ervaringen laden met 5C budget lipo,s

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door r.marijnissen, 17 nov 2009.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dan kom ik maar weer even bijdehand doen. :eek:

    Waarom moet het allemaal zo snel als je voor 100 euro een emmer accus hebt waar je kofferbak van doorzakt?
    De enige zinnige toepassing is mischien als je snel wat heats moet vliegen/rijden en je te krenterig bent om 2 accus te kopen,
    of als je je op zondag om 3 uur realiseerd dat je toch best wel eens wil gaan vliegen en al je accus helemaal plat zijn. :lol:
    Maar verder?

    Ik heb gewoon 4 laders en 4 goedkope accus, die kan ik dan met 2C vol brullen als et moet,
    en dat vind ik eigenlijk wel snel zat, in 30~40 minuten alle 4 vol.

    Waarom hebben we zon haast? :p
     
  2. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Omdat ik in het weeked gewoon alles in mijn camper laat liggen en ik
    dus niet alles naar binnen hoeft te dragen en daar alles op moet gaan zitten
    laden. Daarbij komt uit de HP meer vermogen als je ze op 4-5C laad ( dit
    moet ik bij de Flightmax's nog zien, heb dus nog geen ervaring mee )

    Maar 1 set accu's per vliegtuig is voor mij perfect, twee 350W laders en
    alles zit in 15-17 minuten vol. Moet er natuurlijk wel bij zeggen dat ik
    met mijn camper het voordeel heb dat ik 24 V 40A ( 2 huishoud accu's van
    90Ah per stuk ) tot mijn beschikking heb.En de camper gaat als ik thuis
    kom direct op de 220V~ en dan worden de accu's direct op geladen.

    Ik heb daar bij ook Lifepo ontvanger accu's ( ook in 15 min vol ) waardoor
    ook die thuis geen verzorging nodig hebben.

    Ik hoef dus niet de dag van te voren te denken ik ga morgen vliegen, ik ga gewoon,
    en om die reden zit ik dus ook niet thuis met 12 volle lipo pakketen( van 11s tot 5s ).
    Dat vind ik een gerust stellende gedacht. Want daar kunnen 10kW - 20kW uitkomen als het fout gaat.

    Bart,

    PS , ik denk niet dat het volgend vliegseizoen snel gaat met de zippy's zie footer, die vlegtuigen zijn
    dan allemaal electrisch en het merendeel met hyperion lipo's
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2009
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat er ook meer vermogen UIT komt als je ze snel laad heb ik nog nooit van gehoord.
    Maar ik kan ook niet weerleggen waarom dit NIET kan, dus ik geloof et wel. :p

    En als 30 minuten al telang duurd, ben je een behoorlijk snelle ontbijterd hoor Bart. ;)
    Hier gaat de boel als ik wakker wordt aan de lader als ik die dag wil gaan vliegen,
    Nog voor ik gewassen en ontbeten heb, is de boel al vol.
    Maarja, jij vliegt natuurlijk met nogal grote bakken, ik snor op 3s 2200mah packjes.
    Daar zal het verschil in behoefte wel in zitten denk ik.

    En och, als et ontloft dan ontploft het maar, bij mij liggen alle accus opgeborgen in een brandveilige la box.
    Ik heb van zulke incidenten ook eigenlijk nog niet gehoord, dus het zal wel meevallen denk ik. ;)

    Iedereen doet zijn eigen ritueeltje voor hetzelfde resultaat, vliegen doen we allemaal.
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Staat al een paar keer op dit forum, G3 cellen doen het beter bij 3C dan bij 1.
    Al die 'voorzichtige' mensen slopen hun accu's door het rustig aan te doen.:cool: Heb het al een paar keer geroepen, en niemand die me geloofde de 1e paar keer:rolleyes: Zelfde gebeurde de 1e paar keer toen ik over verwarmen begon.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2009
  5. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Ik heb hier een rhino 3S1050 accu liggen, daar staat op het label "do not charge over 1C". Als ik de post van nando lees, zijn die ook met meer te laden. Accu zal nu ongeveer een half jaar oud zijn. Kan ik die dus zonder probleem met 2C laden (meer is niet nodig, vlieg rond de 30 minuten op 1 accu:))
     
  6. PIR3lly

    PIR3lly

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    1.907
    Locatie:
    nabij Schiphol
    Gewoon proberen en erbij blijven.
    Je merkt snel genoeg of ie te warm wordt.

    Laatst mijn 3S 5000mAh op 2C geladen en de accu bleef gewoon koud. Niets bijzonders.
     
  7. David BRO

    David BRO

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geel - België
    Ik ben dit topic vanaf het begin vol interesse beginnen lezen, was zeer benieuwd naar ervaringen met 5C laden van de budget lipo's, lees dus Rhino's, omdat ik er zelf aan wou beginnen. Na 2 weken veel wijzer geworden, maar niet veel over het topic zelf dus... ondanks de enkele ON TOPIC requests van anderen.

    Heb nu de knoop maar doorgehakt. Ik wil deze winter veel sticktime met mijn Parkmaster opdoen, lees dus kleine batterij, die ik op telkens 8 minuten leegvlieg in mijn tuin.... Voor mijn Parkmaster heb ik 3 Rhino's 40C 1050mah besteld nu, die ik hoop op 8 minuten leeg te vliegen, direkt op 5C aan de lader te hangen, en dan ongeveer 12 minuten later terug een volle batterij te hebben. 3 besteld om goed bezig te blijven, en eventueel 1 in reserve te hebben. Ik zal ze laden met mijn Robbe Compact Duo-power 6S-EQ, die ik instel op 1000mah, en dan 5000ma laadstroom, of 5C. Dat zou de 5A lader dus moeten aankunnen.
    1. Sorry als ik 10 fouten maak tegen exacte benamingen van stroom en dergelijke, dan had ik de 8 pagina's hiervoor maar beter moeten (her)lezen zeker ?
    2. Als iemand denkt dat ze gaan ontploffen, laat het me weten, dan moet ik er blijven bijstaan ipv met de andere batterij in de tuin te vliegen. De Rhino's waren 14.95$ of 10.32€ per stuk, dus kan me geen moer schelen als ze snel de geest geven, maar zou het spijtig vinden als mijn huis affikt (en ja, ze laden in een stevige bloempot, en niet naast de krantenbak).
    3. Ben nu echt wel benieuwd of er al iemand met concrete info betreffende "ERVARINGEN LADEN MET 5C BUDGET LIPO'S" is, of ga ik nu echt de eerste zijn ?
     
  8. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    de 40C rhino's worden duidelijk op de website aangegeven dat ze met 5C geladen kunnen worden. Ik zou het heel erg/slecht vinden als dat niet klopt, hobbycity heeft een naam hoog te houden;)
     
  9. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Gaat niet helemaal lukken vrees ik ... Als je normaal met 1C laadt, zul je merken dat het ook niet precies met een uur lukt. Terwijl dat theoretisch wel zou moeten kunnen in die tijd ... Dit komt omdat de lader aan het einde van het laadproces de laadstroom verlaagt.

    Zal dus wel een 15-18 minuten duren, vermoed ik ...

    Ik zou er de eerste keren even bij blijven en kijken / voelen of de Lipo's niet extreem heet wordt :) Blijft de Lipo gedurende het gehele laadproces koel tot een beetje warm, dan is er weinig aan de hand en kan je gaan vliegen :)

    Ik kan alleen voor mezelf spreken, 5C nog niet gprobeerd omdat ik gisteren pas gelezen heb dat dat kon. Ik laad sinds enige tijd wel Rhino's (en Flightpowers/Turnigy's) met 2C geladen wat prima gaat ! Ze worden er geeneens warm van ...

    Grtz,
    Menno
     
  10. David BRO

    David BRO

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geel - België
    Gelijk, maar als ik aan het vliegen ben, trek ik hem er na 12 minuten af. De laatste 50mah laten voldruppelen zal er dan niet bij zijn :roll:, end dat zijn idd die extra 5 minuten.

    Als ik dan tijdens vliegen 5C laad, zouden jullie ze dan nadat ik gedaan heb met vliegen (of als ik tijd heb dus...), ze gewoon met 1C of 2C laden ? Zou het voordelen opleveren om ze af en toe rustig op te laden ? Of gewoon steeds 5C laden...

    Heb ze toch echt gekocht om mijn plannetje te laten lukken. Deze winter als ik tijd over heb, ff. een uurtje of 2 uurtjes vliegen, en dan toch aan een gemiddelde van 5 vluchten per uur komen (8 minuten, batterijen wisselen aan lader, slokje drinken, 8 minuten, ...). Trukjes leren op de SIM, ze uitproberen en verfijnen op de Parkmaster, en dan volgende zomer vol glorie op de Extra EXP vliegen, zie het zo al voor mij :rolleyes: lol, hoop doet leven !
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ze ontploffen als de buitenkant stuk gaat, als de spanning boven de 4,25V komt, of wanneer ze heel erg heet worden (als je huis al aan het branden is bv.;)).

    Als ik 5,1C laad (met een hyperion lader, die stopt tijdens het laden zo af en toe om te meten) heb ik mijn zippy 450mah 20C (en hyperion g3 450) na 12min bijna vol en begint de laad stroom onder de 1A te komen. Als ik op dat moment een accu nodig heb gaat hij van de lader en de volgende eraan. Na 15min komt er zo goed als niks meer bij en meestal na zoon 18min piept m'n lader.
    Dit alles is als ik de accu 'te' leeg vlieg, laad er als ik hem door laat laden zoon 450mah in(volgens het display van m'n lader), soms iets meer soms iets minder.

    Ik had het graag met andere accu's getest, maar ik heb ze gewoon niet.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2009
  12. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    Hoi Fabian,

    Op de website van hobbyking staat op de laatste regel ook: Generic warning label on back of the pack will be changed once new sticker labels are ready.

    Jan-Willem
     
  13. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg

    Voor 100€ een emmer accu,s? Ja Als je kleine kistjes vliegt....
    Jij hebt geen 4 laders, maar 1 lader met 4 uitgangen van max 50W :).
    Bij de wat grote pakketten blijft er weinig van die 2C laden over.
    Deze dus toch gekocht:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Quattro 4x6S Multi Charger $149.95

    Bevalt dus goed?


    Stel:

    * Je vliegt verschillende kisten waarbij de lipo,s niet uitwisselbaar zijn.
    Dan kun je 2 lipo,s de kist kopen en toch non stop vliegen....
    Voor 4@5 kisten 4 lipo,s de kist kopen om de wat 2/3 jaar.......

    * Je vliegt 8 min op een lipo. Als ik dan 4 lipo,s heb.
    Dan kan ik 32 min vliegen, als ik klaar ben dan moet ik op de eerste lipo nog steeds 36 minuten wachten bij 1C laden.
    Ook zon 4 in 1 lader biedt dan geen verbetering.


    Jij praat wel leuk over met 2C volduwen...
    Dat is allemaal leuk met kleine lipo,s.
    Tot 3 cell 2200Mah = 2C te doen want hij levert max 4.5A op 3 cell lipo,s.
    Bij de wat grotere pakketten wordt het dan al snel 1C of zelfs 0.5C + dat je van grotere pakketten liever niet 4 of 5 koopt ivm de prijs per stuk.



    Het fijne van snel laden=
    De nieuwe generatie lipo,s slijten er niet sneller door maar gaan zelfs langer mee.
    En je kunt non stop vliegen met slechts 2 lipo,s.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2009
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Inderdaad, ik vlieg niet groter dan 2200mAh, enkel een paar dubbelpacks 3s2p maar niet veel gekker.
    Daarom is het voor mij ook weinig boeiend denk ik.
    Voor 30 euro koop ik 4 accus, en ze zijn in 35 minuten klaar met laden,
    4 sets dus delen door 4, heb ik iedere 9 minuten een accu om te gaan vliegen,
    bijna constant vliegen dus, maar dat doe ik 9 van de 10 keer toch niet.
    Zelfs als ik met een dubbelpack model aan het vliegen ben heb ik iedere 20 minuten een pack klaar,
    en 10 minuten vliegen, 10 minuten kijken vind ik prima. ;)
    Drink even een kop koffie en je kunt in 1 knal 4 accus acher elkaar leeg raggen.

    En NU zijn de kosten nog hoog voor die grote kisten, maar hoe hard is die lipo de laatste 2 jaar al niet gegaan?
    2 jaar geleden betaalde ik voor dezelfde capaciteit accus 30 euro PER STUK,
    en dat waren nog 15C mormels ook.
    Geef het een jaar en dan zijn die 5000mAh 40C packs ook geen ruk meer waard. ;)
     
  15. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Ik denk niet dat je nog veel prijs daling gaat zien.
    Iets dat nieuw is is in het begin altijd best prijzig.
    Pas als het een gemeen goed is komt de prijs op een continu level.
    En dat is nu wel bereikt.

    Wel zullen de prestaties blijven verbeteren van lipo,s door doorontwikkeling.
    HC koopt gewoon mega groot in, daarom kunnen ze zo "goedkoop"zijn.

    Anders zou je nimh accu,s nu kopen voor vrijwel niks.
    Kijk maar wat een nieuwe G3 lipo kost.
    Dat is niet mis.
    ALL e RC - Your Hyperion Headquarters


    En ook al kosten 5000Mah lipo,s over een jaar geen ruk meer, je moet dan nog steeds een betaalbare lader hebben die ze vol krijgt in een tempo dat te doen is.
    En die ontwikkeling gaat minder snel.

    Maar ik zie niet gebeuren dat je straks een 6 cell 5000Mah 40C koopt voor 30$, maar laten we hopen van wel.
     
  16. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Hc is een 'non profit organisatie'... Vorig jaar hebben ze zo goed als kiet gespeeld. Waarschijnlijk krijgt die Jason gewoon een standaard salaris maar geen overdreven bonussen enzo...

    Laders gaan ook behoorlijk omlaag hoor, 20 ampere 350 watt lader is nog geen 150 euro (zonder voeding) uit honkong met verzenden douane en al die reutemeteut... noem ik niet bepaald duur hoor ;).

    Te goedkoop moeten lipo's ook niet worden, dan gaat de kwaliteit gewoon achteruit.. 30 dollar voor een 3s lipo, dat is 20 euro... en daar zitten ook nog inpak kosten, vervoers kosten enz enz enz bij... veel goedkoper zal het inderdaad niet worden.

    Zelf heb ik overigens een 1050 mah 20c rino lipootje met 5 ampere 10x vol gepompt.. lipo gaf geen krimp en werd nauwelijks warmer. Uiteraard de hele tijd er bij gebleven omdat ze maar 2c rated waren.. Dus ik ben er van overtuigd dat de nieuwe generatie wel degelijk die 5c aan kan! Als mn nieuwe lader er is ga ik ook met 10 ampere proberen, uiteraard in een veilige omgeving.
     
  17. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg

    Die lader is ook naar mij onderweg, later ook nog een 2e:rolleyes: en is zeker niet duur.
    Alleen sven zei eerder waarom snel laden(5C) en niet met 4 laders (4 in 1)
    En dat 5000Mah lipo,s over een jaar ook weinig meer kosten.

    Ik doelde alleen op, ook al kost zon groot pakket straks weinig meer.
    Je zal nog steeds een sterke lader nodig om ze vol te krijgen zon 4 in 1 trekt dat niet, Nou ja als je 2 uur kan wachten wel. ja.
    En geloof me over 1 jaar koop je niet voor 99$ een 4x 300W lader in 1.
    Die ontwikkeling gaat trager dan die van lipo,s...

    Maar denk niet dat de prijzen veel meer zullen zakken.

    Maar we zullen zien.

    Blijf zelf wel benieuwt of met 5C laden bij dit soort HC pakketten aanslag doet op zijn bestaan vergeleken met laden met 1C.
    Bij de 1e generatie lipo,s gingen ze er flink mee achteruit.

    Mijn eigen ervaring met 30C paketten is dat ze er goed tegen kunnen.
    Heb ook 2 5C pakketten onderweg.

    Maar die zullen pas vanaf het voorjaar echt veel laadbeurten krijgen.
    Blijft toch apart dat zo veel mensen die G3 lipo,s hebben gekocht omdat ze zwaar te onladen/laden zijn.
    En ze er goed tegen kunnen en lang mee gaan.

    Maar dat deze goedkopere misschien wel hetzelfde presteren.

    Net als een 1C zippy gelijkwaardig is aan een merk 1C lipo.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2009
  18. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Blijft toch apart dat zo veel mensen die G3 lipo,s hebben

    je vergeet even dat de G3's meer vermogen geven in een zelfde setup waar je dus uit kunt concluderen dat de IR lager is. Ook is het zo dat ze helemaal niet kritch zijn als je een keertje tot bijvoorbeeld 98% ontlaad. Raad het niet aan, maar mijn 170 cycle cx G3 is ook 2 keer tot 98 % leeg geweest.

    Voor mij was de 5C het koop argument maar je krijgt bij de G3 niet alleen die 5C.
    Ik weet dus dat de FM, al een behoorlijke lagere spanning heeft als een vergelijkbare G3. Of dat bij de andere ook is weet ik niet, en de IR moet ik nog een keer meten, bij belasting. Dan lijkt het er op dat de FM die extra voordelen niet heeft, en de levensduur moet zich ook nog bewijzen bij die laadstromen.

    bart,
     
  19. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hmm de HC paketten waar 1C charge op staat laad ik al meer dan een jaar zonder problemen op 2C. Kan ik de 5C pakketten nu ook op 10C laden :confused:. Nu niet meteen gaan roepen dat dat niet kan want dat zei men van 2C laden ook (of het moet zijn dat een 6S 40A lader nog niet te koop is...)

    Sorry kon het niet laten :wink:
     
  20. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Op de 2c rated pakketten staat ook dat ze maar max met 1c geladen mogen worden, omdat hobby city gewoon teveel stickers had laten maken en dan maken ze eerst alles op voor de nieuwe stickers komen.

    @Xyz

    Hoe weet je dat je een pakket tot 98% hebt leeg getrokken?
     

Deel Deze Pagina