ESC/Regelaar doet niks meer.

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Harm Feenstra, 1 okt 2018.

  1. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Hallo Allemaal,

    Nadat ik met mijn HPI Apache SC flux door nat gras ben gereden en daarna
    iets te enthousiast met (wat) water hebt schoongemaakt gaat mijn ESC niet meer aan.

    Nu heb ik een paar vragen:

    1) Hoort de ESC ten allen tijde aan te gaan? De ontvanger zit er ook op aangesloten,
    heeft de ESC de ontvanger nodig om aan te gaan of zal het alleen niet goed functioneren met een defecte
    ontvanger?
    Ik heb de ESC gedroogd en laten rusten maar als ik de accu's aansluit gaat niet 1 van de ledjes branden.

    2) Is er een manier om de ontvanger en de ESC los van elkaar te testen?

    3) Mijn gevoel zegt dat de ESC stuk is, de ontvanger zit in een waterproof behuizing en de ESC is niet
    waterproof, is dit een redelijke theorie of is dit veel te kort door de bocht?

    4) En de laatste, kan een defecte ESC ook zorgen voor een defecte ontvanger?

    Groeten Harm
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    1) Inweze wel, hij zou geen ontvanger nodig hebben

    2) dat heet een servotester, een los kastje waarmee je servo's en ook ESC's kunt testen. Maar hoe reageert de stuurservo? En meestal zit er op de ontvager ook een power of een ontvangst status lampje, doet dat iets?

    3) mogelijk maar vocht kan overal inkruipen dus waterdichte boxen vertrouw ik niet tenzij ze extra gekit zijn.

    4) Als de BEC doorslaat en een hogere spanning doorgeeft, maar dat gebeurt zelden.

    Kan je de ESC openschroeven?
    Dan ken je met een tandenborstel en wat wasbenzine de printjes schoon poetsen. Meestal zijn ESC's 2 printen op elkaar en vaak zijn die met een connector verbonden om van elkaar te halen, dan kan je makkelijker overal bij.
     
  3. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    1) Da's mooi. en de ESC is dan sowieso stuk want ik heb het kastje al open gehaald. met alcohol schoongemaakt
    en laten drogen. En ook na een paar dagen doet hij niks. Het printje bestaat inderdaad uit 2 delen maar die ziten vast
    op elkaar en kan ik dus niet loshalen.

    2) Als ik de zender aanzet en de accu's aan de ESC hang dan gebeurt er niks, ook sturen werkt niet.
    Zou hij ten allen tijde wel moeten sturen?
    De accu's lijken me wel goed, hij vonkt bij het aansluiten van de 2e accu en ik heb 2 setjes accus geprobeerd.

    3) Precies, ik heb hem nog niet open gemaakt, ik mis nog een inbus 1.5mm dus daar heb ik nog geen nieuws over.

    Ik trek dan zelf de conclusie dat mijn ESC waarschijnlijk defect is. Moet ik ook nog vrezen voor de ontvanger?
     
  4. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Misschien een domme vraag nog, als ik de receiver vervang, kan ik dan het kristal gewoon overzetten
    of moet ik dan extra dingen kopen, nee toch? :p
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je een multimeter hebt kan je in ieder geval kijken of er spanning op de ontvanger komt, op de zwarte en de rode draad bij het stekkertje. De vrije connectoren er naast staan parallel met de voeding dus kan je ook op die pinnen meten.

    Andere ontvanger en dan kristal overzetten? Ja, als je een 27 of 40mHz systeem hebt, met een 2.4GHz is er geen kristal maar moet je de ontvanger even aan de zender binden. Ik vermoed dat je een 2.4GHz systeem hebt...

    https://www.hpiracing.com/assets/documents/instruction_manuals/105386-tf40_rf40-glb-m-v1.pdf

    Er is een LED op de ontvanger die met een rood knipperend status een failsafe functie weergeeft als de zender uit staat, is er geen LED zal er hoogstwaarschijnlijk geen spanning zijn.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als het gaat om een 27 of 40 MHz ontvanger dan is een kristal bijna altijd in een andere ontvanger te gebruiken. De moderne 2.4 GHz systemen hebben geen verwisselbaar kristal. Je kan de ontvanger en de servo testen door even een ontvanger accupakket van 4,8 volt aan te sluiten. Wel even het snoertje van de ESC uit de ontvanger verwijderen.
     
  7. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Het is inderdaad een 2.4ghz systeem.
    Wat dom inderdaad, laat ik eens beginnen met te controleren of er stroom op de ontvanger komt.
    Dat had ik zelf ook kunnen bedenken! bedankt!

    Als het goed is heeft hij trouwens een failsafe led.
     
  8. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Wat wel gek is. Als ik de accu's eraan hang om te testen dan lichten soms de ledjes even op, dit doen ze soms ook bij het ontkoppelen van de accu's. Verder doet hij helemaal niks helaas
     

Deel Deze Pagina