Etnisch onverantwoorde modelbouw promotie.

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door T800, 5 jan 2009.

  1. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Je zou zeggen,.bestaat dat dan ?


    Tot mijn verbazing kwam ik dit tegen in Berlijn en dat moest ik toch wel ff delen met jullie.



    [​IMG]




    [​IMG]




    In het Museum van Techniek waar ze overigens een zeer mooie collectie historische kisten hebben.
    Dus zeker een aan rader moge je er ooit komen.

    Toedels

    T800
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Dat was toen idd 1 van de manieren om jongeren te trekken bij de hitlerjugend... prachtig middel voor een verschikkelijk doel zullen we maar zeggen.
    Die hadden ook de zweefvliegclubs.

    Bij bomberguy kan je er mooie filmpje van vinden.
    klein voorbeeldje zijn die stomme kruisje op deze prachtige horten
    GjXr5w3M4mc[/media] - Horten Ho-2 Flying Wing Test Flight 1935
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Geweldig dat filmpje,,.


    3x raden wat daar ook in dat museum hing,.heb er een plaatje van.
    Gelukkig hadden ze de kruizen er af gehaald.
    De originele Ho-2 uit dat filmpje !


    [​IMG]

    Ik heb ,m nog aangeraakt :D

    edit>
    iets kleiner plaatje
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2009
  4. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Is maar net hoe je het bekijkt. Nog niet zo heel lang geleden werd in Duitsland het oorlog verleden op alle mogelijke manieren verstopt. Waarom zou de huidige generatie door een hakenkruis op een toestel niet herinnerd mogen worden aan de verschrikkingen van toen?
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nu kan ik geschiedenis en foute propaganda heel goed uit elkaar halen en aangezien er sinds 1945 ook al weer heel wat akelige dingen zijn gepasseerd moeten we die dan natuurlijk ook meenemen.

    Ik bedoel, je kunt ook met goed fatsoen geen schaalmodel van een B-29 of B-52 maken als je je realiseert wat voor vreselijke dingen daar mee zijn uitgehaald. En toch blijkt dat geen echte hinderpaal te zijn.

    Over 'etnisch', ik zie niet hoe etniciteit (het gevoel van eenheid en verbondenheid dat leden van een etnische groep hebben op grond van een gemeenschappelijke afstamming, cultuur en geschiedenis) bij dit onderwerp een rol speelt. Laat staan dat zoiets al dan niet verantwoord zou kunnen zijn.
    Kan iemand dat uitleggen?
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2009
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Mja, je moet het ook niet per letter gaan analyseren. Het gaat er meer om dat je een beetje de kriebels krijgt als je zulke advertenties ziet. Heb best wat over de oorlogen gelezen, dus dan weet je wat achter zo'n plaatje zit.

    Maar het is idd wel goed om dit soort dingen te laten zien. Heb op de lagere school wel eens een enorm project over WO2 gehad. vond ik erg indrukwekkend en ook wel goed om een keer mee te maken. Sommigen veroordelen ook alle duitsers onder het motto: Je had toch ook niet mee kunnen doen, maarja, als je wat van die filmpjes heb gezien dan weet je hoe lastig dat toen was.. De hele jeugd zat op die oh zo gezellige modelbouwclub, tsja, toen moesten ze andere pakkies aan en werden de lugubere denkwijzes erin gerost...

    en over het nabouwen.. tsja, dan kan je idd niet 1 oorlogsmiddel nabouwen. Het grote probleem vind ik alleen dat de grootste technische doorbraken door oorlogen komen... Hoe erg ik ook tegen oorlog ben, zonder hadden we veel dingen nu niet gehad.
    Zonder orders van de overheid gaan ontwikkelingen gewoon een stuk langzamer...

    Ik zou bijna zeggen, allemaal ff sorry zeggen, wapens wegflikkeren en allemaal focussen op toffe technische ontwikkelingen die er NIET op gericht zijn om zoveel mogelijk mensen uit te moorden. Kijken waartoe de mensheid in staat blijkt te zijn met zo'n enorm budget!
    Hmm, misschien met 1/100ste van het budget eerst even alle honger op de wereld verhelpen. Maakt het ook gelijk wat gezelliger...
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Gevalletje klok en klepel?

    Beetje vreemd om een historisch pamflet "ethisch onverantwoorde modelbouw promotie" te noemen. Dit was destijds één van de manieren om de jeugd warm te laten lopen voor de Hitler Jugend, en te interesseren in een technische opleiding, zodat ze later als ingenieur mee konden bouwen aan de industriële oorlogsmachine.
     
  8. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    @ Bruno.

    ik denk dat het woord 'Ethisch ' Ethiek - Wikipedia is en niet Etnisch. Gewoon een spellingsfoutje.

    Trouwens, de nazi's hadden ook een hele grote interesse in architectuur en bouwwerken. Gaan we die dan ook ethisch onverantwoord noemen omdat ze eigenlijk bedoeld waren ter verheerlijking van de nazi cultuur (en achter de oorlog hun nut anders hebben bewezen). Ze gebruikten ook HEEL heftig sport als middel voor de jeugd te bewerken (later handig als soldaat)

    Ik neem geen aanstoot aan deze brochures, het is gewoon een deel van onze wereldgeschiedenis. Zoals vb ook piraterij een deel van de Nederlanden (rekbaar begrip toen) was en heden ten dage terug een slechte naam heeft.

    eigenlijk wist is niet dat modelbouw zo gebruikt was, dus weeral iets geleerd.

    Patrick
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Helemaal mee eens, zoals de VOC mentaliteit die ter discussie stond/staat van onze grote leider Balkie...:rolleyes:

    gok ook op ethisch ipv etnisch
     
  10. T800

    T800

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Den Haag
    Owkay,.misschien was het niet de juiste woord keuze maar ik wilde alleen maar wat geschiedenis laten zien die ik niet kon in die vorm.
    Het heeft iig een discussie los geweekt die ik interessant vind.
    Zoals over markeringen e.d en het beroemde verboden kruis.
    Ik kan het wel vinden in het punt wat hier aangekaart word zoals je b.v een B-17 of 29 aan het bouwen ben en je er ook niet stil bij staat wat een doel gerichte volkeren moord die dingen hebben gebracht.

    Dat ik blij was dat de kruizen van de Horten af zijn is omdat ik het er gewoon niet bij vind passen,.het was geen militair toestel,.als ik het zo zat te lezen daar waren de broers er zelf ook niet helemaal blij mee.
    Op de Ho 229 b.v daar in tegen weer wel,.dat is een warbird.
    Maar goed,.dat is mijn vissen glas visie en daar wil ik verder niemand mee tegen z,n schenen schoppen.
    Overigens een van mijn favorieten kisten ever,.zo ver voor z,n tijd vooruit en zo elegant.
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    supermooi idd, die horten. heerlijk filmpje ook. En ach, dat kruis hadden die duitsers ook niet zelf verzonnen, bestond al lang daarvoor! (toch idd heb ik hem ook liever zonder :) )
     
  12. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Als je een Duits toestel op schaal na bouwt dan zet je de hakenkruizen erop omdat die historisch gezien erop horen en niet omdat je de ideeën die aan die tekens gekoppeld zitten deelt. Het lijkt me dat iedereen daar 60 jaar later zo over denkt, de modelbouwers ten minste. Waarom zou je er dan moeilijk over doen?
     
  13. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Daarom bouw ik nooit niets die in Duitsland gereden/gevlogen/gevaren heeft tussen 1933 en 1945 .

    het is gewoon een principe van mij geworden

    de groetjes ,

    Laurent
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    nooit niets? dus alles? ;)
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ho! Als er één land ter wereld wel iets aan 'Vergangenheitsbewältigung' heeft gedaan, en nog steeds doet, is het Duitsland. Wat wordt op Nederlanderse scholen verteld over kapitein Westerling? Terwijl zijn acties toch van een wat recenter datum zijn dan WOII.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2009
  16. jan_m

    jan_m

    Lid geworden:
    22 dec 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Antwerpen (vremde)
    Ik zelf ben zeer geintresseerd in de grote conflicten van de wereld ( Vietnam, Korea, WW1 en WW2, Pacific, Birma enz....) heb veel gelezen, gehoord en gezien. En ik heb geen probleem met bepaalde tekens of symbolen, deze horen bij een model en de geschiedenis. En zoals reeds al is aangehaald dan mag men eigenlijk geen enkel teken meer op z'n model zetten altijd zal er wel iemand zijn die aanstoot hieraan neemt (een japanner die jouw prachtig schaalmodel ziet van de Enola Gay.....:confused::confused:).

    FF over de tekeningen, ik vindt ze uit een artistiek oogpunt gezien heel mooi.

    Mvg Jan
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Even los van de betekenis ... qua grafische vormgeving was de rode band met witte bol en hakenkruis een geweldig logo! Als banieren waren ze ook prachtig. Ja, toch?

    De SS uniformen waren ook een modieus hoogstandje, maar die waren dan ook ontworpen door niemand minder dan Hugo Boss.
    Hugo Boss - Wikipedia
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    De Volkswagen Kever is anders tot op heden een zeer geliefd Nazi product.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Bedenk je ook dat het hakenkruis niet altijd slecht is geweest. Voor de oorlog was men al actief met de hitlerjugend en leek het heel erg op bv. de scouting, wat ook een militair iets is van oorsprong.
     
  20. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Maar zelfs hakenkruizen op modelvliegtuigen mag in Duitsland niet, da's bij de wet "Verboten" (samen met nog wat andere nazi-symbolen), moet je met schaalwedstrijden in Duitsland (ook als "buitenlander") echt rekening mee houden ... feitelijk in Nederland ook verboden, maar hier gaat men er iets genuanceerder mee om, zolang het geen maar uiting van extreem rechts is mag hier "alles" ....
     

Deel Deze Pagina