Ervaringen uitwisselen, voor beginnende CNC-er

Discussie in 'CNC' gestart door hoeby, 26 aug 2013.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Hallo Allen,

    Sinds afgelopen week mijn frees aan de praat gekregen.
    Hij draait op een demo Mach3, na diverse hulp gezocht te hebben op Google, heb ik hem ingesteld gekregen.

    Wat moet er nog gebeuren.
    - Limiters monteren
    - Elektrische noodstop maken (heb hem nu alleen nog in Mach3).

    De elektronica heb ik nu nog los op een houten plankje liggen. Niet echt afgeschermd. Dit was alleen als test. Dan kom je makkelijk overal bij was de gedachte. Nu alles begint te werken zoals het hoort, wil ik dit ook netjes maken.

    Het idee is om de besturingsprint en voeding in dezelfde kast te bouwen als de PC zelf. Maar is dit een goed idee, of kan ik dan last krijgen van storingen?
    Denk hierbij aan electronische velden of warmte.
    Voor de warmte tegen te gaan, heb ik een PC behuizing op het oog, die aan de voorzijde een 120mm fan heeft. En achter en zijkant ieder een 90mm fan. Dus luchtstroming genoeg.

    De reden waarom 1 kast, netjes alles bij elkaar. Tevens is het ruimte besparend.

    Wat adviseren jullie?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. frank hoekstra

    frank hoekstra

    Lid geworden:
    4 mrt 2006
    Berichten:
    12
    Locatie:
    emmeloord
    zelf heb ik de electronica in een aparte pc kast gemaakt. en een losse pc er bij. hierdoor kan ik de pc ook vervangen door een laptop of iets anders als de computer er mee stopt.
    ook heb ik zo meer ruimte om in de toekomst de boel uit te bereiden
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Daar zit wat in.
    Over defecten heb ik nog niet nagedacht. Dan is het een kwestie van andere PC met software eraan en hobbelen maar.

    Maar eens kijken waar dan een mooi kastje te vinden is, die geschikt is.
    Bij conrad hadden ze er wel, maar vind een prijs van bijna 100 euro voor alleen het kastje wel veel geld.

    Heb zitten te denken aan zelf een kastje maken. Moet goed kunnen nu er een frees ter beschikking is. Maar dan zou ik graag de profielen van een eurokaart behuizing gebruiken.
    Iemand enige idee waar deze profielen te krijgen zijn (alleen het zijkant profiel).

    Zie op de foto, het gaat om het profiel aan de zijkant
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    check eens bij een pc winkel, kelder van een bedrijf, school, buren, familie,... Wat rondkijken en vragen helpt vaak. Een oude leeg te maken pc kast is wel makkelijk te vinden, zo'n profielen, gebruikt in iets anders, daar moet je op botsen natuurlijk.
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Materiaal voor de behuizing is onderweg. Wordt een aangepaste PC kast.

    Maar zolang het duurt, kon ik niet wachten om nog wat te frezen.
    Het is een profiel van de lookalike sig wonder. Moet nog enkele aanpassingen doen, want het midden stukje is een beetje te dun. En om één of andere reden klopt het eerste en tweede verlichtingsgat niet, daar begint de frees net buiten de lijn en corrigeert zich dan. Bij alle andere gaten gaat het wel goed. Tevens moet ik op zoek naar andere freesjes, heb nu zo'n standaard dremel frees. Maar veel rafels, dus veel na werk om het mooi te krijgen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    @ hoeby,

    ziet er opzich prima uit. Ik raad je aan om voor kleine freesjes te kijken naar: Sorotech.de Goede kwaliteit vhm freesjes en heel scherp.

    Wat betreft de diktes van je rib, heb je wel gekozen voor de juiste freeslocatie? Je kan namelijk kiezen op, binnen of buiten de lijn. Voor de gaten selecteer je altijd binnen de lijn en omtrek buiten de lijn.
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Richontools.com ook VHM, maar een fractie van de prijs. zijn prima voor ruwen en hobbywerk.;)
     
  8. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    ik heb richon carbide freesjes gehad, was ik niet heel erg enthousiast over. maar ik denk dat dat , of hun hss freesjes sowieso prima werkt voor hout. In aluminium ben ik er niet zo heel blij mee.
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Wat voor problemen had je ermee?
     
  10. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    niet goed scherp, rafelig resultaat na het frezen. Als ik het tempo opvoerde merkte ik dat mijn kress er moeite mee
    begon te krijgen. Wat je kan verwachten van een bot freesje dus. Maximum snelheid met een richontools : 300mm/min plunge 0.5mm.

    Heb hier nu een paar frezen van GERFA ( HSS-Co8 ) en die snijden heel strak. Ik kan nu veel sneller frezen met een veel betere afwerking (geen braam te bekennen) Met deze heb ik strakke afwerking terwijl ik met 1600mm/min frees en 1 mm plunge
     
  11. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mmh raar... Maar ik gebruik een 2.2kw spindle met een vfd dus dat is sowieso anders..

    Ik vlieg met een 6mm frees op 2000mm/min bij anderhalve mm diepte echt als boter door alu heen... Filmpje staat wel ergens op YouTube. Resultaat is dan snaarstrak
     
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Had vandaag nog getest met spantjes te frezen.
    De frees gebruikt is een 2,0mm diamant vertande frees.
    Materiaal te frezen is 3mm gamma triplex.

    Ik heb eerst geprobeerd deze 3mm triplex in 1x door te frezen in de juiste vorm. Maar dan begint mijn frees te verbranden.
    Frees gewisseld en een opnieuw geprobeerd, maar nu de diepgang van de frees op 1mm ingesteld. Moet dus 3x langs dezelfde lijn om erdoor te frezen. Frees overleeft het, maar het houtstof wordt wel bruin. Dus verbrand.

    Ik heb de instellingen van alles assen op 100mm/min staan. Als ik hier lees dat er zijn die veel sneller frezen. Hoe doen jullie dit, zonder dat je frees te warm wordt?
    Nog als info, ik gebruik een dremel als motorisering voor de frees
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik denk dat je veel te langzaam ga, probeer eens naar een 500 mm/min te gaan, en/of je rpm van de dremel omlaag.

    Cor
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik zal de snelheid eens gaan opvoeren.
    Heb net wel getest met een lagere snelheid van de dremel, maar met dezelfde voeding (100mm/min). De zijkanten worden licht bruin, dus verbranden nog steeds.

    Morgen dan proberen met een grotere voeding. Had maar een paar freesjes laten komen, maar zal er maar gaan bijbestellen. Heb er nu al 2 die verkleurt zijn.
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik ging er met mijn kress in 1 gang ( 4 mm diep), rond de 1000mm/min , nooit problemen gehad met verbranden.

    Beter een flinke voorraad freesjes kopen .... het kan nogal hard gaan.

    Cor
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik vermoed inderdaad combinatie van hoog toerental (Dremel kan daar wel wat van) en lage snelheid, Cor. Het 3 mm Gamma materiaal is behoorlijk zacht, je smeert het dan meer uit dan dat je het snijdt, en dat geeft erg veel warmteontwikkeling.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  17. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Euhm nee. diamant vertand =leuk voor carbon, glasvezel etc, maar voor hout moet je gewoon rechte frezen hebben, of frezen met een neerwaardse spiraal.

    Je bent nu het hout aan het wegpoetsen ipv verspanen. daarom wordt het heet en ziet het er niet uit.;)
     
  18. avddikkenberg

    avddikkenberg

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    2
    Frezen

    Ik gebruik 1mm schrobfreesjes om 3mm Gammaply te frezen.
    Heb nagenoeg geen rafels en zeker geen last van verbranden
    freesjes.Diamant freesjes zijn niet geschikt voor hout want
    ze hebben een te stompe snijhoek.
     
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Een update hoe het gaat.

    Had nog een spiraal vertande frees liggen. Deze gemonteerd en de voeding omhoog gezet naar 400mm/min gezet. Vervolgens programma gestart.
    Toen geluisterd naar de frees en daarop de snelheid van de freeskop ingesteld. Dat deze netjes materiaal afvoert en niet staat te springen.

    Begin in de buurt te komen van wat het moet worden. Want de zijkanten en frees-stof is nu helder van kleur. Geen verbranding meer.
    Wel denk ik dat mijn frees niet meer zo top is. Het freeswerk is erg ruw en aardig veel rafels.
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Blijft vertand en die zijn NIET voor hout geschikt.
     

Deel Deze Pagina