Ik ben bezig de bouw van een Horten af te ronden. Ontvanger (Weatronic) en alle servo's High Voltage (2S lipo), en ook gevoed uit 2S lipo. Motor een AXI 2826/12 Motor-accu 4S Lipo 2200 mAh Oude regelaar: Jeti Advance 40+ zonder BEC (ik vind verschillende specificaties, de oude handleiding die ik nog heb zegt "2-5 Li-XX cells" Maar ook websites gezien die 6S lipo of 12 NiCad/NiMh aangeven). Ik heb een stuk of 10x geprobeerd de motor in beweging te krijgen, maar alleen maar 'piepjes bij het aansluiten, maar de motor deed niets. Toen eens geprobeerd met een 4 NiMh ontvangeraccu. Ja, toen deed hij het! Heel even! En 2 seconden later kwamen de vlammen uit de regelaar .... Akku los en gelukkig de boel weten te blussen. Het plankje waarop de ESC zat is een beetje zwart en stink, maar dat is alles De motor was na afloop niet warm (ook niet een beetje), de kortsluiting is dus niet door de motor gegaan. Die zal het nog wel doen. 2 vragen: kan die 2S ontvangervoeding de oorzaak zijn geweest? Lijkt me niet, want dan was hij er bij een van de eerste 1-2-3 pogingen wel aangegaan. Dus was de ESC toch niet geschikt voor 4S lipo's?! Hoe zit met de huidige ESC's: kunnen die op 2S ontvangerspanning? Allemaal? Zo nee, hoe sluit je dat dan aan? Ik heb er nu allemaal HV servo's in zitten. Die ga ik niet allemaal vervangen. HV blijft dus. Graag jullie ideeën hierover.
Die 2-5S lipo's gaat over de spanning van de aandrijfaccu, dat zegt niet dat je die spanning ook kan en mag zetten op de ontvangerpoort van de ESC. Ik sluit niet uit dat de 2S lipo op de ontvangerpoort de oorzaak is geweest. Ik vroeg me hetzelfde af bij de sleepkist die ik aan het bouwen ben. Ik heb Jeti gemaild, en die zeiden dat mijn ESC het wel aan zou kunnen. Maar dat is wel een vrij nieuw model.
Ik heb ook geen 4S op m'n ontvanger gezet. Dan had ik al meteen magische rook gezien, ook uit de ontvanger en servo's! Maar waarom is hij dan toen niet overleden?! Ik hen het minstens 10x geprobeerd, met omkeren van het servo-signaal (-100% => +100% en +100% => -100%), met verschillende volgordes van aansluiten. Toen alleen maar één 1e piep en naar een paar seconden 5 piepjes, en dan stil, en alle magische rook bleef er toe in ...
Ik wil niet zeggen dat ik weet wat er fout is gegaan, maar de observatie dat de motor koud is zou ook in kunnen houden dat de motor juist wél kortsluiting gaf op één of twee wikkeing(en). Bij kortsluiting zal er nauwelijks warmte optreden in de motor. Dat hij piepjes gaf houdt in ieder geval in dat er minstens 1 wikkeling wél goed was.
De motor heeft 2-3 weken eerder nog op 3S gelopen. Wat er tijdens dit akkefietje aan de motor beschadigd is weet ik (nog) niet.
Several motor tests Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd) Overheating magnets causes de-magnetizing (irreversible! ), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv³ , and resistance losses in the copperwire are proportional to current². Therefore resistance losses are proportional to Kv⁶!!! Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway Conflagration. Determining whether magnets still have original strength, by determining whether Kv motor parameter (in rpm/volt) is still the same, several simple straightforward methods. www.bavaria-direct.co.za → motor constants Opening an outrunner for visual inspection Innov8tivedesigns → resources → video classroom → shaft/bearing replacement Outrunner Disassembly and Stripping - RCG Generator test, only using a power drill and a voltmeter (Re)winding and building motors - RCG (sticky) → opening post → #40 Generator test
Ron, Als de motor 2 weken ervoor op 3S goed gelopen heeft, er tussentijds niks is gebeurd (vnl. in een plastic zakje op de inbouw heeft gewacht), dan zou het toch goed moeten zijn? Niet?!
Lijkt me ook niet Dirk, maar ik heb gekkere dingen gezien, en meten is weten. Een slecht contact/connector ergens tussen regelaar-eindtrap en (of in) de motor, kan ook tot te hoge stromen leiden: Motor stuttering? Won't run? - RCG
De kans dat je motor kortsluiting heeft is ook niet zo groot als een probleem met je regelaar. Mijn opmerking was ook vooral algemeen bedoeld. Ik heb de handleiding van de Advance plus kunnen vinden en daarin staat o.a. de Advance 40+ en de Advance 40+Opto, die laatste heeft geen BEC maar die zonder Opto heeft er wel een. Weet je zeker dat je de Opto hebt? In dat geval zou 2S op je ontvanger voeding geen probleem moeten zijn. De rode draad van je ESC-ontvanger kabel moet dan ook aanwezig zijn. Als je er een hebt zonder opto, dan heeft of had hij wel een BEC (die misschien kapot was?) en dan had hij met 2S ontvanger voeding moeten worden aangesloten met de rode draad tussen ontvanger en ESC los gekoppeld. Bij 2S ontvanger voeding, in principe altijd wanneer je de ontvanger apart voedt, moet je de rode draad van ESC naar ontvanger verwijderen. Dan houdt je alleen de min en de puls over en de spanning van de puls is bij moderne ontvangers altijd in de buurt van 3.3 volt en geen probleem voor de regelaar.
Had! Nee, geen idee, maar ik had toentertijd ook het principe aparte motor- en ontvangeraccu's. Dus ... vrijwel zeker opto. Aangezien de regelaar overduidelijk niet meer te repareren was, moest ik een andere kopen. Het bleek dat Berrie in zijn Adamas een SunModels ICE 160A heeft zitten icm. 2S ontvanger- en servo-accu, met plus-draad losgekoppeld. En dat werkt. Ik heb dus maar de ICE 60A gekocht. plus-draad los, en het moet werken.
Wanneer je toentertijd met 4S NiXX vloog op de ontvanger zou het ook goed hebben kunnen gaan. Sommige regelaars kunnen dat goed hebben of zijn er zelfs op gemaakt om met 4S NiXX gebufferd te kunnen worden. 2S LiPo is dan echter wel té veel. De SunModels ICE is gebaseerd op de YGE en de YGE versies boven de 30A zijn specifiek ontwikkeld om mét een 4S NiXX als buffer accu te werken, dus mét de rode draad. Of de Ice het doet weet ik niet zeker, de YEP clones kunnen het ook. De ESC heeft dan een 5.5 Volt BEC met beveiligings diode. Met een 4S NiXX aangesloten doet die niets tot de BEC niet meer werkt door een probleem met regelaar of aandrijf accu en de NiXX neemt het over. Op je telemetrie zie je dan de ontvanger accu spanning van 5.5 volt zakken tot die van de belaste NiXX, 5.2 tot 4.8 Volt. Met een 2S LiPo werkt dat niet, niets gaat kapot maar het werkt niet als buffer, want dan blijft de 2S het werk doen tot de LiPo onder de 5.5 Volt komt en dan is het voor de LiPo te laat.
Snap ik, maar dat verklaart nog steeds niet waarom hij niet is uitgefikt bij 2S lipo op de ontvanger, maar pas bij 4 eneloop op de ontvanger en pas NADAT de motor een poging deed om te gaan draaien (hortend en stotend gedurende 1 sec.). Maar dat zie je op tijd, want dan komt er een lipo ballon uit het model ....
Heeft dezelfde motor eerder gewerkt op deze regelaar? Van de jeti regelaren weet ik dat ze soms niet met bepaalde motoren overweg kunnen, en dan branden ze soms spontaan door. Op 2s lipo zou deze moeten werken, net als 4s NiXX, maar het is een ouder type en wellicht ging het opto moduul niet goed met de hogere spanning om.
Ja! Recent nog tijdens de bouw op 3S lipo motorvoeding, en jaaren daarvoor op een 4S lipo, met afzonderlijke NiMh ontvanger-accu.
Polariteit accu goed? Alle min/massa draden goed? Geen zwevende massa? En alle minnen/massa op één (ster)punt met elkaar verbonden?
Ja. ontvanger = centrale min. Polariteit motor accu gecheckt, vooraf EN achteraf. Maar ook dan: dan was hij er meteen al in de 2S-situatie uitgeklapt (en hij ging pas bij na motorstart bij 4 eneloops) !
Ik weet overigens waaraan mijn ESC is overleden. Hij was geschikt voor 4S en 40A, en de belasting was (volgens de calculators) 4S en 37A. Aan de grens dus! De motor wilde niet goed aangaan, dan gaat hij zo horten en stoten. Ik weet van mijn Alpina motor (die heeft dat ooit ook een keer gedaan) dat er dan hele grote stromen lopen. Vast wel het dubbele ... Dat heeft hem genekt. Van de nieuwe regelaar heb ik de prog-card. Even goed instellen op het aantal polen van de motor.