Ervaring/kennis van: Life RX accu's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Robert O, 6 nov 2015.

  1. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Mijn Bec Regelaar van mijn regelaar geeft 5v, met een germanium diode in sperrichting naar de regelaar toe (dus er kan geen stroom naar de regelaar teo lopen) geeft een voeding van 5,7v. Dit is mijn back-up.

    Mijn primaire voeding betreft nu een lifepo accu, deze geeft 6v en is aangesloten op de ontvanger met een silicium diode, wat een 6V (bij volle accu) geeft op mijn ontvanger. Dit is mijn hoofdvoeding,
    Doordat deze spanning iets hoger is dan die van de regelaar in combinatie met die diode, zal deze 6V daar staan te wachten en wanneer deze verdwijnt zal de regelaar mijn ontvanger gaan voeden.

    Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit noodzakelijk zal zijn, maar de back-up geeft mij wat meer vertrouwen omdat er toch voor een hoop geld rond vliegt.
     
  2. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Dat klopt, zelf heb ik ook leren vliegen met een charter en een 600mah als voeding, wat nooit problemen gaf.

    Dit was een accu die ik kon krijgen dus deze heb ik besteld, hij is inderdaad veel te groot maar kwa gewicht voor mij geen probleem.

    De akku is voor mij de hoofdvoorziening en de bec van de regelaar de back-up (niet dat ik verwacht dat deze ooit gebruikt zal worden). De + van de beiden zijn van elkaar gescheiden doormiddel van een diode, dus er kan nooit een stroom gaan lopen door kortsluiting.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Je zal hier een Siliciumdiode bedoelen. Er zijn maar heel weinig Germanium diodes die een hoge stroom kunnen verwerken. Veruit de meeste Germanium diodes die je nu nog kunt kopen kunnen maar 20mA á 30mA verwerken. Enkele types komen misschien tot 100mA maar veel meer niet.
    Ook is de lekstroom van Germaniumdiodes in de sperrichting behoorlijk groot en de maximale (sper)spanning welke Germanium kan verwerken is erg laag. Meestal niet veel meer dan 20V in ieder geval minder dan 50V.
     
  4. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    De Diode voor de Accu is inderdaad een (Standaard) Siliciumdiode.
    Klopt Germanium is het inderdaad niet.
    Ik zou dan even na moeten kijken wat voor type het is, deze heeft wel een spanningsval van 0,3 en werkt met een 3A max.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Zal wel een Schottkey zijn.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Schottky
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn trouwens vrij makkelijk low drop germanium diodes te vinden die hoge stromen aankunnen...
    Maar een alternatief is inderdaad een schottky of, iets geavanceerder, een DC-DC converter.
    Kosten tegenwoordig ook niks meer.
     
  8. Davidrobert

    Davidrobert

    Lid geworden:
    16 jul 2010
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Ede
    Er zijn regelaars die zijn ingesteld om zowel zelf via de BEC stroom te voorzien aan de ontvanger-accu als bij meer stroom aanvraag dan de BEC kan leveren over te schakelen op een rechtstreeks op de ontvanger aangesloten accu. Bij YGE regelaar is dit een vier-cellige NiMH accu en bij Kontronik regelaar kan een twee cellige lipo rechtstreeks op de ontvanger worden aangesloten mits ontvanger en servos HV types zijn uiteraard.
     

Deel Deze Pagina