Etti mono 1

Discussie in 'Speedboten' gestart door picklewars, 6 aug 2018.

  1. picklewars

    picklewars

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Breda
    Heb een tijdje terug een Etti Envoy WC mono 1 bootje gekocht, maar nog niet zoveel tijd gehad om er iets aan te doen. Daarbij ook een aantal onderdelen besteld zoals een aandrijfas.
    Tot nu tor alleen met RTR bootjes gevaren, dus eerste keer zelfbouw. Genoeg RC ervaring, maar nog niet met deze dingen. Daarom ook maar een topic gestart, omdat er in de loop van de tijd nog wel wat vragen zullen komen.
    Ondanks dat ik van Dee Chan (Etti) een hoop info en foto's van zijn huidige Envoy set-up heb gehad, vraag ik me nog wat dingen af wat betreft de aandrijfas (zie foto) : aan de achterkant zit een witte teflon ring tussen de as (buis) en de blauwe moer. Is het geheel waterdicht als deze aangedraaid wordt of komt er toch water langs via het lager dat erachter zit ? Aan de voorkant zit een witte teflon cover tamelijk los over de buis. Moet deze gelijmd worden ?

    Motor staat in bestelling, dus kan daar nog niets installeren...

    Verder wil ik nog graag weten wat een gangbare dikte is voor een stuurstang in een mono 1 boot. Is 1,5mm dik genoeg of eerder 2mm ?


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  2. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo picklewars

    Mooi dat je hier komt kijken voor info.
    Mooie romp kan zeker hard gaan.

    Hoe dik is de schroefas die aan de binnenkant van de romp komt. Ziet er op de foto heel dun uit. Kan het niet goed zien.

    Een stang van 1,5 of 2 mm zal niet veel verschil maken.
    Neem een verenstaal versie. Deze zijn stugger dan RvS of staal. Wel even lakken tegen roest.

    De teflon ring is voldoende door de snelheid van de romp in het water en vet in de buis zal er nauwelijks water via de as naar binnen komen. Wel na elke vaart schoonmaken en smeren.

    Een Flexas is ook een mogelijkheid. Dit maakt het mogelijk om de motor verder naar achteren te plaatsen, wat weer gunstig is voor je balans.
     
  3. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Ziet er uit als een verenstalenas met m4 mm eindstuk , dus die blauwe moer dient om je schroef vast te zetten.
    Prop met m4 draad op je as draaien en dan die blauwe moer richting prop draaien tot die vast tegen prop zit , niet die moer richting motor draaien

    Niet echt zeker of dat teflon stuk op de as aan de voorkant vast moet gelijmd worden ,denk het echter wel .
    Lijkt me logisch dat je eerst de as op de juiste lengte maakt , dan dat teflon stuk erop lijmt zodat het vet er niet uit kan komen.
    Best even navragen bij iemand die deze assen al gebruikt heeft, dan ben je zeker.

    Bij verenstalen assen moet je niet echt elke keer de boel uit elkaar halen en reinigen, zijn onderhoudsvriendelijker dan flexassen.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Om roest tegen te gaan toch even met een vod afnemen. Vergaloppeerd u niet, verenstaal is efficiƫnter (paar procentekes) als flex-as in de transmissie naar de prop. Daarnaast kan men somtijds nog enkele grammekes lichter uitkomen als met flex-as. Neem voor de uitlijning gerust uwen tijd. Bouw als u tijd heeft, dan is uwen boot af als u haast heeft.
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  5. picklewars

    picklewars

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Breda
    De as is 2mm verenstaal. Carbon buis is 8mm. Doorvoer alu buis is 10mm.
    In de buis zitten 2 versmallingen, bij het dikkere deel van de as aan het uiteinde (propellorkant) en vooraan waar een stukje 1,5 cm teflonbuis in de buis zit. Dat zijn ook de enige 2 punten waar de as wrijving heeft, verder loopt hij nagenoeg "los" door de buis. Ik neem aan dat dat de enige 2 punten zijn waar de as gesmeerd dient te worden ?

    Het nut van de teflon cover (aan de motorkant) lijkt me alleen om het flenslager in de buis te houden, aangezien het gat voor de doorvoer van de 2mm as dusdanig ruim is dat er toch wel vocht doorheen zal kunnen komen.

    In eerste instantie zal ik gebruik maken van Graupner K props om een juiste set-up te vinden, dus ik neem aan dat de blauwe moer in dat geval weggelaten wordt en de prop zo ver mogelijk op de as gedraaid wordt ?

    Ik heb alle onderdelen die los kunnen losgehaald en er een foto van genomen.
    Andere fotos zijn van een voorbeeldboot van Etti zelf waarin dezelfde as gebruikt wordt.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Dus dan zou ik dat teflon stuk aan de voorkant wel degelijk vastlijmen mocht het niet strak klemmen op die carbon buis met dat alu stukje zodat het 1,5 cm teflon en de lager op zijn plaats blijven zitten ( dat is toch een lager aan de motorkant?)

    Mocht dat echter toch loskomen verliest je dus een lager en draait de boel direct kapot.

    Blauwe moer zou ik steeds gebruiken , prop kan je anders niet muurvast zetten , je ziet die moer ook zitten op de foto van etti. Er zit toch voldoende mm draad op de as?

    Nogmaals, dit is wat ik er van denk en ben geen groot expert in verenstaal , ooit wel eens gehad maar mijn voorkeur gaat uit naar flex ( slecht uitgelijnd verenstaal is moordend voor je motorlagers ) , flex heeft wat meer onderhoud nodig maar is wat vergevingsgezinder. In dit formaat bootjes is verenstaal echter het meest gebruikte.....er moeten hier dus wel mannen zitten die veel meer ervaring hebben
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2018
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Zeker en vast. Heb al wel de nodige verenstalen askes ingebouwd, enkel en alleen niet van Etti, maar DrPsychoteam. Precisie bij uitlijning is noodzaak. Zelf ben ik zeer content met verenstaal onder te brengen in alu buitenas in combinatie met teflonbuis.... in een ruim jasje. Heb nimmer water in romp en verenstaal loopt erg mooi. Voor grotere modellen grijp ik nochtans sneller naar flex-as.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2018
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik gebruik zo'n 2mm ETTI verenstalen as in mijn mono 1, (ook een ETTI romp, ouder type, de Chaser) en dat loopt ontzettend mooi stil (afgezien van het gegil van de motor...).

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina