Ervaringen met Profili vleugelsnijsoftware?

Discussie in 'CNC' gestart door HugoW, 4 okt 2012.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    mijn cnc schuimsnijder gaat steeds netter snijden aangezien ik hem aan het fine tunen ben, en ondertussen zoek ik naar goede software. Die profili software lijkt me wel wat, en de kosten zijn niet erg hoog. Voordat ik koop; wie heeft ervaring met dit programma, en wat vind je ervan?

    Dank,

    Hugo
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Qua aerodynamica vind ik Profili pro een top programma. Ik weet dat het ook G-code en DXF kan produceren. Daar heb ik echter nul ervaring mee. Aan de andere kant, ik heb veel tevredenheid over Profili gelezen, en ik kan me niet herinnerren ooit iets negatiefs over de G-code- en DXF-functionaliteit te hebben gelezen. Ik verwacht dat het daarmee wel goed zit.
    Ikzelf snij met GMFC.

    Dirk.
     
  3. gait

    gait PH-SAM

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    447
    Locatie:
    't harde
    Hugo,

    profili genereert alleen code files die te gebruiken zijn met bijvoorbeeld GMFC of in mach3. De software zelf biedt geen mogelijkheid om de machine aan te sturen. Ik gebruik zelf de profili mogelijkheid om de scriptfiles te genereren en deze in gmfc in te lezen om de snijmachine aan te sturen.

    gr.

    Gait
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor jullie input. Ik heb Mach3 draaiend, ik programmeer nu zelf de G-codes. De gratis versie van Mach3 kan 500 coderegels aan, genoeg voor een vleugelprofiel denk ik. Dus dat deel van Profili is geen probleem. Ik ga wel die GMFC eens bekijken.

    Hugo
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb Profili Pro + LinuxCNC. De G-code output van Profili is heel goed bruikbaar. Maar de snijsimulatie heb ik nog nooit werkend gekregen.

    500 punten is wat weinig als het foam straks zichtwerk is. Voor onder abachi/composiet zal 500 punten voldoende zijn. Ik snij EPP met 2000 punten.

    Ik wilde graag een aantal extra opties, en heb uiteindelijk zelf wat geschreven in Excel.
     
  6. fonskremer

    fonskremer

    Lid geworden:
    21 feb 2010
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Oldenzaal
    Heeft er iemand een voorbeeld vanuit Profili, om mijn in aanbouw zijnde foamsnijder te testen middels MACH3?
    Maakt niet uit welk vleugelprofiel. Ik overweeg Profili aan te schaffen. Op dit moment is MACH3 en de 4 stappenmotoren profisorisch in bedrijf.
     
  7. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Kijk eens op de website van DEVCAD, van dezelfde firma als Profili.
    Er zijn een tweetal nieuwe programma,s geijkt op het snijden van foam:
    Devfoam en devfus.
    Ik heb van beide de proefversie gedownload en een beetje getest.
    Ik moet zeggen dat het er niet slecht uit ziet, ook de 3D simulatie werkt goed.

    Wat betreft Mach 3 met max 500 regels:
    Daar zul je al snel een probleem krijgen, de meeste programma's zoals Profili breken bogen en splines af in kleine lijnstukjes.
    Het aantal regels zal dan al snel de 500 overstijgen.

    Als voorbeeld, het programma voor het snijden van de romp voor de Magnum reloaded heeft bij mij 90 regels in G-code, alle bogen mbv G02 en G03 geprogrammeerd.
    Als ik dit met met andere software zoals Profili of Foamworks-3 gedaan zou hebben waren dit zeker over de 1500 regels geweest.
    Daar komt dan nog bij dat de ronde vlakken met G02 en G03 er veel mooier uit zien.

    Om vanuit een DAT file naar een DXF te komen bestaan voldoende mogelijkheden, desnoods via Excel.
    Voor vanuit een DXF naar G-code gebruik ik Cut2D van Vectric, de beste aankoop die ik ooit voor mijn Freesbank en Foamsnijder gedaan heb.

    Echter, ga je taps lopende vleugels snijden dan wordt het lastig, dan gebruik ik Foamworks-3 en CADworks.

    Tip om mogelijk Mach3 te ontwijken:
    Estlcam.de - CAM Software
    Heeft echter wel nadelen, er is geen programma wat de stappenmotoren zo goed aanstuurt als Mach3
    De stappenmotoren van mijn Foamsnijder draaien onder Mach3 veel sneller en soepeler dan met Foamworks-3.

    Met Mach-3 heb je eenvoudigweg een veel betere (visuele) controle over je machine en je programma's.

    Succes,

    Piet
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Hier een voorbeeldje (Assen XYUV)
    http://www.filedropper.com/test_14
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    1 word-doc met daarin de tekst "test" ??????????
     
  10. fonskremer

    fonskremer

    Lid geworden:
    21 feb 2010
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Oldenzaal
    Voorbeeld g-codes voor willekeurige vleugelrip.

    Wellicht kun je me iets completers sturen?
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  12. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    Vleugels snijden

    Heren,

    Ik gebruik al enkele jaren GMFC naar volle tevredenheid. De leercurve is relatief kort, werkt erg intuïtief. Ik heb nog geen enkele issue gehad die ik niet met GMFC kon snijden. De achterlijkste vleugels met de meest exotische profielen, zeg het maar en het kan.

    Of devfoam nu wel of niet beter/handiger of makkelijker is kan ik niet beoordelen. Ik gebruik Devwing (zelfde concept, alleen voor ribben) en dat werkt TOP, de meest idiote dingen kan je relatief snel maken. Waar het ware onderscheid in zit is de wijze hoe je je bank aanstuurt.

    GMFC is een kwestie van een snijopdracht geven met een ingebouwde mogelijkheid/scherm, erg eenvoudig en intuïtief. Bij Devfoam zal je gebruik moeten maken van Mach3 en wellicht lazycam om G-code van sommige zaken te genereren. Ik kan je een ding verzekeren dat is NIET zo simpel als wat. Ik ben nu een week bezig met Mach3 te configureren/installeren/testen en ben op 90%. Het gaat zeker lukken. Maar het staat kwa tijdsinvestering in geen verhouding tot GMFC.

    Kortom kijk iets langer dan je neus is en vergelijk niet alleen features en (on)mogelijkheden maar neem de gehele workflow, dat kan je mening wel degelijk beïnvloeden.

    Doe er al of niet je voordeel mee.

    Groet

    Fred
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, 't is even geleden maar de schuimsnijder is weer uit het stof gehaald en ik ben serieus aan het werk. Meerdere vleugelwensen liggen klaar, ik heb daarom inderdaad Profili2 aangeschaft. Nu loop ik tegen een eerder al opgemerkt probleem aan. Ik verwerk de g-codes met Mach3, om de drivers aan te sturen. Maar de gratis versie van Mach3 kan maar 500 regels code aan per programma. Ik heb al een programma klaar van 1800 regels... Ik kan knippen in de code en er meerdere programma's van maken, maar liever wil ik een software die meer regels aan kan. Gratis, of goedkoop. US$ 175 voor Mach3 vind ik echt te duur voor de hobby. Wie kan mij adviseren?

    Dank,

    Hugo
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben lid van een aantal "Yahoo-groups".
    Een soort mail-groepen.
    Een van die groepen is "CNCfoamcutting" (Engels-talig).
    CNCFoamcutters : CNCFoamcutters

    Een van de leden daar is Anker Berg Sonne (een Amerikaan, Anker is zijn voornaam). Hij heeft een eigen schuimsnij-programma gemaakt, en dat is gratis. Je kunt hier de laatste (mij bekende) versie downloaden.
    https://dl.dropbox.com/s/xw46wouwdampl6s/Publish.zip?token_hash=AAGt_0lwhU3YIfxIN_ChNYxV2SDAtSwWb65HxzeDGg9BmA&dl=1

    Ik heb het nooit gebruikt (ik gebruik GMFC) maar het schijnt wel goed te zijn.
    Je zult lid moeten worden van die Yahoo-group om daar te kunnen posten en antwoorden. Mijn ervaring is dat Anker goed reageert op vragen (maar het is een hobby-ist, verwacht geen professionele ondersteuning).

    Ik heb ook geen idee of hij nog ergens een support web-site heeft. Ik heb zijn programma nooit geprobeerd.

    Dirk
     
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,
    naar aanleiding van post 13 in dit topic heb ik via PM goede tips en zo gehad. Eén van die tipgevers heeft mij gevraagd wat voor hem te snijden, ik ben alleen die PM kwijt! Indien nog gewenst, graag nieuwe PM...

    Dank,

    Hugo
     

Deel Deze Pagina