen, bedankt.
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Zo, een update

    Heb de afgelopen tijd wat lopen kliederen met verf en hier wat stappen die ik ondernomen heb. Ik ben begonnen met de canopy. Jep ook die geef ik een kleurtje. het is een f3a achtig model dus dan kan alles :)

    eerst de primer
    [​IMG]

    dan een stukje afgeplakt wat later zilverkleurig moet worden en de eerste laag (dun) rood
    [​IMG]

    en dan is na 3 lagen rood dit het resultaat
    [​IMG]

    Dan een eerste laagje 2K lak om het rood te beschermen zodat ik wat kan afplakken voor het zilverkleurige randje
    [​IMG]

    Het zilver in wording en resultaat
    [​IMG]
    [​IMG]

    En dan de motorkap; eerst een ontwerpje...
    [​IMG]

    leuk he! :)

    vervolgens is de kap in de primer gezet en heb ik een vloeibaar maskeer spulletje erop gespoten. En die jongens mogen van mij de nobel prijs voor de vreden krijgen. o wat een fijn spul! En dan niet de rubbelgrep of andere troep, maar deze:
    [​IMG]
    (van Matelflake, bij airbrush services in almere te verkrijgen)

    Verder met de kap: het maskeerspul dus. Vervoglens daar een mooi tekeningetje op gemaakt en uitgesneden en dat gene wat in dit geval rood moet worden, eraf gehaald:
    [​IMG]

    En dan dus de kleur rood (3 lagen) tevens had ik het landingsgestel (niet zichtbaar) en het staartwiel-ding mee gespoten (als ik toch bezig ben...)
    [​IMG]

    Alle maskeerspul eraf gepeuterd (3 lagen peutert makkelijker dan 2 of dunner...). Opnieuw erop gespoten, nieuw tekeningetje en weer uitgesneden. deze keer voor de kleur zwart
    [​IMG]

    Goed, dit ritueel nog een keer herhaald voor de kleuren blauw en zilver...is het tot dit geworden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    tevens is hier ook de 2K lak (MIPA C75; echt kleurloos... de fotos liegen een beetje door het licht...zijn geel ipv wit...excuus) er in 2 lagen op gezet.

    Goed dat was het weer ff...nu de boel assembleren en dan....
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    heb je die vloeibare masking gespoten of gekwast christiaan ?
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Beslist niet mijn smaak, maar wel zeer knap gedaan! :thumbsup:

    Grt.
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Is zeker bijzonder knap gedaan :proost:
     
  10. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    maskering gespoten. is op waterbasis dus kan ook verdunt worden...en is makkelijk schoon te maken dus...prettig spul!
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Vind 'm erg grappig en erg netjes gedaan!
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    met wat voor spuit en naald maat ?
     
  13. hezik

    hezik Guest

    1 puntje van kritiek.. had je om de tong de zwarte lijn niet moeten doortrekken? nu lijkt het alsof de tong in de lippen vastgegroeid zit, als je begrijpt wat ik bedoel.. op je oorspronkelijke tekening heb je dat wel gedaan, en dat is wel duidelijker..
     
  14. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Laat de de rode verf anders los als je de afplaktape verwijdert voor het zilverkleurig randje? Is dit altijd zo, of hecht de verf (createx??) gewoon niet zo goed op het plastik van de cockpitkap?
     
  15. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    @Hezik, verdorie, je hebt gelijk. ik had al het gevoel dat er iets niet klopte...hmmm

    @Gerard: je bedoeld die maskering? dat heb ik met mn oude iwata kloon gedaan. Zit een .2mm naaldje op. Ging prima met wat hogere druk (3,5bar) en verdunning dus (20-30% schat ik in)...maar ik zou het nu ook wel durven met mn harder...zou ik voor een .4 mm naald gaan. Schoonmaken is goed mogelijk dus wat dat betreft zou ik mn airbrush er wel aan durven wagen...

    @Kurt: ik heb een laagje 2K lak ertussen gedaan om doorlopen onder de tape te voorkomen en inderdaad het los trekken van de verf. Het eerste, omdat de createx een vrij grove, zeg korrelige laag achter laat (als je niet schuurt...) en dus kan er vrij gemakkelijk verf onder de tape kruipen. helemaal als je tape van het merk goedkoopie zoals ik daar gebruikte, gebruikt...
     
  16. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    zo een update.

    vandaag gevlogen! en vliegt prima. makkelijk. Heeft een klein beetje last van rudder roll en pitch coupling, maar dat kon ik niet echt goed testen door de (vlagerige) wind van vandaag. Verder is het eind gewicht hoog te noemen. precies 3 kg. Beetje jammer en ik vind dat het niet aan mij ligt maar aan de kit zelf. Enige wat ik beter zou kunnen doen is een lichtere motor erop daar zou ik een max 400 gram mee winnen (bv een os 55 2T ipv de tt .91 4T die er nu op staat). Maar wel genoeg prik. stallt over 1 vleugel weg en vrij scherp ook. Op zich wel leuk voor snaps... tracking is erg goed en ligt erg goed aan de stick. rudder is mooi authoratief en hoogte roeren evenzo. rollen zou sneller kunnen. neutraal is neutraal en ook uit spins en snaps stopt ie direct bij neutrale roerstanden.

    matige is dat de motor op zn kop zit en deze, de tt .91 nog niet helemaal lekker loopt en vrij snel verzopen/cq gewoon niet start doordat de gloeiplug gedoofd wordt...moet dus een goeie bok hebben om hem op de kop te kunnen starten. verder is de plastic spinner er bij aanvang al vanaf gevlogen...dit terwijl ik hem toch echt wel goed vast gezet had...kennelijk gaat plastic toch werken en rommelen waardoor de boel los komt...maar goed, geen schade (prop bleef zitten, conus vloog eraf)

    Goed, tot nu toe mijn indruk: stabiel vliegend vliegtuig die wel helaas zwaar is wat invloed heeft op het stall gedrag (scherpe stall)

    plaatjes komen later...met een mooi zonnetje en een goeie spinner :)
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Super! :thumbsup:

    Grt.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Toppie Christiaan :D

    Wat betreft dat starten met de motor op zijn kop is dit veelal wel goed mogelijk maar je zal je aan moeten wennen iets minder te choken.
    Choke je namenlijk net zoveel als een motor die op zijn zij ligt of rechtop staat dan zal al je brandsotf direct in je gloeiplug lopen waardoor die dooft.

    Dit is gewoon even de juiste aantal choke slagen vinden en dan start de motor op de kop ook goed.
    Hoef je ook niet een hele bok te maken om de kist op zijn kop te kunnen starten.

    Succes verder met deze kist.
     
  19. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Jep, heb je gelijk in berto, punt is alleen een beetje dat als de kist bij mij thuis staat de olie in de plug loopt...en de motor staat nog niet geweldig afgesteld...maar ik hoop idd wel dat het gaat lukken om de boel gewoon rechtop draaiende te krijgen...
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Dan moet je thuis je plug eruit halen of jezelf aanleren voor de eerste vlucht op het veld je plug even droog maken.
     

Deel Deze Pagina