Ervaringen uitwisselen, voor beginnende CNC-er

Discussie in 'CNC' gestart door hoeby, 26 aug 2013.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    fraaie servo houders.

    als je nog zin hebt om te fabriceren.....
     
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Het is een fraai begin. Maar ben er nog niet.
    De randen zijn nog een beetje ruw, dus je ontkomt niet dat je met een schuurpapiertje het e.e.a. bijwerkt. Maar anderzijds, ik heb nog niet veel cnc gefreesd, omdat mijn goedkope spindel snel stuk ging. Nu zit er een fatsoenlijke spindel op, en kan ik ook dingen gaan proberen.
     
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoeby, in plaats van triplex/multiplex kan je beter een kunststof nemen om een servo-houder te maken , multiplex/triplex wordt zwak na het bewerken door dat er weinig vlees blijft staan en dat heb je met kunststof niet!
    probeer hem is te maken van een oude broodsnijplank of van perspex !
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Piet, Dat is een goede tip.
    Dat multiplex zwakker zou worden, daar had ik al aan gedacht. De oppervlakte van de verlijmde lagen is heel klein geworden. De schroef gaat wel door alle lagen, ook door de onderste. Waardoor het wel 1 geheel is.

    Even gaan zoeken naar een geschikt stuk kunststof. Heb wel POM liggen, maar dit is volgens mij wat vetter, waardoor verlijmen in je toestel wel eens een probleem zou kunnen zijn.
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vandaag nog wat gefreesd, waarbij opgemerkt werd dat ik nog wat instellingen niet goed heb (denk ik).

    Als ik een rondje frees, waarbij de frees langs de buitenzijde loopt, dan klopt de maat.
    Dus een rondje van 25mm, word dan ook 25mm.
    Maar als ik een rondje frees, waarbij de frees langs de binnenzijde loopt. Dan wijkt het af. Om een gaatje van 4,5mm te frezen, moet ik de frees een gaatje van 4,2mm laten frezen.

    Heeft iemand enig idee, waardoor dit zo ontstaat?
     
  6. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Als het rondje exact rond is :
    Of je freesdiameter heb je niet goed ingesteld of je hebt in je tooltable een waarde in "tool wear" staan.
    Als het rondje afwijkingen vertoond :
    backlash instellen of je slede loopt te zwaar (slipstick of stappenverlies)
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik heb het rondje getest met een boor, dat ziet er heel goed uit.
    De buitendiameter heb ik getest met een buis, die binnendiameter van 25 heeft. Ook dat ziet er goed uit.

    Freesdiameter moet goed zijn. Anders zou de buitenmaat ook niet kloppen

    Ik kan de backlash nog eens meten. Heb laatst ergens een mooie manier gezien, met een digitale schuifmaat, die je vooraf op 0.0 instelt. Dan laat je de frees verplaatsen, dan zie je exact wat erop staat. Nu heb ik het met een normale schuifmaat gedaan
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    met mach3 kan dat ook.
    verplaats 1 as zeg 100mm dan meten dat voer je in en mach3 past het dan aan dan nog eens om te kijken of het dan klopt.
    met kogel omloop spindels heb je hier geen last van de speling is dan bijna niet meet baar.
    met backlash is me dat nog nooit gelukt om het goed te krijgen lager passing is dan geen doen.
    meet de frees ook goed op 1/10 is 2/10 verschil in het werk.
     
  9. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Wat voor spindels heb je ?
    Zijn de verschillen aan het begin van de tafel, halverwege en aan het eind hetzelfde ?
    Zit er geen ruimte op de koppeling tussen motor en spindel ?

    Zomaar wat vragen om je op weg te helpen en een indruk te krijgen waar je moet zoeken.

    De enige 2 manieren om exacte passingen te kunnen frezen zijn nastelbare kogelomloopspindels of externe terugkoppeling van een digitale liniaal.

    Mach3 is een goed programma en met minimale speling moet je daar 0,05 nauwkeurig mee kunnen frezen.
    Backlash heb je bijna altijd, de vraag alleen is hoe nauwkeurig je wil frezen.
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik heb trapezium spindels, met kunststof moeren
    De koppeling op de motor/spindel heb ik gecheckt, is niet te voelen in ieder geval.
    Of er verschil is tussen begin, halverwege of einde weet ik niet. Dat heb ik niet geprobeerd, zou ik moeten proberen en nakijken.

    In Mach3 had ik voorheen al een backlash ingevoerd. Maar dit was gemeten met een gewone schuifmaat. Misschien nog eens doen maar dan met een digitale.
    Hoe kleiner het object dat je freest, hoe meer dat je merkt als ik de backlash niet goed heb staan. Als het object groter wordt, dan zal deze afwijking hetzelfde zijn, maar valt minder op.
     
  11. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Als je spindelmoeren goed strak zitten moet je met een gewone schuifmaat het wel kunnen meten.
    Zet eerst je backlash op 0, start Mach3 opnieuw en ga dan meten.
    Meet minimaal 3x de backlash over 1 as tegelijk en voer dat in.

    Investeer eens in een micrometer, maakt het een stuk eenvoudiger om regelmatig je afwijking te meten.
    Ik meet ongeveer 4x per jaar de afwijking na het afstellen van de spindelmoeren op voorspanning.
    Misschien wat overdreven voor je toepassing, ligt eraan hoe veel afwijking je wilt tolereren en hoeveel je freest.
     
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    als je over een groote af stand meet is de fout ook groter als je die er dan uit weet te halen kom je nog beter uit.
     
  13. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Nee Michel, backlash maakt qua afstand niet zoveel uit. Als je afstand maar groter is dan je backlash.
    Wat jij bedoeld is het aantal stappen per afgelegde weg, dan moet je zo groot mogelijke afstand afleggen.
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    daar heb je een punt wat ik ff vergeten was.
     
  15. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Nak en Michel, toch goed dat Michel er over begint, met de uitleg erbij van Nak wordt het voor mij ook duidelijk nu! en het waarom!
     
  16. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Heb gisteren even de X en Y as opnieuw gemeten.
    Nu ik ermee bezig was, om in mach3 de instellingen te doen. Denk ik dat ik 1 van de problemen gevonden heb, waarom het niet exact klopte.
    Ik had bij de eerste testen ooit een maat ingegeven in mach3, maar die was niet exact. Later heb ik het toen met een schuifmaat gemeten, maar vergeten eerst de waarde op 0 te zetten. Ik ben dus een aanpassing aan het meten, terwijl de software al met een aanpassing aan het werken is.

    Heb nog niets kunnen testen, daarvoor werd het te laat.
     
  17. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Ik ben benieuwd !
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De laatste tijd nog diverse dingen gedaan met de machine. Gaat steeds beter. Meestal als er iets niet lukt zoals het moet. Dan is het mijn fout dat ergens een tekenfoutje heb.

    Aangezien de CNC me bevalt, maar het bereik wat klein is. Wil ik de machine gaan aanpassen. Momenteel beweegt de tafel voor de X-as. Nu wil ik de tafel vast gaan maken, en dat het bovenstuk met frees zich gaat verplaatsen. Buiten afmetingen van de machine blijft hetzelfde. Dus ik heb geen extra plek nodig om de machine kwijt te kunnen, maar krijg er wel 35cm extra frees ruimte bij.

    Hier een foto van hoe de machine ooit was. De Z-as is al aangepast. maar krijgt nog een face-lift in de toekomst. Maar eerst de X-as aanpassen
    [​IMG]

    Het idee is om de zwarte voor en achterplaat (nu nog kunststof) te vervangen voor aluminium. De aluminium profielen die nu aan de zijkanten zitten, worden een aantal cm naar het midden verplaatst. hiermee komt er plaats om nieuwe geleiders te plaatsen, zonder dat de breedte van de Y-as aangepast hoeft te worden.
    De geleiders die ik wil gebruiken zijn de ondersteunde lineaire ronde geleiders. Alleen nu komt de vraag, kan je deze geleiders ook zijwaarts monteren?

    Heb een klein tekeningetje gemaakt, om duidelijk te maken.
    Het zwarte vierkant is het aluminium profiel. De rode is de ondersteunde geleider. Het groene is de zijkant en onderzijde van de Y-as
    [​IMG]

    Het type geleider dat ik wil gaan gebruiken
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    niemand ervaring met die ondersteunde lineaire geleiders, en of deze zijwaarts gemonteerd kunnen worden?
     
  20. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb deze zelf ook op mijn portaal, maar liggend gemonteerd .
    voor de hele brug te dragen op de brug zelf heb ik ze wel volgens jou tekening gemonteerd of dit extra slijtage veroorzaakt weet ik nog niet ik draai er nu een half jaar mee en alles draait nog soepel
    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina