Ervaringen met draadloze haakse slijpers?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door ruudxd, 22 jan 2017.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Ik ben aan het kijken naar een haakse slijper, en ik twijfel of ik voor een draadloze of een bekabelde zal gaan.
    Ik heb al 2 Makita 18v machine's, en 3 4ah accu's, dus de keuze voor Makita is eigenlijk al gemaakt ( dit is ook de reden dat is de Makita machine's gekocht heb, vanwege alle losse body's die te koop zijn )
    Daarnaast zou ik met de huidige actie die Makita heeft, met een accu slijper ook nog een 3ah accu krijgen.

    Zijn er mensen die ervaringen hebben met de draadloze slijpers?
    Het trekt mij wel, omdat je hem sneller pakt naar mijn idee, maar ik zit een beetje met de tijd die je kan werken, voordat de accu leeg is.
    Wat zou de werktijd ongeveer zijn?
    Uiteraard hangt dit van het gebruik af, ik wil hem rondom huis gaan gebruiken, veel verschillende dingen dus, maar het zal vooral bestaan uit staal en aluminium van verschillende diktes slijpen en staal schoon slijpen of iets vormen met een schuurschijf, om het te lassen of verven.


    Ik hoop dat iemand mij wat ervaringen kan geven!

    Ruud
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    De kosten voor een accuslijper zijn aanzienlijk hoger. In de bouw is het argument een beetje: Als je op veel verschillende plekken aant werk moet met zo'n slijper is een accu wel handig. Als je vaak op 1 plek slijpt is een snoer handiger.
    Bovendien zijn gewone slijpers sterker en gaan eindeloos door, accu moet telkens verwisseld worden en de accu's zijn na een jaar of 4 aan vernieuwing toe.
    Je kunt tegenwoordig wel een poosje vooruit met 1 acculading. Ze zitten al op 5 Ah.

    Het is een beetje ook een persoonlijke keus....succes...
     
  3. Schippersss

    Schippersss

    Lid geworden:
    21 mrt 2015
    Berichten:
    10
    Wij hebben hier de hitachi 18v 5ah. Hij is toch wel na en 20 min leeg. Heb er 2 accu's bij, dus echt heel de dag mee in de weer is geen optie omdat het opladen toch wel en 2 uur duurt. Gebruik hem hoofdzakelijk voor ontroesten met een komborstel. Nadeel vind ik dat als je er hard erop duwt bij bijvoorbeeld een dikke roest bult, hij dan uit gaat, soort beveiliging. Hier heb ik met de gewoon draad hitache geen last van, die blijf gaan. Wel is die handig voor het snelle werk, even wat bijwerken of doorslijpen en op plekken waar het een hoop gedoe is om stroom te krijgen. Gebruik hem toch nog wel redelijk vaak, zeker omdat je mobiel bent en geen hoop tijd kwijt bent aan een hele kabeltje legen voor paar roest puntjes. Maar de draad hitachi blijft het echte werk paard voor de gehele dag werk en voor de zware omstandigheden.
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt voor de reactie's!
    Makita mailde mij terug dat het inderdaad lastig is om een tijd aan te geven door het verschillende gebruik, maar als hij een gokje moest doen was het 30-45 minuten.
    Dat wat krap nemen, en met een korreltje zout, dan kom je inderdaad richting de 20 minuten.
    Nou kan mijn Makita lader de accu in ongeveer een half uur vol hebben geloof ik, dus ik zou door kunnen werken met 3 of 4 accu's.
    Maar het inkakken is inderdaad een behoorlijk nadeel, al claimt Makita wel dat ze bijna net zo sterk zijn als de bekabelde modellen, maar ik denk dat dat inderdaad zo is als de accu's nog vol zijn.
    Ik ga eerst voor een bekabelde versie, en misschien koop ik er later als ik hem voor een mooi prijsje tegen kom wel een accu model bij voor het snelle werk.

    Een wat lang verhaal, maar ik zet het er even bij zodat iemand die misschien dezelfde afweging maakt er ook wat aan heeft.

    Bedankt voor de info!

    Ruud
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    De bekabelde is ongeveer 2x zo sterk. Ook ligt het toerental veel hoger. Neemt niet weg dat de draadloze variant errug handig is en gewoon prima voldoet aan het lichtere slijpwerk.

    Laatst nog even mijn dochters fietsslot doorgejast ermee op het station. Voor je keuze : het precies waar je hem voor wilt gebruiken. Als je veel slijpt en hebt stopcontacten in de buurt kun je best voor de kabelversie gaan. Als je af en toe een klusje hebt en je hoeft geen dikke assen door te slijpen voldoet de Makita ruimschoots.
     
    r.marijnissen vindt dit leuk.
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kan me ook eigenlijk geen andere toepassing voorstellen.
    Moet je veel slijpwerk doen, is er toch altijd stroom omdat slijpwerk alleen nooit een klus op zich is.

    Heb je echter sporadisch wat slijpwerk, is de accu toch altijd leeg.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    alles valt en staat ook met het type.
    Vaak hebben fabrikanten vele klassen materiaal, met allemaal hun eigen (bedachte) werkgebied.

    Pak je een lichte variant, bedoelt voor licht slijpwerk, en ja gaat daar volle sjas zwaar constructiewerk mee doen... Gaat die machine het niet trekken.
    Draad of geen draad. Het is ergens voor berekend.
    Vaak worden de accuversies met wat minder zware motoren uitgevoerd.. en zijn dus ook wat minder vermogend dan bekabelde versies.
    Een vergelijk dat de "accuversie" het niet trekt, maar de bekabelde versie wel... Komt toch ook vrij regelmatig omdat de bekabelde versie gewoon zwaarder is uitgevoerd.

    Zolang je de juiste dingen met elkaar vergelijkt...
    kun je eigenlijk niet zo snel bedrogen uitkomen.
    In dit geval, toerental, wattage.
    Frommel er een li achtige accu in, kun je eigenlijk niet zo snel misgrijpen.

    Waarschijnlijk zal de financiele afweging toch de belangrijkste worden..
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een ander nadeel van een accu-machine wat ik meemaakte:
    Ik had een accuboormachine van een "bekend" merk. Het ding deed 't prima. Twee accu's standaard erbij, de ene accu in de machine, de andere in de lader... geen centje pijn! Totdat naeen jaar of drie beide accu's snel achter elkaar de geest gaven. Machine was nog prima. Oké... Zoeken op Internet naar nieuwe accu's... Jammer dan, nergens meer te vinden. Fabrikant had een "nieuwe en veiliger" aansluiting uitgevonden. Oude machine werd op slag schroot. Op MP werden nog wel accu's aangeboden... voor meer dan de nieuwprijs. En dat ga ik niet betalen voor een tweedehands accu.

    Uiteindelijk (daar ben je modelbouwer voor!) zelf accu's samengesteld en in de oude behuizing gezet. Iets minder amperage, maar het ding doet het nu weer zoals het hoort.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, dat is iets heel raars tegenwoordig.
    als de accu kapot is, kun je beter een nieuw apparaat kopen.
    vaak goedkoper dan accu's halen..

    Ik heb zelf ook een accu boortol op li achtige accu's. ding doet het toch al een jaar of 7 zonder problemen.
    zat toen 1 accu bij. voor mij niet zo'n probleem, omdat die accu meestal met een uurtje ook weer vol zit..
    Maar, daar moet je altijd een beetje geluk mee hebben
     

Deel Deze Pagina