Ervaringen van (en tips voor?) een beginner

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door merijnwijnen, 7 mrt 2018.

  1. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Het kistje was klaar en ik had vrij, dus ik kon het niet laten en heb laat deze middag in de motregen de zoveelste-handsTwister (type I) ingevlogen.
    De basisinstellingen heb ik hier uit het forum, vrij kaal geprogrammeerd zonder dual rates of expo. Nog geen start-presets gebruikt. Even wat ervaringen:

    De positieve:
    -Dit ie echt heel erg leuk. Volstrekt anders dan mijn ooit gemaakte volbalsa brouwsel.
    -Het stuurt een beetje giftig, maar dat blijkt meer mijn gebrek aan routine te zijn, is al snel goed te hebben
    -Landen is een eitje met vol flaps, nadat ik de correcte hoeveelheid elevator mix had ingesteld. Zelfs vangen valt me reuze mee.

    De mindere.
    -Starten is nog lastig. Lancering Gaat in speed mode met paar tikjes down. Ik probeer vrij vlak te lanceren, maar hij klimt vrijwel verticaal uit.
    -Omdat ie zo verticaal gaat, is het lastig te bepalen wanneer je de klim moet afbreken. Te laat kost heel veel hoogte door de stall. Hoog kom ik nog niet, ik schat 35 m.
    -Hanteren van de Taranis met 1 hand (lanceren en landen) is niet ideaal. Ik druk steeds ongewenst knopjes in, en als mode 1 vlieger mis ik de aillerons en flaps. Ik ga denk ik een landingsmode maken met flaps op een veerschakelaar links, en vol gecombineerd rudder en ailerons op de linker stick. En een berg sugru bestellen om de grip te verbeteren.

    Mocht iemand tips hebben....
    Al met al helaas net te laat voor de wedstrijd in Bergeijk. Ik kom wel kijken.

    Groeten,
    Merijn
     
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ook ik heb een Taranis.
    Ik heb flaps op de rechter knuppel . Als ik die los laat staan ze direct weer neutraal, Goed voor het snelle doorstarten.
    Links naast de knopjes heb ik een houten balkje gelijmd zodat ik niet alle knopjes indruk bij het beetpakken van de zender met 1 hand.
    Links boven in de hoek een verende schakelaar die up geeft in de eerste 0,1 sec van de start. Bij loslaten gaat het model dan weer strak omhoog. Verder voor start, cruise en thermiek een aparte modus maken zodat je per modus apart kan trimmen. Ik heb ook mijn preset een aparte modus gegeven zodat ook daar de hoeveelheid up en eventueel richting en of aileron direct getrimd kan worden. De hoeveelheid up verander ik nog al eens met meer of minder wind.
    CG van de T1 zou ergen op 78 รก 80 mm moeten liggen.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Lees dit document eens door. Er wordt uitgelegd hoe je een start-stand programmeert die geactiveerd wordt door een verende schakelaar. Na loslaten kom je in de zoom-stand (een soort speed) en nadat je down hebt gegeven om je kist weer vlak te leggen kom je in een normale stand, meestal cruise.

    De verende schakelaar zit bij een Taranis aan de rechterkant. Prima voor linkshandige werpers zoals ik. Mocht je rechtshandig zijn dan moet je hem even omsteken naar de linkerkant.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    leesvoer ! @work dus dat kan wel effe
     
  5. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Op basis van die beschrijving (met wat aanpassingen, ik ben eigenwijs) heb ik de zender geprogrammeerd, en met preset gaan de starts al een stuk beter. Niet hoog (tot 36 m), maar wel veel netter.
    Ik heb zaterdag een zeer motiverend bezoek gebracht aan de wedstrijd in Bergeijk gebracht. Ik had nog nooit echt DLGen gezien, en dat was toch wel een openbaring. Sommigen gooien echt heel hoog, en vlak boven de boomtoppen zijn stalen zenuwen ook wel handig. Uitgebreid staan kletsen met een aantal mensen en veel heel mooie kistjes gezien. Ik vond mijn twister al mooi, maar wat daar lag was toch wel een stuk moderner.
    Conclusie: dat wil ik ook. In ieder geval dat vliegen. Iets lichters dan mijn 320 gr zware Twister ga ik in eerste instantie maar eens zelf maken.

    Helaas botsen alle andere wedstrijden met mijn muziek-maak hobby of vakantie, dus ik ben bang dat meedoen volgend jaar wordt. Dan heb ik natuurlijk wel de tijd om te oefenen.
    Bedankt voor alle tips.
     
    Niels1275, Vink en specialpainter.nl vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina