ervaringen laden met 5C budget lipo,s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door r.marijnissen, 17 nov 2009.

  1. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    De populaire hyperion G3 lipo,s en kokam kunnen al op 5C geladen worden.
    Bij de G3 lipo,s doen ze het dan zelfs beter dan laden met 1C en er zijn er al velen die de 250 cycli gepasseerd zijn zonder dat ze een krimp geven.



    Nu zijn er ook de welbekende hobbycity lipo,s die ook al op 5C geladen kunnen worden.
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : 40C Discharge

    Iemand al ervaring mee en dan bedoel ik het laden op 3C en hoger?
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    5C laden? Wow die techniek gaat hard zeg!
    Wordt je met je 50W ladertjes bijna verdrietig van. ;)

    En dan ook nog die bami lipotjes voor een paar centen.
    Met 2 lipopacks en een dikke lood accu kun je gewoon al continue in de lucht zitten nu.

    Ik ben ook wel heel benieuwd of iemand die zippy accus heeft geprobeerd vol te stampen op 3~5C.
     
  3. johan.heyrman

    johan.heyrman

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Beveren-Waas
    Ik heb een "ZIPPY Flightmax 2200mAh 4S1P 40C" besteld, zou normaal een van deze moeten toekomen. Ben zeer benieuwd....
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb een beetje gegoogled over +1C laden,
    maar ik zie dat alleen een beperkt aantal laders dit kan.
    Betekend dit dat ik mijn X-Peakjes niet zomaar op 4400 kan zetten om een 2200 pack vol te gooien?
     
  5. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Als je lader voldoende watt heeft om dat te doen zou dat zeker kunnen ;) . Maar 1c is en blijft nog altijd de beste laad snelheid om een lange levensduur te hebben.
     
  6. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg

    Dat is dus niet altijd meer waar.
    De G3 lipo,s presteren beter geladen op 5C dan op 1C.

    Ze gaan 4x langer mee dan een "gewone lipo" vergeleken bij dezelfde ontlading.

    En of je ze dan laad bij 5C maakt bij die 4x langere levensduur niks uit.
    Toch is het niet zo dat als je op 1C gaat laden ipv 5C ze dan nog eens 5x langer mee gaan omdat je maar met 1C laadt.



    Nee ze gaan 4x langer mee en laden met 1C of 5C maakt geen bal uit,
    de praktijk zegt zelfs dat de G3,s continu geladen op 5C beter blijven dan op 1C.

    Leesvoer:
    hyperion-g3-accus-draadje-cx-en-vx-serie


    Maar oke, Dit gaat niet om de G3 maar om de flighmax of rhino lipo,s
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Zijn er ook keiharde feiten dat 5c beter is als 1c? Ik weet dat er op een engels forum een topic is waar iemand a123 cellen aan zware tests doet en dat die meer als 80% capaciteit over hebben na 1000 ladingen. Was zelfs zo dat de oudere cellen een hoger voltage hadden bij dezelfde ontlading als nieuwe cellen...
     
  8. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    mijn hyperion G3 35C lipo paketten zijn na enkele keren laden met 1C een halve volt minder onder belasting dan momenteel, nu laad ik namelijk uitsluitend met 5C en ben super tevreden met de cellen.

    heb pas een 80 ladingen op de meest gebruikte cellen en deze blijven super.
     
  9. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Keiharde feiten? Volgens de vele reviews van gebruikers op internet,
    dan klopt het tot nu toe inderdaad wat de fabrikant zegt.


    Hyperion's new G3 series LiPolys - RC Groups

    Als je dan dus veel rond leest over de G3 cellen dan kun je inderdaad stellen
    Dat:

    * G3 beter presteert geladen op 5C dan op 1C
    * Dat de levensduur niet negatiever beinvloed wordt door laden met 5C maar dat de levensduur afhangt van hoe zwaar je ze ontlaadt/belast worden.
    En het leuke daar van is ze kunnen ook zeer zwaar belast worden.

    In elk geval als ik lees 200+ x geladen met 5C en ze voelen nog als nieuw... en laden bij 1C en ze worden minder.
    Heb hier 2 lipo,s die bij 1C na 40x laden al ver op waren.....
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2009
  10. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg

    A123 is weer een ander type cel.
    Wil het hier over lipo,s hebben die zwaar belast kunnen worden maar voornamelijk ook tot 5C opgeladen kunnen worden.
     
  11. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    en de prijskwestie is ook redelijk terug te brengen.. met 1 pakket kun je iedere 12 minuten een geladen pakket hebben en weer vliegen..met 2 pakketten kun je een hele dag continue vliegen(indien je lader zwaar genoeg is) en als je dat wilt met paketten welke een uur laden heb je er dus 3 nodig,voor 3 vluchten per uur. of zelfs 5 voor continue.

    ik weet dat je zo eigenlijk niet moet rekenen maar toch..
     
  12. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Veel laders zijn beveiligd tegen laden op meer dan 1 C.
    Wanneer je aangeeft dat je accu 4400mAh capaciteit heeft zal hij niet sneller laden dan 4,4Ah
    Echter wanneer jij de lader zegt dat er een 6600mAh Accu aanzit dan zal hij op 1C max dus 6.6 ampere kunnen laden.

    Het is dus maar net hoe je de lader instelt.

    En ja als je 5C wilt laden op een 5000mAh accu zal je een lader met 25 ampere laadcapaciteit moeten hebben. (en hij moet genoeg wattage hebben) Deze laders zijn er nog niet zoveel.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als de op de laderingestelde capaciteit is gekoppeld aan een beveiliging die er voor zorgt dat de geladen capaciteit nooit groter kan zijn dan de ingestelde, dan werkt deze beveiliging niet meer.

    Als je een 1000 mAh Li-Po aansluit en de lader aangeeft dat het een 5000 mAh type is, om met 5 Ampere te kunnen laden, dan stopt grijpt de beveiliging pas in bij het bereiken van 5000 mAh. Je Li-Po is dan allang tot as gereduceerd.

    Wees hier voorzichtig mee!
     
  14. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Voor alle soorten van accu's laden geld dat je moet weten waar je mee bezig bent !

    Zeker met lipo laden, en al helemaal met grotere stromen !!

    Zeker met de Hyperion G3 serie, superrrr :thumbsup: :worship:
     
  15. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg

    Beveiliging is gebaseerd op het voltage voor zover ik weet.
    Als je een 2500Mah 3 cell lipo instelt op laden 5000Mah 3 cell dan laadt hij met 2C, maar de lader stopt bij een ruime 12.6v.
    Zo werkt het bij mij in elk geval.

    Hoe werkt een lader als een i-charger eigenlijk?
    Stel je wil een 3 cell 2500Mah met 5C laden en de lader kan dit aan.
    Stel je dan in 3 cell 2500Mah laden bij 5C of moet je dan ook meer Mah aangeven?

    Neem aan dat je niet instelt 12500Mah 3 cell?

    Of is het dan gewoon 12.5A instellen?
     
  16. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat is precies waar mijn vraag ook over ging. ;)
    Ik lees dat er laders zijn waarbij je de C ook in kunt stellen, maar waarom eigenlijk.
    Laders stoppen toch gewoon vanzelf als de meter een kleine terugval constateerd?
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Het vanzelf stoppen bij een kleine terugval (delta-peak) is van toepassing bij de ni-cd's en ni-mh's , bij de lipo's is de afslag gewoon op voltage (4,2v/cel) al dan niet aangestuurd door de balancer.

    De C-waarde is niet instelbaar bij laders , het amperage waarmee je kan laden is dan instelbaar. Er zijn ook laders (vooral de goedkopere en simpele) die een max van 1C (1x de capaciteit in ampere's) aanhouden bij het laden. Is in mijn ogen vooral een beveiliging voor de lader aangezien deze vaak niet verder komen als een watt of 50.

    De grotere en duurdere laders hebben dit niet omdat ze ook meer laadvermogen hebben , mijn Power Peak Infinity 3 b.v. heeft een max van 180 watt.
     
  18. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Hier vind je manuals van verschillende ichargers: 10S 10A 300W charger/discharger ( iCharger 1010B+) --206B, 208B release! - RC Groups

    Je kunt bij de icharger inderdaad de laadstroom instellen.
    Dus wil je een 5000mAh accu op 10A laden, dan stel je laadstroom in op 10A (de 208B heeft hier dan een max van 20A). De beveiliging kun je wel gewoon instellen op 5000mAh, zodat ie er nooit meer dan 5000mAh in pompt (max kun je 99900mAh instellen). Ik zet deze meestal iets hoger, zodat ie niet te vroeg afslaat.
    De safetimer en het voltage (voor lipo van 4V tot 4,3V per cell, standaard is 4,2V) zijn ook apart in te stellen.

    De icharger stopt echter niet zoals hierboven vermeld als het voltage van 4,2V per cell is bereikt. Bij normaal gebalanceerd laden houdt hij de volgende regel aan:
    Icv = Icc/10 OR Vout = (cell_count x cell_max_voltage) + 0.2

    Als de termination voltage van 4,2V per cell bereikt is, komt er een transitie van constant current naar constant voltage. Is de cv dan 1/10 van de cc, dan stopt ie (of als 4,2x aantal cellen + 0,2 is bereikt). Althans, zo begrijp ik het tenminste uit de tekst...
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2009
  19. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.

    Een goede lader en zeker eent waar je bijvoorbeeld 5C mee kan laden kun je zeker de C waarde ingeven.

    Ook "let" deze lader zowel op je delta peak, en laadstroom, en balancen, en temperatuur.......

    Zeker met een lader van 250 W zou het niet goed zijn als deze maar naar een item kijkt.
     
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik heb een goeie lader (PPI 3 bid) , maar de C-waarde kan ik niet opgeven hoor.....

    Capaciteit , cellenaantal , laadstroom , afslagen en dergelijke wel.

    Voor zover ik weet is er geen enkele lader waarbij je de C-waarde dient op te geven , dat heeft namelijk niks met het laden te maken C-waarde en laadstroom zijn 2 verschillende dingen ;)
     

Deel Deze Pagina