Ervaringen met Hextronix D9 Lipo's van United Hobbies?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 26 feb 2007.

  1. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Kan van het verschijnsel beginnen meespreken.

    Heb ook een 2 tal pakketjes D9 5S2P 2200 mAh in gebruik

    Worden maximaal belast met 60 ampere moet makkelijk kunnen (2 parallel). (20 C = 88 A)

    na een cycle of 20 (max 25) donderdag met de calmato wezen vliegen en ze staan serieus bol. Ik schrok me een hoedje. Heb nog een 2de serie pakketten in gebruik latere besteld dus hopelijk een ander en beter lot vertonen nog geen tekenen van opzwelling (echter nog maar 5 cycles) :?

    Maar ik denk toch dat ik voor de grotere modellen me toch richting het brandstof gebeuren ga begeven. Zo wordt het wel een erg dure zaak. Ook al zijn de lipo's wat goedkoper bij UH.

    € 100 Voor een setje gedeeld door 20 is 5 euro per vluchtje. iets te veel van het goede.

    Greetz

    Tim
     
  2. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Mijn beide 3s 2200 mAh 20C pakketten hebben er zo'n 30 cycli opzitten en vandaag merkte ik na de vlucht ook een lichte zwelling. Ik gebruik de lipo's in mijn twinstar en deze trekt volgas zo'n 34A op de testbank. Iets van een 15C dus. Ik vlieg meestal halfgas rond met af en toe eens een streepje volgas.
    De zwelling is nauwelijks merkbaar (max 1mm) en gaat weer weg als de lipo's afgekoeld zijn (ze komen lauw uit de twinstar).

    Ik heb speciaal eens een vluchtje vrijwel volgas gevlogen : lipo handwarm en weer lichtjes opgezwollen. Merkbaar doordat je ze een millimetertje kan induwen, net alsof de shrinkwrap losgekomen is, maar de metalen casing onder de shrinkwrap beweegt wel degelijk mee.

    Nu qua prestaties merk ik geen nadelige gevolgen (voorlopig), maar hou die lipo's toch maar in 't oog. Bloedjammer wel. Voor de rest presteren ze uitstekend en onklopbare prijs.

    Volgens het forum van UH zou er een probleem met de hele D9 serie zijn en moeten ze herontworpen worden ...
     
  3. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    De prestaties blijven nog even goed en dan ga je het beginnen merken aan je vliegtijd dat er iets aan de hand is.

    Dat zwellen gaat erger en erger worden ... neemt elke keer ook wel wat af. Maar nooit meer zo dun als voorheen.
    Maar op een keer haal je ze uit je twinstar en verschiet je je een ongeluk, ze lijken elke moment te kunnen exploderen. net als ik afgelopen donderdag.

    Ik heb een redelijke "mooie" mail richting UH gestuurd.
    Afwachten wat de reactie is.

    Greetz
     
  4. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    nou lekker kheb er net 1 besteld :p
     
  5. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    hoeveel cycli heb jij met de jouwe kunnen doen voor ze leken te gaan ontploffen 2fast4u ? Ik zit nu aan ruw geschat een 30 cycli met de mijne :x

    Lipo's altijd 1C geladen en meestal halfvol geladen bewaard, zelden leeggevlogen (altijd minimum 3.2V nog erin en meestal 3.4V - 3.7V). Spanning na laden 4.18V, dus bomvol laadt mijn charger ze ook niet.

    Ik heb mijn packs van begin april en meer en meer klachten duiken op. Het begint er op te lijken dat er toch wel een slechte batch tussen zat :-(.
     
  6. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    20 cycles (25 max en dan ben ik heel positief)

    Ga ze nog wel eens laden buiten op een mooie dag.
    Als het laden lukt, gaat het ontladen dan ook steeds goed ...
    of kunnen tijdens het ontladen ook ontploffingen/brandjes plaats vinden ???

    Na een 4 tal dagen liggen zijn ze terug indrukbaar ... maar elke cel is nog steeds stevig opgeblazen. Een heel hoop gas als ze poef zouden zeggen.
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    heb 2 3S2200mah die al een tijdje ook zo zijn. Gebruik ze gewoon nog voor de T-REX werken nog perfect eerlijk gezegd... zien er alleen anders uit.

    is best wat over te vinden op rcgroups.
    1 gast (met veel kennis van chemie enzo) heeft al met redelijk succes een pack weer plat gekregen door een heeeeeeeeeeeeel klein gaatje erin te prikken en het gas te laten ontsnappen. Tis niet aan te raden, maar schijnt dus te kunnen. 1 wat slechtere accu werd daardoor ineens helemaal onbruikbaar...

    ff wat links (die ik ook nog niet helemaal doorgelezen heb, tis al laat...)
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=689816&highlight=puffed+lipo

    gezellige discussie: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=661662&highlight=puffed+lipo

    Lijkt er volgens mij trouwens ook op dat er aardig wat meer lipo's (andere merken zegmaar) ook dat opbol-effect snel hebben. Blijkt niet per sé te komen door te ver/hard laden/ontladen. Kan ook gewoon na 1 keer netjes laden/ontladen met een "kwaliteitspack".
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ik heb er net ook eentje besteld.. hoop dat deze wel goed blijft..

    ach.. ik zeg maar zo.. subc cellen zijn duurder...
    :)
     
  9. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Ja ik heb die draadjes ook zitten lezen maar als je een beetje verder leest ... dan leer je dat het niks helpt,het doorprikken dan, meer dan de helft van de capaciteit kwijt en later kan ze nog geen 10C meer leveren zonder serieuze spanningsval, als ik het me goed kan herinneren.

    @Sietse: Staan ze bij jou dan ook zo goed als op springen ? Of gewoon wat opgeblazen maar nog indrukbaar na het vliegen ?
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    2 staan ietwat strak en blijven ook wat bol staan, maar doen het goed. 2 (de oudste) zijn in rust netjes plat en niet indrukbaar (wel met wat butsen van crashes :). ). na een ragvlucht bollen die wel ietsjes op, maar bij koelen worden die dus weer helemaal plat. allemaal doen ze het verder nog prima.
     
  11. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    de mijne zijn ook in rust plat, maar als ze net uit het vliegtuig komen zijn ze ongeveer een millimeter opgezwollen en indrukbaar, alsof er 1 mm gas onder het pack zit. Ze houden wel nog goed hun voltage onder belasting, maar of ze nog hun volle capaciteit hebben weet ik niet. In elk geval geen duidelijk merkbare achteruitgang in prestaties (tot hiertoe - 30 cycles)
     
  12. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    De leverancier zegt op hun forum dat er zo veel verkocht is daar zit altijd wel een misbaksel tussen.
    Nu rijst bij mij de vraag zijn er mensen die recent een pakket gekocht hebben met laten we zeggen 25+ vluchten die geen problemen hebben?
    Het lijkt er op dat oudere pakket dit probleem niet hebben.
    Het lijkt mij interessant te weten wat de aankoop datum is en hoe je je cellen behandeld.

    Groet Robert-Jan
     
  13. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ik zit nog steeds te wachten ;) al anderhalve maand.. als het goed is is mn pakket ergens tussen *nu* en vrijdagmiddag binnen.. maar je weet het nooit. kan best weer 2 weken duren :(
     
  14. freaky-pyro

    freaky-pyro

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    190
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Robert-Jan ik het er nog geen 25 ronden opzitten, een stuk of 10.
    Merk geen opzwelling hoor. Ik vlieg ze in een T-rex. Heb toch wel vrij nieuwe. Ze zijn in blauw uitgevoerd.
     
  15. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Tegenwoordig staat er ook het volgende bij de cellen op de site..

    ATTENTION.
    Please ensure you cycle your batteries 3-4 times prior to pushing the packs to their full potential.
    Cycling your pack will break in the batteries chemistry and stop cell puffing or rapid capacity degradation.
    To cycle a pack you can simply use it as you normally would, though never draw more than 10C for the first 3-4 cycles.

    Stond er eerder nooit..

    Trouwens.. er zijn weer 800 3S 2200 paketten op voorraad!
     
  16. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Allé ... :?

    Ik heb hier nog 2 gloednieuwe packs 3S 2200 D9's
    ga het zeker eens uitproberen. En laat mijn bevindingen hier wel weten.
    Als het goede weer en de vrije tijd een beetje samenvallen kan het snel gaan, anders kan het nog wel ff duren.

    Greetz

    :|
     
  17. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Iemand al eens geprobeerd om die dikke voorgetinde draden op een Dean's te solderen ...?

    Ik weet dat ik niet 's werelds beste-pipo-met-een-soldeerbout ben, maar stekkertjes bakken gaat meestal wel okay ...

    Ik krijg die wires niet vast aan die lipjes, glijden er steeds weer van ...
     
  18. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Ik gebruik geen deans, maar heb tot nu toe geen enkel probleem gehad met de gemonteerde draden op de hextronic packs.
    Zelfs het solderen van de originele draden op de lipo's zelf is geen probleem..

    Het moet dus aan je soldeerkunst :oops: of deans liggen..

    Mvg, Vincent
     
  19. aviador

    aviador Guest

    pff.. ik begin echt moe te worden van dat heli united hobbie's..
    ik heb al meerdere mailtjes gestuurt, maar ze wachten telken tot er weer een ander product niet op voorraad is.
    nu is eindelijk alles op voorraad (al meer dan een week) en nog is het niet verzonden.
    de bestelling is geplaatst op 24 APRIL 8O :evil:
    ze hebben het druk volgens het mailtje :roll:
     
  20. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    ik heb dat van dat solderen ook met 1 van m`n himodel lipo`s
    1 lipje (stukje afgebrand door kortsluiting) wil totaal geen tin meer aan pakken.
    ook niet met s39 (heb van een 3 cells een 2 cells gemaakt maar die 2 cells een x kort gesloten en wil nu dus niet meer gesoldeert worden... alleen het half afgebrande lipje niet..)
     

Deel Deze Pagina