Ervaring CONRAD 7 kanaals MULTISWITCH? (tast / memory functie??, en ik kan geen duits.)

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Hallo...

Iemand ervaring met deze multi switch van conrad ????
231517_RB_00_FB.EPS.jpg

Duitstalige link naar de gebruiksaanwijzing, in pdf: (mijn deutch ist sehr slegt, ik snap er ook niets van dus... :(
http://www2.produktinfo.conrad.com/...49999/231517-as-02-de-7_Kanal_Multiswitch.pdf

Ik wil deze gebruiken voor mijn highlift.
Maar nu kom ik niet uit een ding. Hij heeft memory en tast functie.
Nu is er een leuk schema , hoe je de stickposities kan " converteren" naar switchjes, echt een mega oplossing....
Link naar de switch "conversie" :
http://members.home.nl/elmo/fuji9600z/MULTI.PDF

Maar goed, je kan kiezen tussen memory, en puls. Puls betekend zover ik weet dat zolang je de stick inhoud, het geval schakelt,en zolang, tot dat je hem loslaat. Memory zal dan zijn, puls , ding schakelt, en blijft aan totdat je weer een puls geeft?

Maar nu, ik wil wel alle 7 dingen ONAFHANKLEIJK van elkaar kunnen schakelen.. Dat kan toch nooit met puls ? Ja, met de ombouw naar switches in theorie wel, maar met de originele kruisknuppel configuratie, lijkt me dit onmogelijk. Stel ik bouw hem om naar switch, normaal is het onmogelijk om die stick posities te doen snapt dit ding het nog wel allemaal???
Kijk dat hij die memory functie snapt, , dat snap ik nog wel, want dat werk slects met pulsen, en das wel te doen.....

Nu geeft de link van de manual een algemene reset in, op positie 5. Alles gaat dan uit, en ook als het geen signaal ontvangt, op zich oke. Maar, betekend dat nu , dat ik hem in de memory functie zet, ik alleen een kanaal uit kan krijgne door een reset, of geld dit alleen in geval van storing, en is het daarnaast een extra feature zodat alles snel uit te schakelen is ?

Zoals men ziet ik ben zender uitbouw / multiswitch noob! :help:

Jeder der 7 Kanäle kann unabhängig voneinander ein- oder ausgeschaltet
oder nur kurz angeschaltet (Tastfunktion) werden. An
den Ausgängen können Verbraucher wie Scheinwerfer, Sirenen,
Nebelhörner, Wasserpumpen, Seilwinden, Positionslampen,
Blinklichter usw. mit einer max. Stromaufnahme von 1 A direkt
angeschlossen werden. Für Verbraucher mit höherer Leistungsaufnahme
muß ein Leistungsrelais zwischengeschaltet werden.

7-kanaals multischakelaar

Met deze microgestuurde 7-kanaals multischakelaar is het mogelijk om, gebruikmakend van slechts 2 proportionele kanalen, 7 schakel- of toetsfuncties uit te voeren. Het apparaat is zelflerend hetgeen betekent dat er geen compensatie uitgevoerd hoeft te worden. Wanneer de zender uitvalt zorgt een veiligheidsuitschakeling ervoor dat alle 7 kanalen worden uitgeschakeld. Alle 7 kanalen kunnen onafhankelijk van elkaar in- en uitgeschakeld of slechts kortstondig ingeschakeld (tipfunctie) worden

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
Ik heb een monswitch van Robbe, maar volgens mij zijn ze volgens werking hetzelfde. Was bij mij ook even eengepiel, maar hij doet het. afhankelijk van het kanaal van de ontvanger waar je hem op zet. zal bij een stick uitslag de switch stroom doorlaten en bij eenzelfde beweging wordt de stroom onderbroken.

de switch onderbreekt de stroomcircuit van de MIN (zwart) kabel, de rode kabel krijgt dus stroom van je accu en de min kabel gaat via je switch uiteindelijk ook naar je accu.

En volgens mij zal deze dus op een van je stuurknuppels aangelsoten moeten worden (is dat 1 of 2?) dan zou deze zelflerend moeten zijn naar gelang je welke richting uitslag geeft met je zenderknuppel

Een monoswitch is gewoon een elektronische schakelaar die op een schakelkanal van je zender zit .

Dit is iets heel anders , deze kan alleen op bijde kanalen van een stuurknuppel werken .

Mvg Johan

Even het volgende....
Ik ben er van overtuigd dat de switch schema goed is. (van 1 kruisknuppel, 2 kanalen, naar 2 kanalen met schakelaars)

De potmeters werken, met weerstandswaarden... wat je nu doet, is dat je deze waarden via vaste weerstanden en dus schakelaars gebruikt, omdat de sticks ook uiterste uitslagen gebruikt,weet je exact welke waarde je waar hebt,dus hier twijfel ik niet aan....

Vooralsnog wil ik weten of dat memory geneuzel is, dat ik echt de 7 kanalen onafhankelijk kan gebruiken, dus aan en uitzetten, door elkaar heen, en dat de reset, is dat alles tegelijk uit gaat, maar dat schijnt zo te zijn ???

Je kan dus 7 kanalen bedienen onafhankelijk van elkaar .

De 8 is de reset (alles uit)

Of als je de zender uit doet gaat ook alles uit .

Mvg Johan

Hoi Emil,

Als ik het goed heb, gebruik je een Graupner zender MC-15 ?
Met 4 schakelaars zou je deze module ook prima kunnen aansturen !
Met 2 enkele (aan)-uit-(aan) en 2 dubbele (aan)-uit-(aan) schakelaars zou je het moeten redden.

De schakelaars vallen vanzelf weer terug in hun middenpositie.
(vandaar de "aan" tussen de () :) )...
Het is wel verstandig, om op elke schakelaar aan het middenpootje een weerstand te gebruiken...
(dit om kortsluiting te voorkomen.)
Weet niet zeker, of er al een weerstand op de zenderprint zit !
Wellicht kan Corrien hier antwoord op geven ?

Even vanuitgaande dat jouw zender gelijk is, met een MC-19 kanaals-aansluiting...
Dit is bij de MC-19 een plug met 5-pootjes...
Je hebt hiervan nodig, de 2 buitenste en de middelste.
De 2 buitenste zijn de +5V en de 0V en de middelste is het signaal van het te gebruiken kanaal.

Betreft de schakelaars:
4094317276_098c1685dc_o.gif

Afbeelding van een dubbele schakelaar

S1: (enkele schakelaar)
A = Plus 5V
B = Kanaal-1 Signaal (plus een weerstand)
C = Min 0V

S2: (enkele schakelaar)
A = Plus 5V
B = Kanaal-2 Signaal (plus een weerstand)
C = Min 0V

S3: (dubbele schakelaar)
A & D = Plus 5V
E = Kanaal-2 Signaal (plus een weerstand)
C & F = Min 0V

S4: (dubbele schakelaar)
A & F = Plus 5V
E = Kanaal-2 Signaal (plus een weerstand)
C & B = Min 0V

Als de 4 schakelaars direct naast elkaar komen, dan kun je van S1 t/m S3 de +5V en de 0V doorlussen...
Bij de laatse dubbele schakelaar gaat dat kruislings !

De weerstand kan een 5-Kohm zijn. (correct me, if I'm wrong)
Voor andere type zenders, zullen andere waardes gelden !!!
Voor een F-14 en een FC-16 bijv., zal dit 82-Kohm zijn.

Ik zal later een ander plan plaatsen, met een beter overzicht.

Succes ;)

Cheeta, bedankt, ik heb al contact gehad met corien (jan)....
Ik heb straks als goed is een fc16, dus daar wilde ik deze voor gebruiken...

Echter Jan, noemde jouw naam ook voor goedkope multiswitches ;)
Ik wil hem op de fc16 hebben,dus MET ASSAN...

Geen idee, hoe en wat, maar dat vna jouw module lossen we wel op via pb :)

Hallo...

Iemand ervaring met deze multi switch van conrad ????
231517_RB_00_FB.EPS.jpg

Ja, ikke. Sinds kort actief in de RV162. Bedient onafhankelijk:
navigatieverlichting, zoekschijnwerper, dekverlichting, relais voor sirene en knipperlicht en oranje signaallamp. Werkt ook op een 2,4 Gigzender.

Maar nu, ik wil wel alle 7 dingen ONAFHANKLEIJK van elkaar kunnen schakelen.. Dat kan toch nooit met puls ? Ja, met de ombouw naar switches in theorie wel, maar met de originele kruisknuppel configuratie, lijkt me dit onmogelijk. Stel ik bouw hem om naar switch, normaal is het onmogelijk om die stick posities te doen snapt dit ding het nog wel allemaal???
Kijk dat hij die memory functie snapt, , dat snap ik nog wel, want dat werk slects met pulsen, en das wel te doen.....

Nu geeft de link van de manual een algemene reset in, op positie 5. Alles gaat dan uit, en ook als het geen signaal ontvangt, op zich oke. Maar, betekend dat nu , dat ik hem in de memory functie zet, ik alleen een kanaal uit kan krijgne door een reset, of geld dit alleen in geval van storing, en is het daarnaast een extra feature zodat alles snel uit te schakelen is ?

Zoals men ziet ik ben zender uitbouw / multiswitch noob! :help:

Emil: alles werkt inderdaad onafhankelijk van elkaar.
Stel, ik wil m'n zoeklicht aanzetten omdat ik boeven wil gaan vangen. (Dat doet de KMar graag tenslotte)
Ik zet m'n rechterkruisknuppel even in stand 2 (rechtsboven) en terug en m'n zoeklicht gaat schijnen. Uiteindelijk heb ik de boevenboot in het vizier, haal ze in, ga ernaast varen en sommeer ze om de motor te stoppen en aan dek te verschijnen. Dan wil ik m'n deklampen aanhebben: hup, knuppel naar positie 4 en terug. Deklampen aan. Het zoeklicht heb ik dan niet meer nodig. Knuppel positie 2 en terug: zoeklicht uit. Ondertussen wordt het wat schemerig en wil ik de navigatieverlichting aanhebben: knuppel naar positie 1 en terug: navverlichting aan. Als ik de boeven aan boord heb kunnen de deklampen weer uit: positie 4 en terug. Maar nu wil ik rap terug naar de haven om die boeven af te leveren: positie 6: relais voor taaatuuutaaatuuu en blauw zwaailicht wordt bekrachtigd. En op volle kracht vaar ik terug naar de haven. Met de boefjes van boord zijn we wel toe aan een bak koffie: knuppel op positie 5: en alle toeters, bellen en lampions gaan uit. Rust in de keet: "Een lepeltje completa in je koffie, maakt je koffie pas compleet..." ;)

Hoi Emil,

De "puls"of "tast" functie werkt via positie 5.
Als je de knuppel kort naar positie 5 brengt en daarna één van de andere functies kiest, wordt die functie uitgevoerd zolang je de knuppel in die positie houd.
Als je de knuppel los laat stopt de functie.
De "reset" werkt pas als je de knuppel ca. 3 seconden in positie 5 houdt.
Succes,

Ad

@Roel, super.... Geen last van storingen?, Jan zei me dat deze nogal storingsgevoelig zou zijn, maar goed daar valt bij jouw niet op ????
(spul zit in immers in het gevang, de procedure is volgens plan verlopen, en jij hebt promotie)

@nitrojunk:
Thnx alles is me duidelijk....

Al met al:, ik denk dat ik me maar een conrad printje aanschaf.....
Kijken of het dan ook een beetje ASSAN vriendelijk is, want ik heb inderdaad nu een fc16!!! (35mhz) dus de mc15 (was 40, nu 2.4)word weer uitgebouwd (2.4--> 40mhz), en overgezet in de fc16!! (35-->2.4)

@cheeta.. hoe zat dat nu met die weerstanden ????? Ik snap daar evne niets meer van...
Voor de zender uitbreiding (switches) hoeft er geen weerstand op, zowel op de mc15 als de fc16 niet. Dus ik kan dat schema wat ik poste(kruis knuppel, naar switches) dan ook gewoon zo overnemen ????
En hoe bedoel je dat weerstandje precies om kortsluiting te voorkomen ????

emil je haalt mij en marten door elkaar heen denk ik :P
spreek je op msn nog wel maar zoals al aangegeven heb ik weinig ervaring met deze module

Tja, ik zie het! Sorry...
Beiden een blauw icoon... Weet je ook stiekum waar ik het meeste op let, als ik savonds laat thuis kom van een vermoeiende dag werk.....

@ Emil:
Lex Verkuijl heeft 'm ook gehad, maar op 40 mHz stoorde hij bij Lex nogal.
Ik vaar op 2,4 gHz en bij mij geen problemen. (Terwijl mijn elektronica-kennis / inbouwcapaciteiten toch van signifikant mindere kwaliteit zijn dan die van Lex...;))

@cheeta.. hoe zat dat nu met die weerstanden ????? Ik snap daar evne niets meer van...
Voor de zender uitbreiding (switches) hoeft er geen weerstand op, zowel op de mc15 als de fc16 niet. Dus ik kan dat schema wat ik poste(kruis knuppel, naar switches) dan ook gewoon zo overnemen ????
En hoe bedoel je dat weerstandje precies om kortsluiting te voorkomen ????

Hoi Emil,

Zover ik heb begrepen uit andere topics, heb je voor een FC-16 standaard al een correctie weerstand nodig !
Futaba hanteert daarvoor een 82Kohm weerstand en die zit verbonden met alleen het middenpootje van de schakelaar.
Deze weerstand zorgt ervoor, dat de max uitslag correct is.
Dit is met die weerstand gelijk aan een max/min stick-uitslag + de trim.

Betreft het voorkomen van kortsluiting...
Als je per ongeluk 2 schakelaars zou bedienen, dan is de kans aanwezig dat er een sluiting ontstaat.
Met je FC-16 heb je daar geen hinder van, daar er al een 82Kohm correctie weerstand nodig is.

Ik had eerder ook van Lex Verkuijl gelezen, dat het apparaat bij hem stoorde, vandaar dat ik adviseerde even kontakt op te nemen. Zelf ken in deze module overigens ook niet.

Voor wat betreft weerstanden: bij Graupner zijn er nooit weerstanden nodig op de uitbreidingskanalen, bij Futaba alleen bij de FC16 en de F14.

Nu ben ook ik er een voorstander van om altijd toch een weerstandje te gebruiken. Dit om kortsluiting te voorkomen als je fouten maakt. Een weerstandje van 100 Ohm in de middenaansluiting van een schakelaar wordt door de zender 'gezien' als een doorverbinding, terwijl dit bij kortsluiting de stroom reduceert tot een veilige 50 mA.

Bij de FC16 en F14 heb je (zoals hierboven al staat) een weerstand nodig van 82k. In deze zenders zitten er naast de kanaalaansluitingen ook twee, respectievelijk drie multi-ingangen. Deze zijn bedoeld voor multiswitches. Hier kun je wél rechtstreeks schakelaars op aansluiten, ook al is dat officiëel niet de bedoeling. Als je namelijk nauwkeurig op de print kijkt, zie je dat multi 1 via een weerstandje is verbonden met kanaal 8, multi 2 met 7 (en bij de F14 multi 3 met 6). Dit weerstandje heeft een waarde van (75k tot) 82k.

Hoi Jan,

Dit is weer bruikbare info... bedankt :)

Hier nog een totale schema, zoals die dan voor de 7-kanaals module van C..... zou moeten zijn.
4100028753_62664a1668_o.png

4100028717_44485d738c_o.png

Deze laatste afbeelding is zonder de weerstanden !
Dit is meer om je een idee te geven, hoe de bekabeling komt.

Hopelijk is het je zo duidelijker...;)

Succes ermee.

Laatst bewerkt:
Back